distreff slektstrær
Moderator: MOD_DIStreff
-
- Sted: GJØVIK
distreff slektstrær
Jeg sendte inn bidrag 29 Jun i fjor og har etter det kunne se slektstrær på distreff. Nå i januar logger jeg inn som vanlig og trykker på info om ,men da får jeg bare opp et disig slektstre som sier jeg må "bli medlem og send inn data for å få bedre utbytte av distreff" etc. Hva er galt?
Erik
Erik
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: distreff slektstrær
For å klatre må tauet fornyes hvert halvår, ellers råtner det.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
-
takk for svar. da var det altså ett halvt år og ikke 1......
Erik
Erik
Otto Jørgensen skrev:For å klatre må tauet fornyes hvert halvår, ellers råtner det.
Det er nok feil. Men for å vise 4 generasjoner med aner, så må bidraget fornyes innen 180 dager.
Hvis man skroller litt nedover vil man se at foreldre, proband, ektefelle med barn i hvert ekteskap fremdeles vises.
Men altså, den grå flekken forestiller 4-generasjoners anetavle som er en bonus til de som vedlikeholder sine data, og ikke anser seg ferdig med sin "medborgerplikt" ved å ha sendt inn bidrag én gang

Pr idag har vi satt altså en deadline på 180 dager for denne bonusen.
Å bruke GEDtreff til analyser av slektsdata og visualisering av hvilke personer som skaper problem for å vise intakte slektslinjer har en brukstid på 1 år fra forrige innlevering.
Kanskje det å kunne klatre i slektstrær kanskje burde gå ut etter f.eks. 2 eller 3 år ??
Vi har data fra 2002 som åpner for full tilgang, og hvor de innleverte data ant. er utvidet en masse eller kanskje er beskåret pga. feil konklusjoner om slektstreet ??
(De eldste data er fra helt tilbake til 1996, men disse er av gammel type som ikke åpner for klatring, men bidragene burde like fullt vært skiftet ut forlengst)
Ser at det er ein del folk som meiner at 180 dager i for lite i denne samenhengen. Og det er det kanskje.
Eg vil foreslå at denne grensa økast til 1 år så kanskje det blir litt mindre støy rundt denne grensa.
Vi betaler kontingent for 1 år i slengen så kvifor ikkje la "data" innskuddet vårt yngle i 1 år også
Kanskje andre som har synspunkt på dette
Mvh
Ingmar
Eg vil foreslå at denne grensa økast til 1 år så kanskje det blir litt mindre støy rundt denne grensa.
Vi betaler kontingent for 1 år i slengen så kvifor ikkje la "data" innskuddet vårt yngle i 1 år også

Kanskje andre som har synspunkt på dette

Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/
Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/
- Rolf Bjerke Holte
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Ingmar Seth skrev:Ser at det er ein del folk som meiner at 180 dager i for lite i denne samenhengen. Og det er det kanskje.
Dette er noe vi har snakket om internt uten å trekke konklusjoner på å endre
Forøvrig er en del folk ikke en målbar enhet. Det har ikke vært tatt opp før ovenfor oss.
Så langt vet jeg om kun 4 av 8000 medlemmer som ønsker annen grense, så støy har det ikke vært.
Etter at vi markerte hva man går glipp av gjennom å vise det gjennom bilder og tekst tilpasset kom det flere bidrag, og kommentarer på dette. uten at det har kommer direkte klager! Det var en feil som gjorde at folk ikke fikk rett melding en stund, men det ble rettet så snart jeg var klar over det.
Bevisstgjøring hjelper altså
Nå er det 5 som ønsker 1 år
Hei
Med støy meinte eg Dette temaet på DA Brukerforumet 53 innlegg og over 2250 som har lest dette.
Om det har ført til utmeldinger som enkelte trua med veit eg ikkje, det er det nok kontoret som må svare på.
Mvh
Ingmar
Med støy meinte eg Dette temaet på DA Brukerforumet 53 innlegg og over 2250 som har lest dette.
Om det har ført til utmeldinger som enkelte trua med veit eg ikkje, det er det nok kontoret som må svare på.
Mvh
Ingmar

mvh Ingmar Seth
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Til Alf.
Muligens jeg har feil, men rett som det snakkes det om 180 dager.
Da er forklaringen på Distreff sine sider meget uklar omkring 180 dagers grensen. Dette har også vært tema i DA.
Så muligens bør det lages en klarer forklaring om de rettighetene til data som brukerne har som har sendt inn for mer enn 180 dager og hva de får som tillegg hvis de har levert data som er ferskere enn 180 dager.
Ikke det at jeg har klatret eller føler behovet, men tydeligvis er dette med 180 dager et meget uklart punkt
Muligens jeg har feil, men rett som det snakkes det om 180 dager.

Da er forklaringen på Distreff sine sider meget uklar omkring 180 dagers grensen. Dette har også vært tema i DA.
Så muligens bør det lages en klarer forklaring om de rettighetene til data som brukerne har som har sendt inn for mer enn 180 dager og hva de får som tillegg hvis de har levert data som er ferskere enn 180 dager.
Ikke det at jeg har klatret eller føler behovet, men tydeligvis er dette med 180 dager et meget uklart punkt

- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Til Rolf.
Det er ikke så lett selv å finne ut hva man går glipp av.
En bedre beskrivelse under veiledningen for DIStreff hadde vært på sin plass.
Det lille jeg har sett etter, må jeg med skam melde at jeg ikke har funnet noen god forklaring.
Det er ikke så lett selv å finne ut hva man går glipp av.
En bedre beskrivelse under veiledningen for DIStreff hadde vært på sin plass.
Det lille jeg har sett etter, må jeg med skam melde at jeg ikke har funnet noen god forklaring.

hvis det er slik at folk mener at når de ikke ser 4-generasjons anetavle, så får de ikke klatre, så mener jeg at siden det å vedlikeholde programkoden for dette koster arbeide, så bør kkanskje vi som utvikler og drifter tjenesten trekke tilbudet for alle og gå tilbake til typen klatring som alle bidragsytere hadde adgang til tidligere og fortsatt har så lenge de enten har bidratt med data siden koplet format ble innført i 2000 og bidraget FYSISK fortsatt befinner seg i basen og ikke er strøket senere.
Alle bidrag som er sendt inn før innførsel av data på familiekoplingsformat må først oppdateres for å få klatre.
Og bidraget må ikke være strøket på senere tidspunkt.
Vi hadde også delvis planer om å kunne lage 4-generasjoners etterslektstavler også, men det skjønner jeg er bare å droppe videre tanker om siden det vil skape enda mer misnøye fra de som kun vil finne spor, men ikke bidra med spor til fellesskapet.
Alle bidrag som er sendt inn før innførsel av data på familiekoplingsformat må først oppdateres for å få klatre.
Og bidraget må ikke være strøket på senere tidspunkt.
Vi hadde også delvis planer om å kunne lage 4-generasjoners etterslektstavler også, men det skjønner jeg er bare å droppe videre tanker om siden det vil skape enda mer misnøye fra de som kun vil finne spor, men ikke bidra med spor til fellesskapet.
- Rolf Bjerke Holte
- Kontakt:
Jeg følger ikke med på brukerforumet til Digital Arkivet.
Flere av de som klager på DA-forumet har misforstått hele konseptet. Å ta opp igjen tråden der blir trolig feil, skaper trolig bare unødig støy. De som interresert i å diskutere videre kan gjerne ta opp tråden her
Hva er DIStreff?
DIStreff er lagd for å skape kontakt mellom folk med felles slekt. DIS Norge har bestemt at det skal i hovedsak være en tjeneste for betalende medlemmer.
Standard betingelser:
Hvorfor er det slik?
Tanken bak er å ha ett system som belønner de som faktisk gjør tjenesten bedre. Det er feks bedre at det finnes data der enn ikke. Databasen blir bedre med oppdaterte data, av flere grunner ofte korrigeres data etter hvert som man finner nye personer, eller nye opplysninger. Programvaren som vi bruker for å trekke ut personer blir stadig forbedret, etter hvert som tidien går.
For lenge siden ble det bestemt at ny funksjonalitet skulle fortrinnvis forbeholdes de som aktivt bidro til å gjøre DIStreff bedre (de som levere oppdaterte data)
Når det gjelder endringer på ting så har nåværende leder vært temmlig klar på at policy endringer skal forankres i ledelsen. Så ønsker du endringer må dette komme som forslag til styret. Jeg er åpen for at dette diskuteres, men til syvende og sist må faktisk noen vedta en endring. Jeg kan ta opp diskusjonen med styret, men da må faktisk flere enn en håndfull ønske dette.
En liten nyhet
I går slapp jeg faktisk ut en endring som er åpen for alle som kan få opp person,familie ++.
Vet du ikke hvor stedsnavnet hører hjemme?
Vi forsøker ett oppslag i google maps, på stedsnavnet.
(Fra før kunne du via fylkesnavnet få opp kartinngangen)
Flere av de som klager på DA-forumet har misforstått hele konseptet. Å ta opp igjen tråden der blir trolig feil, skaper trolig bare unødig støy. De som interresert i å diskutere videre kan gjerne ta opp tråden her
Hva er DIStreff?
DIStreff er lagd for å skape kontakt mellom folk med felles slekt. DIS Norge har bestemt at det skal i hovedsak være en tjeneste for betalende medlemmer.
- DIStreff er åpen for alle selv ikke medlemmer!
Medlemene bestemmer selv om de vil gi andre bedre tilganger enn ett standard betingelser
(3 ulike koder kan settes x,y,z mer om dette finnes i Slekt og Data nr 4 2008)
Standard betingelser:
- Ikke pålogget/gjester ser at det finnes data, men ikke hvem som eier disse
Medlemmer får se enkelt personer, og hvem eier disse
De som har bidratt med data selv kan i tillegg se familie struktur mor,far,barn + foreldre
De som har nyklig bidratt får i tillegg se anetavle i 3 generasjoner foreldre, olde- og tipoldeforeldre.
Hvorfor er det slik?
Tanken bak er å ha ett system som belønner de som faktisk gjør tjenesten bedre. Det er feks bedre at det finnes data der enn ikke. Databasen blir bedre med oppdaterte data, av flere grunner ofte korrigeres data etter hvert som man finner nye personer, eller nye opplysninger. Programvaren som vi bruker for å trekke ut personer blir stadig forbedret, etter hvert som tidien går.
For lenge siden ble det bestemt at ny funksjonalitet skulle fortrinnvis forbeholdes de som aktivt bidro til å gjøre DIStreff bedre (de som levere oppdaterte data)
Når det gjelder endringer på ting så har nåværende leder vært temmlig klar på at policy endringer skal forankres i ledelsen. Så ønsker du endringer må dette komme som forslag til styret. Jeg er åpen for at dette diskuteres, men til syvende og sist må faktisk noen vedta en endring. Jeg kan ta opp diskusjonen med styret, men da må faktisk flere enn en håndfull ønske dette.
En liten nyhet
I går slapp jeg faktisk ut en endring som er åpen for alle som kan få opp person,familie ++.
Vet du ikke hvor stedsnavnet hører hjemme?
Vi forsøker ett oppslag i google maps, på stedsnavnet.
(Fra før kunne du via fylkesnavnet få opp kartinngangen)
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Søkbart kart var meget bra. Var inne en tur i går kveld og oppdaget det nye tilbudet.
Flott!
Flott!
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Vil med dette (mye med bakgrunn i en annen debatt) gi honør til de som sørger for at DIStreff har blitt hva det er. Det gjelder i første rekke de som sikkert har ufattelige mange timer med gratis arbeid til utarbeidelse av verktøyet og til faddere som har sørget for å få bidrag på plass.
Selv har jeg ikke sendt inn bidrag på lenge. Delvis av at jeg ikke har sett det som nødvendig for leting etter egen slekt og delvis av at jeg vil gå gjennom egen database for å luke ut ting som ikke bør være der. Dette har ikke vært prioritert.
Men jeg ser nødvendigheten av at basen oppdateres og at oppdatering honoreres. Tror dette har bidratt sterkt til at DIStreff er unik (finnes det noen tilsvarende base over norske slektsrelasjoner?).
Så var det spørsmål om dette med 180 dager +/-.
Jeg var vel av den formening at tiden syntes være litt kort. Men etter å ha lest og sett meg inn i hva oppdatering betyr for en god base har jeg kommet til at dette kan være greit.
Det er jo ikke så mye som skal til for å sende inn et lite bidrag. Og så er det jo et skikkelig (og nødvendig
) spark bak for å gjøre basen best mulig både for seg selv og andre.
Lykke til videre med DIStreff.
Selv har jeg ikke sendt inn bidrag på lenge. Delvis av at jeg ikke har sett det som nødvendig for leting etter egen slekt og delvis av at jeg vil gå gjennom egen database for å luke ut ting som ikke bør være der. Dette har ikke vært prioritert.
Men jeg ser nødvendigheten av at basen oppdateres og at oppdatering honoreres. Tror dette har bidratt sterkt til at DIStreff er unik (finnes det noen tilsvarende base over norske slektsrelasjoner?).
Så var det spørsmål om dette med 180 dager +/-.
Jeg var vel av den formening at tiden syntes være litt kort. Men etter å ha lest og sett meg inn i hva oppdatering betyr for en god base har jeg kommet til at dette kan være greit.
Det er jo ikke så mye som skal til for å sende inn et lite bidrag. Og så er det jo et skikkelig (og nødvendig

Lykke til videre med DIStreff.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Det er fristende å være noe provoserende når det gjelder Gedtreff og tilgangen til data som er begrenset av diverse regler som at man skal ha bidratt med data, og man faller ut etter så og så lang tid.
Hva er egentlig poenget med det? I utgangspunktet skjønner jeg selvfølgelig tanken om at man må bidra for å få tilgang. Men hva skjer om alle medlemmer får tilgang? Hva taper man på det? Hva galt skjer da? Det er også slik at folk i høyeste grad også bidrar med noe på de andre fora. Noen er f. eks. flittige med å hjelpe andre med tyding av kildemateriale. Men dette arbeidet ligger åpent for alle medlemmer og gjester. Slik bør det være, men hvorfor skal Gedtreff være unntatt? Om jeg sender en database til Gedtreff vil det skje i håp om at flest mulig vil få tilgang, og flest mulig eventuelt vil ta kontakt for samarbeid/diskusjon. At dataene "gjemmes vekk" og kun er tilgjengelig for andre som har bidratt må være en dårlig løsning om man vil nå fram til mange.
Hva er egentlig poenget med det? I utgangspunktet skjønner jeg selvfølgelig tanken om at man må bidra for å få tilgang. Men hva skjer om alle medlemmer får tilgang? Hva taper man på det? Hva galt skjer da? Det er også slik at folk i høyeste grad også bidrar med noe på de andre fora. Noen er f. eks. flittige med å hjelpe andre med tyding av kildemateriale. Men dette arbeidet ligger åpent for alle medlemmer og gjester. Slik bør det være, men hvorfor skal Gedtreff være unntatt? Om jeg sender en database til Gedtreff vil det skje i håp om at flest mulig vil få tilgang, og flest mulig eventuelt vil ta kontakt for samarbeid/diskusjon. At dataene "gjemmes vekk" og kun er tilgjengelig for andre som har bidratt må være en dårlig løsning om man vil nå fram til mange.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
- Rolf Bjerke Holte
- Kontakt:
Helge Bjerkevoll skrev:Vil med dette (mye med bakgrunn i en annen debatt) gi honør til de som sørger for at DIStreff har blitt hva det er. Det gjelder i første rekke de som sikkert har ufattelige mange timer med gratis arbeid til utarbeidelse av verktøyet og til faddere som har sørget for å få bidrag på plass.
Takk dette varmer. Det er mange som gjør ett skjerv og fortjener en klapp på skulderen. Det er ikke få timer som er lagt ned for at andre skal ha muligheten til å finne frem til andre med felles slekt.
Tanken bak opplegget med grenser er belønne folk som bidrar med data.
Siden databasen kommer med stadig nye data, har alle godt av å få sine data sammenlignet pånytt, i tillegg regner jeg med at de fleste ser nytten av man korrigerer sine gamle data med de endringer man selv har gjort siden man sist bidro.
Mange har tydeligvis misforstått dette med vår 180 dagers regel. Man mister overhode ikke muligheten til å klatre. Man kan klatre og se familiestrukturer som far-mor-barn-foreldre, som man alltid har gjort og så lenge man har data i DIStreff. Det man mister er: visning av beste og oldeforeldre i samme vindu. (som er en veldig liten del av hele pakken, og var en nyhet i 2008)
Hvorfor gjør vi det?
Vi ønsker å gi en påskjønnelse til de som sender inn korrigerte data med gjevne mellomrom. De får dermed bruke nye funksjoner. Gamle er der som før, upåvirket.
Intet gjemmes bort. Selv om foreningen har bestemt at dette skal være en av fordelene som du har som medlem, kan du bestemme noe annet skal gjelde dine data. Altså du som eier dataene har mulighetene til å være snillere enn hva som er hovedregelen.
Først om hva som er "Normal" tilgang, mange har tydelig misforstått dette etter hva jeg har lest både her og i brukerforumet på DA
Gjester kan se at det finnes data i databasen, men ikke at hvem som har disse
Medlemmer kan se personer, og hvem som har disse
Medlemmer som selv har bidratt kan i tillegg, se familie strukturer og klatre i disse
Medlemmer som har bidratt siste 180 dager i tillegg se anekart foreldre, beste- og oldeforeldre.
Har du ett eller flere bidrag kan du selv sette x,y,z status på dine bidrag uavhengig av hverandre. Det er ditt valg !
x - alle medlemmer kan klatre i dine data
y - som x + alle gjester kan se din addrese info
z - Alle kan se og klatre i dine data og addresse info (også gjester)
Hvor endrer jeg dette? I menyen (under innsending) finner man Oversikt over mine bidrag
-
leste gjennom alt dette og ble jo klokere.
Ser ut for meg som at dersom man har bidratt kan en (uten tidsbegrensning??) se hele familier unntatt anetavlen bakover??
Ser ut for meg som at dersom man har bidratt kan en (uten tidsbegrensning??) se hele familier unntatt anetavlen bakover??
- Rolf Bjerke Holte
- Kontakt:
Helt korrekt, under forutsetning av 1 vesentlig ting jeg glemte.
Dette gjelder alle som har bidrag med data som er lenket selv. Mener at dette kom i 2001.
Dersom man selv ikke har data som kan klatres i kan man ikke klatre i andres!
Dette gjelder alle som har bidrag med data som er lenket selv. Mener at dette kom i 2001.
Dersom man selv ikke har data som kan klatres i kan man ikke klatre i andres!
-
lenket selv.....det vil da si at du selv har koblet opp mot foreldre og barn før du sender inn?
da er det jo helt greit.
da er det jo helt greit.
- Arild Jarle Kompelien
Rolf B. Holte skrev:
Tanken bak opplegget med grenser er belønne folk som bidrar med data.
Jeg er ikke med på den logikken når det gjelder Dis-treff. Den beste belønninga må da være at flest mulig får fullverdig tilgang, det vil si alle medlemmer. Hva vinner man på å lage begrensinger hvis formålet er å komme i kontakt med flest mulig som arbeider med de samme slektene? Begrensningene motarbeider da formålet med det hele, og det må sies å være en dårlig strategi.
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Synes i grunnen det er greit at man bidrar med sitt, og således får tilbakemeldinger fra systemet om hvilket nivå de forskjellige treffene er. Og som allerede nevnt, så er det å bidra til DIStreff to ganger i året nå så forenklet mot hva det var før, at det er bortimot pinlig å påstå at det er problematisk på noe sett.
Kan være med på å diskutere hvilket intervall som skal til for at man skal kunne få tilgang til all funksjonalitet, men målet må jo være at alle bidrar ofte, og således vil ikke dette være noe problem. Jeg har problemer med å forstå tankegangen bak det å ikke bidra...
Kanskje det er på tide å avmystifisere hva DIStreff er. Det virker som om det er en smule forvirring utenfor organisasjonen, selv om det er gjort forsøk fra Alf og Rolf på å avklare. Det er viktig å vite at gedcom filen blir analysert, og ikke i sin helhet lagt ut. At det er en selvpålagt (og lovmessig) sperrefrist på personopplysninger for personer på 100 år. Det er rett og slett et knakende godt verktøy for å komme i kontakt med andre som forsker på samme familie som deg, og ikke minst - vi kan hjelpe hverandre med å avklare feil. Det er alltid den beste tilbakemeldingen jeg kan få: "Her har du tatt feil!", hvis de samtidig også forklarer meg hvorfor. På samme måte gjøre jeg mot andre. Så vi har alle et ansvar for at kvaliteten på dataene i DIStreff er så god som mulig, og dermed faller det på sin egen urimelighet at vi ikke oppdaterer DIStreff med siste versjon av opplysningene vi har funnet frem.
Mvh
Petter Stene
Kan være med på å diskutere hvilket intervall som skal til for at man skal kunne få tilgang til all funksjonalitet, men målet må jo være at alle bidrar ofte, og således vil ikke dette være noe problem. Jeg har problemer med å forstå tankegangen bak det å ikke bidra...
Kanskje det er på tide å avmystifisere hva DIStreff er. Det virker som om det er en smule forvirring utenfor organisasjonen, selv om det er gjort forsøk fra Alf og Rolf på å avklare. Det er viktig å vite at gedcom filen blir analysert, og ikke i sin helhet lagt ut. At det er en selvpålagt (og lovmessig) sperrefrist på personopplysninger for personer på 100 år. Det er rett og slett et knakende godt verktøy for å komme i kontakt med andre som forsker på samme familie som deg, og ikke minst - vi kan hjelpe hverandre med å avklare feil. Det er alltid den beste tilbakemeldingen jeg kan få: "Her har du tatt feil!", hvis de samtidig også forklarer meg hvorfor. På samme måte gjøre jeg mot andre. Så vi har alle et ansvar for at kvaliteten på dataene i DIStreff er så god som mulig, og dermed faller det på sin egen urimelighet at vi ikke oppdaterer DIStreff med siste versjon av opplysningene vi har funnet frem.
Mvh
Petter Stene
-
- Sted: BODØ
Det må være en motiverende kraft slik at de som allerede har bidratt også fortsetter å bidra i fremtiden. Det er vel det denne 180-dagersregelen prøver å stimulere til. Hvis det skal være slik at medlemmer kan bla og klatre fritt i andres slektsdata uten å bidra selv, da blir det færre som bidrar, garantert. DIStreff er nemlig i tillegg til en flott måte å komme i kontakt med andre slektsforskere på også en enorm kilde til slektsopplysninger. For at den skal fortsette å vokse seg fin og stor og ikke minst holde seg oppdatert må man selvsagt gi noe ekstra til de som bestemmer seg for å bidra. Disse gir tross alt slektsfilen sin til disposisjon for andre, og da er det rimelig at ikke andre kan "snylte" på denne uten å selv bidra. Skal man få full tilgang må man selv dele, enkelt og greit.
Takk for varme ord, Helge. Det er slike som får en til å se verdien i å betale 400 kr i månedskontingent for å få anledning til å drive med aktivitter andre ant. vil mer beskrive som masochistiske øvelser
Har dog lyst til å kommentere en sak som er grunnleggende for hvorfor man nettopp bør oppdatere sine data minst 2 ganger i året om man da ikke har lagt hobbyen på hylla og kun levert inn data avslutningsvis, I Föreningen DIS kan du f.eks. testamentere din endelige Gedcom til foreningen og da blir med jevne mellomrom DISBYT oppdatert med de personer som ville ha fylt 100 år siden siste utlegg.
Men, dette var dog et sidespor.
Hvis disse ting som "ikke bør være der" er feilslutninger om slektskap fordi en lenke er feil, så kan det fortsatt være slik at rettingen som skal til er kun å bryte lenken til slekten som ikke var slekt likevel.
Hvis man har en slektslinje A -> B-> C-> D-> E-> F-> etc. og man vet masse om etterslekter til alle disse, hvor A er eldste generasjon. Og man har lagt ned masse arbeide i denne slekten fordi man har alltid trodd det er ens aner og etterslekten er ens n-menninger.
Så viser det seg ved ettersynt av nye kilder man har kommet over, så viser det seg at ens anerekke ser slik ut:
Z-> Y-> X-> W -> D-> E-> F->
Altså at D var barn av W og ikke C som først antatt.
Katastrofe
Alt om slekten A-> F har i mange år ligget på DIStreff og om man nå ikke oppdaterer bdraget snarest vil folk fortsette å tro at lenkene A->.... F er fortsatt korrekte, og personer som bruker DIStreff som primærkilde og ikke følger oppfordringen på hver side om å ikke anse den som det og derfor ei heller sjekker opp primærkildene vil fortsatt bruke deg som bevis på slektslinjens korrekthet.
Men så, hva med det feilaktige materialet i ditt ståsted. A->C er ikke dine aner, men du har kanskje nedllagt masse arbeide på å finne etterslekt.
Hvis etterslekten av A-> C som er lagt ut på DIStreff fortsatt er korrekt med unntaket av D, så er det ingen grunn til å fjerne det der.
Det er fortsatt en ledetråd for alle de som virkelig nedstammer fra disse, så det er ingen ide å fjerne disse slektslinjene fra ens materiale fra egen base. De bør tvertimot være der som en kilde for å hjelpe andre når de står fast.
Materialet kan f.eks. inneholder lenker som kun kan bevises om man går frem fra ane til etterslekt, f.eks. i et skifte hvor en datter flytter til en helt annen kant av verden.
For etterslekta et helt annet sted i verden vil opphavet av vedkommende lett bli en uløselig gåte.
En situasjon vi ALLE har minst en av i vårt materiale når vi har kommet bakover i tid.
Så, rettelsen i dette tilfelle er egentlig mye enklere enn man ville tro.
Bryt lenken, eksporter til GEDCOM og send inn nytt bidrag
Materialet har like stor verdi, men en usannhet færre
Ikke bruk noe som helst tid på å fjerne feilaktig slekt, men bruk tiden til å kartlegge nye slektninger som kommer inn pga. nye aner.
Husk slektsforsking er ant. den eneste hobby som for enhver løsning skaper minst dobbelt så mange problemstillinger å løse
Vi er unike i så måte og bør være stolte av det

Har dog lyst til å kommentere en sak som er grunnleggende for hvorfor man nettopp bør oppdatere sine data minst 2 ganger i året om man da ikke har lagt hobbyen på hylla og kun levert inn data avslutningsvis, I Föreningen DIS kan du f.eks. testamentere din endelige Gedcom til foreningen og da blir med jevne mellomrom DISBYT oppdatert med de personer som ville ha fylt 100 år siden siste utlegg.
Men, dette var dog et sidespor.
Helge Bjerkevoll skrev:Selv har jeg ikke sendt inn bidrag på lenge. Delvis av at jeg ikke har sett det som nødvendig for leting etter egen slekt og delvis av at jeg vil gå gjennom egen database for å luke ut ting som ikke bør være der. Dette har ikke vært prioritert.
Hvis disse ting som "ikke bør være der" er feilslutninger om slektskap fordi en lenke er feil, så kan det fortsatt være slik at rettingen som skal til er kun å bryte lenken til slekten som ikke var slekt likevel.
Hvis man har en slektslinje A -> B-> C-> D-> E-> F-> etc. og man vet masse om etterslekter til alle disse, hvor A er eldste generasjon. Og man har lagt ned masse arbeide i denne slekten fordi man har alltid trodd det er ens aner og etterslekten er ens n-menninger.
Så viser det seg ved ettersynt av nye kilder man har kommet over, så viser det seg at ens anerekke ser slik ut:
Z-> Y-> X-> W -> D-> E-> F->
Altså at D var barn av W og ikke C som først antatt.
Katastrofe

Alt om slekten A-> F har i mange år ligget på DIStreff og om man nå ikke oppdaterer bdraget snarest vil folk fortsette å tro at lenkene A->.... F er fortsatt korrekte, og personer som bruker DIStreff som primærkilde og ikke følger oppfordringen på hver side om å ikke anse den som det og derfor ei heller sjekker opp primærkildene vil fortsatt bruke deg som bevis på slektslinjens korrekthet.
Men så, hva med det feilaktige materialet i ditt ståsted. A->C er ikke dine aner, men du har kanskje nedllagt masse arbeide på å finne etterslekt.
Hvis etterslekten av A-> C som er lagt ut på DIStreff fortsatt er korrekt med unntaket av D, så er det ingen grunn til å fjerne det der.
Det er fortsatt en ledetråd for alle de som virkelig nedstammer fra disse, så det er ingen ide å fjerne disse slektslinjene fra ens materiale fra egen base. De bør tvertimot være der som en kilde for å hjelpe andre når de står fast.
Materialet kan f.eks. inneholder lenker som kun kan bevises om man går frem fra ane til etterslekt, f.eks. i et skifte hvor en datter flytter til en helt annen kant av verden.
For etterslekta et helt annet sted i verden vil opphavet av vedkommende lett bli en uløselig gåte.
En situasjon vi ALLE har minst en av i vårt materiale når vi har kommet bakover i tid.
Så, rettelsen i dette tilfelle er egentlig mye enklere enn man ville tro.
Bryt lenken, eksporter til GEDCOM og send inn nytt bidrag

Materialet har like stor verdi, men en usannhet færre

Ikke bruk noe som helst tid på å fjerne feilaktig slekt, men bruk tiden til å kartlegge nye slektninger som kommer inn pga. nye aner.
Husk slektsforsking er ant. den eneste hobby som for enhver løsning skaper minst dobbelt så mange problemstillinger å løse

Vi er unike i så måte og bør være stolte av det

- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Jeg er enig med PetterS at man bør avmystifisere distreff.
Jeg vil igjen foreslå at noen som ikke er frelse DISTREFF-fans går igjennom sidene og vurderer den verbale presentasjonen, slik at det blir muligens mer forståelikg.
På mange av programkursene jeg har holdt nevner jeg Distreff. Første spørsmålet er da knyttet til Disbyt kontra Distreff. Deretter alle de andre rutinene. Mange brukere har problemer med Gedcom og der må vises, men så er barieren om hvordan sende inn. Masn kan si dette er banale ting, men det skremmer brukere fra å bidra og da hjelper det ikke bare å avmystifisere. Man må også sette seg inn i det nivå som mange brukere har med hensyn til bruk av internett, legg ved filer, installere nye programmer etc.
Det er nok lang vei å gå før %-vis andel av brukerne øker markant.
Og jeg selv har også
en del av forklaringene som presenteres fra Distreff sin side.
Jeg vil igjen foreslå at noen som ikke er frelse DISTREFF-fans går igjennom sidene og vurderer den verbale presentasjonen, slik at det blir muligens mer forståelikg.
På mange av programkursene jeg har holdt nevner jeg Distreff. Første spørsmålet er da knyttet til Disbyt kontra Distreff. Deretter alle de andre rutinene. Mange brukere har problemer med Gedcom og der må vises, men så er barieren om hvordan sende inn. Masn kan si dette er banale ting, men det skremmer brukere fra å bidra og da hjelper det ikke bare å avmystifisere. Man må også sette seg inn i det nivå som mange brukere har med hensyn til bruk av internett, legg ved filer, installere nye programmer etc.
Det er nok lang vei å gå før %-vis andel av brukerne øker markant.
Og jeg selv har også

Otto Jørgensen skrev:Det er nok lang vei å gå før %-vis andel av brukerne øker markant.
I og med det plutselig lå 28 !!! bidrag og ventet, innsendt innen 24 timer etter mailen Rolf sendte ut, vil jeg påstå at det som er hovedmåten å få folk til å bidra er omtale, omtale, omtale, omtale, omtale og atter en gang omtale.
Og når noen spør på Slektsforum bør handling nr 1 være å sjekke Distreff før man bruker tid til å lete i tilfelle man kan henvise til DIStreff i etterlysningen og be vedkommende ta kontakt med bidragsyter.
er spørreren gjest kan man i såfall anbefale innmelding -)
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Jeg snakker om de henvendelser jeg får på kurs og i andre sammeneng. Da er det foklaring om hvordan man legger inn kilder fra f.eks. Skanna kirkebøker etc. Og andre referanser som er viktig for en som arbeider med slekten.
Snakke om DISTREFF er irrelevant som kilde, men som middel.
Jeg prøver å forklare de hva GEDCOM er og hva det kan brukes til. Da nevnes Distreff og at til det formålet brukes GEDCOM til og her nevnes selvfølglig DIStreff. Registrering av data i sine slektsprogram er jo meget viktig. Men når vi kommer til punktet om innsendig av GEDCOM eller andre måter å gjøre dette på, da faller brukerne av....
Så dette blir bare nevnt i bisetning, da det jo heller ikke er tema....
Snakke om DISTREFF er irrelevant som kilde, men som middel.
Jeg prøver å forklare de hva GEDCOM er og hva det kan brukes til. Da nevnes Distreff og at til det formålet brukes GEDCOM til og her nevnes selvfølglig DIStreff. Registrering av data i sine slektsprogram er jo meget viktig. Men når vi kommer til punktet om innsendig av GEDCOM eller andre måter å gjøre dette på, da faller brukerne av....
Så dette blir bare nevnt i bisetning, da det jo heller ikke er tema....
- Else Berit Rustad
Når noen spør om noe på Slektsforum, er det vel først og fremst fordi de ønsker direkte hjelp med å finne opplysninger - ikke bli "avspist" med en videre henvisning til DIStreff/bidragsyter på DIStreff?
Og - er du ikke medlem, bare gjest - så skal du ikke få vite noe, hvis du ikke melder deg inn!
Skal dette være normen på Slektsforum, så tror jeg den delen som heter "Etterlysninger" vil gå en snarlig død imøte, og samtidig vil man miste mange, mange ivrige og flinke hjelpere på forumet.
Mvh
Else B.
Og - er du ikke medlem, bare gjest - så skal du ikke få vite noe, hvis du ikke melder deg inn!
Skal dette være normen på Slektsforum, så tror jeg den delen som heter "Etterlysninger" vil gå en snarlig død imøte, og samtidig vil man miste mange, mange ivrige og flinke hjelpere på forumet.

Mvh
Else B.
Else B. Rustad skrev:Når noen spør om noe på Slektsforum, er det vel først og fremst fordi de ønsker direkte hjelp med å finne opplysninger - ikke bli "avspist" med en videre henvisning til DIStreff/bidragsyter på DIStreff?
Skal dette være normen på Slektsforum, så tror jeg den delen som heter "Etterlysninger" vil gå en snarlig død imøte, og samtidig vil man miste mange, mange ivrige og flinke hjelpere på forumet.![]()
Mvh
Else B.
Kommer an på hvorledes man følger opp. Man kan gi svaret, men også nevne at hadde vært medlem kunne man også ha kommet direkte i kontakt med et medlem som har regisitrert slekta allerede i sin base.
Min første kommertar gikk mer på det å hjelpe medlemmer til å bli selvhjulpne med å også sjekke om andre allerede kan ha løst gåten.
Ikke som det kan se ut som at du legger i min kommentar, at du tror jeg mener at vi skal monopolisere løsninger.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Spørr en om noe på SF, så kan personen avhjelpes på mange områder. Det det viktigste.
DISTREFF er ikke eneste verktøyet eller måten og det er feil å bare henvise til Distreff og medlemskap. Manskal hjelpe og så kommer de andre tingene ettr hvert. Man må ikke lage direkte stegsler allerede i starten, så slik jeg tolker svaret her; mener jeg det er feil
DISTREFF er ikke eneste verktøyet eller måten og det er feil å bare henvise til Distreff og medlemskap. Manskal hjelpe og så kommer de andre tingene ettr hvert. Man må ikke lage direkte stegsler allerede i starten, så slik jeg tolker svaret her; mener jeg det er feil
DIStreff er faktisk en av de stedene jeg sjekker når jeg driver og ser på etterlysninger. Og jeg sier selvsagt fra når jeg får et treff. Jeg synes det er naturlig at de som etterlyser allerede har sjekket de mest åpenbare stedene, og om ikke så finner jeg det igjen naturlig å opplyse dem om at tilbudet finnes.
Selvsagt skal ikke folk avspises med at de kan pelle seg og gjøre et minimum av forarbeide først. Men det skader absolutt ikke å utvide folks horisont om hvilke steder man enkelt kan sjekke for personer man leter etter, i fall det skulle være formålstjenelig, både for den som leter og for DIS-Norge.
Mvh
Petter Stene
Selvsagt skal ikke folk avspises med at de kan pelle seg og gjøre et minimum av forarbeide først. Men det skader absolutt ikke å utvide folks horisont om hvilke steder man enkelt kan sjekke for personer man leter etter, i fall det skulle være formålstjenelig, både for den som leter og for DIS-Norge.
Mvh
Petter Stene
Hei hei
Jeg synes at vi først å fremst må vise folk respekt. Når vi legger ut en etterlysning her, er det nok fordi vi av en eller annen grunn står fast. Det er kjempekjekt og få veiledning til lure måter å leite på, men det er også utrolig kjekt å få et lite spor med på vegen hvis det går an. Det er nok ikke alle dismedlemmer som er like dyktig og finne frem. De som har veldig lang erfaring, har sikkert selv vært nybegynnere en gang. Det kan man kanskje huske på. Ellers vil jeg si at jeg har vært veldig heldig og fått utrolig god hjelp her. Synes det er mange kjekke medlemmer som er positive og hjelpsomme.
Ønsker alle hjelpsomme dismedlemmer en fortsatt fin søndag.
Med vennlig hilsen
Marianne Gjerde

Jeg synes at vi først å fremst må vise folk respekt. Når vi legger ut en etterlysning her, er det nok fordi vi av en eller annen grunn står fast. Det er kjempekjekt og få veiledning til lure måter å leite på, men det er også utrolig kjekt å få et lite spor med på vegen hvis det går an. Det er nok ikke alle dismedlemmer som er like dyktig og finne frem. De som har veldig lang erfaring, har sikkert selv vært nybegynnere en gang. Det kan man kanskje huske på. Ellers vil jeg si at jeg har vært veldig heldig og fått utrolig god hjelp her. Synes det er mange kjekke medlemmer som er positive og hjelpsomme.
Ønsker alle hjelpsomme dismedlemmer en fortsatt fin søndag.

Med vennlig hilsen
Marianne Gjerde
- Arild Jarle Kompelien
Per-Olav Broback Rasch skrev:Det må være en motiverende kraft slik at de som allerede har bidratt også fortsetter å bidra i fremtiden. Det er vel det denne 180-dagersregelen prøver å stimulere til. Hvis det skal være slik at medlemmer kan bla og klatre fritt i andres slektsdata uten å bidra selv, da blir det færre som bidrar, garantert. DIStreff er nemlig i tillegg til en flott måte å komme i kontakt med andre slektsforskere på også en enorm kilde til slektsopplysninger. For at den skal fortsette å vokse seg fin og stor og ikke minst holde seg oppdatert må man selvsagt gi noe ekstra til de som bestemmer seg for å bidra. Disse gir tross alt slektsfilen sin til disposisjon for andre, og da er det rimelig at ikke andre kan "snylte" på denne uten å selv bidra. Skal man få full tilgang må man selv dele, enkelt og greit.
Beklager å være uenig i argumentasjonen. Jeg kan vanskelig se at 180-dagersregelen er en motiverende kraft. For mange ser den ut til å være en demotiverende kraft. At en person som levererer fra seg en "ferdig" database etter 30 års arbeid skal bli "degradert" etter 180 dager er lite motiverende, og etter mitt syn et merkelig påfunn. Enten burde man ha fullverdig tilgang, eller ingenting. Denne rangeringa er en uting.
At det garantert blir færre som bidrar om alle medlemmer kan klatre i slektstrærne er en påstand jeg ikke tror på. Av Ottos seineste innlegg er det lett å trekke den konklusjonen at Distreff kan tjene på å bli åpnere og "avmystifisert". Det kan også da tenkes å komme inn flere bidrag. Å tro at det ikke kan skje er i det minste en defensiv holdning.
Hvorfor skal noen i det hele tatt sende inn bidrag? Hva er formålet med det? Rolf skriver i et innlegg lenger oppe at formålet er å skape kontakt mellom folk med felles slekt. Men hva gjør man? Jo, stenger ute folk med felles slekt hvis de ikke selv har sendt inn bidrag. Det er stikk i strid med formålet. En logisk videreføring av formålet må være at flest mulig får tilgang, ikke bare en liten krets. Jeg kan ikke se at noen er tjent med det. Heller ikke de som har sendt inn bidrag. Er ikke målet å nå fram til flest mulig for å øke sjansen for kontakt?
Hva er det man er redd for skal skje om alle får tilgang? At noen vil "snylte" på dataene? Jo, det vil nok skje. Men det er helt i orden at en mindre krets "snylter" når de selv har bidratt med data?
[/quote]
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
-
- Sted: BODØ
Arild Kompelien skrev:Jeg kan vanskelig se at 180-dagersregelen er en motiverende kraft. For mange ser den ut til å være en demotiverende kraft. At en person som levererer fra seg en "ferdig" database etter 30 års arbeid skal bli "degradert" etter 180 dager er lite motiverende, og etter mitt syn et merkelig påfunn.
Om det skal være 180 dager, 1 år eller to år på gyldigheten til innsendte data, det er ikke poenget mitt. Poenget er at det må være noe som får folk til å være villig å holde dataene oppdatert fremover. Hvis man ikke har noe slikt faller mange fra etter at dataene er blitt sendt inn en gang, tror jeg.
Hvis DIStreff hadde vært åpen for alle medlemmer ville jeg trolig ikke bidratt ennå. Jeg er mest ute etter å søke i databasen, og er ikke like interessert i treffene jeg får. Databasen har hjulpet meg flere ganger, og det med å vise anetavle gjør det absolutt lettere å navigere. Jeg skulle tro det var i fleres interesse at man aktivt oppdaterte DIStreff, også med nye bidrag. Hvis dette skal være opp til hvert enkelt medlem uten at man får noe annet enn treff-filen, da tror jeg aktiviteten i DIStreff-bidragene vil synke betydelig. Jeg klarer ikke å se hvordan full tilgang skal kunne øke innskuddene i DIStreff. Det må jo være et mål at man holder DIStreff-basen oppdatert fra flest mulig?
Da ER det faktisk A og B medlemmer som betaler like mye i kontingen men som ikke har lik tilgang til data. Er du flink og oppdatere diden data hver 180 dag er du A medlem og har full tilgang, Har du sendt inn datta som er " for gamle" er du B-medlem. Mine ble visst slettet uten at jeg visste det. Nå henger medlemmskapet i en tynn tråd.
Ikke det at jeg har prøvd Distreff noe særlig men tanken var der og da ble jeg skuffet når jeg prøvde. Gidder ikke svare mer på forumet heller etter dette. Hjelp går visst bare en vei, når en e B-medlem selv om en hjelper andre på forumet. Nok er nok!
Ikke det at jeg har prøvd Distreff noe særlig men tanken var der og da ble jeg skuffet når jeg prøvde. Gidder ikke svare mer på forumet heller etter dette. Hjelp går visst bare en vei, når en e B-medlem selv om en hjelper andre på forumet. Nok er nok!
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Nei Myhre, hverken du eller jeg er B-medlemmer fordi vi ikke har sendt inn data i det siste.
Distreff ligger der og jeg kan som medlem både søke på personer og se slektsrelasjonene.
Jeg får opp Johan B, og kan se hvem han er gift med og hvem som er hans foreldre og barn. Klikker jeg på faren får jeg opp samme relasjoner for ham.
Så vil jeg ta et eksempel for å vise hva jeg mener om dugnad og belønning.
Medlemmene i en fotballklubb blir invitert til å fjerne snøen fra bana slik at klubben skal kunne spille kamp. De som møter opp og gjør en innsats skal få overvære kampen gratis.
Er da de som ikke møter opp og som må betale inngangspenger B-medlemmer?
Kan liksom ikke se den store forskjellen i den dugnaden folk her gjør med å sørge for at Distreff har friske bidrag.
Men et medlemskap vurderes selvsagt utifra den nytte og glede en har av det. Passer ikke tilbudet meg og jeg ikke får igjen det jeg mener jeg bør ha for det jeg betaler i kontingent så melder jeg meg nok ut.
Men først får håper jeg at jeg går i meg selv og spør om jeg selv leverer nok til at foreningen bør være som jeg ønsker.
Pr i dag synes jeg at jeg får fantastisk mye for litt over en krone pr dag.
Med vennlig hilsen Helge
Distreff ligger der og jeg kan som medlem både søke på personer og se slektsrelasjonene.
Jeg får opp Johan B, og kan se hvem han er gift med og hvem som er hans foreldre og barn. Klikker jeg på faren får jeg opp samme relasjoner for ham.
Så vil jeg ta et eksempel for å vise hva jeg mener om dugnad og belønning.
Medlemmene i en fotballklubb blir invitert til å fjerne snøen fra bana slik at klubben skal kunne spille kamp. De som møter opp og gjør en innsats skal få overvære kampen gratis.
Er da de som ikke møter opp og som må betale inngangspenger B-medlemmer?
Kan liksom ikke se den store forskjellen i den dugnaden folk her gjør med å sørge for at Distreff har friske bidrag.
Men et medlemskap vurderes selvsagt utifra den nytte og glede en har av det. Passer ikke tilbudet meg og jeg ikke får igjen det jeg mener jeg bør ha for det jeg betaler i kontingent så melder jeg meg nok ut.
Men først får håper jeg at jeg går i meg selv og spør om jeg selv leverer nok til at foreningen bør være som jeg ønsker.
Pr i dag synes jeg at jeg får fantastisk mye for litt over en krone pr dag.
Med vennlig hilsen Helge
Hans, du har tilgang på alle data fortsatt, det er bare en litt enklere inngangsportal til dataene om du har bidratt til DIStreff basen de siste 180 dagene. Det kan da ikke oppfattes som noe mindreverdig medlemsstatus? Og det er jo bare å sende inn dataene på nytt, så er saken ute helt av verden. I hvertfall for det nærmeste halvåret. Hvis dataene dine ikke er der, så går det an å ta kontakt med Alf eller noen av DIStreff fadderne for å finne ut hva som har skjedd. Å sende gedcom filen til de, vil i hvertfall sørge for at de blir kjørt og du vil få tilbakemelding om noe er galt.
Jeg regner aldri et slektsarbeid som ferdig, derfor vil det alltid være "under utarbeidelse". Det er naturlig for meg å sende inn mine oppdateringer, ikke bare for å korrigere ting jeg har tatt feil, men også å utvide med nye ting jeg har funnet og dokumentert. Dessuten, i de tilfeller hvor jeg bryter meg inn på nye områder, senest nå Røros, så er jeg interessert i å vite om jeg får nivå 7-8 hos noen nye.
Mange ser ut til å glemme at resultatfilene fra kjøringer av dine data mot hovedbasen, er et viktig grunnlag for å ta kontakt med mer eller mindre fjerne slektninger. Det er storveis å søke i DIStreff, og å bla i anetrær er kjekt. Men faktum er at det er analyse av resultatfilene som er hjelpemiddelet du trenger for å vite hva og hvem du skal søke etter. Og ved å sende inn datane på nytt, selv om det er de gamle dataene som kanskje ikke er endret på 180 dager, så vil du få disse kjørt opp i mot alle oppdateringer som er skjedd i hovedbasen.
Dette er en enormt fin medlemstjeneste. Det er bare å takke alle som har bidratt både med design, utvikling og ikke minst deltatt ved å sende inn sin gedcom fil.
Mvh
Petter Stene
Jeg regner aldri et slektsarbeid som ferdig, derfor vil det alltid være "under utarbeidelse". Det er naturlig for meg å sende inn mine oppdateringer, ikke bare for å korrigere ting jeg har tatt feil, men også å utvide med nye ting jeg har funnet og dokumentert. Dessuten, i de tilfeller hvor jeg bryter meg inn på nye områder, senest nå Røros, så er jeg interessert i å vite om jeg får nivå 7-8 hos noen nye.
Mange ser ut til å glemme at resultatfilene fra kjøringer av dine data mot hovedbasen, er et viktig grunnlag for å ta kontakt med mer eller mindre fjerne slektninger. Det er storveis å søke i DIStreff, og å bla i anetrær er kjekt. Men faktum er at det er analyse av resultatfilene som er hjelpemiddelet du trenger for å vite hva og hvem du skal søke etter. Og ved å sende inn datane på nytt, selv om det er de gamle dataene som kanskje ikke er endret på 180 dager, så vil du få disse kjørt opp i mot alle oppdateringer som er skjedd i hovedbasen.
Dette er en enormt fin medlemstjeneste. Det er bare å takke alle som har bidratt både med design, utvikling og ikke minst deltatt ved å sende inn sin gedcom fil.
Mvh
Petter Stene
Til saksopplysning
Opp gjennom tidene har DIStreff (og DISBYT) gått gjennom en rekke endringer, ikke minst i dataformat.
Fra begynnelsen trakk vi ut og lagret kun informasjon i slektsnavnfeltet og fjernet alle fornavn og samlet alle likelydende slektsnavn pr sokn som en tidslinje med årstall som yttergrenser som var første år vedkommende slektsnavn var nevnt og siste årstall før 1900 det var nevnt.
Dette var i bruk frem til og med 1996 hvor vi sent høsten 1996 startet med å trekke ut fornavn, så det var kombinasjonen slektsnavn/fornavn som ble trukket ut.
På samme tid laget vi vår første versjon av Internettbasen og her ble kun data av sistnevnte format tatt med.
Ved søk laget vi også data på det eldste formatet så man ved søk i basene som fadderne lokalt også ble tilslag mot det gamle materialet.
Så i 2000 tok vi det endelige steget over til dagens format hvor vi også lagrer lenke til foreldres gifte og giftemål med ektefeller samt en del uormaliserte verdier som bl.a. brukes til å vise navn på vedkommende på Internett.
I forbindelse med omlegginger har vi sendt ut dediserte mail til alle med gamle bidrag i håp om at mange benyttet anledningen til å oppdatere og få med seg både nyheter samt påminne dem om at det kanskje er på tide å få rettet opp på nettet alle feila som man har rettet siden den gang, samt å legge inn alt nytt man har registrert siden sist.
Det er synd at en rekke medlemmer tydeligvis har satt opp filter som putter mail fra DISNorge rett i spamfilteret og ikke leser disse.
Alle bidrag som var på det første formatet ble så strøket fra databasen da de tilslutt var bare fra en håndfull mennesker som ikke hadde svart på mail sendt ut flere ganger med varsling om at bidraget ville bli strøket.
Det er derfor synd at noen av disse som ikke leste disse meldingene om utdaterte data av gammelt format nå bruker dette at deres urgamle bidrag ble strøket, som argument i sin private hellige krig mot DIS-Norge.
I 1996 var basen på ca. 200000 slektsnavn, i dag er vi oppe i over 11.3 millioner data, derav ca. 6 millioner enkeltindivider.
Opp gjennom tidene har DIStreff (og DISBYT) gått gjennom en rekke endringer, ikke minst i dataformat.
Fra begynnelsen trakk vi ut og lagret kun informasjon i slektsnavnfeltet og fjernet alle fornavn og samlet alle likelydende slektsnavn pr sokn som en tidslinje med årstall som yttergrenser som var første år vedkommende slektsnavn var nevnt og siste årstall før 1900 det var nevnt.
Dette var i bruk frem til og med 1996 hvor vi sent høsten 1996 startet med å trekke ut fornavn, så det var kombinasjonen slektsnavn/fornavn som ble trukket ut.
På samme tid laget vi vår første versjon av Internettbasen og her ble kun data av sistnevnte format tatt med.
Ved søk laget vi også data på det eldste formatet så man ved søk i basene som fadderne lokalt også ble tilslag mot det gamle materialet.
Så i 2000 tok vi det endelige steget over til dagens format hvor vi også lagrer lenke til foreldres gifte og giftemål med ektefeller samt en del uormaliserte verdier som bl.a. brukes til å vise navn på vedkommende på Internett.
I forbindelse med omlegginger har vi sendt ut dediserte mail til alle med gamle bidrag i håp om at mange benyttet anledningen til å oppdatere og få med seg både nyheter samt påminne dem om at det kanskje er på tide å få rettet opp på nettet alle feila som man har rettet siden den gang, samt å legge inn alt nytt man har registrert siden sist.
Det er synd at en rekke medlemmer tydeligvis har satt opp filter som putter mail fra DISNorge rett i spamfilteret og ikke leser disse.
Alle bidrag som var på det første formatet ble så strøket fra databasen da de tilslutt var bare fra en håndfull mennesker som ikke hadde svart på mail sendt ut flere ganger med varsling om at bidraget ville bli strøket.
Det er derfor synd at noen av disse som ikke leste disse meldingene om utdaterte data av gammelt format nå bruker dette at deres urgamle bidrag ble strøket, som argument i sin private hellige krig mot DIS-Norge.
I 1996 var basen på ca. 200000 slektsnavn, i dag er vi oppe i over 11.3 millioner data, derav ca. 6 millioner enkeltindivider.
- Rolf Bjerke Holte
- Kontakt:
Arild Kompelien skrev:Beklager å være uenig i argumentasjonen. Jeg kan vanskelig se at 180-dagersregelen er en motiverende kraft. For mange ser den ut til å være en demotiverende kraft. At en person som levererer fra seg en "ferdig" database etter 30 års arbeid skal bli "degradert" etter 180 dager er lite motiverende, og etter mitt syn et merkelig påfunn. Enten burde man ha fullverdig tilgang, eller ingenting. Denne rangeringa er en uting.
....
Hvorfor skal noen i det hele tatt sende inn bidrag? Hva er formålet med det? Rolf skriver i et innlegg lenger oppe at formålet er å skape kontakt mellom folk med felles slekt. Men hva gjør man? Jo, stenger ute folk med felles slekt hvis de ikke selv har sendt inn bidrag. Det er stikk i strid med formålet. En logisk videreføring av formålet må være at flest mulig får tilgang, ikke bare en liten krets. Jeg kan ikke se at noen er tjent med det. Heller ikke de som har sendt inn bidrag. Er ikke målet å nå fram til flest mulig for å øke sjansen for kontakt?
Arild jeg føler at du ikke har lest imm innlegg Skrevet: 22 Jan 2010 20:32:12 godt nok. Skal komme tilbake til det. I fjor høst tok jeg opp dette med denne grensen internt, ingen konklusjon ble da trukket, saken vil bli tatt opp pånytt. Det lover jeg.
Tilbake mitt innlegg:
Rolf Holte skrev:Mange har tydeligvis misforstått dette med vår 180 dagers regel. Man mister overhode ikke muligheten til å klatre. Man kan klatre og se familiestrukturer som far-mor-barn-foreldre, som man alltid har gjort og så lenge man har data i DIStreff. Det man mister er: visning av beste og oldeforeldre i samme vindu. (som er en veldig liten del av hele pakken, og var en nyhet i 2008)
Klatring fortsetter som før .
Noen har aldri hatt denne rettigheten!!
(Glemte å si det forrige gang, lett å glemme sammenhengen 10 år etter)
De første årene av DIStreff plukket man kun ut etternavn, sted og årstall. Så kom fornavn. I 2000 kom familiestrukturer som gjorde at vi kunne lenke sammen folk. Dermed oppstod klatringen. Betingelsen som ble da satt var at dersom man skulle kunne klatre, så måtte man selv bidra med data som det gikk ann å klatre med. Dette er ikke urimmelig, eller?
5 grunner for å oppdatere dine data om du har data fra før 2000
- * Nye data, korrigerte feil i dine data kunne hjelpe andre.
* Databasen har økt 2400% fra 450.000 (2000) til 11.5 mil linjer. Trefflisten du får i retur vil nå garantert gi deg flere personer å sjekke ut, og muligheten til å komme i kontakt med "nye" medlemmer som du kanskje har felles slekt med.
* Nyere data hos deg kan løse andre sine slektsproblem, feks en bortkommet slektsgren
* Ett oppdatert bidrag vil gi deg muligheten til å se anetavler
* Oppdatert bidrag gir også tilgang til kvalitetsrapporter i Gedtreff i ett år
Sist redigert av Rolf Bjerke Holte den 24. januar 2010 kl. 23.47, redigert 1 gang totalt.
- Rolf Bjerke Holte
- Kontakt:
Hans Myhre skrev:Da ER det faktisk A og B medlemmer som betaler like mye i kontingen men som ikke har lik tilgang til data. Er du flink og oppdatere diden data hver 180 dag er du A medlem og har full tilgang, Har du sendt inn datta som er " for gamle" er du B-medlem. Mine ble visst slettet uten at jeg visste det. Nå henger medlemmskapet i en tynn tråd.
Hans les mitt svar kl 22:59:25!
Sier ikke noe på om du ble skuffet over å ha prøvd DIstreff i den spede begynnelsen. Du leverte data i 1996. Gjentatte ganger gjennom årene har vi gjennom epost, Slekt og Data og andre kanaler forsøkt å fortelle folk om nyhetene i DIStreff og hva disse består i, samt hva som trengs for å ta del i dette. Det er selvsagt ditt valg ikke å bidra mere.
Når du bidro bestod Distreff var dette helt i starten med minimalt med data, og det fantes ikke en gang en internettløsning for søk.
Jeg utfordrer deg herved til å levere data. Jeg garanterer at du ikke vil bli skuffet!
Skulle du angre på bidraget etterpå er det bare å slette det via Oversikt over mine bidrag
OBS Du vil da umiddelbart miste klatretilgangen.
For å ta en sammenligning i 1996 hadde vi vel akkuart fått windows 95. Idag har man windows 7. Med mange muligheter som du ikke kunne drømme om for samarbeid. En "lisens" kjøpt for win 95 gir deg win 95, ikke windows 7!
Ett bidrag i 1996 gir deg tilgang til funksjonalitet i fra 1996, ikke klatring. Lisensen for det kom med 2000 bidrag!