Slektsprogram - på web eller på egen PC ?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj10667
Sted: Stavanger

Slektsprogram - på web eller på egen PC ?

Legg inn av gj10667 » 12. januar 2010 kl. 12.11

Hei,

Jeg ønsker å ta i bruk et slektsprogram og er usikker på om jeg skal bruke et Web basert program eller kjøpe et program og installere lokalt på PC.

Hva er fordeler og bakdeler med disse to alternativene?

Jeg vet at det finnes mange program for begge alternativer og her blir det vel nesten å finne et som passer hver enkelt, men kom gjerne med fordeler og bakdeler med programmene også.

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Slektsprogram - på web eller på egen PC ?

Legg inn av dn04977 » 12. januar 2010 kl. 13.15

På egen pc, uten tvil.

Full kontroll med alt, vil du legge ut på nettet så er det framleis mange muligheiter til det frå egen pc.

Mvh
Ingmar 8)
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 12. januar 2010 kl. 14.00

Her finner du informasjon om en del programmer og noen råd om valg og hvordan forberede seg for valg. http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 12. januar 2010 kl. 17.40

Som Ingmar sier:

På egen PC.

Da har du full string og kan slette hva du vil og endre hva du vil. Du bør for egen sikkerhet, uansett om du legger alt vi nettet eller har på egen PC, sikre deg med kopi av databasen på et annet sted en bare din PC/minnepinne er hva det måtte være på et helt anet fysisk sted.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 12. januar 2010 kl. 18.53

Man må jo også ta hensyn til om en vil/kan jobbe uten Internet. På Internet er jo ikke ensbetydende att det er åpent for alle. Med rimelig web-hotell er det ikke vanskelig å få det til å fungere med noen av de populære web-løsningene. Sikkerheten, så lenge en betaler, er jo mye bedre enn det du kan gjøre selv med din egen PC. Som jeg ser det så betaler man for en sikkerhet som kanskje ikke er nødvendig.

Men konservativ som jeg er, vil jeg nå ha en kopi på egen PC samt CD eller pinne hos en slektning som bor et annet sted. Og, en papirutskrift om alt det elektroniske går ditt peppern gror ;-)

Mvh

Niels

Helge Haugland
Kontakt:

Legg inn av Helge Haugland » 12. januar 2010 kl. 19.45

På din egen PC har du tilgang. Du har full kontroll med alt du legger inn og alle rapporter du tar ut. Dersom du ønsker en base som flere kan jobbe på samtidig må du legge den på nettet. Det kan være at du og noen søskenbarn ønsker å jobbe med forskjellige slekter i samme basen, dere er jo i slekt!

Flere online program finnes og de kan hjelpe med gruppeslektsforskning. Å legge slektsbasen på et webhotell med en MySQL database må du ofte betale ekstra for i forhold til gratis hjemmesider som du får flere steder.

Selv har jeg slektsbasen på egen PC, og presenterer den på forskjellige måter på nett, både statiske sider og dynamiske databaser.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»