Nei, det var en annen løsning på opphavet til Jakobs mor. Leivdal har den i Gjemnes bygdebok bind 8 side 27. Anne, kona til Ola Olson Skjevlingen, var fra Hjorten.
På Hjorten, Gjemnes bygdebok bind 8 side 27:
Thore Olson var brukar fra ca. 1682 til 1697. Thore var gift med Anne Sveinsdotter.
"Ho døde i 1731. Thore døde ca. 1697 og eg kjenner til desse barna:
1. Oluf. f. ca. 1683, g. med enka Herborg Pedersdotter Høgset. Bondefolk på Skogåkran, Høgset.
2. Svein, f. ca. 1690. Han bygsl Faksvåg.....
3. Dorthe. d. 1750. g. 1. g. med Ola Torsteinson Aspa f. 1686, d. 1719. Bondefolk på Sør-Or, Frei. G. 2. g. med Fredrik Olson.......
4. Gunhild, g. med Knut Toreson Berge.
5.
Anna, g. med Ole Olson Skjevlingen, Straumsnes (min utheving)"
Anne Sveinsdotter ble gift på nytt med Ole Halvorsen og deres datter, Guro, ble gift med Torstein Ivarson Høgset.
Denne løsninga har Leivdal funnet i skiftet etter Anne Sveinsdotter Hjorten i
skifteprotokollen for Nordmøre, 1731-1736, side 94.
Det forklarer hvem formynderne var.

Jakob Olson Skjevling havnet da hos søstra til mora på Høgset.
Jeg tror også at Ole Toreson Astad var den samme som Ole Toreson Høgset. Jeg tror at han ble gift på Astad. Det er ikke mye som kan bekrefte dette; bare alder, navn og at han var kurator for den eldste sønnen til Anne Toresdotter. I skiftet etter Ole Toresen Astad i 1754 var det to kreditorer, og den ene var Gunder Hjorten. Vergen for dattera hans, født ca. 1754 ble Ellev Erikson Berge, og han var gift Anne Knutsdotter Berge. Hun var dattera til Gunhild Toresdatter Hjorten som ble gift med Knut Tørrisson Hoset og ble gardbrukere på Berge.
Kirkebøkene for Kvernes brant i 1737 men kanskje tingbøkene kan gi svar på om Ole Toreson Høgset var den samme som ble gift med enka på Astad?