Østen Pedersen, Grøset - født ca 1786 - nevnt 1818
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: SANDHORNØY
Østen Pedersen, Grøset - født ca 1786 - nevnt 1818
Jeg søker opplysninger om når Østen Pedersen, Grøset ble født.
Iflg.Arvid Støvers nedtegnelser er han født i Meløy. Han var gift med enke Eli Johanna Arntsdatter f.1789. De var gift i 1818.
Deres barn:
Benjamin f. 1818,
Johan, Arnt Olai f. 1824,
Elling f. 1828,
Christopher f. 1829,
Petter f.1832.
Østen Pedersen dør 7/3 1841. Alderen er oppgitt til 55 år, og da må han være født ca.1786.
Hans kone gifter seg på nytt i 1843 med Hans Hansen fra Dalen i Meløy. De er bosatt på Grimstad. I kirkebøker for Gildeskål finner jeg ikke når hun døde.
Mvh.
Terje Magnussen
Iflg.Arvid Støvers nedtegnelser er han født i Meløy. Han var gift med enke Eli Johanna Arntsdatter f.1789. De var gift i 1818.
Deres barn:
Benjamin f. 1818,
Johan, Arnt Olai f. 1824,
Elling f. 1828,
Christopher f. 1829,
Petter f.1832.
Østen Pedersen dør 7/3 1841. Alderen er oppgitt til 55 år, og da må han være født ca.1786.
Hans kone gifter seg på nytt i 1843 med Hans Hansen fra Dalen i Meløy. De er bosatt på Grimstad. I kirkebøker for Gildeskål finner jeg ikke når hun døde.
Mvh.
Terje Magnussen
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Østen Pedersen,Grøset
Hei
Her er vielsen 26.07.1818, øverst venstre side. Det står "Af Meløe", så han kan jo bare bodde der det meste av sitt liv og være født i annet sokn ... Fant han ikke sånn umiddelbart i Skiftebøkene for Meløy. Håper andre med mer tid kan komme med tips

Her er vielsen 26.07.1818, øverst venstre side. Det står "Af Meløe", så han kan jo bare bodde der det meste av sitt liv og være født i annet sokn ... Fant han ikke sånn umiddelbart i Skiftebøkene for Meløy. Håper andre med mer tid kan komme med tips

Vennlig hilsen Gry
Re: Østen Pedersen,Grøset
I Ft 1801 fant jeg bare denne Østen Pedersen med passende alder.
Han bodde da i Akershus, og er neppe den rette.
Lenke Ft 1801
Rolf M
Han bodde da i Akershus, og er neppe den rette.
Lenke Ft 1801
Rolf M
Re: Østen Pedersen, Grøset - født ca 1786 - nevnt 1818
Hei, har du funnet noe nærmere om Østen Pedersen? Jeg leter etter aner til Elling Pedersen f. ca 1785, vet ikke hvor, men bodde på Sørfore, Meløy i Rødøy pr.gj. i 1826 da han giftet seg. (om det er riktig mann jeg har funnet, tror det.) Se av folketellingen at på Sørfore 1801 er noen beboere registrert med blandet etnisitet. Dvs ikke mulig å se hvem ut fra digitaliserte kilder nå, men tidligere var dette tilgjengelig.
Kan ikke finne Elling i Rødøy/Meløy i 1801, muligens han jeg finner i Beiarn, men ikke bekreftet. Elling giftet seg i 1826 med (O)Lava Johannesdatter trolig fra Bolgen, Meløy. Elling hadde opphold på Herstad i Lurø da.
Der er vel også en stor mulighet for at Østen evt. kom fra Sverige, assosierer svensk med navnet?
Kan ikke finne Elling i Rødøy/Meløy i 1801, muligens han jeg finner i Beiarn, men ikke bekreftet. Elling giftet seg i 1826 med (O)Lava Johannesdatter trolig fra Bolgen, Meløy. Elling hadde opphold på Herstad i Lurø da.
Der er vel også en stor mulighet for at Østen evt. kom fra Sverige, assosierer svensk med navnet?
Hilsen fra Marianne
-
Jeg har ikke kommet videre med Østen Pedersen,men det er jo sansynlig at han hadde søsken,så Elling
kan jo godt være det.I kirkeboka står "det av Melø"når Østen gifter seg.Søndre del av Gildeskål lå under Meløy den gang.
kan jo godt være det.I kirkeboka står "det av Melø"når Østen gifter seg.Søndre del av Gildeskål lå under Meløy den gang.
Østen Persen var fra Rana. Det fremgår av innrulleringsmanntallene, se for eksempel 1818
http://www.astavne.net/Rennebu/ui_meloy ... g_1818.htm
Det er antakelig han som er døpt i Mo kirke 1796, født på Skonseng. Foreldre Peder Olsen og Beret Østensdatter. Videre antakelig flyttet til Fore i Meløy med foreldrene og konfirmert der i 1816.
Mvh
Leif
http://www.astavne.net/Rennebu/ui_meloy ... g_1818.htm
Det er antakelig han som er døpt i Mo kirke 1796, født på Skonseng. Foreldre Peder Olsen og Beret Østensdatter. Videre antakelig flyttet til Fore i Meløy med foreldrene og konfirmert der i 1816.
Mvh
Leif
-
Det kan godt være rette du nevner,men da stemmer ikke alderen som er oppgitt når han døde.
se: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-158
Mvh
Terje Magnussen
se: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-158
Mvh
Terje Magnussen
Ved innrulleringen 1828 er alderen til Østen Pedersen, Grøset, oppgitt til 32 år. Det stemmer bra med fødselsår 1796. Så det må nok være oppgitt alder ved død som er feil.
Mvh
Leif
Mvh
Leif
-
Det ser ut til at det må være rette person.Alderen som er oppgitt ved død må nok være feil.Tusen takk for all hjelp
Mvh
Terje

Mvh
Terje