Knut Larsen Staven, f. ca 1825, Lesja
Moderator: MOD_Oppland
-
- Sted: TVERLANDET
Knut Larsen Staven, f. ca 1825, Lesja
Utflyttet til Sortland i Nordland, gift med Jensine Bryn, Sortland, f. ca 1822.
får første barnet der i 1848.
Har ikke dato på giftemål.
Folketelling for 1865 for Sortland.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=208#ovre
Noen som har mer om Knut fra Lesja
får første barnet der i 1848.
Har ikke dato på giftemål.
Folketelling for 1865 for Sortland.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=208#ovre
Noen som har mer om Knut fra Lesja
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Re: Knut Larsen Staven, f. ca 1825, Lesja
Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg så mye med Knut i Lesja, men her er ihvertfall dåpen til deres første barn, tatt fra Klokkerboken til Sortland 1842-1858:
Side 26, nr. 11
Født 14. juli 1849, Ægte Barn Coldevin Bernhoft, døpt 13. Søndag efter Trefoldighed (02.09.1749). Foreldre: Selveier Knud Larsen Havem og kona Jensine Sophie Bryn i Siggerfjord. Faddere: Hr. Christen Ellingsen Kjerringnæs, John Larsen Bryn, og Andreas Stenersen Siggerfjord, Jomfru Henrietta Hee Sortland, Sophie Bergitte Bryn Siggerfjord. Anmærkninger: Konene introd.
Vielsen deres står her på side 84, nr. 2:
Nr.2, Ungkarl Gaarbruger Knud Larsen Havem Sigerfjord, 29 Aar, og Pige Jensine Sophie Brynd Sigerfjord, 25 Aar. Forlovere: Anders Nielsen Qvalshaug og Christopher Glah (Glat??) Blokken. Vielsesdato: 16. Juli 1848. Forrettet i Kirken.
Det eldste barnet som står i folketellingen 1865 finner du dåpen til her, side 35, nr. 11:
Nr. 11, født 22. juni 1851, Ægte Barn Sophus Jentoft, døpt d. 7. september 1851, foreldre: Gaardmand Knud Larsen Havem og kona Jensine Sophie Brynd Sigerfjord. Faddere: Abel Ellingsen Vatnevog, Jens Olai Jakobs., Skolelærer, Handelsmand Christopher Ellingsen Sortland, Madame Thomine H. Ellingsen ibid, Jomfr. Sophie Høegh Tostens. Anmærkninger: Konen introd.
Line Josephine finner du her.
Hilsen Remi
Side 26, nr. 11
Født 14. juli 1849, Ægte Barn Coldevin Bernhoft, døpt 13. Søndag efter Trefoldighed (02.09.1749). Foreldre: Selveier Knud Larsen Havem og kona Jensine Sophie Bryn i Siggerfjord. Faddere: Hr. Christen Ellingsen Kjerringnæs, John Larsen Bryn, og Andreas Stenersen Siggerfjord, Jomfru Henrietta Hee Sortland, Sophie Bergitte Bryn Siggerfjord. Anmærkninger: Konene introd.
Vielsen deres står her på side 84, nr. 2:
Nr.2, Ungkarl Gaarbruger Knud Larsen Havem Sigerfjord, 29 Aar, og Pige Jensine Sophie Brynd Sigerfjord, 25 Aar. Forlovere: Anders Nielsen Qvalshaug og Christopher Glah (Glat??) Blokken. Vielsesdato: 16. Juli 1848. Forrettet i Kirken.
Det eldste barnet som står i folketellingen 1865 finner du dåpen til her, side 35, nr. 11:
Nr. 11, født 22. juni 1851, Ægte Barn Sophus Jentoft, døpt d. 7. september 1851, foreldre: Gaardmand Knud Larsen Havem og kona Jensine Sophie Brynd Sigerfjord. Faddere: Abel Ellingsen Vatnevog, Jens Olai Jakobs., Skolelærer, Handelsmand Christopher Ellingsen Sortland, Madame Thomine H. Ellingsen ibid, Jomfr. Sophie Høegh Tostens. Anmærkninger: Konen introd.
Line Josephine finner du her.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Etter nærmere ettersyn ser det ut til at etternavnet hans er Stavem og ikke Havem.
Stavem nordre er Gnr. 61, mens Stavem søndre er Gnr. 62 i Lesja kommune. De ligger like ved tettstedet Lora.
Kanskje noen kan gjøre et bygdebokoppslag for deg i Lesja.
Hilsen Remi
Stavem nordre er Gnr. 61, mens Stavem søndre er Gnr. 62 i Lesja kommune. De ligger like ved tettstedet Lora.
Kanskje noen kan gjøre et bygdebokoppslag for deg i Lesja.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Knut f. 15.8.1815 finn du i Bygdebok for Lesja bd. 2 (utg. 1992, Lesja kommune, kan lånast inn gjennom biblioteket) s. 141 under garden Nørder-Stavem (gnr 61/3). Foreldra var Lars Pålsson (ca 1787-1861 ) truleg frå Grøvdal i Hen i Romsdalen, g. 1812 m. Brit Knutsdtr. (1786-1831) frå Nystugu, eit mindre bruk u. Stuguflotten heilt på grensa til Romsdalen (bd. 1 s. 44).
Yngste bror til Knut overtok etter kvart Nørder-Stavem, og slekta er framleis på garden.
Yngste bror til Knut overtok etter kvart Nørder-Stavem, og slekta er framleis på garden.
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei Oskar
Fikk du svar på det du lurte på
Fint med tilbakemelding her også, da det ofte er flere som er interessert i samme slekt

Fikk du svar på det du lurte på

Fint med tilbakemelding her også, da det ofte er flere som er interessert i samme slekt

Vennlig hilsen Gry
-
Jeg er en litt sånn av og på forsker, har en jobb som kreve mye så blir litt tilfeldig når jeg tar frem slektsregistreringa.
Dette jeg fikk for et par år siden var til nytte for meg ja.
Men om noen har noe mer om Stavem, så driv jeg og skriv ned litt for 2 slektninger som har aner i Stavem familien.
Så er takknemlig om noen har noe mer.
Dette jeg fikk for et par år siden var til nytte for meg ja.
Men om noen har noe mer om Stavem, så driv jeg og skriv ned litt for 2 slektninger som har aner i Stavem familien.
Så er takknemlig om noen har noe mer.
-
- Sted: Hårvik, Tjeldsund
hei
har spurt etter denne Stavem før, som og har etterslekt i Harstad. Her på linken er en del opplysninger
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... manr=61058
Eller har jeg mer bare legg inn en privat melding
Steinar
har spurt etter denne Stavem før, som og har etterslekt i Harstad. Her på linken er en del opplysninger
http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... manr=61058
Eller har jeg mer bare legg inn en privat melding
Steinar
-
Har skaffet meg en god del om Stavem slekta, bl. annet har jeg skrevet av alt jeg fant i Lesja bøkene. Jeg er veldig interessert i å bytte så ser jeg om du har noe jeg ikke har fått med meg.
Jeg har iallefall mye aner til Knut.
Jeg har iallefall mye aner til Knut.