Skredshol, Skappel og Fjeldstad

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Anne M. Berge
Sted: GAMLE FREDRIKSTAD

Skredshol, Skappel og Fjeldstad

Legg inn av Anne M. Berge » 17. oktober 2009 kl. 18.23

Jeg søker etter informasjon om Peder Hansson Skredshol (Skridshol, Skredshoel), 1687-1755 som kjøpte Skappel i 1741 fra arvingene av Skapal-godset. Han var gift med en Gunhild Larsdotter 1691-1755,

De hadde barna
* Margrete (1731-97) gift med Anders Nilsson Bjerke Hvalstad
* Lars Pedersson Skappel (c.1730-79) gift med Marte Håkensdatter Fjeldstad (1739 - etter 1801), fra Østre Fjeldstad, Ring.

Datteren til Lars og Marte, Berte, ble gift med Jakob Amundrustad opprinnelig fra Toten, og de endte på Herøy, Sunnmøre.

Kilde til det meste av dette er Ringsakboka og Digitalarkivet. Jeg er etterkommer av Lars og Marte, og søker informasjon om denne slekta, både aner og etterslekt.

dn23694
Sted: TOLGA

Re: Skredshol, Skappel og Fjeldstad

Legg inn av dn23694 » 18. oktober 2009 kl. 20.44

Hei.
Kilder for følgende er Hedmark Slektshistorielags Tidsskrift, beklageligvis har jeg ikke notert bind eller årstall

Lars Fredrikson Farberg. Han var født 1658 og var sønn av Fredrik Anderson Ingberg og kona Lisbet Olesdatter, som var datter av sogneprest Oluf Tommassen i Ringsaker. Han var gift med Gubjørg, født 1660, og sammen hadde de fem barn:

I. Fredrik Larson Farberg. Han ble gift med Mari Nilsdatter Saug, fra saug vestre, og de fikk fem barn. Han var gardbruker på Båberg.
II. Erik Larson Farberg. Han var gardbruker på Herset.
III. Lisbeth Larsdatter Farberg. Hun ble gift med gardbruker Peder Mikkelson Kvarberg.
IV. Gunhild Larsdatter Farberg.
V. Marthe Larsdatter Farberg. Hun ble gift med Jørgen Mogenson Lehne, og han var gardbruker på Dalby.

Gunnhild Larsdatter Farberg, hun ble gift med Peder Hanson Skredshoel, født 1687 død 1757. Han var sønn av Hans Pederson Skredshoel og kona Marthe Pedersdatter. De hadde 10 barn:
I. Hans Pederson Skredshoel. Han var gift med Kari Johannesdatter Heramb. Tok over Skredshoel.
II. Lars Pederson Skredshoel. Han var gift med Marthe Håkonsdatter Fjeldstad, fra østre Fjeldstad.
III. Ole Pederson Skredshoel – neste bruker av Farberg.
IV. Peder Pederson Skredshoel. Han døde i 1758.
V. Fredrik Pederson Skredshoel. Han var gift med Gønner Larsdatter Kvarstad.
VI. Brede Pederson Skredshoel. Han var gardbruker på Heggen på Nes og døde i 1791.
VII. Gubjør Pedersdatter Skredshoel. Han var gift med første gang i 1757 med Ole Oleson Glestad og andre gang med Børre Oleson Flisaker, gardbruker på Dalaust.
VIII. Marthe Pedersdatter Skredshoel. Hun var gift med Trond Oleson Løkken.
IX. Lisbeth Pedersdatter Skredshoel, hun var gift med Ole Hansen.
X. Margrethe Pedersdatter Skredshoel, hun var gift med Anders Nilsen Bjerke.

Med forbehold om rikti avskrift.

Mvh

Trond

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 18. oktober 2009 kl. 22.05

Tusen takk! Jeg skal se om jeg finner tidsskriftet i biblioteket (Deichmanske), så kan jeg ev se om det er korrekt. Dette gir meg i alle fall en god del mer å gå videre på - flott!

Skredshoel-navnet fins også i registret til NST - noen som kjenner til om de artiklene er informative?

dn05604
Sted: NES PÅ HEDMARK

Legg inn av dn05604 » 19. oktober 2009 kl. 15.56

Har alle tidsskriftene komplett frem til og med 2008. Du husker vel ikke hva artikkelen het Trond? Ellers er det mye å lete igjennom.

Brukeravatar
Anne M. Berge

Legg inn av Anne M. Berge » 24. november 2009 kl. 17.51

Jeg er fremdeles på jakt etter informasjon om disse gardene - Østre Fjeldstad, Skappel, og mer om Skredshoel om noen har.

Svar

Gå tilbake til «Ringsaker»