Buksnes og Hol bygdebok i digital utgave

Moderator: MOD_Nordland

Svar
Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Buksnes og Hol bygdebok i digital utgave

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 13. november 2009 kl. 0.12

Vestvågøy Historielag har skannet, ocr-lest og gjort Buksnes og Hol bygdebøker gratis tilgjengelig for alle og enhver. Stor takk til slektsforskergruppen som har bidratt. Nå er det bare å sende inn kommentarer, mangler og rettinger til dem, så blir det lagt til i den digitale utgaven.

Bøkene finnes her, og fungerer nå på alle operativsystem (Windows, Linux, Mac etc.). Lykke til med letingen :)
Sist redigert av Per-Olav Broback Rasch den 1. april 2012 kl. 21.27, redigert 1 gang totalt.

gj06158
Sted: HALDEN

Re: Buksnes og Hol bygdebok i digital utgave

Legg inn av gj06158 » 13. november 2009 kl. 14.20

Ja :D Supert tiltak dette her. Kommer til å bruke sida mye.

gj09930
Sted: BRYNE

Legg inn av gj09930 » 17. november 2009 kl. 9.00

Fantastisk bra tiltak.

Jeg også kommer nok til å bruke denne en god del :D

Terje Strømsnes
Sted: KOLBOTN

Legg inn av Terje Strømsnes » 22. november 2009 kl. 20.47

Fint at disse bøkene blir tilgjengelige! (skam til kommunen, Vestvågøy, som ikke har trykket dem opp nytt opplag!)
Bøkene er begge gamle og trenger definitivt en revisjon. (skrevet på 50-60-tallet). Definitivt noe å ta fatt i for historielaget på Vestvågøy. (Dere har forøvrig definitivt gjort jobben deres ellers, for eksempel med gravminneregistret!). Min utfordring gjelder i første omgang å trekke linjene fram mot vår egen tid men også å rette feil fra første utgaver. (som det er en god del av..)
I den grad jeg har lest de digitale utgavene av bygdebøkene korrekt (som jeg selv sitter på i originalutgave) så har jeg en kommentar:
Det er jo helt utrolig at det ikke kommer fram (klart og tydelig) hvem som er forfatter/forfattere av originalmanuskirptet. Det kan umulig være riktig å utgi dette materialet uten tydelig å klargjøre hvem som sto bak! Begge hovedforfatterne var mine slektninger og jeg finner det (i deres navn) helt urimelig at de ikke er nevnt klart og tydelig som forfattere av begge bøkene. Vennligs tilfør, snarest, navnene Ola Berg og Per Berg som ansvarlige utgivere (far og sønn)! Ok?

20665
Sted: BALLSTAD
Kontakt:

Legg inn av 20665 » 14. januar 2010 kl. 16.36

I forordet til Buksnes Bygdebok går det tydelig fram hvem som har skrevet de forskjellige hovedtemaene, og hvem som har redigert det hele, Ola Berg. Når man klikker seg inn på Hol bygdebok, får man både bilde og navn på forfatteren av boka.

23596
Sted: OSLO

Legg inn av 23596 » 14. januar 2010 kl. 16.48

Hei! Her må det være noe galt med linkene deres.

MVH Solveig.

20665
Kontakt:

Legg inn av 20665 » 14. januar 2010 kl. 19.39

Funker fint her. Hva slags problem har du?

Terje Strømsnes

Legg inn av Terje Strømsnes » 18. januar 2010 kl. 5.43

Vel, Terje, jeg mener fortsatt at man ikke skal trenge å lete gjennom et forord eller register for å finne forfatteren(e). Normalt sett vil forfatterens navn finnes på tittelbladet. Det har firmaet som skannet bøkene utelatt. For ryddighets skyld syns jeg dere kunne gi denne opplysningen på deres hjemmeside. I klartekst.

Bortsett fra denne lille anmerkningen er jeg jo selvsagt strålende fornøyd med at bøkene er blitt digitalt tilgjengelige! Ps har du utgitt flere bøker av "Ballstad i blder"? Har bind 1 og er kjempefornøyd og imponert!

Mvh Terje S

20665
Kontakt:

Legg inn av 20665 » 19. januar 2010 kl. 16.03

Hei Terje!
Vil selvfølgelig ordne opp i dette slik at vi blir fornøyde alle sammen - skulle bare mangle.
Jeg har gjort en endring på inngangssiden. Kan du sjekke den om du synes det er OK.

Ja, nå til jul kom bok nr. 2 - Ballstad-bilder II

mvh
Terje Karlsen

Geir Moen
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Geir Moen » 19. januar 2010 kl. 22.14

:D :D :D

Hipp Hipp Hurraaaaaaa!!!

Kjempejobb. Takker og bukker. Og jeg som trodde jula var over......

Mvh. Geir Moen.

Terje Strømsnes

Legg inn av Terje Strømsnes » 20. januar 2010 kl. 8.17

Godt fornøyd! :D

Skal kjøpe boka di når jeg kommer hjem fra tur i Asia.

Terje, for tiden i Ubud, Indonesia

dn23353
Sted: FUSA
Kontakt:

Legg inn av dn23353 » 1. september 2010 kl. 9.31

Hei

Jeg ble veldig glad for å finne linkene til bygdebøkene, men desverre funker det ikke på min Mac :cry:

Jeg får bare downloaded en exe-fil som ikke lar seg åpne i mitt system.

Kan jeg få spørre hvilket format som er brukt til å legge ut informasjonen ?
Hilsen Litta
Medlem Dis-Norge og Dis-Danmark

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Legg inn av dn04977 » 1. september 2010 kl. 9.48

Ser at dette er laga av programmet Webexe som du kan lese meire om på linken eg la ved.
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

dn23353
Kontakt:

Legg inn av dn23353 » 1. september 2010 kl. 10.00

Jeg sjekket programmet og det kan kun kjøre i Windows, ser det ut til.

Utrolig kjedelig at det ikke er kompatibelt med Mac ! Det er lagt så mye arbeid ned i det og jeg har virkelig bruk for det nå.

Finnes materialet i andre former enn det som ligger på hjemmesiden ?
Hilsen Litta

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 1. september 2010 kl. 16.49

Anbefaler deg å kontakte Historielaget, Litta. De vil sikkert kunne svare deg.

dn23353
Kontakt:

Legg inn av dn23353 » 1. september 2010 kl. 17.10

Har allerede gjort det ;-) Venter på svar.
Hilsen Litta

20665
Kontakt:

Legg inn av 20665 » 1. mai 2011 kl. 14.37

Det vil foreløpig ikke bli konvertert til Mac, dessverre! Det er ikke snakk om uvilje fra Historielagets side, men om betydelige kostnader knyttet til et slikt arbeid.

Jarl Christen Christensen

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 1. april 2012 kl. 17.35

Jeg holder på med å registrere mannskapsrullene for Buksnes og Hol fra begynnelsen av 1800- tallet for DIS Salten og har behov for å sjekke noen opplysninger. Jeg prøver å komme meg inn i bygdeboka, men får bare beskjed om at Finner ikke websiden når jeg klikker meg inn på snarveien.
Er siden lagt ned eller må jeg bruke andre snarveier?

Mvh
Jarl Christensen

Hill-Gunn Berna Jensen
Sted: KJERRINGØY

Legg inn av Hill-Gunn Berna Jensen » 1. april 2012 kl. 18.25

Ser ut til at de har skiftet hjemmeside, prøv denne http://www.vhl-historielag.com/bygdebok

Mvh Hill-Gunn

Erlend Eriksen Mæhlum
Sted: VETTRE

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 1. april 2012 kl. 20.14

En liten kommentar.

Mannskapsrullene for Buksnes og Hol fra 1806-1837 er jo allerede registrert, er det ikke heller mye annet som kunne blitt registrert?

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 1. april 2012 kl. 20.54

Det gikk greit å komme inn på siden når jeg ble klar over den nye adressen.
Vi har startet opp et prosjekt med å digitalisere alle listene for hele Nordland fylke. Dette er et stort og ambisiøst prosjekt og det vil nok ta lang tid før vi er i mål. Det er meningen at dataene etterhvert skal presenteres som en CD. For å kunne presentere noe har vi konsentrert oss om listene fra rundt 1820 og 1835. De øvrige listene vil bli tatt etterhvert.
Vi er klar over at listene fra Buksnes og Hol allerede er registrert. Innrulleringslistene fra Nordland 1806- 36 er spesielle ved at de inneholder veldig mye informasjon om personer og gårder. Vi tar sikte på at alle opplysninger skal med. De listene som er digitalisert fra Buksnes har ikke med opplysningene om fysisk skikkethet og opplysninger om personlige forhold. I tillegg er vi avhengige av at alle områdene blir registrert etter samme mal.
Per- Olav Broback Rasch er prosjektleder og vil nok etterhvert legge ut informasjon om prosjektet. Vi vil trenge mye hjelp for å komme i mål både når det gjelder registrering og korrekturlesing.
Mvh
Jarl Christensen

Per-Olav Broback Rasch

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 1. april 2012 kl. 21.32

Kan opplyse at den nye hjemmesiden presenterer bygdebøkene i html-format, som fungerer på alle operativsystem (Windows, Linux, Mac etc.).

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 2. april 2012 kl. 1.02

Jeg syns det er flott at mannskapsrullene for Nordland registreres. Det er jo det samme militære ruller. Jeg har veldig mye på Helgeland, og fra Buksnes dro jo jo Hans Johansen Kylpesnes(født 1782, som var min tipptippoldefar). Han må ha reist i ca 1812-13, for han er registrert i militærrull for Buksnes i 1812, og i Nesna på Helgeland fra 1814 og utover. Broren Fredrik dro også til Helgeland(døde på Udøen på Dønna i 1854). Han var enda i Buksnes i 1814, og er nevnt i innrulleringer for Helgeland(Dønna)fra 1824 og utover.

Else Margrethe Thorbjørnsen
Sted: BÅTSFJORD

Legg inn av Else Margrethe Thorbjørnsen » 24. oktober 2013 kl. 14.28

Hei!

Den nye lenken fungerer ikke for meg. Jeg kommer inn på bygdeboka, men i et bittelite vindu som ikke lar seg utvide. (Kjører Windows 7)

Tidligere kom jeg inn uten problemer.

Vennlig hilsen

Else-M. Thorbjørnsen

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 24. oktober 2013 kl. 15.20

Ikke noe problem hos meg. Kjører Windows 7 (64-bit)
Har windows 7, 32-bit på en annen maskin. Skal prøve den også, men det burde ikke være noen forskjell.
Bruker Opera (32-bit) nettleser.

Mvh Paul

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 1. april 2014 kl. 19.41

Er fint at disse bygdebøkene er tilgjengelig digitalt, men jeg skulle ønske jeg hadde fått kjøpt papirutgaven. Nå har jeg begynt å slektsforske for venninne der, og har også noen aner selv i Buksnes(blant annet i Kylpesnes, og på en husmannsplass under Skaftsnes)

gj10665
Sted: Oslo

Legg inn av gj10665 » 7. april 2015 kl. 15.04

Et lite spørsmål.

PÅ den gamle versjonen kunne man søke i Bygdebøkene.
Mulig jeg er litt uviten , men det kan man ikke i denne versjonen. Eller?

gj10665
Sted: Oslo

Legg inn av gj10665 » 17. januar 2019 kl. 15.04

Nå ligger bygdebøkene på Nasjonalbibliotektet også
Her kan man søke og kose seg

https://www.nb.no/items/0942736ebadef6a ... 20bygdebok

Ole-Jacob Jorsett

Legg inn av Ole-Jacob Jorsett » 1. oktober 2019 kl. 21.57

Ikke vanskelig å komme inn for meg heller hvis det interesserer...

Brukeravatar
Jan Åge Habberstad
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Jan Åge Habberstad » 19. november 2019 kl. 15.04

Har dere data på denne karen i boka? Når døde han?

https://www.strindahistorielag.no/wiki/ ... d_Yttervik

Loni Bjerkholt-Pedersen

Legg inn av Loni Bjerkholt-Pedersen » 20. april 2025 kl. 11.43

Hei!

Kan noen hjelpe meg med koordinater/ konkret veibeskrivelse til Reine gård (11), i Buksnes?
Jeg har sett i folketellinger, men ikke i denne bygdeboka? at min tippoldemor Karoline Pedersdatter, og min oldefar Arnoldus Kristiansen, var bosatt der i flere år, blant annet i folketellinga i 1900.Kan noen svare på hvorfor det står noe i folketellingene, men at de ikke nevnes i bygdeboka, så vidt jeg kan se?
Ser ut til at Karolines mann, Anders, står som husmand uten gård, vil det si at han kan ha bodd her, men ikke stått oppført fordi han ikke eide gården?

Ellers, vet noen om denne gården var en "typisk" bosetning for kvener/finner? Bestefar fortalte at Karoline snakket kvensk og var stolt kven, men jeg klarer ikke finne noe annet om dette, annet enn at familien Anders, Karoline, Peder og Arnoldus står som blandet: n/f i folketellinga i 1900.

Både bestefar og mamma har dessverre gått bort, og jeg sitter fremdeles igjen med mange spørsmål. Jeg er den slektsinteresserte i familien, og tar gjerne i mot alle innspill som er. Har blant annet lurt på koblingen mellom Buksnes/Reine gård og Borgvåg, bestefar arvet slektsgården onkelen hans bodde på i Borgvåg, som nå har gått i arv til meg og mine søsken. Har vært der oppe to ganger, og skal opp igjen med sønnen min til sommeren for å forsøke å holde slektsforskerinteressen i hevd i videre generasjoner :)

Dette ble et langt innlegg..

Takk for alle svar! 

Legg inn av Jarl Christen Christensen » 23. april 2025 kl. 19.02

Vedr. Loni Bjerholt-Pedersens innlegg om Karoline Pedersdatter, Reine i Buksnes
Det er to Reine i Lofoten Det mest kjente ligger i Moskenes. Det Reine som Karoline Pedersdatter bodde på, ligger i nærheten av Ballstad og Skotnes i gamle Buksnes herred, nå Vestvågøy. Hvis du går inn norgeskart.no og skriver reine, vestvågøy i søkefeltet får du opp kartbilde som viser gården.
At du ikke finner noen opplysninger om Karoline Pedersdatter i bygdeboka vedr Reine har nok først og fremst å gjøre med at eldre bygdebøker stort sett  tok med de som disponerte grunn (grunneiere, leilendinger og husmenn). Karoline Pedersdatter var gift med Anders Kristiansen. Iht ft 1900 var han stenarbeider, fisker og husmann uten jord. Sistnevnte er en betegnelse på en som bare har fått lov til å sette opp et hus og neppe hadde mer jord enn til litt poteter. En annen betegnelse på husmand uten jord er strandsitter.
I ft 1900 oppgis det at han var født i Kind NB. Anders og Karoline blir gift 25/6 1886 i Buksnes kirke. I forbindelse med ekteskapsinngåelsen opplyses det at hans fulle navn er Anders Johannes Ludvig og at faren er Kristian Larsen Dybdal i Kinns prestegjeld. Dybdal er sannsynligvis hans bosted. Kinns prestegjeld ligger i Sogn og Fjordane. Det oppgis at Kristian Larsen er inderst, dvs at han ikke disponerer egen bolig, men er leietaker. Florø ligger i Kinns prestegjeld. Karoline er fra Strømmen i Tysfjord (i dag i Narvik kommune). Hennes far er gårdbruker Peder Axelsen, Strømmen.
Karoline Pedersdatter blir født 16/9 1849 i Strømmen i Tysfjord. Tysfjord lå den gang Lødingen prestegjeld. 
I ft 1865 for Strømmen ser vi at Karoline Pedersdatters far, Peder Axelsen (han kalles Per Axelsen i ft 1865) er født ca 1818 i Lødings Pr. og moren Ulrikke Larsdatter er født ca 1819 i Sverige. Det kan være Ulrikke Larsdatter som er bakgrunnen for at Karoline sa at hun var av kvensk opprinnelse. At det under etnisitet for Karoline og barna står nb betyr at de der en blanding av norsk og en annen opprinnelse. Det kan godt være hennes evt. kvenske opprinnelse det siktes til. 
Du finner litt mer opplysninger om Peder Axelsen i lokalhisoriewiki.no  https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Strau ... 25_og_226)

Dersom du skal fortsette videre søk etter denne familien på Slektsforum anbefaler jeg at du oppretter en ny sak under forum Vestvågøy og tar med et konsentrat av hva du har funnet ut og hva du evt ønsker å få hjelp til å finne. Det var bare tilfeldig at jeg fant denne etterlysningen. 
mvh
Jarl Christensen

Sist redigert av Jarl Christen Christensen den 25. april 2025 kl. 14.16, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Jan Åge Habberstad
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av Jan Åge Habberstad » 23. april 2025 kl. 20.10

Jeg har vel bare vært inne 1 gang i 2019 på denne saken, opprettet av Per-Olav Broback Rasch » 13 nov 2009 01:12:06

Jan H

Svar

Gå tilbake til «Vestvågøy»