Hei!
Kan noen hjelpe meg med koordinater/ konkret veibeskrivelse til Reine gård (11), i Buksnes?
Jeg har sett i folketellinger, men ikke i denne bygdeboka? at min tippoldemor Karoline Pedersdatter, og min oldefar Arnoldus Kristiansen, var bosatt der i flere år, blant annet i folketellinga i 1900.Kan noen svare på hvorfor det står noe i folketellingene, men at de ikke nevnes i bygdeboka, så vidt jeg kan se?
Ser ut til at Karolines mann, Anders, står som husmand uten gård, vil det si at han kan ha bodd her, men ikke stått oppført fordi han ikke eide gården?
Ellers, vet noen om denne gården var en "typisk" bosetning for kvener/finner? Bestefar fortalte at Karoline snakket kvensk og var stolt kven, men jeg klarer ikke finne noe annet om dette, annet enn at familien Anders, Karoline, Peder og Arnoldus står som blandet: n/f i folketellinga i 1900.
Både bestefar og mamma har dessverre gått bort, og jeg sitter fremdeles igjen med mange spørsmål. Jeg er den slektsinteresserte i familien, og tar gjerne i mot alle innspill som er. Har blant annet lurt på koblingen mellom Buksnes/Reine gård og Borgvåg, bestefar arvet slektsgården onkelen hans bodde på i Borgvåg, som nå har gått i arv til meg og mine søsken. Har vært der oppe to ganger, og skal opp igjen med sønnen min til sommeren for å forsøke å holde slektsforskerinteressen i hevd i videre generasjoner
Dette ble et langt innlegg..
Takk for alle svar!