barna til Ole Olsen Holck og Ingeborg Ellingsdatter Gjøsund
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: GJØVIK
barna til Ole Olsen Holck og Ingeborg Ellingsdatter Gjøsund
Hei.
Jeg lurer litt på hva barna til dette paret het?. Jeg vet de hadde barna Gjertrud født 1717 ,Christoffer ,født 1720 ,Inger ,født 1723 og Karen født ca 1725 ,men var det flere???
Ole og Ingeborg bodde visst på Hurlen i Haram.
Takk for evt svar.
mvh Erik
Jeg lurer litt på hva barna til dette paret het?. Jeg vet de hadde barna Gjertrud født 1717 ,Christoffer ,født 1720 ,Inger ,født 1723 og Karen født ca 1725 ,men var det flere???
Ole og Ingeborg bodde visst på Hurlen i Haram.
Takk for evt svar.
mvh Erik
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Re: barna til Ole Olsen Holck og Ingeborg Ellingsdatter Gjøs
Under Giske Sunnmøre har jeg en etterlysning etter foreldre til Eli Olsdtr Gjøsund som blir viet med Johan Nielsen Birkevoll.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=26929
Det kan se ut som denne min 3xtippoldemor er datter til Ole Olsen Holk og Ingeborg Ellingsdtr Gjøsund uten at jeg har fått fastslått dette med sikkerhet.
Andre har påstått det samme, men uten kildehenvisninger er det vanskelig å være sikker.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=26929
Det kan se ut som denne min 3xtippoldemor er datter til Ole Olsen Holk og Ingeborg Ellingsdtr Gjøsund uten at jeg har fått fastslått dette med sikkerhet.
Andre har påstått det samme, men uten kildehenvisninger er det vanskelig å være sikker.
-
Jeg er også etterkommer av denne Eli gift Bjørkevoll og jeg også skulle vel tro at Ole og Ingeborg også hadde en datter ved navn Eli.
Eli hadde jo også døtre ingeborg og Synnøve. Ingeborg skulle vel da vært kalt opp etter Eli`s mor (??) Ingeborg Ellingsdatter. Eli`s datter Synnøve skulle da hete opp etter Ingeborg Ellingsdatters mor Synnøve Arnesdatter.....
Lyder jo logisk ,men hvis det bare hadde funtes skifte etter Ole eller Ingeborg....gjør det forresten det? Jeg heller har ikke kunnet bekrefte at Eli var datter til Ole og INgeborg selv om det er trolig at hun er det.
mvh Erik
Eli hadde jo også døtre ingeborg og Synnøve. Ingeborg skulle vel da vært kalt opp etter Eli`s mor (??) Ingeborg Ellingsdatter. Eli`s datter Synnøve skulle da hete opp etter Ingeborg Ellingsdatters mor Synnøve Arnesdatter.....
Lyder jo logisk ,men hvis det bare hadde funtes skifte etter Ole eller Ingeborg....gjør det forresten det? Jeg heller har ikke kunnet bekrefte at Eli var datter til Ole og INgeborg selv om det er trolig at hun er det.
mvh Erik
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Hei, da kan jeg vel titulære deg slektning
Som nevnt i den andre tråden så finnes det skifter for Haram utlagt på nett.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... etanr=4969
Det står skifter i Haram prestegjeld 1678-1871, så spørsmålet til Haramkjennere er da om dette er alle skifter eller et utvalg? Det ser ikke ut som skifter for Vigra er med.
Og det ser ikke ut til å være skifte etter hverken Ole eller Ingeborg her.
Et skifte på Hurlen i 1726 nevner farbrødrene Sjur Olsen Gjøsund og Ole Olsen Hurlen.
De er altså brødre.
Kirkeboka har Ingeborg Ellingsdtr Hurlen død 1759 Dom 20 trin. 72 år og Ole Olsen Hurlen 1764 dom 16 trin. 80 år.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-42

Som nevnt i den andre tråden så finnes det skifter for Haram utlagt på nett.
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... etanr=4969
Det står skifter i Haram prestegjeld 1678-1871, så spørsmålet til Haramkjennere er da om dette er alle skifter eller et utvalg? Det ser ikke ut som skifter for Vigra er med.
Og det ser ikke ut til å være skifte etter hverken Ole eller Ingeborg her.
Et skifte på Hurlen i 1726 nevner farbrødrene Sjur Olsen Gjøsund og Ole Olsen Hurlen.
De er altså brødre.
Kirkeboka har Ingeborg Ellingsdtr Hurlen død 1759 Dom 20 trin. 72 år og Ole Olsen Hurlen 1764 dom 16 trin. 80 år.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-42
-
er nok slektninger ja. Kan ikke si jeg har deg i mitt "arkiv" da selv om jeg har registrert mange av etterkommerne etter Einer Johansen Bjørkevold f 1749.
Jeg også fikk tak i skiftene for Haram i papirform pluss kirkebøkene for Haram ,men det er sørgelig lite skifter fra Vigra ja.
Skifter for Vigra er vel på arkivet i Trondheim de da kanskje?. kanskje det kunne funtes noe der?.
Får nok bare avvente å koble Eli Olsdatter til noen foreldre enda selv om Ole og INgeborg burde være de rette. Kunne vel hende at Eli er feilført med et annet navn i kirkeboka da og at hun likevel er født i Haram. Ole og Ingeborg hadde en datter Karen født 1724-1725....
og konfirmerte for Haram begynner litt for sent til å finne noe Eli Olsdatter født ca 1726 også.
Skal ikke være lett.....!!
Forresten ,vet du om det blir noe bygdebok med garder og slekter for Haram noensinne?
mvh Erik
Jeg også fikk tak i skiftene for Haram i papirform pluss kirkebøkene for Haram ,men det er sørgelig lite skifter fra Vigra ja.
Skifter for Vigra er vel på arkivet i Trondheim de da kanskje?. kanskje det kunne funtes noe der?.

Får nok bare avvente å koble Eli Olsdatter til noen foreldre enda selv om Ole og INgeborg burde være de rette. Kunne vel hende at Eli er feilført med et annet navn i kirkeboka da og at hun likevel er født i Haram. Ole og Ingeborg hadde en datter Karen født 1724-1725....
og konfirmerte for Haram begynner litt for sent til å finne noe Eli Olsdatter født ca 1726 også.
Skal ikke være lett.....!!
Forresten ,vet du om det blir noe bygdebok med garder og slekter for Haram noensinne?
mvh Erik
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Hei igjen
Bygdebøker for Haram er på gang.
http://www.haram.kommune.no/artikkel.as ... 7&MId1=197
Hadde jo også vært interessert å vite hvordan vi er i slekt.
Min tippoldemor er Ingeborg Einarsdtr f 1786.
sender deg en PM.
Bygdebøker for Haram er på gang.
http://www.haram.kommune.no/artikkel.as ... 7&MId1=197
Hadde jo også vært interessert å vite hvordan vi er i slekt.
Min tippoldemor er Ingeborg Einarsdtr f 1786.
sender deg en PM.
Eg legg ved ei fil med ein del etterkomarar etter Ole og Ingeborg Hurlen. Kjelda er stort sett Haram kyrkjebok, men ikkje særleg grundig sjekka. Eg vil setje pris på å få melding om evt. feil.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av dn14369 den 15. oktober 2009 kl. 23.03, redigert 1 gang totalt.
-
Interessant med den slektsoversikten over Ole og Ingeborg`s etterkommere.
Noterer meg at det var ei Elin Olsdatter der ,født 1727 ,men hun ser ut til å ha vært gift med en annen person og kan dermed ikke være gift med Johan N. Bjørkevold også da de har barn født på samme tid. Så denne Eli Olsdatter (Bjørkevold) blir nok et lite mysterium en stund til ser det ut til.
Sendte deg forresten en pm angående min tilknytning til Bjørkevold ,Helge. Det jeg har om etterkommerne etter min slekt i Vatne har jeg stortsett fra Vatne bygdebok og andre bygdebøker også. Har selv en stor samling forskjellige bygdebøker fra Møre ,og det er jo nyttig når man skal følge etterkommerne videre etter de flyttet ut.
Kan se ut som det ikke er mye mer å hente om Ole og Ingeborg`s barn som jeg spurte etter. Får vel kanskje tråle igjennom kirkebøkene for Haram og se hvem som er faddere for barna til Johan og Eli. Kanskje det kan gi noe pekepinn om hvor hun var fra? Hvem vet....
mvh Erik
Noterer meg at det var ei Elin Olsdatter der ,født 1727 ,men hun ser ut til å ha vært gift med en annen person og kan dermed ikke være gift med Johan N. Bjørkevold også da de har barn født på samme tid. Så denne Eli Olsdatter (Bjørkevold) blir nok et lite mysterium en stund til ser det ut til.
Sendte deg forresten en pm angående min tilknytning til Bjørkevold ,Helge. Det jeg har om etterkommerne etter min slekt i Vatne har jeg stortsett fra Vatne bygdebok og andre bygdebøker også. Har selv en stor samling forskjellige bygdebøker fra Møre ,og det er jo nyttig når man skal følge etterkommerne videre etter de flyttet ut.
Kan se ut som det ikke er mye mer å hente om Ole og Ingeborg`s barn som jeg spurte etter. Får vel kanskje tråle igjennom kirkebøkene for Haram og se hvem som er faddere for barna til Johan og Eli. Kanskje det kan gi noe pekepinn om hvor hun var fra? Hvem vet....
mvh Erik
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Hei Erik
Takk for PM med slektsoversikt.
Nå har jeg tolket Ivar Fylling slik at han selv er meget tvilsom til den koblingen han har gjort til Eli Olsdtr f 1727. Slik det går frem av innlegg i debatt linket til i mitt første innlegg her.
(innlegg 4.april 2008).
Oppattkalling av barna til Eli Olsdtr og Peder Pedersen svekker også denne koblingen. Og ved ekteskapsinngåelse i 1760 er denne Eli gitt etternavn/adresse Ulla. Fødselsår på barna svekker vel også denne koblinga, selv om det er mulig å få barn i 45-årsalder.
Som du også ser av nevnte debatt:
"Ingeborg Ellingsdtr Hurlen tar den "lange" veien fra Hurlen for å være fadder ved Elis barn Anne sin dåp i Vatnekirka i 1753. Ingeborg Hurlen er eneste fadder jeg har funnet på noen av de 10 barna til Johan og Eli som ikke kommer fra Vatne Sogn. "
Og som du selv påpeker her så peker jo oppattkalling med navna Ingeborg og Synnøve også mer i retning av at Ole Olsen Hurlens datter Eli døpt 15. oktober 1727 kom til Birkevoll.
Men det avgjørende bevis har vi altså ikke funnet.
Mvh Helge
Takk for PM med slektsoversikt.
Nå har jeg tolket Ivar Fylling slik at han selv er meget tvilsom til den koblingen han har gjort til Eli Olsdtr f 1727. Slik det går frem av innlegg i debatt linket til i mitt første innlegg her.
(innlegg 4.april 2008).
Oppattkalling av barna til Eli Olsdtr og Peder Pedersen svekker også denne koblingen. Og ved ekteskapsinngåelse i 1760 er denne Eli gitt etternavn/adresse Ulla. Fødselsår på barna svekker vel også denne koblinga, selv om det er mulig å få barn i 45-årsalder.
Som du også ser av nevnte debatt:
"Ingeborg Ellingsdtr Hurlen tar den "lange" veien fra Hurlen for å være fadder ved Elis barn Anne sin dåp i Vatnekirka i 1753. Ingeborg Hurlen er eneste fadder jeg har funnet på noen av de 10 barna til Johan og Eli som ikke kommer fra Vatne Sogn. "
Og som du selv påpeker her så peker jo oppattkalling med navna Ingeborg og Synnøve også mer i retning av at Ole Olsen Hurlens datter Eli døpt 15. oktober 1727 kom til Birkevoll.
Men det avgjørende bevis har vi altså ikke funnet.
Mvh Helge
-
Hei.
Er i grunn enig er mht Eli/n fra Hurlen at hun må ha vært gift til Bjørkevold i Vatne. Som nevnt finnes det ikke avgjørende bevis for det.....men man kan vel gå ut i fra at det var slik.
Det burde være ganske bra bevis mht oppkallingen av barna til Eli og Johan og at Ingeborg Hurlen var fadder for 1 av de 10.
Vet ikke hvor langt det var mellom Hurlen og Bjørkevold på den tiden...
og hva skulle ellers være grunnen til at Ingeborg dro til Bjørkevold i Vatne dersom resten av deres 4 barn bode i Haram eller Borgund. Det ville vel forklart hvorfor ingen av søsknene til Eli var faddere ,siden de bodde i Vatne eller Borgund?.
mvh Erik
Er i grunn enig er mht Eli/n fra Hurlen at hun må ha vært gift til Bjørkevold i Vatne. Som nevnt finnes det ikke avgjørende bevis for det.....men man kan vel gå ut i fra at det var slik.
Det burde være ganske bra bevis mht oppkallingen av barna til Eli og Johan og at Ingeborg Hurlen var fadder for 1 av de 10.
Vet ikke hvor langt det var mellom Hurlen og Bjørkevold på den tiden...
og hva skulle ellers være grunnen til at Ingeborg dro til Bjørkevold i Vatne dersom resten av deres 4 barn bode i Haram eller Borgund. Det ville vel forklart hvorfor ingen av søsknene til Eli var faddere ,siden de bodde i Vatne eller Borgund?.
mvh Erik
-
fant forresten også at Inger Olsdatter Hurlen`s datter født i 1761 var døpt i Borgund og hadde en fadder ved navn "Johan Nilsen" som det ikke står etternavn på. (gikk ikke Vatne og Skodje under Borgund på den tiden?). Videre at Eli og Johan`s datter Synnøve var født 1758 og at Ingeborg Ellingsdatter`s søster Synnøve døde i 1757. Så da ble vel Synnøve oppkalt etter sin bestemors søster som døde året før?? Må si jeg har veldig lyst til å si at Eli på Bjørkevold faktisk VAR datter til Ole og Ingeborg.....
mvh Erik
mvh Erik
-
- Sted: BODØ
Erik Hov skrev:Skifter for Vigra er vel på arkivet i Trondheim de da kanskje?. kanskje det kunne funtes noe der?.
Gi meg et vink om jeg kan sjekke noe for dere. Helst så nøyaktig som mulig slik at jeg slipper å lete meg gjennom flere år med arkiv.
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Er det denne dåpen til Mali 28/6 1761, her gjengitt i Haram kirkebok du mener med fadder Johan Nilsen?
Dette paret ser ut til å bo på Rørvik Vigra.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-88
Han er her skrevet som Johan Nielsen Birchevolden og er utvilsomt vår Johan.
Til Per-Olav
Kirkeboka for Haram har Ingeborg Ellingsdtr Hurlen død 1759 Dom 20 trin. 72 år og Ole Olsen Hurlen 1764 dom 16 trin. 80 år.
Om det finnes skifte etter noen av disse med en datter Eli Olsdtr Birkevoll f 1727, så er det altså med et lite håp om at det kan være under Gjøsund Vigra da det ikke er funnet skifte for dem i de digitaliserte skifter for Haram. Men ingen kan forvente at du bruker mye av din tid til dette.
Mvh Helge.
Dette paret ser ut til å bo på Rørvik Vigra.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-88
Han er her skrevet som Johan Nielsen Birchevolden og er utvilsomt vår Johan.
Til Per-Olav
Kirkeboka for Haram har Ingeborg Ellingsdtr Hurlen død 1759 Dom 20 trin. 72 år og Ole Olsen Hurlen 1764 dom 16 trin. 80 år.
Om det finnes skifte etter noen av disse med en datter Eli Olsdtr Birkevoll f 1727, så er det altså med et lite håp om at det kan være under Gjøsund Vigra da det ikke er funnet skifte for dem i de digitaliserte skifter for Haram. Men ingen kan forvente at du bruker mye av din tid til dette.
Mvh Helge.
-
Fra dokumentasjonen til registreringen står følgende:
Altså er Vigra helt utelatt, i tillegg til at dette er en avskrift av en avskrift - rart om ikke noe er blitt borte på den veien
Blir det rett å lete i Sunnmøres skifteprotokoll? Enkle raske oppslag går som regel greit Helge. Dessuten er det artig å hjelpe andre 
Skifter i Haram prestegjeld 1678-1871
Databasen er registrert fra en tidligere maskinskrevet registrering av skiftedokumentene for Haram prestgjeld. Skiftedokumentene ble opprinnelig avskrevet av Palmar Fjørtoft fra Fjørtofta i Haram. Arnstein Slinning har registrert denne avskriften og tilpasset den til tabelloppsett i MSExcel.
Registreringen dekker gamle Haram kommune med unntak av Vigra.
Spørsmål eller kommentarer, kan rettes til Arnstein Slinning: arnsteins (a) adsl . no
Mars, 2009
Altså er Vigra helt utelatt, i tillegg til at dette er en avskrift av en avskrift - rart om ikke noe er blitt borte på den veien

- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Ja dette må bli skifteprotokoller for Sunnmøre.
mvh Helge
mvh Helge
-
Skifteprotokollene er herved sjekket, men dessverre ingen skifter funnet.
- Helge Bjerkevoll
- Kontakt:
Stor takk til Per-Olav for bryderiet med å sjekke skifter.
Nå finnes det riktig nok et DIS-medlem som på DIStreff har klart for seg slektsammenhengen her. Men så lenge ting ikke er kildebelagt så må en ta forbehold.
Mvh Helge
Nå finnes det riktig nok et DIS-medlem som på DIStreff har klart for seg slektsammenhengen her. Men så lenge ting ikke er kildebelagt så må en ta forbehold.
Mvh Helge
-
Ja da Mali ble døpt i 1761 bodde de på Rørvik. jeg har Eli`s søster Inger Olsdatter Hurlen først gift med Anfind Knutsen Løken og så med Peder Olsen Rørvik. Av fadderne til Mali har vi
1 Ole Pedersen Rørvik som antagelig var far til Peder Olsen Rørvik
2 Johan Nilsen Bjørkevold (hans kone søster til Inger Olsdatter?)
3 Ole Olsen Rørvik......
4 Kari Olsdatter Bjørnøen (søster til Inger Olsdatter)
5 Elen Olsdatter Lauken......antagelig gift med Peder Pedersen på Lauken i Haram. Peder
Olsen Rørvik hadde 2 søstre med navn Eli men de var begge gift med forskjellige.
6 Brite Olsdatter Rørvik ,søster til Peder ,senere gift med Lars Olsen Fjørtoft.
Erik
1 Ole Pedersen Rørvik som antagelig var far til Peder Olsen Rørvik
2 Johan Nilsen Bjørkevold (hans kone søster til Inger Olsdatter?)
3 Ole Olsen Rørvik......
4 Kari Olsdatter Bjørnøen (søster til Inger Olsdatter)
5 Elen Olsdatter Lauken......antagelig gift med Peder Pedersen på Lauken i Haram. Peder
Olsen Rørvik hadde 2 søstre med navn Eli men de var begge gift med forskjellige.
6 Brite Olsdatter Rørvik ,søster til Peder ,senere gift med Lars Olsen Fjørtoft.
Erik
Hei. Ole Olsen Holck født1688 - død 1764. Bosted Hurlen.
Gift med Ingeborg Ellingsdatter Gjøsund født 1693 - død 1759.
Datter Karen Olsdatter Holck født 1724 - død 1786
Gift med Johan Clausen, Bjørnøy 1724 - 1793
Sønn Gammel Bjørge, 1760 - 1836. Ole Bjørnø 1758 - 1806
Gift med Karen Jacobsdatter, 1761 - 1827
Dette står i hefte om Janneckenætt i nord- og sydigard sammen med oversikt over
Adelsslekten Holck.
Mvh. Inger Lise Havnsund
Gift med Ingeborg Ellingsdatter Gjøsund født 1693 - død 1759.
Datter Karen Olsdatter Holck født 1724 - død 1786
Gift med Johan Clausen, Bjørnøy 1724 - 1793
Sønn Gammel Bjørge, 1760 - 1836. Ole Bjørnø 1758 - 1806
Gift med Karen Jacobsdatter, 1761 - 1827
Dette står i hefte om Janneckenætt i nord- og sydigard sammen med oversikt over
Adelsslekten Holck.
Mvh. Inger Lise Havnsund