Edvin Marentsius Eriksen f. 1863, Byens marker, Fredrikstad
Moderator: MOD_Østfold
Edvin Marentsius Eriksen f. 1863, Byens marker, Fredrikstad
Jeg har funnet min oldefar Edvin Marentsius Eriksen i 1900-tellingen for 0103 Fredrikstad. Han er iflg den født i Fredrikstad 1863. Han var gift med Klara Pedersdatter, f. 1859 i Thorsnæs (Torsnes) i Borge. Selveiende gårdbruker på 'byens marker, Bymarken 17f.
Problemet er at jeg ikke finner ham i tidligere telling - dvs 1865, 1875 (og heller ikke i 1885). Det er jo rart - hvor bør jeg lete? Er det noen som kan hjelpe? Jeg har funnet Klaras foreldre, men altså ikke Edvins slekt.
(Det rare er at det er en annen Edv. Eriksen på Byens marker i 1885-tellingen, født i 1851, filer på Kappjon & co, med barn som har navn vi har brukt i familien. Emma Frithjof Lydia - men det må jo være en helt annen familie. Man kan bli smårar..)
Hilsen Åse Markussen
Problemet er at jeg ikke finner ham i tidligere telling - dvs 1865, 1875 (og heller ikke i 1885). Det er jo rart - hvor bør jeg lete? Er det noen som kan hjelpe? Jeg har funnet Klaras foreldre, men altså ikke Edvins slekt.
(Det rare er at det er en annen Edv. Eriksen på Byens marker i 1885-tellingen, født i 1851, filer på Kappjon & co, med barn som har navn vi har brukt i familien. Emma Frithjof Lydia - men det må jo være en helt annen familie. Man kan bli smårar..)
Hilsen Åse Markussen
-
- Sted: BREMNES
Re: Edvin Marentsius Eriksen f. 1863, Byens marker, Fredriks
Hei
Her er ein Edvin Marentius fødd 5/4 1863 døpt 25/5 1863. Foreldre Martin Eriksen og Anne Kirstine fødd ?, Vaterland. Presten skreiv ikkje så fint, så det kan godt henda eg har oversett noke.
Dåp nr 39.
Mvh
Anne Lisbeth

Her er ein Edvin Marentius fødd 5/4 1863 døpt 25/5 1863. Foreldre Martin Eriksen og Anne Kirstine fødd ?, Vaterland. Presten skreiv ikkje så fint, så det kan godt henda eg har oversett noke.
Dåp nr 39.
Mvh
Anne Lisbeth
-
- Sted: BREMNES
Hei
Denne var ikkje enkel, pga ulike skrivemåte. Men her er Edvin M med foreldre. FT 1865
Mvh
Anne Lisbeth

Denne var ikkje enkel, pga ulike skrivemåte. Men her er Edvin M med foreldre. FT 1865
Mvh
Anne Lisbeth
Dette var da helt fantastisk. Jeg har prlvd 100 ulike skrivemåter for Edvin men ikke edevin. Tusen tusen takk.
Åse
Åse
Hei Åse, kan dette være av interesse ?
Hentet fra Bind: 5 side 194. Gårder og slekter i Borge og Torsnes.
Anne Christiansdatter og Erik Henriksens barn:
1. Marthin (18. september 1835 - 22. april 1914).
Gift med Anne Kirstine Gulbrandsen(25.mai
1833 - 9. desember 1893). Marthin var bakermester og bosatt i Fredrikstad. Barn: a) Edvin
Marentius (5. april 1863), som kjøpte Bjerringløkka og bodde der. b) Martin Amadeus (21.
februar 1872), gift 1. gang med Agnes Dahl i Holm. De drev i mange år kolonialforretning i
Holm. Gift 2. gang med Maren Thorstensdatter, søster av kjøpmann Fritjof Thorstensen i
Holm. Marthin og Maren er avbildet i bind 1, side 247.
Hentet fra Bind: 5 side 194. Gårder og slekter i Borge og Torsnes.
Anne Christiansdatter og Erik Henriksens barn:
1. Marthin (18. september 1835 - 22. april 1914).
Gift med Anne Kirstine Gulbrandsen(25.mai
1833 - 9. desember 1893). Marthin var bakermester og bosatt i Fredrikstad. Barn: a) Edvin
Marentius (5. april 1863), som kjøpte Bjerringløkka og bodde der. b) Martin Amadeus (21.
februar 1872), gift 1. gang med Agnes Dahl i Holm. De drev i mange år kolonialforretning i
Holm. Gift 2. gang med Maren Thorstensdatter, søster av kjøpmann Fritjof Thorstensen i
Holm. Marthin og Maren er avbildet i bind 1, side 247.
Hei !
Edvin Marentius Eriksen f 05.04.1863 Østre Fredrikstad - Vaterland.
Konfirmert Østre Fr.stad 30.09.1877.
Far : bager Martin Eriksen
Bopel : Grafslund ( ? ) Fr.stad.
Klara Pedersdattr Berg f 1859 Berg / Torsnes
Far : Peder Jensen Berg.
Viet : 06.06.1884.
Kilde : ministerialbok Borge / Torsnes 1878 - 1902
ekteviede 1884 - 85. Nr 4.
Klokkerbok Østre Fredrikstad 1880 - 1899 finner du barnas dåp.
Så Anne Lisbeths svar over med dåp nr 39 og F.T. 1865 er nok riktig.
Hilsen Mona
Edvin Marentius Eriksen f 05.04.1863 Østre Fredrikstad - Vaterland.
Konfirmert Østre Fr.stad 30.09.1877.
Far : bager Martin Eriksen
Bopel : Grafslund ( ? ) Fr.stad.
Klara Pedersdattr Berg f 1859 Berg / Torsnes
Far : Peder Jensen Berg.
Viet : 06.06.1884.
Kilde : ministerialbok Borge / Torsnes 1878 - 1902
ekteviede 1884 - 85. Nr 4.
Klokkerbok Østre Fredrikstad 1880 - 1899 finner du barnas dåp.
Så Anne Lisbeths svar over med dåp nr 39 og F.T. 1865 er nok riktig.
Hilsen Mona

Takk og takk. Jeg har fått god hjelp - og som nybegynner lærer jeg meg litt underveis. Bjerringløkka var sommerparadis i barndommen, men jeg trodde egentlig at gården er bygslet -
Hilsen Åse
Hilsen Åse
Tusen takk. Hilsen Åse
Hei. Min farfar, Johan M. D. Høidahl, kjøpte Grafslund ca 1916 av Ulfengs. Jeg regner med at de kom fra gården Ulfeng som ikke ligger så langt fra Bjerringløkka. Ulfengs beholdt den delen av eiendommen som ligger mellom Klokkerstueveien og bekken og bygde hus nederst på Klokkerstueveien. Grafslund hadde adresse Torsnesveien 32. Anbefaler bloggen "Grafslund". Du har/hadde kanskje slekt på Ulfeng?
Hilsen Åse
Hilsen Åse

Bager Martin Eriksen på Grafslund. Det kan stemme!
Jeg vokste opp i det 200 år gamle huset. Mamma fortalte at det i sin tid var halvparten så stort, men det var blitt påbygget.
Dessuten fortalte hun at det var en stor bakerovn med plass til mange brød inne i muren bak komfyren. Det hadde vært bakeri der en gang i tiden!
Da er spørsmålet. kjøpte din ane et hus med innebygget bakerovn eller var det han som utvidet huset og utstyrte det med en gedigen bakerovn?
Din navnesøster fra Byens Marker.
Jeg hadde helt glemt at det også var en innebygget bakerovn i bryggerhuset.
Mamma brukte den da vi var små.
Jeg vokste opp i det 200 år gamle huset. Mamma fortalte at det i sin tid var halvparten så stort, men det var blitt påbygget.
Dessuten fortalte hun at det var en stor bakerovn med plass til mange brød inne i muren bak komfyren. Det hadde vært bakeri der en gang i tiden!
Da er spørsmålet. kjøpte din ane et hus med innebygget bakerovn eller var det han som utvidet huset og utstyrte det med en gedigen bakerovn?
Din navnesøster fra Byens Marker.
Jeg hadde helt glemt at det også var en innebygget bakerovn i bryggerhuset.
Mamma brukte den da vi var små.

Sist redigert av dn24678 den 30. oktober 2015 kl. 23.32, redigert 1 gang totalt.
-
- Sted: OSLO
Jeg er nybegynner på dette, og har så smått begynt å se på min mormors forfedre. Min tippoldefar skal være baker Martin Eriksen på Grafslund. Jeg har funnet 4 barn, men ikke Edvin Eriksen. Min oldemor er Valborg Fredrikke Eriksen, født 1867. Hun var gift med Edvard Markus Nielsen, 1868 - 1900, fra Glemminge. Min mormor het Sigrid Anna Marie Nilesen, gift Johansen, 1892 - 1974.
Jeg har også en del bilder etter mormor, men jeg vet ikke hvem det er bilder av.
Tror at en av min mormors nevøer drev med slektsgransaking. Han het Arne Olsen og bodde i Fredrikstad.
Jeg har også en del bilder etter mormor, men jeg vet ikke hvem det er bilder av.
Tror at en av min mormors nevøer drev med slektsgransaking. Han het Arne Olsen og bodde i Fredrikstad.
Hei
Jeg er også etterkommer etter baker Martin Eriksen gjennom sønnen Edvin Marentius Eriksen. Har trukket ut litt fra Legacy om barna -
Martin (Marthin) Eriksen, sønn av Erik Henriksen og Anne Marie Christiansdatter , ble født den 17 sep 1835 i Rønningen under Nes, Borge, Østfold og døde den 22 apr 1914 78 år gammel.
Hendelser i hans liv:
• Bolig: 1835ff.Fra Rønningen under Nes
Martin giftet seg med Anne Kirstine Gulbrandsdatter, datter av Gulbrand Hansen og Margrethe Joensdatter den 8 feb 1863 i Fredriksstad. Østfold
Barn i dette ekteskapet var:
i. Edvin Marentius Eriksen ble født den 5 apr 1863 i Østre Fredrikstad,
Vaterland, ble døpt den 25 mai 1863, døde den 8 des 1926 i Bjerringløkka,
Fredrikstad, Østfold, 63 år gammel, og ble begravet den 14 des 1926 i Østre
Fredrikstad gravlund, Fredrikstad, Østfold.
ii. Augusta Marie Eriksen ble født i 1866 i Fredriksstad. Østfold.
iii. Valborg Frederikke Eriksen ble født i 1868 i Fredriksstad. Østfold. (1867?)
iv. Hjalmar Gunerius Eriksen ble født i 1870 i Fredriksstad. Østfold.
v. Martin Amadeus Eriksen ble født den 21 feb 1872 i Fredriksstad. Østfold.
vi. Amund Julius Eriksen ble født i 1874 i Fredriksstad. Østfold.
vii. Amundine Sofie Eriksen ble født i 1875.
viii. Amunda Sofie Eriksen ble født i 1878. Andre navn for Amunda var Veel og Weel.
Martin giftet seg deretter med Maren Thorstensdatter
Hilsen Åse (firmenning?)
Jeg er også etterkommer etter baker Martin Eriksen gjennom sønnen Edvin Marentius Eriksen. Har trukket ut litt fra Legacy om barna -
Martin (Marthin) Eriksen, sønn av Erik Henriksen og Anne Marie Christiansdatter , ble født den 17 sep 1835 i Rønningen under Nes, Borge, Østfold og døde den 22 apr 1914 78 år gammel.
Hendelser i hans liv:
• Bolig: 1835ff.Fra Rønningen under Nes
Martin giftet seg med Anne Kirstine Gulbrandsdatter, datter av Gulbrand Hansen og Margrethe Joensdatter den 8 feb 1863 i Fredriksstad. Østfold
Barn i dette ekteskapet var:
i. Edvin Marentius Eriksen ble født den 5 apr 1863 i Østre Fredrikstad,
Vaterland, ble døpt den 25 mai 1863, døde den 8 des 1926 i Bjerringløkka,
Fredrikstad, Østfold, 63 år gammel, og ble begravet den 14 des 1926 i Østre
Fredrikstad gravlund, Fredrikstad, Østfold.
ii. Augusta Marie Eriksen ble født i 1866 i Fredriksstad. Østfold.
iii. Valborg Frederikke Eriksen ble født i 1868 i Fredriksstad. Østfold. (1867?)
iv. Hjalmar Gunerius Eriksen ble født i 1870 i Fredriksstad. Østfold.
v. Martin Amadeus Eriksen ble født den 21 feb 1872 i Fredriksstad. Østfold.
vi. Amund Julius Eriksen ble født i 1874 i Fredriksstad. Østfold.
vii. Amundine Sofie Eriksen ble født i 1875.
viii. Amunda Sofie Eriksen ble født i 1878. Andre navn for Amunda var Veel og Weel.
Martin giftet seg deretter med Maren Thorstensdatter
Hilsen Åse (firmenning?)
Hei
Det er lenge siden jeg har vært på denne siden .... har ikke sett innlegget ditt før. Faktisk vet jeg ikke hvor Grafslund ligger. Men bloggen er morsom
Mors bror Amund drev jo Ulfeng sånn fra slutten av 1950-årene tror jeg det må ha vært - så der har jeg vært mye. En Østby bodde vel også der??
Hilsen Åse
Det er lenge siden jeg har vært på denne siden .... har ikke sett innlegget ditt før. Faktisk vet jeg ikke hvor Grafslund ligger. Men bloggen er morsom

Mors bror Amund drev jo Ulfeng sånn fra slutten av 1950-årene tror jeg det må ha vært - så der har jeg vært mye. En Østby bodde vel også der??
Hilsen Åse