Jeg leter etter opphavet til Ingebret Larsen.
Han bodde som tjener på Malmei i 1758, oppgitt til 30 år (f. 1729). I 1762 giftet han seg med enka på gården, Berte Tolleivsdtr. De fikk to barn (Ingeborg 1763 og Birthe 1765) i Bjerkreim før de flyttet til Stavanger i 1771, og til husmannsplassen Vaula under Madla i 1774. Han døde der i 1798 77 år gammel (f. 1723).
I militært manntall som lister alle menn fra 19 - 36 år, finnes han ikke i Bjerkreim i årene 1748 til 1757.
I 1765 står han som bruker av 7,5 pund i Malmei, da 42 år (f. 1724) og oppgitt at han hadde ikke vært soldat.
I 1769 er han oppgitt til 26 år (sic.), oppgitt "ey tient, for liden". Dette må være feilført for 46 år (f. 1723)
Kona Berte Tolleivsdtr var fra Sirdal, kanskje han også var derfra.
Jeg har alle opplysningene fra Bjerkreimsboka, Madla G&Æ og sjælemanntallet 1758.
Har noen andre tips ?
Ingebret Larsen Malmei ca. 1725 - 1798
Moderator: MOD_Rogaland
Re: Ingebret Larsen Malmei ca. 1725 - 1798
Dette er kanskje et skudd i blinde,men der ble født en Ingebret Larsson på
garden Tjetland i Gjesdal i 1727.Far hans var fra Bjerkreim og het
Lars Torgersson fra garden Litla Birkeland(Øygarden).
Hentet fra Gards og Ættesoga fra Gjesdal.
Mvh
Eyvind
garden Tjetland i Gjesdal i 1727.Far hans var fra Bjerkreim og het
Lars Torgersson fra garden Litla Birkeland(Øygarden).
Hentet fra Gards og Ættesoga fra Gjesdal.
Mvh
Eyvind

Takk skal du ha. Det er akkurat slike tips jeg var ute etter.
Det skal jeg sjekke opp.
Jeg ser i kirkeboka for Gjesdal at Lars Torgersen døde i 1750, 80 år gammel, og at Lars Tietlands kone Ingeborg Jespersdtr døde i 1735 39 1/2 år gammel.
Det interessante er at "min" Ingebret Larsens eldste datter het Ingeborg.
Står det noe om evt. søsken av denne Ingebret Larsen født på TJetland ?
Det skal jeg sjekke opp.
Jeg ser i kirkeboka for Gjesdal at Lars Torgersen døde i 1750, 80 år gammel, og at Lars Tietlands kone Ingeborg Jespersdtr døde i 1735 39 1/2 år gammel.
Det interessante er at "min" Ingebret Larsens eldste datter het Ingeborg.
Står det noe om evt. søsken av denne Ingebret Larsen født på TJetland ?
Hei
Foreldrene var til lars torgersen var:
Torger Torgersen L.Birkeland og Guri Torgersdtr
Skifte etter Torger 21.sept 1691-2 søner og 3 døttre
Lars må ha fått garden av Ivar Bjørnsson
Lars var gift 1.gong med Malena Bårdsdtr Tjetland d.1722
Lars var gift 2.gong med Ingeborg Jespersdtr Håland,Klepp dtr av Jesper Torkelson Nese og kona Gitlaug Torsteinsdtr frå Njå.
Lars var gift 3.gong 24.061736 med Marta Nilsdtr
Ingebortg fekk med Lars: Ingebret f.1727,Berit f.1731
Ingeborg hadde først vært gift med Ingebret Toreson Håland og to døttre me ham :
Inger og Gitlaug
Med Marta fekk Lars: Ingen barn
Med Malena fekk Lars:Inger d.1748 gm Karl Ådnesson Gjesdal
Lars døyde 1750 80 år gml.
Håper dette var til hjelp.......
Mvh Eyvind
Foreldrene var til lars torgersen var:
Torger Torgersen L.Birkeland og Guri Torgersdtr
Skifte etter Torger 21.sept 1691-2 søner og 3 døttre
Lars må ha fått garden av Ivar Bjørnsson
Lars var gift 1.gong med Malena Bårdsdtr Tjetland d.1722
Lars var gift 2.gong med Ingeborg Jespersdtr Håland,Klepp dtr av Jesper Torkelson Nese og kona Gitlaug Torsteinsdtr frå Njå.
Lars var gift 3.gong 24.061736 med Marta Nilsdtr
Ingebortg fekk med Lars: Ingebret f.1727,Berit f.1731
Ingeborg hadde først vært gift med Ingebret Toreson Håland og to døttre me ham :
Inger og Gitlaug
Med Marta fekk Lars: Ingen barn
Med Malena fekk Lars:Inger d.1748 gm Karl Ådnesson Gjesdal
Lars døyde 1750 80 år gml.
Håper dette var til hjelp.......
Mvh Eyvind
Ingeborg Jesperdatter var først gift med Ingebret Toreson Håland, Klepp, f. 1698 og d. 1723.
Familien er omtalt i Klepp g. og æ. side 141. Nr. 8.
Familien er omtalt i Klepp g. og æ. side 141. Nr. 8.
Takk skal dere ha begge to.
Bare en liten oppdatering.
Jeg tror dette er rett mann.
I militære legdsruller fra 1748 finnes Ingebret Larsen 24 år på Tjetland i Gjesdal.
I tilsvarende rulle fra 1751 nevnes Ingebret Larsen 27 år på "Tielte" [Tjetland] med tilføyelse, "gammel og liden" og "Paa Adzem i Birkerims Sogn". Veien fra Asheim til Malmei er ikke lang.
I rulle fra 1769 er han ført på Malmei, riktignok 36 år (må være feil for 46), men også da med kommentaren, "ey tient, for liden".
Sansynligheten for at det skal være to Ingebret Larsen født omtrent samtidig, og at begge to var "for små" til å gjøre militærtjeneste, samt at de ikke er nevnt samtidig i kildene, gjør at jeg så anser dette som sikkert at det er samme mann.
Takk til begge to for å ha hjulpet meg til å knekke en gammel nøtt.
Jeg tror dette er rett mann.
I militære legdsruller fra 1748 finnes Ingebret Larsen 24 år på Tjetland i Gjesdal.
I tilsvarende rulle fra 1751 nevnes Ingebret Larsen 27 år på "Tielte" [Tjetland] med tilføyelse, "gammel og liden" og "Paa Adzem i Birkerims Sogn". Veien fra Asheim til Malmei er ikke lang.
I rulle fra 1769 er han ført på Malmei, riktignok 36 år (må være feil for 46), men også da med kommentaren, "ey tient, for liden".
Sansynligheten for at det skal være to Ingebret Larsen født omtrent samtidig, og at begge to var "for små" til å gjøre militærtjeneste, samt at de ikke er nevnt samtidig i kildene, gjør at jeg så anser dette som sikkert at det er samme mann.
Takk til begge to for å ha hjulpet meg til å knekke en gammel nøtt.