Kjøp av nytt slektsprogram.
Moderator: MOD_Slektsprogrammer
Kjøp av nytt slektsprogram.
Kan noen anbefale et godt slektsprogram?
Mvh Lisbeth
Mvh Lisbeth
Re: Kjøp av nytt slektsprogram.
Da bør du ta en kikk her: http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html
og testen noen ulike program
og testen noen ulike program
Hei!
Har testet noen, men ønsker å kjøpe ett som ikke har for mange feil og mangler. Har brent meg på ett allerede.
Mvh Lisbeth
Har testet noen, men ønsker å kjøpe ett som ikke har for mange feil og mangler. Har brent meg på ett allerede.
Mvh Lisbeth
Hvis du mener noen av programmene på lista vår har feil og mangler er det viktig at du gir tilbakemelding om det
- Otto Jørgensen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
hehe
Alle program har feil, Mac, MS har feil og det vil du aldri slippe unna. Det som er viktig er at produsenten av et slikt program er meget rask å rette hvis det oppdages en feil.
Selv MS har innsett dette og har nå etterhvert ukentlige oppdateringer av de viktigste feilene mot at de tidkligere kun rettet feilene en gang i året eller ved en service-pack.
Så heldigvis går seriøse produsenter inn for å rette feil/mangler så raskt som mulig.
Spørsmålet er vel også hva du mener med "feil". Jeg vil skille mellom feil og mangler.
Alle program har feil, Mac, MS har feil og det vil du aldri slippe unna. Det som er viktig er at produsenten av et slikt program er meget rask å rette hvis det oppdages en feil.
Selv MS har innsett dette og har nå etterhvert ukentlige oppdateringer av de viktigste feilene mot at de tidkligere kun rettet feilene en gang i året eller ved en service-pack.
Så heldigvis går seriøse produsenter inn for å rette feil/mangler så raskt som mulig.
Spørsmålet er vel også hva du mener med "feil". Jeg vil skille mellom feil og mangler.
Otto Jørgensen https://otjoerge.wordpress.com/
Hei
Nei ikke nå lenger håper jeg, men jeg kjøpte et for noen år siden som dessverre krasjet takket være en oppdatering. (Som jeg til alt overmål fikk tilsendt på cd) To dager etter fikk jeg mail om at det var en alvorlig feil på oppdateringen og da var det for sent. Forsøkte å oppdatere på nettet, men fikk til svar at jeg ikke var medlem lenger?? Og da la jeg det hele bort. Men nå ønsker jeg å starte litt opp igjen.
Mvh Lisbeth
Nei ikke nå lenger håper jeg, men jeg kjøpte et for noen år siden som dessverre krasjet takket være en oppdatering. (Som jeg til alt overmål fikk tilsendt på cd) To dager etter fikk jeg mail om at det var en alvorlig feil på oppdateringen og da var det for sent. Forsøkte å oppdatere på nettet, men fikk til svar at jeg ikke var medlem lenger?? Og da la jeg det hele bort. Men nå ønsker jeg å starte litt opp igjen.
Mvh Lisbeth
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Du kan jo komme på neste medlemsmøte, riktignok er det øremerket Legacy, men vi er åpne for alt.
Du kan også ta en tur på møter i brukergruppene, det gjorde jeg da jeg prøvde meg fram for å finne program. Men det beste er å laste ned demoversjoner, legge inn noen få navn og så prøve seg fram.
Seriøse produsenter har support og forumsider hvor du kan stille spørsmål. Har ikke programmet det - styr unna.
Du kan også ta en tur på møter i brukergruppene, det gjorde jeg da jeg prøvde meg fram for å finne program. Men det beste er å laste ned demoversjoner, legge inn noen få navn og så prøve seg fram.
Seriøse produsenter har support og forumsider hvor du kan stille spørsmål. Har ikke programmet det - styr unna.
Hei.
Jeg har brukt Brothers Keeper i mange år og er kjempe fornøyd med det.
Gaute
Jeg har brukt Brothers Keeper i mange år og er kjempe fornøyd med det.
Gaute
Hei!
Ja jeg har tenkt på Brothers Keeper. Snakket med andre som også er meget fornøyd med det. Når det gjaldt det programmet jeg hadde kjøpt så var det support på det, men tilbakemeldingene var aldri svar på spørsmålene mine.
Mva Lisbeth
Ja jeg har tenkt på Brothers Keeper. Snakket med andre som også er meget fornøyd med det. Når det gjaldt det programmet jeg hadde kjøpt så var det support på det, men tilbakemeldingene var aldri svar på spørsmålene mine.
Mva Lisbeth
- Bjørn-Tore Olsen
- Sted: BODØ
- Kontakt:
Hei, jeg prøvde 2-3 stykker og bestemte meg for Legacy og angrer ikke et sekund.
Et kjempeprogram som dekker alle mine behov.
Et kjempeprogram som dekker alle mine behov.
Mvh.
Bjørn-Tore Olsen
Medlem i DIS-Salten Slektshistorielag
Les dette før du poster din melding
Bjørn-Tore Olsen
Medlem i DIS-Salten Slektshistorielag
Les dette før du poster din melding
- Eva Helene Erntsen
Prøvde å være nøytral, men kan nå fortelle at jeg har brukt tre forskjellige programmer og har som Bjørn Tore endt opp med Legacy. Har brukt det siden i sommer og er kjempefornøyd.
Hei!
Neimen om jeg vet hva jeg skal velge. Ikke lett dette her. Det er ikke pengene det står på men hvor enkelt og lett det er å bruke.
Mvh Lisbeth
Neimen om jeg vet hva jeg skal velge. Ikke lett dette her. Det er ikke pengene det står på men hvor enkelt og lett det er å bruke.
Mvh Lisbeth

Hei. de fleste slektsprogram i dag er enkle å bruke, og de rådene du får her er subjektive. Husk de fleste er fornøyde med "SITT" program. For mange blir det viktig etterhvert hvordan utskrifts mulighet man har, da er DISGEN det beste. Foreslår at du møter på et par lokallags brukergruppe møter og ser hvilken gruppe som har den beste "servicen". Det programmet hadde jeg valgt.
Vh.---MKj
Morten Kjellesvig
http://www.kjellesvig.net | http://www.holmboe.slekt.no/ | http://www.slekt.no/
Morten Kjellesvig
http://www.kjellesvig.net | http://www.holmboe.slekt.no/ | http://www.slekt.no/
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
Hva er best?
Hvilken bil er best ?
Det er og blir en smaksak
Hvilken bil er best ?
Det er og blir en smaksak

Hei!
Får se hva jeg gjør. Takk for hjelpen.
Mvh Lisbeth
Får se hva jeg gjør. Takk for hjelpen.
Mvh Lisbeth

- Eva Helene Erntsen
På Slektsforskerdagen på HiT, Kjølnes,(31.10. kl 1000 - 1500) blir det anledning til litt innføring i de forskjellige programmene. Og som sagt blir det Legacy på medlemsmøtet 9.11. på Porsgrunn bibliotek.
Hei
Du kjenner sikkert brukere av de programmer som DIS anbefaler. La disse brukerne demonstrere for deg og så blir det (kanskje) lettere å velge.
Gaute
Du kjenner sikkert brukere av de programmer som DIS anbefaler. La disse brukerne demonstrere for deg og så blir det (kanskje) lettere å velge.

Gaute
Hei!
Ja jeg kommer en tur innom Kjølnes.
Mvh Lisbeth
Ja jeg kommer en tur innom Kjølnes.
Mvh Lisbeth
-
- Sted: HALDEN

Kan trykt anbefale deg BK, har bruk det i flere år og kommer jeg til et spørsmål finnes der et svar rett rundt hjørnet.
Det er lett å forstå mange fine liste å hente til utskrift.
Gor oversikt.
Hilsen
Flemming Banzon
Jeg skjønner spørsmål om dette vanskelige temaet, og jeg skjønner godt også hvorfor det ikke kommer noen fullgode svar til dette.
Svært få har testet alle programmene, og det er vel en forutsetning for å komme med anbefalinger? Dessuten har vi forskjellig behov ved bruk av et slektsprogram.
Noen av programmene er bedre på gårdshistorie, noen er bedre på rapporter, andre er mer intuitive i bruk, noen vanskeligere å starte opp med, noen har en finere layout og "hyggeligere" å jobbe med, noen har begrensinger andre ikke har osv...
Jeg tror det er en god idé å se litt på presentasjoner av slektsprogrammer, kanskje også få noen til å vise deg sitt program. Kanskje blir det lettere å ta en avgjørelse etter dette.
Lykke til
Svært få har testet alle programmene, og det er vel en forutsetning for å komme med anbefalinger? Dessuten har vi forskjellig behov ved bruk av et slektsprogram.
Noen av programmene er bedre på gårdshistorie, noen er bedre på rapporter, andre er mer intuitive i bruk, noen vanskeligere å starte opp med, noen har en finere layout og "hyggeligere" å jobbe med, noen har begrensinger andre ikke har osv...
Jeg tror det er en god idé å se litt på presentasjoner av slektsprogrammer, kanskje også få noen til å vise deg sitt program. Kanskje blir det lettere å ta en avgjørelse etter dette.
Lykke til
Bruker selv Family Tree Maker og er det eneste jeg har brukt. Er fornøyd med det, men lurer på om det er noen som kjenner til ulemper med dette? Ting som FTM ikke har som andre har?
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
BK har i hvertfall tre ferdefinerte hendelser som det er mange av i kildene i Norge og som vel ingen andre
program i Norge har:
Bekreftelse av "hjemmedåp", Introduksjon av kvinne etter barnefødsel, Jordfesting av en tidligere begravet person.

Bekreftelse av "hjemmedåp", Introduksjon av kvinne etter barnefødsel, Jordfesting av en tidligere begravet person.
- Arild Jarle Kompelien
- Sted: BERGEN
Mange av slektsprogrammene i dag må vel sies å være gode og skulle tilfredstille de fleste. Så hva som er best ble etter hvert en uinteressant problemstilling for min del. Etter å ha brukt et par programmer var jeg ikke tilfreds, ikke fordi programmene ikke var gode nok, men fordi de ikke støttet egen tankegang.
Jeg var en svoren tilhenger av at programmene skulle være norske eller tilpasset norske forhold med felt for f. eks. patronymer.
Etter å ha prøvd det amerikanske programmet RootsMagic, falt jeg for dette, men måtte sluke et par kameler (man får sjelden i pose og sekk). Men programmet svarte i stor grad til egen måte å tenke på - var intuitivt er vel et fint ord for det.
Programmet kom før sommeren i ny versjon og er nyskrevet fra grunnen av. Til programmet hører også ei aktiv e-postliste i tillegg til at det er et "Message Board" der programmet kan diskuteres og der man kan legge inn ønsker for kommende oppgraderinger.
Se på programmet her, og last ned demoversjon hvis du vil prøve det.
RootsMagic
Jeg var en svoren tilhenger av at programmene skulle være norske eller tilpasset norske forhold med felt for f. eks. patronymer.
Etter å ha prøvd det amerikanske programmet RootsMagic, falt jeg for dette, men måtte sluke et par kameler (man får sjelden i pose og sekk). Men programmet svarte i stor grad til egen måte å tenke på - var intuitivt er vel et fint ord for det.
Programmet kom før sommeren i ny versjon og er nyskrevet fra grunnen av. Til programmet hører også ei aktiv e-postliste i tillegg til at det er et "Message Board" der programmet kan diskuteres og der man kan legge inn ønsker for kommende oppgraderinger.
Se på programmet her, og last ned demoversjon hvis du vil prøve det.
RootsMagic
hilsen
Arild Kompelien
Arild Kompelien
Er det noen av dere som har erfaring med Embla Norsk Familiehistorie?
Drister meg muligens inn i løvens hule med dette innlegget, men siden du spør etter erfaring med Embla, så skal du få mitt syn på dette programmet. Har selv brukt dette i 6 år og er meget godt fornøyd. Liker oppsettet, og synes det er gode muligheter for oversiktlige utskrifter og eksport av filer. Dekker mitt behov, og da er jeg fornøyd.
Kjell
Kjell
-
- Sted: HAUGESUND
Jeg har også god erfaring med Embla selv om det har vært noen "små knirk" i maskineriet. Det er et veldig intuitivt program der du kan ha oversikt over 7 generasjoner samtidig. Det er også lett å lære. Der finnes programmer som kan mer, men noen av dem har en litt høyere læreterskel i startfasen. Dette er ikke egenerfaring, men fortalt av dem som er gått over til Embla fra andre program.
Mvh. Johan Arthur Hansen
Mvh. Johan Arthur Hansen
Tusen takk for svar! Jeg er helt nybegynner innen slektsforskning, og fant Embla i en oversikt over slektsprogram her inne. Syntes det så bra ut, og tok sjansen og bestilte det. Har ikke fått det enda. Så nå puster jeg litt lettet ut over at dere har god erfaring med det. Gleder meg til å begynne å bruke det
Hilsen Elin Hansen (kona til Frank-Eilert)

Hilsen Elin Hansen (kona til Frank-Eilert)
Hei,
Vurderer å ta opp igen interessen for slektsforskning.
Har brukt The Master Genealogist v4.0 Golden edition, og har noen hundre navn registreret der. Versionen 4 støttes ikke lenger og oppgradering til v7 er ikke mulig.
Hvilket program vil dere eksperter anbefale meg å fortsette med ?
Er det bare godt å si om nyeste version av The Master Genealogist ?
Hvordan kan jeg få med meg dataene fra v4, til siste version av The Master Genealogist?
Er det likt å importere data til de andre slektsprogrammene ?
mvh
Nils Kr.
Har brukt The Master Genealogist v4.0 Golden edition, og har noen hundre navn registreret der. Versionen 4 støttes ikke lenger og oppgradering til v7 er ikke mulig.
Hvordan kan jeg få med meg dataene fra v4, til siste version av The Master Genealogist?
mvh
Nils Kr.
- Otto Jørgensen
- Kontakt:
På Dis-Norges oversikt finnes en del programmer du kan starte med.
Normalt går det bra å Eksportere/Importere Data via GEDCOM til/fra de fleste programmer.
Anbefaler at du laster ned og installerer noen av de programmene som er nevnt på http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html og ser hvordan importen går til disse programmene. Det som vanligvis svikter er Produsent derfinerte GEDCOM-koder, men har du bare brukt koder som ligger innenfor GEDCOM 5.5 skulle det går bra.
Lykke til
Normalt går det bra å Eksportere/Importere Data via GEDCOM til/fra de fleste programmer.
Anbefaler at du laster ned og installerer noen av de programmene som er nevnt på http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html og ser hvordan importen går til disse programmene. Det som vanligvis svikter er Produsent derfinerte GEDCOM-koder, men har du bare brukt koder som ligger innenfor GEDCOM 5.5 skulle det går bra.
Lykke til
Nils Kr Storaker skrev:Hei,
mvh
Nils Kr.
Det er bare å lage en sikkerhetskopi i v4 og importere dine data i TMGv7.
Last ned fullversjonen av TMGv7.04, installer denne og bruk den fullt ut i en prøveperiode på inntil 30 dager. Deretter må du kjøpe serienr for v7.
Torleif Haugødegård