phpGedView - registrere barn av ugifte par

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj10120
Sted: HOSLE

phpGedView - registrere barn av ugifte par

Legg inn av gj10120 » 8. oktober 2009 kl. 22.02

Hei.

Hvordan skal jeg gjøre noe så trivielt som å registrere samboere og deres barn? Bruker phpGedview 4.1.6. Ser ut til at jeg ufrivillig registrerer forholdet som et ekteskap.

Konkret: Person A er registrert fra før. Vedkommende er samboer med kvinne B som ikke er registrert. De får et barn og dette skal registreres.

Har for anledningen valgt engelsk språk:
a) Søker opp person A
b) Går til fanen "Close Relatives" og velger "Add a new wife"
c) Dette vises nå som "Marriage" - går til Edit i Mariage-boksen. Haken ved Marriage lar seg ikke fjerne.

Hva gjør jeg feil?

På forhånd takk!

Vennlig hilsen

Arild Eide

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: phpGedView - registrere barn av ugifte par

Legg inn av Otto Jørgensen » 8. oktober 2009 kl. 22.13

GEDCOM har ikke noen tag som direkte er Samboer. Det nærmeste du kommer er det som defineres som "common Law marriage", men engelsk gir det som married, selv om det vel i Norge er det som er nærmest "samboer forhold"

Brukeravatar
dn21533
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: phpGedView - registrere barn av ugifte par

Legg inn av dn21533 » 8. november 2009 kl. 17.24

Har hatt samme problem selv, og har endt opp med å bruke notatfeltet til å skrive "ikke gift" e.l., eller å skrive "samboende" som egendefinert hendelse.

Evt. har du tag-en _NMR (not married), men den er ikke en offisiell gedcom-tag. Fungerer utmerket i pgv, og gir markøren "samboer":-)

Registrer forholdet som ekteskap, rediger gedcomutsnittet som er knyttet til "familiearket"("endre opplysninger direkte i slektsfilen") og erstatt MARR med _NMR
Med vennlig hilsen
Renate Gulbrandsen,
Bildeforfedre.com

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»