Tusen takk skal du ha,Anne Lisbeth. Det er nok helt riktig familie, men er det Ryberg det står etter Inger D's navn, ved Bernt Andreas dåp ?,og hva står det foran Johannes navn, både ved dåpen ti B-A, og ved ekteskapsinngåelsen ?
For meg ser det ut som om det står landmand giørtler, men jeg er sikkert "helt på jordet"
og hva i all verden er jordgyter ? (som faren hans er)
Ved Bernt Andreas' dåp står foreldrene oppført som Fader Gyrtler Johannes Frost, Moder Inger Dorothea. Under morens navn står det i Fodveiten, som rimeligvis er gateadressen i Trondheim.
Gyrtler er det samme som gjørtler. Jeg finner ikke noe ord som likner på "jordgyter" i denne innførselen, så jeg vet ikke riktig hvor du har det fra?
Ja, jeg så det nå da jeg gikk inn på lenken til FT, men det står jo jodgyter - ikke jord - så den titelen blir jo bare enda rarere. Det må være den som har foretatt tellingen som har misforstått/hørt feil. Det forekommer endel snåle anførsler i den folketellingen, så den er ikke alltid helt å stole på
Jeg vet ikke hvordan jod utvinnes i dag, men før i tiden utvant de jod fra tareaske. Der var folk som samlet tare, tørket og brente den, for så å selge asken til apotekene. Kan de tenkes at han har hatt noe med denne prosessen å gjøre?
God tanke, Paul Johan! Særlig når vi også ser av FT 1801 at den unge damen tjente hos en apoteker. Da var kanskje ikke veien lang til å bli kjent med en "jodgyter" og senere gifte seg med ham
Ikke for at det skal bli noen langvarig diskusjon om "jodgyter"
I 2005 var det et tema på brukarforum,Digitalarkivet (tema 33793). Astrid Ryen mener her at det er feil i FT 1801, at det er rodgyter det skal være, det er det samme som gjørtler, dette lyder absolutt riktig, i og med at Johannes Frost (sønnen) også er gjørtler.