HJELP til Folketellinger!
Moderator: MOD_Buskerud
-
- Sted: TRONDHEIM
HJELP til Folketellinger!
FOLKETELLING
Jeg har forstått det slik at hele folketellinga for Norge i 1865 er lagt på nett
Jeg har lett etter 2 foreldreløse brødre født 1847 og 1849. Men jeg finner dem ikke. Jeg har navn, fødselsdato og år. Navn på begge foreldrene og dødsåret til begge foreldrene.
Jeg finner begge brødrene i kirkebok ved konfirmasjon (Norderhov.Kongsberg kirke: april 1865 for den yngste.)
Jeg finner eldstebror i 1900 tellinga.
Yngstebror er sannsynligvis i utlandet pr 1900 (mulig Antwerpen) da han var skipsfører i en periode.
Finner gravstedet til 2(3) av barna til yngstebror via Gravminner Disnorge.
Hva er det jeg gjør feil? Hva er det jeg ikke kan?
En teori jeg har er at de begge var til sjøs da folketellinga ble gjennomført. Ble de ikke "tellet" da?
Men hvor er yngste mann gravlagt? Hvor kan jeg lete?
Jeg blir svært glad for all hjelp.
Vennlig hilsen Bodil Stene
Jeg har forstått det slik at hele folketellinga for Norge i 1865 er lagt på nett
Jeg har lett etter 2 foreldreløse brødre født 1847 og 1849. Men jeg finner dem ikke. Jeg har navn, fødselsdato og år. Navn på begge foreldrene og dødsåret til begge foreldrene.
Jeg finner begge brødrene i kirkebok ved konfirmasjon (Norderhov.Kongsberg kirke: april 1865 for den yngste.)
Jeg finner eldstebror i 1900 tellinga.
Yngstebror er sannsynligvis i utlandet pr 1900 (mulig Antwerpen) da han var skipsfører i en periode.
Finner gravstedet til 2(3) av barna til yngstebror via Gravminner Disnorge.
Hva er det jeg gjør feil? Hva er det jeg ikke kan?
En teori jeg har er at de begge var til sjøs da folketellinga ble gjennomført. Ble de ikke "tellet" da?
Men hvor er yngste mann gravlagt? Hvor kan jeg lete?
Jeg blir svært glad for all hjelp.
Vennlig hilsen Bodil Stene
-
- Sted: ÅMOT
Re: HJELP til Folketellinger!
Hei,
Hvis du gir oss som vil hjelpe til med leitinga litt mer å gå på, har du større sjanse til å komme fram til en løsning
Navn er veldig nyttig, spesilt knyttet opp mot fødsel- og dåpsdato samt -sted, så bare gi oss det du har - ingenting er uvesentlig
Mvh Kjell H.
Hvis du gir oss som vil hjelpe til med leitinga litt mer å gå på, har du større sjanse til å komme fram til en løsning

Navn er veldig nyttig, spesilt knyttet opp mot fødsel- og dåpsdato samt -sted, så bare gi oss det du har - ingenting er uvesentlig

Mvh Kjell H.
- Egil Sundelius
- Sted: STOKKE
Re: Hjelp i/til Folketellinger!
Hei Bodil...
Ringerike med tidligere kommuner Norderhov, Tyristrand, Hønefoss og Ådal
finner du her ' https://slektsforum.slektogdata.no/index.php?c=157
i SF 'e
og ' Kongsberg er her https://slektsforum.slektogdata.no/index.php?c=159
i SF 'e
og som Kjell sier, et navn og ei event. lenke til KB hadde vært bra...

Ringerike med tidligere kommuner Norderhov, Tyristrand, Hønefoss og Ådal
finner du her ' https://slektsforum.slektogdata.no/index.php?c=157
i SF 'e
og ' Kongsberg er her https://slektsforum.slektogdata.no/index.php?c=159
i SF 'e
og som Kjell sier, et navn og ei event. lenke til KB hadde vært bra...

Med hilsen
Egil Sundelius,
Stokke, Vestfold.
Egil Sundelius,
Stokke, Vestfold.
-
Hei
jeg så ikke innleggene deres før i dag:(
Brødrene heter Søren Anton (f 19 des 1847) og Hans Martinius Poulsson (f 21 des 1849).
Mener Søren Anton var ordfører i Drammen en periode.
Mvh Bodil
jeg så ikke innleggene deres før i dag:(
Brødrene heter Søren Anton (f 19 des 1847) og Hans Martinius Poulsson (f 21 des 1849).
Mener Søren Anton var ordfører i Drammen en periode.
Mvh Bodil
-
- Sted: BREMNES
Hei
Her er dåpen til Søren Anthon. digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06021848&personpostnr=407&merk=407
Ellers kan det vel kanskje tenkast at etternamnet er endre pga adopsjon.
Mvh
Anne Lisbeth

Her er dåpen til Søren Anthon. digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp06021848&personpostnr=407&merk=407
Ellers kan det vel kanskje tenkast at etternamnet er endre pga adopsjon.
Mvh
Anne Lisbeth
-
Hei
Og her er dåpen til Hans Martinius. digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=dp06021848&gardpostnr=226&personpostnr=1777&merk=1777#ovre
Mvh
Anne Lisbeth

Og her er dåpen til Hans Martinius. digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=dp06021848&gardpostnr=226&personpostnr=1777&merk=1777#ovre
Mvh
Anne Lisbeth
-
Hei
Her er liste over ordførere i Drammen . Der står ein Anton Poulsson (1892-1894).no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_ordf%C3%B8rere_i_Drammen
Mvh
Anne Lisbeth

Her er liste over ordførere i Drammen . Der står ein Anton Poulsson (1892-1894).no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_ordf%C3%B8rere_i_Drammen
Mvh
Anne Lisbeth
-
Hei
Kan dette vera Søren Anton i FT 1900 i Oslo? Fødselsår og fødestad stemmer. digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00301&gardpostnr=1876&personpostnr=42638&merk=42638#ovre
Mvh
Anne Lisbeth

Kan dette vera Søren Anton i FT 1900 i Oslo? Fødselsår og fødestad stemmer. digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f00301&gardpostnr=1876&personpostnr=42638&merk=42638#ovre
Mvh
Anne Lisbeth
-
Hei.
Takk, dette var fint.
Ja det er Anton i 1900. Det har jeg funnet før. men finner ikke broren, kanskje han er i Antwerpen pr 1900? Datteren Borghild ble født der i 1885.
Spørsmålet mitt er hvor og hos hvem brødrene vokste opp.
Jeg har funnet begges konfirmasjon.
Søren Anton: 6 juli 1862 i Houg kirke, Buskerud.
Hans Martinius: 18 juni 1865 i Hønefoss
Hilsen Bodil.
Takk, dette var fint.
Ja det er Anton i 1900. Det har jeg funnet før. men finner ikke broren, kanskje han er i Antwerpen pr 1900? Datteren Borghild ble født der i 1885.
Spørsmålet mitt er hvor og hos hvem brødrene vokste opp.
Jeg har funnet begges konfirmasjon.
Søren Anton: 6 juli 1862 i Houg kirke, Buskerud.
Hans Martinius: 18 juni 1865 i Hønefoss

Hilsen Bodil.
-
Hei
Det er alltid lurt å legga ut link til alle info som ein har. Nye auge kan kanskje sjå noke som du ikkje ser. Her er konfirmasjonen til Hans. KB Norderhov 1856-1865 side 295 nr 1. www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1112&idx_id=1112&uid=ny&idx_side=-303
Mvh
Anne Lisbeth

Det er alltid lurt å legga ut link til alle info som ein har. Nye auge kan kanskje sjå noke som du ikkje ser. Her er konfirmasjonen til Hans. KB Norderhov 1856-1865 side 295 nr 1. www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1112&idx_id=1112&uid=ny&idx_side=-303
Mvh
Anne Lisbeth
-
- Sted: RASTA
Hei
Kan se ut som ingen av brødrene var i landet ved FT 31 desember 1865
Da blir det ikke lett å finne ut hvem de vokste opp hos.
Kanskje Statsarkivet i Kongsberg kan ha noe papirer på de hvis de ble
satt bort til oppfostring.Ta kontakt med de og spør
http://www.arkivverket.no/kongsberg/pub ... ester.html
Du skriver at yngstebror var skipsfører,da vil han finnes i sjømannsrullene som også er i Kongsberg.
Det finnes en FT 1870 for Hønefoss på Statsarkivet i Oslo,men der må man bla til man eventuellt finner noe.
(Skikkelig nøtt dette
)
Hilsen Solveig
Kan se ut som ingen av brødrene var i landet ved FT 31 desember 1865
Da blir det ikke lett å finne ut hvem de vokste opp hos.
Kanskje Statsarkivet i Kongsberg kan ha noe papirer på de hvis de ble
satt bort til oppfostring.Ta kontakt med de og spør
http://www.arkivverket.no/kongsberg/pub ... ester.html
Du skriver at yngstebror var skipsfører,da vil han finnes i sjømannsrullene som også er i Kongsberg.
Det finnes en FT 1870 for Hønefoss på Statsarkivet i Oslo,men der må man bla til man eventuellt finner noe.
(Skikkelig nøtt dette

Hilsen Solveig
Det står Vestre Hønen på konfirmasjonen til Hans, ved navnet hans. Der bor kapellanen i ft1865: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... k=383#ovre
Hans kan ha vært pleiebarn der frem til konfirmasjonen og etterpå dratt sin vei..sammen med broren kanskje. Han kan også ha tjent der til han ble konfirmert, men de har en 13åring som pleiebarn i ft.. står ikke noe om tjeneste på henne.
Mvh
Linda W
Hans kan ha vært pleiebarn der frem til konfirmasjonen og etterpå dratt sin vei..sammen med broren kanskje. Han kan også ha tjent der til han ble konfirmert, men de har en 13åring som pleiebarn i ft.. står ikke noe om tjeneste på henne.
Mvh
Linda W
Egentlig tør jeg vedde på kapellanen oppfostret ham, bare fordi han står først på lista over konfirmanter og har ekstra mye skryt i merknader 

-
Hei.
Spennende.
Begge brødrene var skipsførere en tid.
En av oldebarna til (Søren) Anton trodde han vokste opp hos en prest i
Norderhov. Jeg har lett der, og har fått hjelp, men uten hell.
Han brukte visst bare Anton som fornavn som voksen.
Jeg skal prøve Statsarkivet i Kongsberg.
Tusen takk til alle
Mvh Bodil
Spennende.
Begge brødrene var skipsførere en tid.
En av oldebarna til (Søren) Anton trodde han vokste opp hos en prest i
Norderhov. Jeg har lett der, og har fått hjelp, men uten hell.
Han brukte visst bare Anton som fornavn som voksen.
Jeg skal prøve Statsarkivet i Kongsberg.
Tusen takk til alle
Mvh Bodil
-
Statsarkivet henviste bare til Folketellinger etc. der har jeg jo prøvd meg. men hvordan finner jeg ut om Hans Martinius bodde i Antwerpen?
Mvh Bodil
Mvh Bodil
-
Jeg har prøvd å finne lysingen og vielsesdato for Hans Martinius Poulsson og Anna Johanne Fischer, men den gang ei. Har lett i kirkebøker fra Strømsø og Bragernes på nett.
Det jeg vet om Hans Martinius er:
født, sted og dato, foreldres navn (samt dødsdato for foreldrene) og konfirmert hvor og når. Ektepartner og navn på 6 barn.
Jeg vet at datter nr 2 ble født i Antwerpen i 1885 og at hun giftet seg med Erling Kielland i 1912.
Mvh Bodil
Det jeg vet om Hans Martinius er:
født, sted og dato, foreldres navn (samt dødsdato for foreldrene) og konfirmert hvor og når. Ektepartner og navn på 6 barn.
Jeg vet at datter nr 2 ble født i Antwerpen i 1885 og at hun giftet seg med Erling Kielland i 1912.
Mvh Bodil