NORDNES I SKUDENESHAVN.

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
gj09872
Sted: KRISTIANSAND

NORDNES I SKUDENESHAVN.

Legg inn av gj09872 » 24. august 2009 kl. 10.43

Jeg har funnet mine aner i bygdeboka Nordnes i Skudeneshavn. Mine tippolderforeldre er JENS PLAUG SJURSEN FØDT 1834
SØNN TIL SJUR PEDERSEN OG KAREN BENTSDTR
GIFT 10 NOV. 1859 MED OLENE HANSDTR FØDT I 1832
DATTER TIL HANS VILLUM NILSSEN OG MAREN AGNETE JONSDTR ( fra Nordstokke )

MIN OLDERMOE ER HANNA ARENTINE SJURSEN FØDT 20.DES.1869.

Lars Rasmussen Nornes bygget det eldste huset i Skudeneshavn i 1817. Det ser ut som dette huset finnes idag er det noen som har gamle eller nye bilder av huset? Er det noen som kan bidra med andre opplysninger om min slekt ? Ønsker også å komme i kontakt med slekt! Håper noen kan hjelpe meg :D

mvh
Aud Nordahl
Kristiansand

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Re: NORDNES I SKUDENESHAVN.

Legg inn av dn21993 » 24. august 2009 kl. 20.14

Hei.
Gå på Google og skriv eldste huset i skudeneshavn.
der trykker du f. eks. på frimerket fra Skudeneshavn

Hilsen
Grethe Aud

gj09872

Legg inn av gj09872 » 24. august 2009 kl. 21.36

Hei
Takk for tips! Jeg har tidligere vært inne å sett på dette huset for det er vel Nornes huset du refererer til? Jeg fant ikke historien om at det var Lars Rasmussen Nornes som bygde huset i 1817 , men det er kanskje dette huset! :o

Her er litt mer utfyllende opplysninger om oldermor Hanna Arentine Sjursen:

Hanna Arentine Sjursen
gift med Mathias Viktor Erikson 20.07 - 1899
Mathias V.Erikson var født i Waddø Sverige i 1867.

Barn:

Magnhild Victoria Erikson født i 1897 min bestemor
Arthur Erikson født i 1900
Jenny Kaspara Erikson født i 1904

Hanna.A og Mathias.V som da var seilmaker bosatte seg på Havstad i 1899. Hanna.A hadde flere søsken kanskje noen etterkommere har lyst til å ta kontakt? :D

Vigdis Jøsang
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Vigdis Jøsang » 25. august 2009 kl. 18.08

Jeg googlet på Lars Rasmussen Nordnes og kom over denne beskrivelsen i bygeboka. Bla nedover til du finner huslyd nr. Skh-113 i Karmøyboka:

http://www.slektsforumkarmoy.no/b-bok/gnr57.html

Der står det først at huset Lars Rasmussen Nordnes bor i (og som han bygget i 1817?) har Matr. Løbnr-441, senere Bnr. 323. Det må vel gå an å spore opp hvor dette huset er / var ved hjelp av bruksnummeret? Kanskje kommunen eller Karmøy Historielag kan hjelpe?

Videre står det om Lars og hans husbygging:

Det var Lars Rasmussen Nornes som bygde det huset som så mange kan føre sin slekt tilbake til.
Familietradisjon forteller at Lars bygde huset da han var ca. 21 år gammel.
(Hvis dette er riktig så er huset bygd i 1817, og er da kanskje det eldste huset som står i Skudeneshavn??)
Det fortelles også at Lars skulle seile ut på en 6.mnd. tur før han giftet seg, men den seilskuta han gikk ombord i,
endet opp i kornfart på Australia og han ble borte i 4 år før han kom hjem igjen.
Berthe Karine fikk sitt siste barn den 4 Juni 1837. Hun tapte kampen om livet, men barnet overlevde.
Barnet som senere ble døpt Anne Karine ble med tillatelse fra Lars adoptert 3 dager gammelt av Ivar Pedersen og hans hustru Ingeborg som bodde i huset ved siden av. Ivar Pedersen Nornes var bror til Berthe Karine og således barnets onkel. Da disse var barnløse ble Anne Karine gjort til deres enearving og overtok derved alt de eide. se"Skh-219.
Lars Nordnes ble kalt sjømann, skipstømmermann, og los.

Mvh
Vigdis

gj09872

Legg inn av gj09872 » 25. august 2009 kl. 19.58

Hei Vigdis

Takk for svar jeg prøver historielaget de kan sikkert hjelpe! Her kan jeg kanskje få hjelp til å bestille bygdeboka også :) Supert å få hele slekten ferdig i ei bygdebok.

Mvh

Aud Nordahl

Svar

Gå tilbake til «Karmøy»