Bygdebøker - hjelp

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
dn22535
Sted: STEINKJER

Bygdebøker - hjelp

Legg inn av dn22535 » 11. august 2009 kl. 23.37

Er det noen som kan si meg om det finnes bygdebøker fra følgende steder (da tenker jeg gårdshistorie (med oppføringer av hvem som bodde der osv, altså slektshistorie), ikke bare generell historie!):

- Onsøy i Østfold (bestefars fetter påstår det finnes (han står visstnok i den selv), men biblioteket her finner bare historiebøker)
- Trøgstad i Østfold
- Tune i Østfold
- Glemmen i Østfold
- Åsgårdstrand i Vestfold
- Inderøy i Nord-Trøndelag
- Horg/Melhus/Støren i Sør-Trøndelag
- Søndre Land i Oppland

Noen som vet? Gjerne navn på boka, forfatter og utgivelsesår... må visst ha mest mulig for å få noe ut av biblioteket...

Brukeravatar
Roar Dalen
Sted: LEVANGER
Kontakt:

Re: Bygdebøker - hjelp

Legg inn av Roar Dalen » 12. august 2009 kl. 0.33

Svaret er generelt - Ja. Ta en titt på denne siden:
http://www.slekt1.com/index.php?option=com_content&view=article&id=50&Itemid=60
mvh
RD

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 12. august 2009 kl. 8.35

Eller her http://www.disnorge.no/genress/

Klikk på Slektshistoriske kilder.

dn22535
Sted: STEINKJER

Legg inn av dn22535 » 12. august 2009 kl. 13.54

Takk skal dere ha!

- men er det noen som har disse bøkene, som kan si meg hvilke jeg bør låne? Har f.eks. lånt alle 4 Onsøy bygdehistorie-bøkene, men det var da bare generell historie + masse om disse storfolka som bodde på Elingaard osv, fant ikke noe mer spesifikt om gårder og slekter. Vanskelig for meg å skille ut hvilke av disse bøkene jeg skulle hatt...
Mulig jeg er bortskjemt med Trysilbøkene og Nøtterøybøkene, men der er det da i allefall oppført alle gårder og alle eiere oppgjennom tida. (ihvertfall mer eller mindre) Det er sånne bøker jeg er på utkikk etter!

Så hvis det er noen som har peiling på hva jeg kan finne i bøkene som står oppført på linkene jeg fikk over her, er det flott! - da kan jeg fjernlåne bare de bøkene jeg virkelig har bruk for på biblioteket! (synes det er misbruk av bibliotekets ressurser å få tilsendt masse bøker som ikke inneholder den informasjonen jeg er ute etter...)

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 12. august 2009 kl. 14.22

Står det gård og slekt på/om bøkene, er det greit nok, for da får man slekta.
Ser ut som Trøgstad har planer om bygdebok?

Sitat: " Rådmannens innstilling:
1. Bygdebokkomiteen arbeider videre med planene om å utarbeide en gårds- og slektshistorien for Trøgstad ved at matrikkelgårdene beskrives fram til 1801 og gjøres tilgjengelige i elektronisk og søkbar form.
2. Det forutsettes at bygdebokkomiteen finner ekstern finansiering til en betydelig del av kostnadene ved prosjektet.
3. Prosjektet forsøkes innarbeidet med inntil kr 30.000 pr. år i 3 år i økonomi- og handlingsplan 2009 – 2011." Link: http://www.trogstad.kommune.no/getfile. ... dd_id/9659

Mvh
Linda W

Jan Erik Aas
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av Jan Erik Aas » 14. august 2009 kl. 10.43

Videre ble Trøgstads rådmanns innstilling avvist og Aps følgende forslag ble vedtatt: Saken utsettes og fremlegges med bedre saksutredning og kostnadsoverslag.

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»