søker info om brødrene Helmer Andreas og Einar Abelsen

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Arvid Dale
Sted: MJØNDALEN

søker info om brødrene Helmer Andreas og Einar Abelsen

Legg inn av Arvid Dale » 6. august 2009 kl. 15.23

Helmer Andreas Abelsen er født i Brønnøy 20 september 1896 og døde i Haugesund 18 juli 1993
Einar Kristian Lind Abelsen er født i Brønnøy 23 oktober 1891 og død i Haugesund 8 september 1960.
Min kilde for begges dødsdato er gravstedsregisteret.
Deres foreldre var Marcus Anton Abelsen som var født i Flakstad,Lofoten og Gunelia Lind Johannesdatter .
Marcus og Gunelia ble gift i Vik, Brønnøy og ungene vokste opp på Sømna

Helmer og Andreas viser det seg var fetre til min bestefar Berhard Abelsen.

To av søstrene til Einar og Helmer er gravlagt på Laksevåg.

Er det noen i Haugesunds distrikter som har kunnskap om disse to brødrene?

Arvid D.

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: søker info om brødrene Helmer Andreas og Einar Abelsen

Legg inn av dn22196 » 6. august 2009 kl. 16.29

Hei,har ikke så mye hjelp å gi deg.Men hvis du er ute etter familiene til disse to brødrene, så er det jo litt hjelp med at du har navnene på konene dems ihvertfall.Og det ser også ut som om sønnen til Helmer(Erling) dør i 1987.Ser også at disse to brødrene hadde 6 andre søsken.Hva vil du vite?Det skal jo være mulig å finne dem i kirkebøkene.Håper det ikke blir så vanskelig. :)
Mvh.Lisbeth

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 6. august 2009 kl. 16.42

Ta kontakt med kirkvergen i Haugesund, de kan kanskje hjelpe med navn på fester av disse gravene. Som regel er det nær familie.
[email protected]

Mvh
Marit

Arvid Dale

Legg inn av Arvid Dale » 6. august 2009 kl. 16.44

Hei Lisbeth

Dette er mer eller mindre et skudd i blinde. Far deres Marcus var bror til min oldefar. Han dro fra Flakstad og slo seg til i Brønnøy - giftet seg der.Flesteparten av barna deres dro etterhvert hjemmefra - sørover - østover.

Fødselsdata har jeg. Det var sagt at endel av barna til Marcus havnet i Rogalandsdistriktet. Blant andre de to jeg etterlyser info om
To av søstrene deres fartet litt rundt i Rogalands distrikter før de slo seg til i Bergen og ble gravlagt i Loddefjord

Grunn til at jeg har dødsdato er fordi jeg fant dem i DIS - gravregister. Der lever en kusine av dem i Bergen men hun vet ikke annet enn at de to som er gravlagt i Bergen ikke hadde barn etter seg.

Med så "sene" dødsdatoer" antar jeg at der må finnes barn og eller barnebarn i Haugesundsdistriktet som muligens kan hjelpe.

Som sagt - jeg fødsels data og på disse to brødrene - dødsdato - ellers intet annet

Arvid D.

Arvid Dale

Legg inn av Arvid Dale » 6. august 2009 kl. 16.48

Takker Marit - har tenkt på det samme.

Noen opgir festerne - andre steder blant annet i Bergen gjør de det ikke. Men bevares det er verd et forsøk

Arvid D.

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 6. august 2009 kl. 17.15

Hei som sagt var denne Erling sønn av Helmer og Anny.Han ble født 23.November 1928 i Haugesund.Helmer var da til sjøs.han var notbas.Erling var ett uekte barn.Jeg skal se om jeg finner noen flere barn eller eventuelt ekteskapet. :D

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 6. august 2009 kl. 17.20

Helmer og Anny giftet seg 11.April 1929 i Haugesund.Da er hans bror Einar forlover,han er da oppgitt til å være matros som sin bror;)

Arvid Dale

Legg inn av Arvid Dale » 6. august 2009 kl. 17.22

Hei Lisbeth

Forstår jeg deg riktig nå? Du har her en Erling f 1928 sønn av Helmer Andreas Abelsen og at Helmer var gift med Anny?

Det at Helmer oppgis som notbas forklarer litt. De var jo som sagt født i Brønnøy på Helgeland disse "ungene" Så da er det nok fiske som har drar Helmer og broder Einar til Rogaland

Takker

Arvid D.

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 6. august 2009 kl. 17.30

Yes det stemmer.Jeg skal legge inn vielsen hvis jeg klarer.På gravminner ligger jo denne Erling sammen med sine foreldre.Morsomt hvis vi finner mere :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Arvid Dale

Legg inn av Arvid Dale » 6. august 2009 kl. 18.04

Hei Lisbeth

Godt med gode naboer. Det begynner å komme litt av hvert fra deg Lisbeth. Takker så mye

Arvid D.

Brukeravatar
dn22196

Legg inn av dn22196 » 6. august 2009 kl. 18.12

Ja man hjelper så godt man kan vet du;)
Prøver å lete litt igjennom kirkebøkene for å se om kanskje det står noen flere fødsler.
Eller vielsen til Einar kanskje?Hvem vet hva man finner.Synes det er kjempegøy å
hjelpe der jeg kan.Har fått veldig fin hjelp selv.Så da trår man til når andre trenger det også.
Kommer tilbake senere hvis jeg finner noe.
Mvh.Lisbeth

Svar

Gå tilbake til «Haugesund»