Erik Fernow/Fernstrøm
Moderator: MOD_Hedmark
Erik Fernow/Fernstrøm
Hei !
En av mine forfedre, Peter Eriksen ble født ca. 1760 - kanskje på Bergsjøtorpet i Grue. Under folketellingen 1801 bodde han på Kongshaug i Grue. Han var gift med Maria Larsdatter (1766 - 1839). Peter døde 22.4.1829 på Halvorkjernsberget i Grue.
Erik Fernow, som het Fernstrøm frem til 1760, har blitt oppgitt som Peters far (jeg mangler dessverre kildeopplysninger for dette). Erik Fernow var svensk. Han ble født 4.3.1735 i Varmland og døde 5.2.1791 i Filipstad. Han fikk studenteksamen i historie i 1755 og ble presteviet i 1766. Han har skevet flere bøker, bl.a. om folks liv og levnad i Varmland.
I og med Fernow var en mer eller mindre "kjent" person trodde jeg det ville bli enkelt å finne hans foreldre o.s.v. Men jeg klarer ikke engang å finne ut hvem som var Peters mor, ei heller om Fernow var gift med henne.
Håper noen kan hjelpe meg med dette.
mvh Britt.
En av mine forfedre, Peter Eriksen ble født ca. 1760 - kanskje på Bergsjøtorpet i Grue. Under folketellingen 1801 bodde han på Kongshaug i Grue. Han var gift med Maria Larsdatter (1766 - 1839). Peter døde 22.4.1829 på Halvorkjernsberget i Grue.
Erik Fernow, som het Fernstrøm frem til 1760, har blitt oppgitt som Peters far (jeg mangler dessverre kildeopplysninger for dette). Erik Fernow var svensk. Han ble født 4.3.1735 i Varmland og døde 5.2.1791 i Filipstad. Han fikk studenteksamen i historie i 1755 og ble presteviet i 1766. Han har skevet flere bøker, bl.a. om folks liv og levnad i Varmland.
I og med Fernow var en mer eller mindre "kjent" person trodde jeg det ville bli enkelt å finne hans foreldre o.s.v. Men jeg klarer ikke engang å finne ut hvem som var Peters mor, ei heller om Fernow var gift med henne.
Håper noen kan hjelpe meg med dette.
mvh Britt.
Re: Erik Fernow/Fernstrøm
Hei!
Fant dåpen til Erik i dåpsbok Filipstad:
født 4/3 1735,døpt 6/3
Carl Fernstrøm og hustru Ingeborgs
Eric (Fernow)
(det står på den måten v/dåpen)
Hilsen Kari
Fant dåpen til Erik i dåpsbok Filipstad:
født 4/3 1735,døpt 6/3
Carl Fernstrøm og hustru Ingeborgs
Eric (Fernow)
(det står på den måten v/dåpen)
Hilsen Kari
Hei Britt !
http://www.fennia.nu/artiklar/finske_slektsnavn2no.htm
Finske slektsnavn og slekter i Karlstorpet av Jan Myrhvold
Står bl.a = Halvortjersberget : Maria Larsdatter ( 1766 ) ble gift med Peter Eriksen Fernow.
Hun var i live i 1821.
http://www.kulturkoppra.se/istid/page.php?id=2505
Dette er en bok som kan kjøpes. I personregisteret står følgende =
Petter Ersson Fernow - Halvordstjernsberget - sønn av Erik Fernow og en finnflicka. . . .
Fernow Erik ( 1735 - 1791 ) født i Filipstad. Foreldrer skomaker Carl Fernström g.m. Ingeborg Zetteman. Død i Kristinehamn av bröstfeber.
( kommer tilbake med denne kilden . . . )
Hilsen Mona
http://www.fennia.nu/artiklar/finske_slektsnavn2no.htm
Finske slektsnavn og slekter i Karlstorpet av Jan Myrhvold
Står bl.a = Halvortjersberget : Maria Larsdatter ( 1766 ) ble gift med Peter Eriksen Fernow.
Hun var i live i 1821.
http://www.kulturkoppra.se/istid/page.php?id=2505
Dette er en bok som kan kjøpes. I personregisteret står følgende =
Petter Ersson Fernow - Halvordstjernsberget - sønn av Erik Fernow og en finnflicka. . . .
Fernow Erik ( 1735 - 1791 ) født i Filipstad. Foreldrer skomaker Carl Fernström g.m. Ingeborg Zetteman. Død i Kristinehamn av bröstfeber.
( kommer tilbake med denne kilden . . . )
Hilsen Mona
Hei igjen . . .
Den siste opplysningen :
http://hem.spray.se/akha/hasse/filb3.htm
Filipstads Lazarett , - läkare i Filipstad fram til 1800 tallet.
Hilsen Mona
Den siste opplysningen :
http://hem.spray.se/akha/hasse/filb3.htm
Filipstads Lazarett , - läkare i Filipstad fram til 1800 tallet.
Hilsen Mona
-
- Sted: NAMNÅ
I 1823 bor Peter Eriksen Fernow og hustruen Mari Larsdatter Multiainen på Halvorstjersberget.
Dette i følge Jan Myhrvold og Niclas Perssons bok fra 2004 :
C. A. Gottlunds
«Folkmängden på finnskogarne» fra 1823
de hadde disse barna:
Lars døpt 1 sep 1793 i Grue,Lisbet døpt 1 jan 1796 og Peder døpt 25 jul 1802, alle i Grue.
Dette i følge Jan Myhrvold og Niclas Perssons bok fra 2004 :
C. A. Gottlunds
«Folkmängden på finnskogarne» fra 1823
de hadde disse barna:
Lars døpt 1 sep 1793 i Grue,Lisbet døpt 1 jan 1796 og Peder døpt 25 jul 1802, alle i Grue.
Fra kirkebok døde Kristinehamn:
død 5/2 1791,begravet 13/2
vice pastorn Erik Fernow af brøstfeber, 57 år.
Finner familien i husforhør 1743 i Filipstad,da bor Erik med foreldre.
Finner familien igjen i husforhør 1755-1759 s.57.Da bor ikke Erik med foreldre.Det er ikke husforhør mellom 1749 og 1755 da han flyttet. Her får du det som står:
Carl Fernstrøm f. 1702 (død)
Ingeborg Setterman f. 1710
barn:
Lars f. 1736
Carl f.1741
Brita Arna f. 1738 (død)
Merta Greta f.1747
Anna Cajsa f. 1750
Hilsen Kari
død 5/2 1791,begravet 13/2
vice pastorn Erik Fernow af brøstfeber, 57 år.
Finner familien i husforhør 1743 i Filipstad,da bor Erik med foreldre.
Finner familien igjen i husforhør 1755-1759 s.57.Da bor ikke Erik med foreldre.Det er ikke husforhør mellom 1749 og 1755 da han flyttet. Her får du det som står:
Carl Fernstrøm f. 1702 (død)
Ingeborg Setterman f. 1710
barn:
Lars f. 1736
Carl f.1741
Brita Arna f. 1738 (død)
Merta Greta f.1747
Anna Cajsa f. 1750
Hilsen Kari
Tusen hjertlig takk til dere alle.
Dere har gitt meg mange nye tråder å flette videre på nå. KJEMPEFLOTT!
mvh Britt

Dere har gitt meg mange nye tråder å flette videre på nå. KJEMPEFLOTT!
mvh Britt

Det har gått lang tid, men jeg prøver likevel med et svar. Så vidt jeg husker, står det en lengre utredning om Erik Fernow i "Svensk biografisk leksikon", tror jeg det heter. Husker jeg riktig, reises der spørsmålet om det fins norske etterkommere.
Takk for tipset, jeg sjekket opp i svensk biografisk leksikon, hvor det faktisk står en 15-siders artikkel om Fernow, inkludert litt familiehistorie tilbake til Eriks farfars far. Når det gjelder Peter Eriksen vises det her, som andre steder, til Gottlunds dagbok som kilde. Noe nærmere har det tydeligvis ikke vært mulig å komme noe bevis for at Peter var Eriks sønn, men denne sekundærkilden virker jo rimelig troverdig, og jeg ser vel ingen rasjonell grunn til at både Peter og datter Elisabeth skulle ha brukt navnet Fernow når Gottlund var der om det ikke stemte. Kan også nevne at Arvid Ernvik i forordet til sisteutgaven av Värmlandsbeskrivelsen også skriver at det var velkjent at Fernow fikk et uekte barn mens han virket i Gunnarskog.
Kommet over mer om dette; med flott og velvillig assistanse fra Värmlandsarkiv i Karlstad har jeg fått tak i kopier av Fernows egenhendig nedskrevne slektstavler fra hans arbeid "Philipstads slägter". Fernow leder selv sin farsslekt tilbake til sin farfars farfar, Erik Hake, "bodde i Wermskog, hertig Carls (=Carl IX) officer och ägde hos honom stor nåd". Send meg gjerne en PM hvis noen har interesse av dette, så kan jeg hjelpe med en scannet kopi av det materialet jeg fikk tilsendt.