Wollert August Endresen - fra Ålesund til Henningsvær

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn03613
Sted: OSLO

Wollert August Endresen - fra Ålesund til Henningsvær

Legg inn av dn03613 » 5. januar 2005 kl. 11.28

Wollert August ENDRESEN var ifølge FS født 12.11.1840 i Ålesund. Hans far oppgis å hete Ole Endresen.

Ved 1865-tellingen for Vågan var Wollert ansatt som handelsbetjent hos Dreier i Henningsvær.

Wollert skal ha vært gift to ganger. Ihvertfall oppgis dette ifm at han 28.9.1884 gifter seg for annen gang med Maren Gjertsen.

Jeg ønsker å finne ut hvem denne karen egentlig var. Hva slags kar var faren, Ole Endresen?

Er det noen i Ålesund eller andre steder som kan hjelpe en nordmøring? :) Hilsen Torgeir.

Brukeravatar
6820
Sted: ULSTEINVIK

Re: Wollert August Endresen - fra Ålesund til Henningsvær

Legg inn av 6820 » 14. januar 2005 kl. 0.54

Hallo, jeg fant Wollert, han er sønn av en baker, og foreldrene var tydeligvis gift. Du finner han i Digitalarkivet, Møre og Romsdal, Sula (Borgund) kirkebøker.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2633#ovre

Kona døde i 1850 http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3070#ovre

Muligens faren til Wollert, Ole, som er født i Borgund 1816.

mvh Marianne Sulesund

gj06298
Sted: LEKNES

Re: Wollert August Endresen - fra Ålesund til Henningsvær

Legg inn av gj06298 » 19. juni 2009 kl. 15.55

Hei!

Prøver å få opp dette tema igjen.

Det er mulig at du har funnet ut noe mer på disse årene, men her er det som jeg har funnet ut om Wollert A. Endresen(Han hører nemlig til min egen slekt,det er hans mor Margrethe Birgitte som er min anelinje).

Wollert ble gift 1884 i Borgun med Maren Lavine Giertsdatter fra Kvæfjord(Troms), hennes foreldre var Giert Eriksen på gården Refsnes i Kvæfjord,Troms og Jørgine Maria Nilsdatter.

Woolert og Maren bodde på Brettenes i Vågan fra ca.1885/6 til Wollert døde i 1891.

Wollert og Maren hadde i allefall disse barna:

Johan Henrik Endresen(oppkalt etter sin onkel) født 1886 Vågan, død 1966 i Hemmestad Kvæfjord
Gieralf Magnus Endresen født 1887, død ?usikker

Etter Wollerts død har jeg mistet sporet av Maren og eventuelt Gieralf, det hadde vært interessant å finne ut hvor disse ble av.
Antagelig er det Johan Henrik som var pleiesønn på gården Hundstad i Kvæfjord hos Peder Nilsen i 1900 tellingen. Om Johan Henrik ble gift har jeg enda ikke funnet ut av, men på gravstedet (Rå,Kvæfjord)hvor han ligger kan det være to kandidater til eventuelle koner(Petra Amalie Jørgensdatter og Elida Marie Olsdatter).

Når det gjelder Wollerts opphav er han sønn av baker Ole Hans Endresen født 1797 Bergen, død 1857 Ålesund - og Margrethe Beate/Birgitte Johansdatter Piper født 1802 Sund,Hordaland og død 1850,Ålesund.

De ble gift i Bergen 14 august 1831, og måtte ha flyttet til Ålesund mellom 1836 og 1839.
De fikk barna :
Ane Lorentine Marie født 1832 Bergen, død usikker
Endre Olai født 1833 Bergen, død rundt 1850 Ålesund
Johan Henrik født 1836 Bergen, død usikker
Hansine Margrethe Birgith 1839 Ålesund, Død usikker
Wollert August født 1840 Ålesund

Ole Hans Endresens foreldre var Jekteskipper Endre Olai Olsen født 1766,Bergen og Maren Hansdatter født 1761.

Margrethes foreldre var Handelsforvalter Johannes Zacharias Piper/Pipper født 1749 Kvernes,Møre og Romsdal og Barbro Lorentine/laurentze Larsdatter Holst født 1767 Bergen.

Jeg vet litt mer om Margrethes slekt, du får spørre hvis det du lurte på mer.
Fint hvis du også har funnet ut mer om slekten siden sist.....

Hvilken forbindelse har du til Wollert? Kanskje man er i fordums slekt?

Vennlig hilsen,

Karina

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»