voss/granvin prestegjeld

Hvor du skal plassere din etterlysning? Spør her

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
gj07614
Sted: ASKER

voss/granvin prestegjeld

Legg inn av gj07614 » 10. juni 2009 kl. 17.39

Er det noen som kan oppklare for meg?Er voss prestegjeld det samme som Granvin prestegjeld? Jeg finner og Wangen prestegjeld, det samme som Voss prestegjeld? Har de ev. avløst hverandre?

Med hilsen Morten Undseth

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: voss/granvin prestegjeld

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 10. juni 2009 kl. 17.50

Hei :)

Eg ser på Digitalarkivet at Granvin PG skifta namn til Ulvik PG i 1858. Inneholder Granvin, Eidfjord og Ulvik. Voss og Granvin er ikkje same PG. Voss og Vossevangen er det same, men Vangen er vel sentrum av Voss.

Her er link til ei god side med forklaringer om kirkesogn i Hordaland. Berre klikk på namna så kjem det opp ny side med forklaring.www.arkivverket.no/arkivverket/kilder/medier/mikrofilm/mikrokort/kb-hordaland.html

Mvh
Anne Lisbeth

gj07614
Sted: ASKER

Re: voss/granvin prestegjeld

Legg inn av gj07614 » 10. juni 2009 kl. 19.00

Takker så mye for et raskt og godt svar. Ja det var en god og grei oversikt, jeg glemte imiddlertid i forrige innlegg å si at Graven prestegjeld og er "innblandet". Det ser jeg ikke beskrevet noen steder, men feks på 1801 tellingen for Hordalend står det Graven prestegjeld som jeg er interesert i se linken fra digitalarkivet:

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/We ... 2&spraak=n

Er Graven da det samme som Granvin PG tro? For de personene jeg søker opp oppgies det gårder etter mine begreper ligger i dagens Granvin kommune.

Svar

Gå tilbake til «Hvor i Norge ligger stedet?»