Jeg fant et barn til Rasofiel og Petra Jørgine i 1910:
Øre i Tingvoll, Klokkerbok nr. 584C02 (1877-1911), Fødte og døpte 1910, side 127, nr. 36. Barnet het Johan Osvald. Det ble døpt som uekte. Faren står som skomaker Rasofiel fra Ålesund, født 1881.
Jeg tror ikke at han var av reisendeslekt.
Når jeg søker på fornavnet
Rasofiel i folketellinga i 1900, får jeg opp 25 stykker. Alle sammen er født og bor på Sunnmøre. De fleste i Ulstein og Herøy. 4 av dem er født før 1868, og 6 er født fra 1890-1895. 15 av dem er født i tidsrommet 1871-1888.
Av disse var det to som var født i 1881: en
fisker i Herøy og en
skomakerdreng som bodde i Ålesund, men var født i Ulstein:
Rasofield R. Moldskred.
Tanja, du skrev om to barn som Petra Jørgine fikk før hun ble gift med Hans Marius i 1915. Vet du når det andre barnet ble født? Hvis Rasofiel var faren der også, kan det stå etternavn på ham der. Vet du også hvor det andre barnet ble født?
Men siden du bor i Trondheim, Tanja, kan du også sjekke hvilket navn barnefaren hadde, hos Statsarkivet i Trondheim. Siden foreldrene ikke ble gift med hverandre, måtte faren betale bidrag. Bidragsprotokoller og selve saken med saksopplysninger finner du i arkivet til Fylkesmannen for Møre og Romsdal som nå ligger i Statsarkivet. Saksopplysningene vil du nok finne som vedlegg til innkomne skriv.
Det kan gå flere år før mora ber om bidrag, spesielt hvis faren til barnet/barna har lovt å gifte seg med henne. Det skjedde med min tippoldemor, og det var først etter at han giftet seg med ei anna ei, at hun søkte og fikk bidrag for sine to jenter. Alle vedtak om barnebidrag skulle på den tida (etter 1891) gå gjennom fylkesmannen.