Gunild Maria Evensdatter Ihlen

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Margaret Helen Strand
Sted: MOSS

Gunild Maria Evensdatter Ihlen

Legg inn av Margaret Helen Strand » 30. oktober 2008 kl. 15.31

Gunild Maria ble døpt 19. april 1800 i Bragernes, datter til Even Gundersen Kiølstad (foreldre Gunder Evensen & Maren Jonsd.) og Oline Nielsdatter Ihlen (foreldre Niels Nielsen Ihlen II & Gunnil Olsdatter Drolsum). Familien flyttet tilbake til Modum der de opprinnelig kom fra. Gunild ble gift den 19. november 1818 i Heggen kirke med enkemannen og frakteskipperen Petter Svendsen Bekkevold fra Christiania. Hun er der bekrevet som "Jomfru Gunnild Marja Ihlen fra Modum". Våren 1819 flytter de til Moss, og paret er nedtegnet blant innflyttede i Moss kirkebok med en sønn Christian Frederik, alder ikke oppgitt. De får en datter i Moss i juli samme året, så hvis Christian er sønn til Gunild, må han ha blitt født før oktober 1818.

Er interessert i å finne ut hvor og når Christian Frederik ble født:
Er han "uægte" barn til Petter & Gunild?
Hadde Gunild et barn med en annen før hun traff Petter Bekkevold?
Hadde Petter et ekteskap nr. 2 i perioden 1812-1817, slik at Gunild er hustru nr. 3? Hvis han hadde et uekte barn med en annen, ville man anta at piken hadde ansvar for barnet.

Eller er det feil i Moss Kirkebok Innflyttede? Det er ikke funnet konfirmasjon eller dødsfall til Christian Frederik ennå, her er det eneste stedet jeg hittil har funnet at han nevnes: <www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7519&uid=ny&idx_side=-263>

Petter hadde 4 barn fra første ekteskap, den siste døpt kun 2 1/2 måneder før moren døde, og ingen Christian Frederik blant dem. Gunild og Petter fikk etter ekteskapet 9 barn sammen, de første 5 i Moss og de resterende i Christiania.
MVH Margaret Strand

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Re: Gunild Maria Evensdatter Ihlen

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 21. april 2009 kl. 11.56

Hei Margaret!

Nå vet ikke jeg om du har funnit ut det du behöver i din etterlysning, men jeg kan likevel ikke la väre og engasjere mig. :)

Jeg begjynner med og legge inn lenken for dig der Petter, Gunhid Marie og Christian Frederic er reg. innflyttet i kirkebok/Moss h. side : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-263

Du hadde funnit Christian nevnes et sted, hvor var det. :?:

Mvh,Svehn. 8)

Margaret Helen Strand
Sted: MOSS

Re: Gunild Maria Evensdatter Ihlen

Legg inn av Margaret Helen Strand » 16. juni 2009 kl. 22.26

Jo, det var i Indflyttede til Moss som du oppga linken til. Jeg finner ikke spor av denne sønnen andre steder, hverken dåp, konfirmasjon eller død, heller ikke i 1865-tellingen.
MVH Margaret Strand

Svar

Gå tilbake til «Modum»