søker informasjon om Karen Sivertsdatter f. ca 1790
Moderator: MOD_Vestfold
søker informasjon om Karen Sivertsdatter f. ca 1790
Hei!
Søker etter informasjon om Karen Sivertsdatter, f. c. 1790, gift med Anund Andersen på gården Tanstad i Nøtterøy.
Vi har lett i de kirkebøker som er tilgjengelig fra Digitalarkivet, og de som er publisert i Vestfold-slekt sine nettsider, men har ikke kunnet finne henne i registrene som døpt, konfirmert eller gift.
Karen og Anund fikk en sønn i 1818 - Sivert Amundsen. Karen Sivertsdatter er der oppført som mor.
Vi har funnet at Karen døde på Tanstad gård 24.12 1859.
Har noen opplysninger om Karen Sivertsdatter og hennes foreldre ?
Mvh Aslaug Slettvold
Søker etter informasjon om Karen Sivertsdatter, f. c. 1790, gift med Anund Andersen på gården Tanstad i Nøtterøy.
Vi har lett i de kirkebøker som er tilgjengelig fra Digitalarkivet, og de som er publisert i Vestfold-slekt sine nettsider, men har ikke kunnet finne henne i registrene som døpt, konfirmert eller gift.
Karen og Anund fikk en sønn i 1818 - Sivert Amundsen. Karen Sivertsdatter er der oppført som mor.
Vi har funnet at Karen døde på Tanstad gård 24.12 1859.
Har noen opplysninger om Karen Sivertsdatter og hennes foreldre ?
Mvh Aslaug Slettvold
-
- Sted: BREMNES
Re: søker informasjon om Karen Sivertsdatter f. ca 1790
Hei
I Holmestrand i 1801 finn eg ei Karen Sivertsdatter fødd 1800. Foreldre Sivert Jacobsen og Anne Lorentzdatter. På Family Search står det at dei same foreldrene fekk Karen Kirstine fødd 1791 død 1791. Kan det vera ei samanblanding av fødselsår?
For eg finn ingen Karen S. på Nøtterøy. www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010715&gardpostnr=136&personpostnr=1827&merk=1827#ovre
Mvh
Anne Lisbeth

I Holmestrand i 1801 finn eg ei Karen Sivertsdatter fødd 1800. Foreldre Sivert Jacobsen og Anne Lorentzdatter. På Family Search står det at dei same foreldrene fekk Karen Kirstine fødd 1791 død 1791. Kan det vera ei samanblanding av fødselsår?
For eg finn ingen Karen S. på Nøtterøy. www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f18010715&gardpostnr=136&personpostnr=1827&merk=1827#ovre
Mvh
Anne Lisbeth
- Svehn Ruskelöv
- Sted: Sverige
Hei Aslaug!
Kan dette väre din Karen Sivert/Syvertdtr. i Tandstad/Nötteröy som avlider : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 3&merk=743
God Påske.
Mvh,Svehn.
Kan dette väre din Karen Sivert/Syvertdtr. i Tandstad/Nötteröy som avlider : http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... 3&merk=743
God Påske.

Mvh,Svehn.

Hei Aslaug
Jeg har funnet at Anund (Amund) Andersen og Karen Syvertsdatter også har datteren Rebekka født i Stokke. f. 14. jan 1815
Og hun finnes igjen som konf. på Nøtterøy Som nr. 11 i 1830
Dette bør vel også undersøkes litt nærmere
Lykke til
Jeg har funnet at Anund (Amund) Andersen og Karen Syvertsdatter også har datteren Rebekka født i Stokke. f. 14. jan 1815
Og hun finnes igjen som konf. på Nøtterøy Som nr. 11 i 1830
Dette bør vel også undersøkes litt nærmere

Lykke til
mvh Anne-Lise Skillinghaug
Aslaug ....
I flg kirkebøkene for Holmestrand finner jeg at Sivert Jacobsen`s datter er f. 25. nov 1791 og fikk navnet Karen Kirstine.
Ved FT er det nok som Anne Lisbeth skriver over her at Karen har blitt til Maren. Se dåpen til Karen Kirstine helt nederst på venstre side.
Men det MÅ ikke nødvendigvis være den sammen Karen....
I flg kirkebøkene for Holmestrand finner jeg at Sivert Jacobsen`s datter er f. 25. nov 1791 og fikk navnet Karen Kirstine.
Ved FT er det nok som Anne Lisbeth skriver over her at Karen har blitt til Maren. Se dåpen til Karen Kirstine helt nederst på venstre side.
Men det MÅ ikke nødvendigvis være den sammen Karen....
Hei igjen
Jeg undrer på om dette kan være vielsen til " vår" Amund Andersen og Karen Syvertsdatter.
Link til vielsen i Oslo Domkirke. 29.august 1811
Jeg tyder det som om Ammund kommer fra Tiøme i Laurwigs ....
Resten greier jeg ikke å tyde. Men der er det sikkert andre som kan hjelpes med.......
Jeg undrer på om dette kan være vielsen til " vår" Amund Andersen og Karen Syvertsdatter.
Link til vielsen i Oslo Domkirke. 29.august 1811
Resten greier jeg ikke å tyde. Men der er det sikkert andre som kan hjelpes med.......
Hei!
Takker så mye for hjelpa! Dette er nok de rette folkene! tidspunktene passer i alle fall godt. Nå lurer jeg bare på hvorfor de giftet seg i Oslo, og så i domkirka
Jeg har som sagt lett lenge etter disse menneskene. Karen og Anun sin sønn Sivert Anundsen er min tippoldefar. Han kom til Alstadhaug i Nordland for "at gifte" seg meg min tippoldemor Uldricha Hansdtr.
Mvh Aslaug
Takker så mye for hjelpa! Dette er nok de rette folkene! tidspunktene passer i alle fall godt. Nå lurer jeg bare på hvorfor de giftet seg i Oslo, og så i domkirka

Jeg har som sagt lett lenge etter disse menneskene. Karen og Anun sin sønn Sivert Anundsen er min tippoldefar. Han kom til Alstadhaug i Nordland for "at gifte" seg meg min tippoldemor Uldricha Hansdtr.
Mvh Aslaug
Anne-Lise Skillinghaug skrev:Link til vielsen i Oslo Domkirke. 29.august 1811
"Ammund Andersen Matros fra Tiømø i Laurwigs Grevskab og Karen Syvertsdatter. Ægtev. i kirken efter vielses. ... af Hr. D. Garman" - Jeg må melde pass på ett ord, men den siste setningen forteller kun om hvilken prest som forrettet vielsen.
At de giftet seg i domkirken, er det ikke noe mystisk ved. Den var (og er?) sognekirke for deler av Christiania/Oslo.
At dette er riktig vielse, er det knapt noen tvil om, men det mangler fremdeles å bevise Karens opphav, eventuelt sannsynliggjøre det tilstrekkelig.
Hei!
her er flere som er hekta-på-slekta, men forsto ikke helt hva du mente.... var det "vår" slekt, eller i området ?
mvh Aslaug
her er flere som er hekta-på-slekta, men forsto ikke helt hva du mente.... var det "vår" slekt, eller i området ?
mvh Aslaug
Hei!
ja, vi syntes det var rart at to fra vestfold skulle gifte seg i Oslo domkirke, for så å bosette seg i vestfold. Takker for tipset.
Vi har funnet en Karen Syvertsdatter født i Oslo, 10 år i folketellinga for 1801. Vi tror det er den rette.
I kirkeboka med tittel "Forlovererklæringer Oslo domkirke 1807-1819" finner vi vielsen til Karen Syvertsdatter og Anun Andersen, med en lang utredning som vi bare delvis klarer å tyde.
Kan noen hjelpe oss med det ?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
i overnevnte kirkebok står det om vielsen på side 440-441, nede til høyre.
Mvh Aslaug m/datter
ja, vi syntes det var rart at to fra vestfold skulle gifte seg i Oslo domkirke, for så å bosette seg i vestfold. Takker for tipset.
Vi har funnet en Karen Syvertsdatter født i Oslo, 10 år i folketellinga for 1801. Vi tror det er den rette.
I kirkeboka med tittel "Forlovererklæringer Oslo domkirke 1807-1819" finner vi vielsen til Karen Syvertsdatter og Anun Andersen, med en lang utredning som vi bare delvis klarer å tyde.
Kan noen hjelpe oss med det ?
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1
i overnevnte kirkebok står det om vielsen på side 440-441, nede til høyre.
Mvh Aslaug m/datter
-
- Sted: HORTEN
Linken virker ikke, og jeg finner ikke noe sidetall (440-441) i den oppgitte boka!
Hei
Jeg kan ikke tyde det som står her, men håper at denne linken virker:
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Forlovererklæringer nr. 11 (1807-1819), Ekteviede 1811, side 440-441.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221
Obs: Se også øverst på neste side....
Jeg kan ikke tyde det som står her, men håper at denne linken virker:
Kildeinformasjon: Oslo fylke, Oslo Domkirke, Forlovererklæringer nr. 11 (1807-1819), Ekteviede 1811, side 440-441.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-221
Obs: Se også øverst på neste side....
Aslaug Slettvold skrev:Hei!
mvh Aslaug
Beklager så mye, men jeg mente at det sto 'Nøtterøy' i etterlysningen, for det så slik ut først, skjønner du...

Så jeg la inn en lenke til bygdeboka for nettopp Nøtterøy... Det er fort gjort å se feil