Hvilket dataprogram?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Låst
23793
Sted: SOKNEDAL

Hvilket dataprogram?

Legg inn av 23793 » 1. april 2009 kl. 10.02

Hei

Jeg har tatt opp igjen slektsgranskingsinteressen min, og ønkser nå å begynne å registrere alle mine papirer i et dataprogram. Problemet mitt er hvilket skal jeg anskaffe meg. Jeg har lest litt på forumet, og ikke blitt sikker.

Jeg sitter igjen med en følelse av at dere bruker mange forskjellige programmer til forskjellige ting! Stemmer dette? Må jeg forberede meg på å konvertere mellom alle programmene? Hvis dere gjør dette, er det aldri problemer med konverteringer? Hva med oppdateringer mellom programmene? "Tunga bent i munnen"-prosess, eller er det mulighet for automatikk?

Så stiller jeg spørsmålet som mange tydeligvis ikke vil svare på:
Jeg er ikke programmerer (tidligere), men veldig erfaren databruker, grafikkprogrammer++, og ønsker det mest anavserte programmet, som ikke setter begrensinger for framtiden, og som gir gode utskrifter/ etterbehandlingsmuligheter. Hvilket program skal jeg anskaffe meg og hvorfor?

Hvis jeg må, som jeg håper å unngå, veksle mellom flere program, Hvilke programmer bør jeg bruke til hva?

Jeg håper mange kan svare med sine subjektive synspunkt så jeg kan danne meg et bilde av hvorfor dere valgte som dere gjorde.

Tusen takk for svar!

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Hvilket dataprogram?

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. april 2009 kl. 10.28

Det er mange programmer som brukes.

DIS-Norge hadde for noen år siden testing av programmer og deres anbefalinger den var det som er angitt her http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html

Jeg tror nok den oversikten fremdeles er relativ representativ. Jeg anbefaler at du prøver noen av disse og finner hva du liker. Hva dine nære venner bruker, kan også hjelpe, ved at du da har noen som kan bidra i fellesskapet.

Lykke til med valget :-)

Tillegg:
Men ikke la deg lure av prisen. Ofte må man kjøpe tillegg eller betale for oppdateringer/oppgraderinger eller man må være medlem i grupperinger osv. Regn hele regnestykke over et år eller to.
Men når det er sagt, så er en kostnad på noen 100 kroner en bagatell for en spennende og givende hobby
:D
Sist redigert av Otto Jørgensen den 1. april 2009 kl. 11.34, redigert 1 gang totalt.

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 1. april 2009 kl. 10.29

Jeg var i akkurat samme situasjon som deg for ca 1.5 år siden. Jeg skulle dataregistrere det jeg hadde gjort 15 år tidligere, og trengte et program. Jeg kom fort i kontakt med DIS Norge, og anbefalingene var å prøve de største aktørene. Brother's Keeper, Embla, Legacy og TMG ( i alfabetisk rekkefølge ;) ).

Mine kriterier var et pent, brukervennlig, raskt å lære program som hadde notatfelt opp og i mente. Jeg slet med tidvis mangelfulle kildehenvisninger i "papirutgaven", og ville derfor sørge for at når jeg nå tok jobben med å legge det inn på data, så skulle det gjøres skikkelig og ordentlig. Jeg var ikke så opptatt av rapporter og sånt, men programmet måtte ha utskrift til alle formater, og gjerne et stort utvalg av rapporter og tavler. Generering av PDF filer var et must, for utveksling av informasjon med andre.

Alle de overnevnte programmer, og jeg forutsetter siste versjon, har en god gedcom import og eksport, sånn at utveksling av data mellom programmene skal fungere fint. Dette for at man skal kunne ta data inn til et annet program for ... tja... å gjøre noe som kanskje ikke går i det man bruker til vanlig. Kanskje noen som faktisk gjør dette mye kan utdype. Jeg har ikke det behovet...

En annen ting som var viktig for meg, var at programmet og hjelpefilene var på norsk. Og at det var et godt supportapparat hos produsenten og et godt norsk brukermiljø.

Jeg synes du skal se på de fire programmene og finne ut hva du vil bruke slektsprogrammet til. Derfra må du til slutt ende opp på ett du vil bruke primært, og evt. om det er noen funksjonalitet du er avhengig av, bruke andre sekundært. Jeg har vel ikke funnet noen grunn til å ha flere enn et, bortsett fra at jeg har flere installert for testing.

Jeg bruker Legacy, og er veldig fornøyd med det. Jeg er enig med Otto at det andre rundt deg bruker bør veie litt tungt, da man kan "plages med ting" i fellesskap. ;)

Norsk versjon henter du her: http://www.legacynorsk.com via Norsk versjon menyen.
Her er den amerikanske siden: http://www.legacyfamilytree.com/
Her kan du se opplæringsvideoer: http://www.legacyfamilytree.com/Videos.asp
Her er det norske brukerforumet: http://www.legacynorsk.com/phpBB2/index.php

Standardversjonen har den uslåelige pris av kroner 0,-. Den kan man fint bruke til man finner ut at man ønsker å ha den utvidede versjonen, i hvilket fall man bestiller det, får et brukerid som man skriver inn i programmet, og "låser" opp DeLuxe funksjonalitet. Altså, man trenger ikke installere noe på nytt.

Lykke til med valget.

Mvh
Petter Stene

Knut Helge Nebell
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av Knut Helge Nebell » 1. april 2009 kl. 13.39

Dette blir omtrent som ordtaket; som man roper i skogen så får man svar, bare med den forskjellen at du her vil få så mange forskjellige svar.

Det er som Otto og Petter har svart, du må prøve forskjellige program til du finner ett som tilfredsstiller dine krav. Alle program som kan være aktuelle har en gratis prøveperiode, hvis så ikke er tilfellet, glem programmet.

For egen del prøvde jeg først Legacy, men ble ikke fortrolig med programmet. For min egen del gikk det på hvordan data skulle registreres.

Jeg kjøpte å bruker The Master Genealogist (TMG), og er meget fornøyd med programmet. Dataregistreringen og en meget god mulighet for kilderegistrering var forhold som tiltalte meg. I tillegg falt det meg naturlig å bruke programmet.
Nå er det vel slik at alle programmer har noe som ikke de andre har, og motsatt.

Men du må selv velge hvilket program du vil kjøpe.

Lykke til :)

Vennlig hilsen Knut

PS.
Jeg har ingen økonomiske eller andre interesser i TMG.

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 1. april 2009 kl. 19.42

Hei :)

For 5 år sidan når eg starta, prøvde eg norske Embla, men følte at eg ikkje hadde oversikt/kontroll. Prøvde så Legacy Standard-utgaven, og har holdt meg til Legacy siden.

Oppgraderte til De Luxe utgaven sist somar (ca 200, -) . Eg er kanskje som deg, har ein viss greie på data og lærer fort. Eg trengte ikkje lesa bruksanvisningen. Starta ut med ein gong å la inn foreldre, besteforeldre osv. Ser i ettertid at eg ikkje trengte de Luxe utgaven. Den er vel mest for folk som vil legga inn videoklipp/bilder og skriva ut all slags rapporter og få opp karthenvisingar om kor folk bur. Dersom du er interessert i slike tekninske ting er de Luxe utgaven super. Eg bryr meg ikkje så masse om det. Dersom du plutselig oppdager at du har gjort ein tabbe som gjelder fleire folk (hundrevis) så kan du foreta oppretting via sentralregisteret på no time.

Eg kan trygt anbefala Legacy.

mvh
Anne Lisbeth

23793

Legg inn av 23793 » 1. april 2009 kl. 19.49

Jeg reknet med forskjellige svar, men da håpet jeg å få høre argumentene for de forskjellige programmene. Jeg har jo lest tidligere diskusjoner og skjønte det.

Det jeg fikk inntrykk av er at de fleste bruker flere programmer og lurte litt på det.
Men jeg er takknemlig for alle svar!

Camilla

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 1. april 2009 kl. 20.55

Det er meget vanskelig å sette opp et program mot et annet. Alle programmer har sine fortrinn og ulemper. Videre vil smaken på layout være forskjellig. Forskjellene kan være store selv om rapportene som de ulike programmene lager er meget like.

Jeg tror derfor at du vanskelig får satt opp de enkelte programmer mot hverandre uten at det blir en kjempestor diskusjon fra de som kjenner programmene best.

Jeg nevte ikke i mitt første innlegg hvilket program jeg bruker, men siden de andre har gjordt det, får jeg vel si at jeg bruker Brother's Keeper 6.3.11 :D
Sist redigert av Otto Jørgensen den 7. april 2009 kl. 19.31, redigert 1 gang totalt.

23793

Legg inn av 23793 » 6. april 2009 kl. 22.49

Takk for svar! :D

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand
Sted: SANDNES

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 27. mai 2009 kl. 12.09

Her er en av de sist oppdaterte testene av slektsforskningsprogrammer:

Genealogy Software Review 2009

Merk at denne oversikten ikke inkluderer alle de nyeste programmene, slik som RootsMagic og FamilyHistorian som begge nylig ble lansert som 4.0. Oversikten/testen tar heller ikke hensyn til norske forhold, eller norske programmer.

Selv bruker jeg mest RootsMagic 4.0, og litt Legacy 7 Deluxe og FamilyHistorian 4.0 --tror nok RootsMagic 4.0 er favoritten min nå siden den har UNICODE støtte, men supplerer med andre programmer til rapporter og generering av web-sider siden det finnes de som er veldig gode på akkurat dette.

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 27. mai 2009 kl. 15.18

Det ser ut som om testen heller ikke har med Mac-program. Jeg kan vanskelig tro at f.eks. Reunion ikke ville komme blant de 10 beste.

Selv bruker jeg både PC og Mac med h.h.v. programmene TMG og Reunion. Reunion er på mange områder bedre enn TMG, spesielt på brukervennlighet og lay-out. TMG har mer avansert måte å registrere bl.a. kilder og stedsnavn, men det er faktisk også en ulempe hvis data skal overføres som gedcom til andre program. Da blir ikke alt "forstått" riktig. Når det gjelder presentasjon av slektstre (aner og etterkommere) er jeg svært fornøyd med mulighetene som er i TMG.

mvh
leif erik otterå

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 27. mai 2009 kl. 16.38

Leif Erik Otterå skrev:Det ser ut som om testen heller ikke har med Mac-program.

Korrekt. Har vel sammenheng med at de fleste bruker Windows, dessverre. Det er heller ikke så lett å finne 10 slektsforskningsprogrammer for Mac vil jeg tro...

Leif Erik Otterå skrev:Jeg kan vanskelig tro at f.eks. Reunion ikke ville komme blant de 10 beste.

Helt enig.

Leif Erik Otterå skrev:Selv bruker jeg både PC og Mac med h.h.v. programmene TMG og Reunion.

Du kan benytte alle programmene i testen også, dersom du benytter virtualisering (Parallels for eksempel) eller Boot Camp (dual boot). Dersom du er fornøyd med Reunion og det gir deg det du trenger, så er det ingen grunn til å bruke noe annet. Jeg har benyttet Linux med Wine mye, og har ikke hatt noen store problemer med disse Windows programmene.

Leif Erik Otterå skrev:Reunion er på mange områder bedre enn TMG, spesielt på brukervennlighet og lay-out. TMG har mer avansert måte å registrere bl.a. kilder og stedsnavn, men det er faktisk også en ulempe hvis data skal overføres som gedcom til andre program. Da blir ikke alt "forstått" riktig. Når det gjelder presentasjon av slektstre (aner og etterkommere) er jeg svært fornøyd med mulighetene som er i TMG.

Hvis ikke et program håndterer import eller eksport i GEDCOM format riktig, så er det ikke verdt å benytte.

Jeg har slitt mest med tegnsett (når jeg utveksler GEDCOM data med andre --ofte i utlandet), og er veldig happy med at RootsMagic fikk UNICODE støtte i versjon 4.0.

Har ikke funnet ett program som er bedre enn alle andre, men av Windows programmene er nok Legacy og RootsMagic i en klasse for seg. Reunion er nok best av de rene Mac programmene.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 28. mai 2009 kl. 7.30

Geir A. Myrestrand skrev:......
Leif Erik Otterå skrev:Reunion er på mange områder bedre enn TMG, spesielt på brukervennlighet og lay-out. TMG har mer avansert måte å registrere bl.a. kilder og stedsnavn, men det er faktisk også en ulempe hvis data skal overføres som gedcom til andre program. Da blir ikke alt "forstått" riktig. Når det gjelder presentasjon av slektstre (aner og etterkommere) er jeg svært fornøyd med mulighetene som er i TMG.

Hvis ikke et program håndterer import eller eksport i GEDCOM format riktig, så er det ikke verdt å benytte.
.......

Den over 13 år (!) gamle GEDCOMstandarden er ikke fleksibel nok til å overføre samtlige data fra moderne slektsprogram til andre program. Utviklinga i programmenes muligheter har ikke stoppa opp sjøl om GEDCOM gjorde det for mange år siden.
Det er også to parter i ei GEDCOMutveksling, og det er ikke sikkert at det er eksporterende program som gjør en feil.
GEDCOM kan brukes til overføring av basisdata mellom slektsprogram. Brukere av samme program bør aldri bruke GEDCOM til datautveksling seg i mellom.
TMG kan også importere data direkte fra mange andre programs egen database, og derved unngå GEDCOM.

T. Haugødegård

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. mai 2009 kl. 7.57

Det er riktig som Torleif sier.

Det er to parter i en GEDCOM kommunikasjon (Eksport/Import)

Opplegget slik det er definert anbefaler først hvilket språk alle overføring bør skje ved. Foruten at kodeverket er på Engelsk skal det være ASCII, ANSEL (anbefalt at alle program skal ha) og ANSI

Dernest er det selve kodesettet. Gedcom 5.5 har et sett med koder. I tillegg kan produsentene av programmene lage egne koder. Disse starter alle med _ (understrekking).

Dernest kommer de koder som bruker av programmet selv definerer.

Dermed har en i grunnen mange muligheter til feil. Og man kan hvis de ovenfornevnte regler er fulgt ikke si at et program er dårligere på dette området enn andre program.

Men det er ikke deermed sagt at produsentbasserte koder ( med _ i starten) vil bli godtatt av et annet program.

Deretter har man også oversettelse (forståelse) av kodene og her avhenger av de som har beskrevet kodene og oversatt til til f.eks Norsk.

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 28. mai 2009 kl. 10.04

Torleif Haugødegård skrev:
Geir A. Myrestrand skrev:......

.......

Den over 13 år (!) gamle GEDCOMstandarden er ikke fleksibel nok til å overføre samtlige data fra moderne slektsprogram til andre program. Utviklinga i programmenes muligheter har ikke stoppa opp sjøl om GEDCOM gjorde det for mange år siden.

Leif Erik sa at ikke alt blir "forstått" riktig, og jeg tolker det som om at data som blir importert eller eksportert ikke blir håndtert riktig. Hva du nevner er data som ikke kommer med i eksport/import prosessen, og det er helt riktig men ikke hva vi snakket om. Så jeg tror alle er enige her.

Torleif Haugødegård skrev:Det er også to parter i ei GEDCOMutveksling, og det er ikke sikkert at det er eksporterende program som gjør en feil.

Det er korrekt, det kan gå galt i programmet som eksporterer, programmet som importerer, eller i begge.

Torleif Haugødegård skrev:GEDCOM kan brukes til overføring av basisdata mellom slektsprogram. Brukere av samme program bør aldri bruke GEDCOM til datautveksling seg i mellom.

Nei, den er jeg ikke enig i. Det finnes unntak. På generell basis er jeg enig, men et program som Family Historian benytter GEDCOM som filformat --med ditt utsagn betyr det at FH brukere ikke kan utveksle data....

Torleif Haugødegård skrev:TMG kan også importere data direkte fra mange andre programs egen database, og derved unngå GEDCOM.

Korrekt, forutsatt at programmet ikke benytter GEDCOM som sitt format (som FH).

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 28. mai 2009 kl. 10.07

Nå er dere kommet langt bort fra det opprinnelige spørsmålet i denne tråden. Anbefaler at en videre diskusjon av GEDCOM får sin egen tråd

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 28. mai 2009 kl. 10.14

Otto Jørgensen skrev:Det er riktig som Torleif sier.

Nei, det var en feil i det Torleif sa, men ellers snakker han om noe annet enn vi gjorde og det var riktig.

Otto Jørgensen skrev:Det er to parter i en GEDCOM kommunikasjon (Eksport/Import)

Opplegget slik det er definert anbefaler først hvilket språk alle overføring bør skje ved. Foruten at kodeverket er på Engelsk skal det være ASCII, ANSEL (anbefalt at alle program skal ha) og ANSI

Dernest er det selve kodesettet. Gedcom 5.5 har et sett med koder. I tillegg kan produsentene av programmene lage egne koder. Disse starter alle med _ (understrekking).

Dernest kommer de koder som bruker av programmet selv definerer.

Dermed har en i grunnen mange muligheter til feil. Og man kan hvis de ovenfornevnte regler er fulgt ikke si at et program er dårligere på dette området enn andre program.

Men det er ikke deermed sagt at produsentbasserte koder ( med _ i starten) vil bli godtatt av et annet program.

Deretter har man også oversettelse (forståelse) av kodene og her avhenger av de som har beskrevet kodene og oversatt til til f.eks Norsk.

Tror både du og Thorleif misforsto litt, for det meste dere nevner er jo fakta og ingen har sagt noe motstridende. Det blir mer som supplerende info, og det er jo greit. Kanskje vi har litt annen forståelse av hva som ble ment med feil, men jeg tenkte umiddelbart på reelle feil og ikke saker som du og Thorleif bragt opp --for på det området er jeg helt enig. Jeg har prøvd de fleste programmene i oversikten, og ett av de greide ikke å få data eksportert p.g.a. en reell feil og ikke p.g.a. GEDCOM fortolkning eller GEDCOM representasjon, og det var en slik sak jeg refererte til med hensyn til feil. Det er mulig det er jeg som har misforstått, men da har jeg nå forhåpentligvis gjort meg forstått. Jeg tror nok vi er mer enig enn uenig.

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 28. mai 2009 kl. 10.18

Torill Johnsen skrev:Nå er dere kommet langt bort fra det opprinnelige spørsmålet i denne tråden.

Ja, det har du nok helt rett i.

Torill Johnsen skrev:Anbefaler at en videre diskusjon av GEDCOM får sin egen tråd

Ja, men tror ikke det er nødvendig, tror nok det bare var ting som ble oppfattet forskjellig, og ikke noen uenigheter som trenger noen videre diskusjon.

Sorry, mente ikke å kapre tråden med GEDCOM snakk!

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 28. mai 2009 kl. 10.24

Jeg er opptatt av at vi får i gang en diskusjon og aller helst en utvikling av GEDcom - men det er et langt lerret å bleke.

Imidlertid skal jeg prøve å være noe streng her inne fordi jeg også er opptatt av at de som spør om hjelp med valg av programmer skal få svar på nettopp det de spør om. Skal ikke gjøre noen klipp i denne debatten, men ser gjerne at vi forfølger både enkle og mer kompliserte diskusjoner i ulike tråder. Vi har behov for begge deler.

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 28. mai 2009 kl. 15.37

Dette er vel på tross av siste innlegg, men er også trigget av det.

DE SOM KUN ER INTERESSERT I VALG AV PROGRAMVARE KAN HOPPE OVER INNLEGGET!

Jeg tviler på at en norsk diskusjon med henblikk på å GENERELT forbedre Gedcom har noen hensikt, da må man nok heller prøve å få i gang noe som dekker store deler av Europa - slik at markedet blir stort nok. Alternativet er å påvirke store firma/organisasjoner i USA , men det er vel i praksis svært vanskelig. Med GENERELT mener jeg de titalls forbedringer som "hele verden" venter på - eksempelvis en egen struktur for steder eller Unicode eller ...

Det jeg tror kan ha noe for seg er å lage en beskrivelse av spesielle norske (ofte også nordiske) krav og ønsker til 1) programvare 2) Gedcom - ut fra spesielle norske tradisjoner både når det gjelder historiske (kilde-) forhold og måten å jobbe på/presentere materialet(f.eks bygdebøker som sorterer slekt på steder). Hvis man klarer å lage noe slikt for Norge er neste steg å få med seg Norden - jeg tror IKKE det er lurt å starte med Norden - for å liste krav som backes opp av et noe større potensielt marked. Hensikten er å lære opp utenlandske programvare utviklere - at de forstår hva de skal lage er første betingelse for at de skal gjøre noe.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. mai 2009 kl. 16.24

Det eksisterer en egen nyhetsgruppe internationalt som diskuterer GEDCOM

[email protected]

Her burde de mest ihuga GEDCOM fans bli medlem

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. mai 2009 kl. 16.34

Spesifikasjonen til GEDCOM er gammel. Og den har sine mangler. Det er alle enige om. Men det er her lagt noen premisser som man bør følge, både med hensyn til bruk av koder og karraktersett.
Ut over det, er det opp til produsenterr av programmer og hver enkel bruker å gjøre hva de vil. Men man skal nødvendigvis ikke skylde på hverken avleverende program eller mottakende program om data ikke kommer frem, da det etter hvert er blitt et uttall av varianter i bruk og også fortolkninger av GEDCOM standarden når det gjelder nye ting.
Det første man gjør er å kontrollere at data er i den avgivende filen, og så se hva som kommer over og hvilke feilmeldinger som gis under importen.

Men en ting er viktig og det er at de eksisterende koden er entydige uansett program. Viser til min link over eksisterende koder (ren kopi fra 5.5 + litt til) som også tar med seg andre koder som enkelte programmer bruker (legalt og ulegalt), men allikevel ment som hjelp for brukerne.

http://home.online.no/~otjoerge/bk/gedcom_trans.htm

Låst

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»