Hvor er Ole Magnus Olsen født og hvem er hans foreldre?
Moderator: MOD_Vestfold
-
- Sted: TRANBY
Hvor er Ole Magnus Olsen født og hvem er hans foreldre?
Jeg trenger hjelp til å finne ut mer om Ole Magnus Olsen,født 19/3-1871 ifølge opplysninger ved datteren Olga Alvinas dåp:
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik, Ministerialbok nr. I 9 (1884-1904), Fødte og døpte 1897, side 241.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-245
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040530.jpg
Jeg har søkt alle tenkelige steder og varianter av navnet,men ingen hell. Jeg kan heller ikke finne ham i folketellingen 1900.Da er resten av hans familie,hustru og barn nevnt,men han er ikke der-og ikke finner jeg ham andre steder heller.
Han er ikke død i 1900,de får flere barn etter 1900---
Ragnhild Marie f.2/10-1901 og Magnhild Kathinka f.24/4-1904
Noen der ute som kan hjelpe??
Kildeinformasjon: Vestfold fylke, Larvik, Ministerialbok nr. I 9 (1884-1904), Fødte og døpte 1897, side 241.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-245
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 040530.jpg
Jeg har søkt alle tenkelige steder og varianter av navnet,men ingen hell. Jeg kan heller ikke finne ham i folketellingen 1900.Da er resten av hans familie,hustru og barn nevnt,men han er ikke der-og ikke finner jeg ham andre steder heller.
Han er ikke død i 1900,de får flere barn etter 1900---
Ragnhild Marie f.2/10-1901 og Magnhild Kathinka f.24/4-1904
Noen der ute som kan hjelpe??
-
- Sted: JESSHEIM
- Erling Hoel
- Sted: NITTEDAL
- Kontakt:
Re: Hvor er Ole Magnus Olsen født og hvem er hans foreldre?
Denne var spennende. Ser at en av faddrene er sømand Jakken Gjertsen. Dette er far til en onkel av meg. Hans kone var gift tre ganger og Jakken var første ektemann.
Moren til barnet er søster av min bestemor Olga Elise Mathilde, f. Andersen.
Dessverre har jeg ikke noen etterkommere eller ektemann til Cathinka.
Skal se litt på dette etter hvert
Hilsen Erling Hoel
Moren til barnet er søster av min bestemor Olga Elise Mathilde, f. Andersen.
Dessverre har jeg ikke noen etterkommere eller ektemann til Cathinka.
Skal se litt på dette etter hvert

Hilsen Erling Hoel
-

Tusen takk Carsten
-
Hallo Erling,ja det hørtes riktig spennende ut-- får se hva vi kan få ut av dette.
Må bare si at det er ikke min slekt,men slekta til en vennine av meg,jeg er bedt om å finne ut litt og jeg blir veldig oppslukt av problemer, og de er det jo stadig noen av i slektforskning.
Vi får holde kontakt.
Kari Elisabeth
Må bare si at det er ikke min slekt,men slekta til en vennine av meg,jeg er bedt om å finne ut litt og jeg blir veldig oppslukt av problemer, og de er det jo stadig noen av i slektforskning.

Vi får holde kontakt.
Kari Elisabeth
Hei!
Han var jo sømand da datteren Olga Alvina ble døpt, og tenker at kanskje han var ute på havet, da folketellingen ble foretatt, og at de glemte og nevne han?
Bare en Tanke!
Mvh Inger
Han var jo sømand da datteren Olga Alvina ble døpt, og tenker at kanskje han var ute på havet, da folketellingen ble foretatt, og at de glemte og nevne han?
Bare en Tanke!
Mvh Inger
Kari Elisabeth Myhre Børmarken skrev::D Tusen hjertelig takk.Tjølling må være eneste stedet jeg ikke har søkt på---
Et tips til hvordan du kan gå fram i slike saker, er å finne foreldrenes vielse, for da får du så mye tilleggsinformasjon. Denne saken er imidlertid litt spesiell, da det ved Olgas dåp står (i ytterste høyre kolonne) at foreldre ble gift i metodistkirken 21/2-1897. Det ser ikke ut til at det er tilgjengelig kirkebøker fra metodistmenigheten i Larvik, og vielsen er heller ikke innført i dissenterlistene i de ordinære kirkebøkene.
Mor og datter bodde i Larvik i folketellinga 1900, men Ole Magnus Olsen bodde ikke sammen med dem. Katinka oppgis å være gift, så kan ikke ha vært død (i alle fall ikke offiselt erklært død). Ut fra navn (Andersen) er det mulig at Katinka bodde hos sin mor.
Ved sønnen Erlings dåp står det at Ole Magnus var skipstømmermann til sjøs, så det kan være derfor han har falt utenfor 1900-tellinga - selv om det også ble gjennomført telling om bord på skip i utenlandsfart.
-
Det er nok slik det kan ha vært,og takk til dere som hjalp til med å løse problemet.
God Påske
Kari Elisabeth

God Påske
Kari Elisabeth