Skal ikke strø salt i noen sår her, men Serina og hennes opphav har vært og er fortsatt ei nøtt mener jeg. Hvis presten har feilskrevet navnet på mora så hadde hele kabalen gått opp svært så lett, men jeg er motvillig til å slå meg til ro med at det er så enkelt
For å summere litt:
Rasmus Jonsen Ørsjødal var født i 1788, flyttet til Inderøy i 1818, men kom tilbake til Verran igjen i 1821 og hadde med seg kona (ble gift på Inderøy 26/3-1818) Berith Larsdtr f. Austad i 1789 og en sønn ved navn Lars, f. 14.08.1820.
I innflyttingslistene er disse oppført med hensikt ”for at blive gårdmann i Folden”. Om han var i Folla er usikkert, i så fall var det ikke lenge, for i 1821 ble han eier av Ørsjødal østre, og fikk der barna
Berith 14.04.1822 og Zakarias f. 20.02.1825, døpt 01.05.1825.
Du Mette har funnet at det er mora/gårdkona Berithe Larsdtr som dør 27/2-1830 og ble begraves 7/3-1830, men i mine avskrifter er det dattera Berit Rasmusdtr Ørsjødal, 8 år, som dør i 1830. Har du tilgang til originalkilder for å sjekke dette?
Ungkarl (egentlig enkemann eller?) Rasmus Johnsen Ørsedal fikk en sønn Johannes Rasmussen f. 22.10.1830 med Jonetha Johnsdtr. Fineshaugen. Barnet skal ha dødd 1 mnd gammel
Enkemann Rasmus Johnsen Ørsedal får en sønn til - Johannes Rasmussen f. 22.09.1832, døpt 01.01.1842, med pike Ellen Olsdtr. Ørsedalslien. Det kan nok stemme bra.
Som man ser skifter tittelen – fra G.m via ungkar til enkemann. Dette kan nok være feilopplysninger eller feilskriving – ja. Han kan nok ha vært én flittig mann som ikke har vært så nøyaktig med personalia. Et fattiglem ved navn Rasmus Johnsen dør i 1869 på Saugen (Sagen) i Verrabotn, oppgitt alder 81 år. Dette stemmer med denne Rasmus f. 1788.
Den angivelige dattera Serina Rasmusd Ørsjødal f. 08.03.1824, døpt 25.04.1824 er som det går fram av dåpslista datter av gift mann Rasmus Johnsen Ørsjødal og hustru Ingeborg Madsdtr.
Hvis det er den samme Rasmus som vi tror ovenfor så er han nok gift, men ikke med Ingeborg vel?
I dåpen til Serina er det flere fra plassen Laxnesset (ved Trongsundet, vest i Verran) som var faddere, bla.a flere Madsen/Madsdtr. Fadderne var: husmann Mads Estensen Laxnesset, husmann Hans Hansen Fines, tjenestedreng Ole Pedersen Ørsøedal, gårdmannskone Ingeborg Madsdtr Molden, inderst Ingeborg Olsdtr Fagervik og husmannsdatter Karen Madsdtr Laxnesset. Alle disse bortsett fra tjenestedrengen var fra det aller nærmeste nabolaget rundt Laxnesset.
Det var en Mads som bodde i Laxnesset, men det er ingen datter Ingeborg å finne i kirkebøkene for Verran. Hun kan selvfølgelig være født i annet prestegjeld.
I 1844 reiste Serina til Inderøy og er i 1865 i finne som tjenestepige på Hammer Inderøy…
Det er noe som ikke harmonerer her, - Rasmus har nok vært en villbasse så mange av disse barna er nok berettiget. Men kan presten ha feilskrevet i kirkeboka? Fadderne fra Laxnesset tyder på at mora til Serina, hvis hun heter Ingeborg Madsdtr, må ha vært datter av denne Mads på Laxnesset.
En annen mulighet er at presten har skrevet rett navn på Serinas mor, - Ingeborg Madsdtr, men at det har eksistert en Rasmus Jonsen Ørsjødal til i samme området, men det finner vi dog ikke…
Nei, ”Gudene vet”, - jeg vil gjerne se kabalen gå opp, - og/men så korrekt som mulig.
mvh Olav