(Nb. det er ført feil fødsel dato på Margret(h)e i overskriften av meg

Jeg søker alt om denne Margrete Bertelsen FØDT 1778 ÅR.
Nå er det oppl. om at denne Margrete Bertelsen f. 1778 år. Hun holdt seg som ugift husjomfru i sin Onkels hus.
Til hun traff (kællen sin) Kiøbmann Johan Laurits Rits født....(i Fredericia) men som flyttet til Norge, og som bodde i Fredrikshald.
(Det står også at Rist er av samme navn som (Reedst),slækten Rits har aner i Tyskland helt fra middelalderen.I USA er en Harald Rist står det også nevnt?)(dette er oppl. fra slekten Bertelsen.)
Margete var søstera til (købmand Jens Bertelsen) (f.1766 år) født i Danmark flytte til Frederikshald og bosatte seg der i Festningsgt. Yrket hans var købmann. Dette bekreftes også i FT. i tellingen fra 1801 år. fra Fredrikshald.
(Og vet ikke når Margrete/og Jens bror hennes flytte til Norge) men tror det var på slutten av 1700 år. ca. 1780-1800 åra.
Jeg vet ikke hvem hennes foreldere er enda, el. hennes barn

og om hun fikk noen barn i Norge. om hun fikk noen i det hele

El. hennes aner i Danmark.
Og det skrives og sies at om disse Bertelsen fra Danmark , var av Finske aner/slekter bakover i tid.. .. .Det skrives Bestillas
Alt om denne Margrete Bertelsen f.1778 år fra Danmark men bosatt i Fredrikshald (Halden By i dag) er av svært stor int. for meg.
Jeg kommer mer oppl. her om jeg finner dette.
Takker på forhånd for alle svar i dette søket.
MVH. Helge R.
(Nb!Denne ft.er død side,her er ft. i 1801 år i Frederikshald)
(NB. Før musepekeren med pila bort til ft. tellingen og klikk 2 ganger, da blir tellingen stor.)
Tellingen kommer om ett øyeblikk

Tellingsnr. er Margrete Bertelsen nr.1316 hun er søster av Jens Bertelsen på nr 1311.