GRAMPS

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

GRAMPS

Legg inn av Espen Berg » 7. desember 2008 kl. 13.19

GRAMPS 3.0.4 ("All the children sing") ble lansert i formiddag.

Denne versjonen inneholder bl.a. en nynorsk språkfil (ikke 100% ferdig) slik at det går an å få skjermbildene i nynorsk språkdrakt. Flere småfeil er også fikset. Kjører du gamle versjoner av GRAMPS (versjon 2.2.* eller tidligere) bør du umiddelbart oppgradere til siste versjon.

Husk (som alltid) å ta en sikkerhetskopi av databasen før du oppgraderer.

Versjon 3.0.4 kan lastes ned fra https://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=25770&package_id=109309
Sist redigert av Espen Berg den 9. mars 2009 kl. 8.45, redigert 1 gang totalt.

gj08844
Sted: SILSAND

Re: GRAMPS 3.0.4

Legg inn av gj08844 » 21. februar 2009 kl. 21.51

Trivelig å se at noen slår et slag for fri programvare her også. Er det noen som har erfaring med hvordan Windowsversjonen av GRAMPS fungerer? Så vidt jeg har forstått, tåler GRAMPS å bli sammenlignet med de fleste andre slektsprogram. Jeg bruker selv Linux og er heller ikke så veldig aktiv med slektsregistrering for øyeblikket og er derfor litt forsiktig med å foreslå GRAMPS, da kompetansen min er begrenset.

Hvorfor er det så få "slektsforskere" som bruker nyhetsgrupper (Usenet) som no.fritid.slektsforsking.it og no.fritid.slektsforsking.diverse? Er jo mye enklere og ikke minst kjappere å lese meldinger der.

Håper at Espen legger ut meldinger om oppdateringer av GRAMPS på no.fritid.slektsforsking.it også. :-)

dn03889
Sted: AURLAND
Kontakt:

Legg inn av dn03889 » 7. mars 2009 kl. 0.12

Eg har ein netbook av type ACER Aspire One med Linpus Linux. Denne byggjer på Fedora 8, med XFCE som skrivebordsmiljø. Eg installerte først GRAMPS frå det repositoriet som følgjer med. Dette var ein litt eldre versjon. Har no lasta ned og oppgradert til siste versjon. Dette gjekk greit, og eg er svært nøgd med dette programmet. Særleg er eg imponert over programmets web-rapport. Men eg har eit lite spørsmål når det gjeld omsetjinga. I den første versjonen eg lasta ned var den detaljerte etterkomar-rapporten bra omsett til norsk, men i denne siste versjonen er det ikkje norsk språk på denne rapporten.

Eg lurar også på dette med Windows-versjon. Det hadde vore greit med Gramps også på Windows-laptopen min.

Helsing
Trond Mjøs

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 7. mars 2009 kl. 8.30

Trond: du skriver at det ikke er norsk språk i etterkommerrapporten - er det norsk språk i resten av programmet?

Hvis en del av programmet/rapportene ikke finnes med norsk språkdrakt på Linux vil situasjonen for Windowsversjonen være den samme for samme versjonsnummer.

...og Arne: selvsagt kan jeg legge ut annonsering på Usenet når det kommer nye versjoner :-)

dn03889
Kontakt:

Legg inn av dn03889 » 7. mars 2009 kl. 14.54

Til Espen: Ja det er "stort sett" norsk i resten av programmet. Ser no at det gjeld ikkje berre detaljert etterkomarrapport, men også anerapport. Det er ein blanding av norsk og engelsk (sjå under):
-------------------------------
Isak Mathias Knudsen blei fødd 13 september 1876 i Mjøs, Bø, Hordaland. He died
on 21 mars 1970 in Mjøs, Radøy, Hordaland at the age of 93 years. He was buried
on 28 mars 1970 in Hordabø kyrkjegard, Radøy, Hordaland. Isak Mathias Knudsen
was the son of Knud Andreas Johannesen Mjøs and Oline Eliasdtr. Berge. He
married Soffia Emilie Martinsdtr. Nordanger on 23 juni 1901 in Hordabø kyrkje,
Radøy, Hordaland.

-------------------------------

Ser også at det er ein del hendingstypar som ikkje er omsett; bl.a. Christening og Burial på personarket.

Forresten gløymde eg å skriva at eg kjører Nynorsk språk på denne maskina. Dette var faktisk det som kom automatisk når eg valde norsk språk ved start av maskina første gongen. Blant anna er Openoffice og Firefox med nynorsk. Dette er heilt greit for meg som vanlegvis skriv nynorsk.

Mvh Trond Mjøs

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 7. mars 2009 kl. 14.56

Aha!
Det forklarer alt. Den nynorske oversettelsen var ikke komplett da versjon 3.0.4 var klar. Til versjon 3.1 (som ikke er helt klar enda) er oversettelsen av både bokmål og nynorsk komplett (mener jeg).

dn03889
Kontakt:

Legg inn av dn03889 » 7. mars 2009 kl. 16.24

Takk for svar!
Eg har no nytta kommandoen: "LANGUAGE=nb_NO gramps" når eg startar programmet. Dermed får eg bokmål som språk. Då ser språket ut til å vera fullstendig omsett. Når versjon 3.1.0 er klar vil eg installera den.

Til dei som er redd for installasjon av Linux-program så kan eg opplysa at dette i grunn ikkje er så vanskeleg. Ligg programma i pakkebrønnen er det jo såre enkelt. Problemet er nok alle dei ulike typar av pakkesystem. Ein må altså vita om det er eit system som byggjer på debian, fedora, osv. I tillegg også kva versjon ein har av systemet. I Windows er det stort sett å vita om ein kjører 32- eller 64-bits system.

Men som ny brukar av Linux er eg altså svært nøgd. Dette systemet (Linpus Linux) er godt tilpassa denne vesle maskina med Intel Atom N270 prosessor. Eit operativsystem som er klar til bruk etter 9 s frå ein startar opp er verkeleg kjekt. Nesten som ein kalkulator!

Espen Berg
Kontakt:

Re: GRAMPS

Legg inn av Espen Berg » 9. mars 2009 kl. 8.54

GRAMPS 3.1.0-1 ble sluppet løs natt til lørdag.

GRAMPS 3.1.0 finnes nå både i nynorsk og bokmål språkdrakt (100% oversatt) i tillegg til mange forbedringer.

GRAMPS 3.1.0 er (som alltid) helt gratis og kan lastes ned fra hjemmesiden til GRAMPS.

Som alltid anbefales det veldig sterkt at du tar en sikkerhetskopi av databasen din før du oppgraderer.

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 11. mars 2009 kl. 23.05

GRAMPS 3.1.0 rakk knapt å komme ut før versjon 3.1.1 kom med noen feilfikser. Det anbefales at 3.1.1 installeres.

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 7. desember 2009 kl. 8.50

Utviklerne av GRAMPS lanserte versjon 3.1.3 i går kveld (søndag 6.desember).

GRAMPS 3.1.3 kan fritt lastes av alle fra Sourceforge.net. Der finnes en versjon for Ubuntu/Debian, Windows eller du kan laste ned kildekoden og bygge den selv om du f.eks. bruker andre Linux-distribusjoner. Det kommer ferdige pakker til andre systemer også iløpet av noen dager.

Programmet leveres i norsk språkdrakt (bokmål og nynorsk). Versjon 3.1.3 er bare en vedlikeholdsversjon hvor en del smårusk er reparert. Det anbefales at alle som bruker GRAMPS oppgraderer. De av dere som ikke bruker GRAMPS kan jo prøve det ut.

For mer informasjon om GRAMPS er prosjektets hjemmeside her: www.gramps-project.org.

dn04256
Sted: SANDNESSJØEN

Legg inn av dn04256 » 13. desember 2009 kl. 13.08

Som fersk eier av en iMac har jeg lastet ned versjon 3.1.3 og importert gedcom fra Embla. Dette gikk veldig bra, litt jobb med å finne alle bildefilene - men det gikk greit.

Har prøvd de fleste program under windows platformen og GRAMPS ser ut som å være et bra program.
Fine utskrifter og enkel å bruke.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»