tolder for Moss, Son og Kråkstad Johan Høyer - død 1726

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Leif Salicath
Sted: SKI

tolder for Moss, Son og Kråkstad Johan Høyer - død 1726

Legg inn av Leif Salicath » 2. mars 2009 kl. 15.32

Jeg leter etter opplysninger om ham. Hans datter Ragnhild Høyer (1722-1785) ble gift med tolder Paul Rasmussen Thrane (1714-1772) i Asker, sønn av Rasmus Michelsen Landby (1681-1719) og Bente Sophie Holgersdatter Thrane (1685-1758) på Kråkstad i Ski. Hun var forøvrig datter av kjøpmann på Moss, Holger Samuelsen Thrane (1656-1709) og Margrethe Sophie Lett (1661-1700).

Bror til Bente Sophie, Samuel Holgersen Thrane (ca 1682-1753) var også kjøpmann på Moss og hadde bl.a. sønnene Paul, Ole og Fredrik.

Kjøpmannen Holger Samuelsen Thrane, hans sønn og tolderen Johan Høyer bør ha vært samtidige i Moss. Det er også lett å forstå hvorfor tolderen Paul Rasmussen Thrane fant Ragnhild Høyer da hennes far altså også var tolder og sogar på Pauls fødested Kråkstad.

Jeg håper det finnes noen opptegnelser, bygdebøker eller lignende som involverer Johan Høyer eller Høyerfamilien ellers.

gj02761
Sted: MOSS

Re: tolder for Moss, Son og Kråkstad Johan Høyer - død 1726

Legg inn av gj02761 » 6. mars 2009 kl. 22.13

Det er ikke så mye jeg vet om Johan Høyer, men han skal i 1705 giftet seg med NN Arntsdtr., søster av Ellen Arntsdtr. som var gift 1.g. med fogden Hans Knutsen Holst i Våler, så med lagmann Nicolaus Bergh.

Johan Høyers kone NN Arntsdtr. skal først ha vært gift med toller i Drammen Niels Lauritsen.

I 1716 ble Johan Høyer tilkjent 800 rdl. i erstatning for skader på hans eiendom i Moss under krigen med svenskene.

Den 23-10-1714 måtte han møte i retten i Moss, innstevnet av hr. Thillinger og Niels Thune, resp. innspektør og forvalter på Moss jernverk for "Æresfornærmelse".
De hadde sammen med Henrich Bertelsen Thaulow, oberstløytnant Fien, tolder Høyer, Ole Poulsen Grønvold, Poul Poulsen Grobbe og kontrollør Christopher Henrichsen vært i et drikkelag ombord hos skipper Naning Peters i den Hollandske skuten "De 3de Brødre".
Tonen hadde ikke vært fin og Høyer hadde kalt Thune "en lang rekel" og Thillinger "en tyk Vom" og ytret om Hr. Thaulow," at Skriveren havde ikke dømt rettferdig mellem hannem og Kontrolløren", derfor skulle Djevelen besette hannem. På slutten skjelte han dem ut for "Hundsvotter og Skorcker alle sammen".
Den 13-11-1714 fremla Høyer en lang utredning om at han var så beskjenket at han ikke husket noe av det han hadde sagt og trakk tilbake alt det han hadde sagt.
Han tilbød seg å betale 10 rdl. Courant til de Husarme og ble ilagt mulkt på 5 rdl. til utdeling til de fattige.

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 7. mars 2009 kl. 10.26

Hei Knut,

Tusen takk for fyldig informasjon. Dette hadde jeg håpet på.
Jeg finner også linken til lagmann Bergh (og Ellen Arntsdatter) interessant for han er også slekt (6x tip).

Kan du være så snill å fortelle meg om kilden til dette.

mvh
Leif

Ps. "De 3de Brødre", høres ut som et norsk navn og det finnes en rekke båter med dette navnet ved søk på internet, men alle av nyere dato, men denne finnes på vigerust.net Gjelder skip som er registrert i Moss 23. desember 1692.

Skipper Könning Andersen af Moss: Kreiert flotbygning (?) / 3 bröder / 1½ / 33 / Welbaarne F: A. Margreta Lange, Madtz Jonsen paa Bragnes, Anders Pederßen af Hollmestrand oc schipperen / J Kloster fiorden her i fogderiet / paa Engelland.

22151
Sted: LARKOLLEN

Legg inn av 22151 » 7. mars 2009 kl. 13.11

Johan Høyer er omtalt noen steder i Moss Bys Historie. Bd 2 s 75-76: "Johan Høyer hadde vært toller i flere tiår tidlig i århundret" (til illustrasjon av at tollembedet var et populært og innbringende yrke), neste side står det, i forbindelse med problemene med korrupsjon og kameraderi, og at Kongen prøvde å unngå ansettelse av folk med sterk tilknytning til stedet: "Dette kan være forklaringen på at ikke Johan Høyer var fra Moss". Men ikke noe om hvor han da var fra.
Samme historiebind, s 123. Kap. er om byens rikfolks hang til å skaffe seg jord utenfor byen, til "lystgårder" o.l: "Tolleren tidlig på 1700-tallet, Johan Høyer, ble den førtse borgerlige eier av Fuglevik. Han solgte siden gården videre til David Schiøth, som så anla sin lille klesfabrikk ute på gården." Jeg antar det er snakk om gården Fuglevik på Jeløy (det finnes også en "Fuglevik" sør for Moss, i Rygge).

Birgitte

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 7. mars 2009 kl. 16.03

Hei Birgitte,

Tusen takk.

Jeg begynner å få et atskillig fyldigere bilde av Johan Høyer. Dette blir bra.

Nå sliter jeg litt med å finne hvem denne Arnt er, som altså har døtrene Ellen gift med amtmann Bergh og hun som ble gift med Johan Høyer. Det er vel ikke noe mere å finne i Moss bys historie om dem ?

De to ektemenn døde hhv. 1724 og 1726 og hva skjedde da med søstrene når de ble enker (hvis de levde). Trolig bør de ha blitt gift igjen, men kirkeboken gjør det nesten umulig å spore dem, da omtrent bare menn nevnes ved navn når de dør, ektefeller og barn - kun som "barn" og "qvinde", dessverre.

mvh
Leif

gj02761
Sted: MOSS

Legg inn av gj02761 » 7. mars 2009 kl. 18.41

Om lagmann Bergh kan du finne noe under Porsgrunn Folkebibliotek og i Norsk Personalhistorisk Tidsskrift nr. 8.
Han var sønn av Hans Bergh, 1625 - 1707, kommandant på Fredrikshald og Birgithe Thrane, 1631 - 1692.
Ellen Arntsdtr. og mannen bodde på Risheim i Våler. Hun døde der i 1726 og datteren Margrethe overtok gården. Hun var gift med Peder Jensen Friis. Hun hadde også disse søsken, Arnt (Arne), Maria Sofie g. m. Nils Jørgen Shindler og Kirsten gift med Ole Beck.
Om disse i Våler b.bok del 2.
Angående rettsaken kan du lese i Fra det gamle Moss av Richard Olsen. Av skipets eiere hadde flere tilknytning til Moss. Mads Jonsen er nok Mads Jenssøn Wiel som i sitt første ekteskap var gift med Magdalene Sørensdtr. Moss, datter av Søren Pedersen Moss. Mads var sammen med sin kones bror Peder Sørensen Moss de største rederne og trelasthandlerne på Bragernes og Strømsø. Anders Pedersen Styr i Holmestrand hadde eide flere skipsparter sammen med Mosseborgere.
Gården Fuglevik er gården på Jeløy.

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 8. mars 2009 kl. 13.10

Hei Knut,

Tusen takk for masse info.

Disse familiene - som også er mine aner og inngiftet mange ganger, er svært interessante for meg og jeg tar begeistret imot alle mulige data om dem.

Jeg hadde notert meg at Claus Hanssøn Bergh (far til lagmannen) var kaptein, men hvis han var kommandant på Fredrikshald, var han nok mere betydningsfull. Dette må jeg følge opp.

Friis-ene ble senere også inngiftet i slekten min.

Når det gjelder Magdalene og hennes bror er jeg litt i tvil. Magdalene Larsdatter Moss datter av justitsråd Laurids Pederssøn Moss (1675-1742) og Margarethe Norup ble gift med Mads Madsen Wiel (1703-1757). Hans far, Mads Jensen Wiel (1643-1716) kan godt være vedk. Mads Jonson. Peder Sørenssøn Moss (1640-1713) var far til justitsråden og altså bestefar til Magdalene. Dette iflg. "Slekten Wiel på Strømsø og Fredrikshald" av Haagen Krog Steffens.

mvh
Leif

22151

Legg inn av 22151 » 9. mars 2009 kl. 9.46

Ifølge nermo.org var Margarethe Norup født i 1680 og gift med Lars Pedersen Moss. De var foreldrene til Magdalene Larsdatter Moss, som i sin tur ble gift med Mads Madsen Wiel, de fikk sønnen Truls Madsen Wiel. Jeg vet ikke hvilke kilder Nermo har brukt, men Steffens kan jo også ha bommet...

Birgitte

22151

Legg inn av 22151 » 9. mars 2009 kl. 9.53

I Norske Slekter 1912 har Steffens forøvrig også skrevet at Mads Madsen Wiel var gift med Magdalene Larsdatter Moss. Så sannsynligvis kan du se bort fra det som står i "Slekten Wiel".

BiA

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 9. mars 2009 kl. 10.22

Hei Birgitte,

Ja, en kan bli ganske forvirret med så mange kilder. Jeg har også slitt lenge med forvirring omkring flere andre personer i samme "galleri" - slik som Constance Henck og de mange Constance Bergh.

Tusen takk for dine innlegg. Jeg må forsøke å rette opp.

mvh
Leif

Svar

Gå tilbake til «Moss»