Paul Oskar Robert Danielski.

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
dn17819
Sted: FETSUND

Paul Oskar Robert Danielski.

Legg inn av dn17819 » 5. februar 2009 kl. 13.56

Denne karen skal visstnok muligens være født i Tyskland,lå tidliere under Polen.Noen som kan tipse meg om hvor jeg eventuellt kan lete?
Mvh Unni Høgberg

Liv Christin Heggelien-Tetlie
Sted: HORTEN

Re: Paul Oskar Robert Danielski.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 6. februar 2009 kl. 9.09

Heisann :-)

Vet ikke om dette er noen direkte hjelp for deg, men når jeg søkte på Danielski på familiysearch.org og spesielt ved hjelp av record search pilot fikk jeg opp mange familier med det etternavnet lokalisert til Polen/Tyskland. Desverre ingen match med hele navnet du søker etter. Finner mange tilsvarende opplysninger poå ancestry også.

Har du flere opplysninger om vedkommende ?
Hilsen Liv Christin :-)

dn17819

Legg inn av dn17819 » 6. februar 2009 kl. 14.26

Hei og takk for svar.

Nei,det er dessverre alt av oplysninger jeg har om denne mannen,men han fikk en sønn som faktisk fikk hete akkurat det samme,denne sønnen byttet etternavn til Damsund-
Paul Oskar Robert Damsund født 14/10-1909 død 16/7-1986,hvor han ble født og døpt her i norge har jeg ikke funnet ut av ennå.
Mvh Unni Høgberg

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 6. februar 2009 kl. 15.30

Hei igjen :-)

Vet ikke om dette er av betydning for ditt søk, men siden Danielski er et såpass sjeldent navn å finne med tilknytning til Norge, så tar jeg med denne karen her som jeg fant på ancestry:

California Passenger and Crew Lists, 1893-1957

about Paul Danielski

Name: Paul Danielski
Arrival Date: 13 Feb 1934
Birth Date: Abt1910
Ethnicity: Norwegian

Ship Name: Nina Borthen
Port of Arrival: San Francisco, California
Port of Departure: Nagasaki; Japan
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

dn17819

Legg inn av dn17819 » 11. februar 2009 kl. 19.46

Hei igjen!

Dette var spennende opplysninger:-) tusen takk skal du ha.
Hilsen Unni Høgberg

dn17819

Legg inn av dn17819 » 12. februar 2009 kl. 11.01

Hei Liv Christin.

Dette var full klaff det!!! Ikke bare var det riktig mann,men datteren hans er oppkalt etter båten.

Mvh Unni Høgberg Johansen

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 12. februar 2009 kl. 11.31

Hei !

Det var flott å høre :-) :-)

Jeg har søkt en del mer etter Paul oskar Robert Danielski både den eldre og den yngre. Noe veldig sikkert treff har jeg ikke fått. De er vanskelige å identifisere slik at en med sikkerhet kan si at de har noe med Danielskiene du søker eller at de har hatt noen tilknytning til Norge :roll:.
Jeg har observert mange living Paul og Robert Danielski i telefonkataloger i USA, samt en stor del ulike Danielskier som utvandret fra Polen ,Tyskland og Russland. Desverre ingen foreløpige treff i familietrær heller :-( Har heller ikke fått noen treff på navne(ne) ved søk på Ellisisland.org. Det bør sies at det kan være jeg ikke søker med nok breddevariasjon i navnene slik at jeg derfor ikke får noen treff.

Jeg har dog funnet en Paul Danielski født i 1957 i Polen og en Paul Danielkowic født 1892 i Polen. Feilmarginen er nok stor her, men jeg legger det allikevel ut her slik at du kan avgjøre om det gir noe du kan jobbe videre med eller identifisere nærmere :-)

1930 United States Federal Census

about Paul Danielski
Name: Paul Danielski
Home in 1930: Detroit, Wayne, Michigan
Estimated Birth Year: abt 1857
Birthplace: Poland
Relation to Head of House: Head
Spouse's Name: Mary
Race: White
Occupation:
Education:
Military service:
Rent/home value:
Age at first marriage:
Parents' birthplace:
View Image
Neighbors: View others on page
Household Members:
Name Age
Paul Danielski 73
Mary Danielski 72

U.S. World War II Draft Registration Cards, 1942

about Paul Danielkowic
Name: Paul Danielkowic
Birth Date: 2 Apr 1892
RESIDENCE: Ash, Ohio
Birth: Grodriciskiy, Poland
Race: White
Roll: WWII_2372623
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 12. februar 2009 kl. 11.40

hm... fikk ikke med det ene vedlegget i forrige innlegg, prøver igjen!

dn17819

Legg inn av dn17819 » 12. februar 2009 kl. 16.59

Hei igjen.
Takk skal du ha :) Ja,jeg bruker veldig mye surname navigator når jeg leter i utlandet jeg,der har jeg vært heldig mange ganger og funnet de jeg har lett etter.Ikke bare er det spennende,men så gøy som det er å lete da.jeg og min venninnne jobber begge to i radio,så vi skal ha et program om slektsforskning etterhvert,det er jo fler og fler som har begynt å interresere seg for å lete etter sine aner.Du får skru på radioen og høre på den fine musikken mens du forsker :)
http://www.scandiradioen.net

Mvh
Unni Høgberg Johansen.

dn17819

Legg inn av dn17819 » 6. mars 2009 kl. 12.31

Trenger litt hjelp igjen jeg :)

Tegelmester Johann Robert Danielsky/Danielski født i SCHNEIDEMUHL ØST PREUSSEN giftet seg den 16 November 1873 ved det Evangeliske sokneprestembete i
HENNICKENDORF Kr: NIEDERBARNIM.
Døde 10 Juli i 1918? i RAMPITZ Kr WESTERNBERG.

Disse stedsnavnene her er det mon tro i Tyskland? eller Polen?
Mvh
Unni Høgberg Johansen.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 6. mars 2009 kl. 14.00

Hei :-)

Her står det litt om Schneidmuhl:
http://www.europas-historie.net/andreverdenskrig-3e.htm
sakset herfra:

angrepet mot Berlin.
Februardilemmaet

Sent i januar ble den tyske motstanden sterkere på begge flankene til det sovjetiske hovedangrepet vestover i Polen. I nord holdt tyske garnisoner stand i Torun og Schneidemuhl, som var blitt passert av de sovjetiske styrker. Og i Pommern prøvde den ellevte SS arméen å røre på seg. Selv om dette aldri ble en betydelig styrke la sovjetisk etterretning merke til all radioaktivitetene som foregikk på grunn av at tropper ble forflyttet, blant annet fra Kurland og Øst-Preussen til Pommern. Dessuten hadde Zhukovs mistet den støtten som var planlagt for styrkene hans fra Rokossovskys styrker, siden Rokossovsky nå kjempet langs Visla nær Grudziaga.

og her:
http://no.wikipedia.org/wiki/Pi%C5%82a

Piła (tysk Schneidemühl) er en by i det nordvestre Polen med 75 144 innbyggere (2005). Byen ligger i det storpolske voivodskap (siden 1999), og var tidligere hovedstaden i voivodskapet Piła (1975-1998). Byen ligger ved elven Gwda, og er et viktig vei- og jernbaneknutepunkt. Den er særlig kjent for sine parker og nærliggende skoger. Piła er den største byen i det nordlige Stor-Polen.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 6. mars 2009 kl. 14.04

Niederbarnim:

http://de.wikipedia.org/wiki/Landkreis_Niederbarnim

Landkreis Niederbarnim

Das Kreisgebiet 1905
Der Landkreis Niederbarnim war ein Landkreis in Brandenburg und bestand von 1818 bis 1952. Die Bezeichnung Niederbarnim wurde 1412 erstmals erwähnt und bezeichnete von 1451 (Aufteilung des Barnim in „Hohen Barnim“ (Oberbarnim) und „Niederbarnim“) bis 1952 eine regionale Verwaltungseinheit.

Der Landkreis umfasste fast das ganze Umland Berlins nördlich der Spree. Bis zur Gründung von Groß-Berlin am 1. Oktober 1920 gehörten zahlreiche heutige Stadtteile Berlins zu diesem Landkreis. Sein Pendant auf der südlichen Spreeseite war der Landkreis Teltow. Beide Landkreise profitierten in extremen Maße von der Suburbanisierung der in enge Stadtgrenzen eingezwängten Hauptstadt. Die an Berlin angrenzenden Gemeinden wuchsen in wenigen Jahren von Dörfern zu Vorstädten mit fünfstelliger Einwohnerzahl heran. Anders als die im Kreis Teltow gelegenen Gemeinden waren die Niederbarnimer Vororte überwiegend von Arbeitern bewohnt und hatten ein niedriges Steueraufkommen

Das ehemalige Kreisgebiet gehört mit Ausnahme der 1920 in Groß-Berlin aufgegangenen Gemeinden auch heute noch zu Brandenburg vorwiegend zu den Landkreisen Oberhavel und Barnim. Zum Landkreis Märkisch-Oderland gehören heutzutage die Stadt Altlandsberg, die amtsfreien Gemeinden Fredersdorf-Vogelsdorf, Hoppegarten, Neuenhagen, Petershagen/Eggersdorf und Rüdersdorf sowie die Gemeinde Rehfelde. Das südliche Gebiet bis zur Spree mit der Stadt Erkner sowie den amtsfreien Gemeinden Schöneiche, Woltersdorf und Grünheide ist heutzutage Teil des Landkreises Oder-Spree.

skal ikke påta meg å oversette, da lager jeg nok misforståelser ;-)

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 6. mars 2009 kl. 14.08

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 6. mars 2009 kl. 14.09

dn17819

Legg inn av dn17819 » 6. mars 2009 kl. 15.58

Hei Liv Christin.

Takk for opplysningene,du er en knupp :)
Hilsen Unni.

gj16057
Sted: Hauglandshella

Legg inn av gj16057 » 31. mars 2012 kl. 9.47

Hei Unni. Det er min bestefar du leter etter. Når han giftet seg med bestemor, Eva, så skiftet han navn fra Danielski til Damsund. På grunn av etterkrigstiden og hans rolle under krigen. De fikk to døtre: Anne og Nina. Nina er min mor.

Mvh.
Marita Damsund Skulstad

dn23353
Sted: FUSA
Kontakt:

Legg inn av dn23353 » 14. september 2012 kl. 20.31

Hei

Jeg leter også etter en Danielsky, men mest fordi jeg fikk en forespørsel fra en dansk dame som søkte etter sin mormors søster. Hun skulle ha giftet seg med en kar ved navn Danielsky og bosatt seg i Oslo.

Her fant jeg de i 1910: http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6392149996

Tar kontakt med Marita for å fortmidle kontakt til den danske slekten :)
Hilsen Litta
Medlem Dis-Norge og Dis-Danmark

Svar

Gå tilbake til «Andre land - ukjent»