Registrering av DNA-data, legges på hjemmesiden til DIS-Norg

Moderator: MOD_DNA

Svar
Knut Helge Nebell
Sted: HØNEFOSS

Registrering av DNA-data, legges på hjemmesiden til DIS-Norg

Legg inn av Knut Helge Nebell » 27. februar 2009 kl. 9.09

Hei

DIS-Oslo/Akershus hadde besøk av Carl Birger van der Hagen, som holdt foredrag om Slektsforsking, DNA og genetikk.

Foredragsholderen stiller dette spørsmålet i slutten av sitt foredrag:
Det ville være interessant å høre om brukere av de ulike progammer har erfaring med registrering av DNA-data, slik at dette kunne legges inn på hjemmesiden til DIS-Norge.

Mitt spørsmål er: Er det noen planer om å lage en egen temaside om dette?

Hilsen Knut

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Registrering av DNA-data, legges på hjemmesiden til DIS-

Legg inn av dn04942 » 27. februar 2009 kl. 10.11

Du finner informasjonen og lysarkene som ble brukt under Nyheter hos DIS-Norge. Utover dette er det foreløpig ikke tatt stilling til videre oppfølging.

Knut Helge Nebell

Legg inn av Knut Helge Nebell » 27. februar 2009 kl. 12.00

Ja, jeg har lastet ned lysarkene.

Den eneste tråden som finnes om temaet er vel den som Vidar Øverlie har startet under:
Slektsforum -> Slektsfaglige diskusjoner -> Generelt -> DNA og slektsforskning.

Men på den tråden blir det litt, "ull og mjøl i samme pose".

Jeg slår meg til ro med svaret ditt. Det er vel slik at noen må være ansvarlig for for temaet også, og det er kanske ikke så lett.

Hilsen Knut

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 27. februar 2009 kl. 12.08

Betyr det at du kunne tenke deg å jobbe med dette?

Knut Helge Nebell

Legg inn av Knut Helge Nebell » 27. februar 2009 kl. 12.15

Beklager, det er jeg ikke kompetent til. :?

Knut

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 27. februar 2009 kl. 16.47

Knut Helge Nebell skrev:Beklager, det er jeg ikke kompetent til. :?

Kompetanse i å være ansvarlig for et forum er noe som man tilegner seg ved å lære seg det etter som stien blir til (Ferdinand Finne skrev i sin tid en bok Veien blir til mens du går, så også her :-) Jeg tror de færreste av oss har formell utdannelse fra høyskole i å drifte et forum i phpBB :-)

Men det var kanskje på det rent genetiske plan at du ikke føler deg kompetent?

Vel, det er ikke slik at man må ha legeutdannelse for å lære seg noe om DNA i den sammenheng det er snakk om her :-) Det finnes gode innføringsbøker også for nybegynnere samt masse på WEB.

dn25293
Sted: Sveits

Legg inn av dn25293 » 27. februar 2009 kl. 18.34

Jeg er ikke helt sikker på hva Knut Helge mener med en ”temaside for registrering av DNA-data”, men jeg har arbeidet litt med DNA over de siste 3-4 årene, tatt flere DNA tester etc, så jeg skal forsøke å forklare hva jeg tror DIS-Norge kan tilby.

Vi er fremdeles mange, mange år borte fra den mulighet at vi kan kombiere en slektsforums database av anetre med en DNA database og finne våre aner. Det er selvsagt unntak hvor mulige søskenbarn, tremenninger, og lignende, kan sammenligne sine DNA test resultater og bekrefte at de tilhører, eller ikke, en kjent familiegren.

Typiske DNA resultater viser til en felles ane, MRCA (Most Recent Common Ancestor), tusen, mere ofte, flere tusen år tilbake. Så en kan ikke vente å finne oldefars oldefar med in DNA test.

For de som ikke er kjent med hva DNA tester gjør kan en kort si at det er tre hovedtester en kan ta. På y-kromosomet kan en teste for SNP (Single Neucleotide Polymorphism) mutasjoner og STR (Short Tandem Repeat) mutasjoner og resultatene fra disse testene gir et innblikk i hvor din patrilineale linje kom fra.

På mitokondriet kan en teste en, (eller flere hvis du har pengene), lengder av DNAen og få et resultat som sier hvordan du avviker fra en viss standard – dette resultatet kan peke på hvor din urgamle matrilinale linje kom fra.

Hva dette betyr er at 20 generasjoner tilbake, si ca. 500 år, da vi har en teoretisk 1 millioner aner, kan DNA testene fortelle oss hvor to av disse anene muligens kom fra. 40 generasjoner tilbake, 1000 år, med 1 million million mulige aner, kan DNA fortsatt bare peke på hvor to av de mulige anene var/kom fra.

Tross dette veldige begrensede mål er DNA testing en hurtig voksende hobby, med en stor, begeistret deltager korps, meg inkludert.

Hva vi leter etter, etter at vi har fått våre resultater, er å finne andre som har de samme, eller veldig like resultater. For y-kromosom testene bestemmer SNP resultatet hvilken mannlig Haplogruppe en tilhører, det er ca 25 hovedgrupper, og innen den gruppen en tilhører sammenligner en STR resultatet for å finne de beste mulige treff.

Med ”enkel” matematisk statistikk kan en så finne alderen på MRCA. Dette høres enkelt ut, men for å være effektiv trenger en å søke i store databaser med mange, mange resultater for å ha noen sjanse på å finne høye treff. På det grunnlaget ser jeg ikke på DIS-Norge som et naturlig hjem for en slik database. Det er flere slike store databaser allerede, noen til og med spesielt for Skandinavia, plus flere diskusjons fora hvor resultater og problemer er diskutert, i omtrent alle språk, men ikke på norsk. Så kanskje dette er en åpning for DIS-Norge til å begynne med et DNA Forum hvor spesielle norske DNA spørsmål og problemer kan bli diskutert av de som par problemer med å diskutere slike ting på engelsk. Jeg kan henvise til flere av disse databasene og fora, men dette innlegget er allerede alt for langt!

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 27. februar 2009 kl. 18.45

Jeg er slett ikke fremmed for at vi tilrettelegger for noe slik du beskriver. Men fortsatt har vi behov for noen som kan gjøre det. Er dere to som er aktive i denne tråden lyst til å ta en slik oppgave. (Alf vet jeg er sysselsatt med mange andre ting)

dn25293
Sted: Sveits

Legg inn av dn25293 » 28. februar 2009 kl. 16.09

Det er selvsagt en ære å bli spurt om å bli Moderator i et DIS-Norge forum om "DNA og Genetisk Genealogy", men selv om jeg har lært meg ganske mye om denne hobbyen de siste årene er det nok mange flere negative punkter.
Jeg -
- er ikke medlem av DIS-Norge, bare gjest,
- har ikke bodd i Norge for 55 år og mitt norske språk har blitt mere enn litt rustet (som dere kan lese i mine innlegg),
- har lært meg alt om DNA på engelsk så jeg vet ikke hva de forskjellige fagordene etc heter på norsk, heller vet jeg ikke hva som er tilgjengelig fra norske/skandinaviske leverandører,

Alt dette er noe som vil være en stor negativ for et forum som tar sikte på de som heller vil diskutere denne hobbyen på norsk i stedet for engelsk.

Det er sikkert nok mange andre som er mye bedre kvalifisert enn meg for denne jobben.

mvh
Svein

Brukeravatar
Bjørn-Tore Olsen
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Bjørn-Tore Olsen » 28. februar 2009 kl. 19.08

Dette håper jeg virkelig blir noe av.
Selv er jeg alt for uerfaren med dette og har mye å lære, men dette med dna-slaktsforskning er veldig spennende og en side i regi av DIS-Norge hadde vært veldig bra,
så Svein- jeg håper du stiller og tar utfordringen.
Mvh.
Bjørn-Tore Olsen
Medlem i DIS-Salten Slektshistorielag

Les dette før du poster din melding

Knut Helge Nebell

Legg inn av Knut Helge Nebell » 1. mars 2009 kl. 21.36

Torill, jeg har med vilje ventet med å gi svar på ditt spørsmål for å se hva som kunne dukke opp av innlegg.

Grunnen til at jeg åpnet denne tråden med, mitt spørsmål, var fordi jeg trodde det var noe som ble diskutert av ledelsen i DIS.

Det ligger kanskje i kortene at jeg har latt meg teste, og derfor vil følge med for å se hva andres erfaringer er.

Jeg hadde håpet at Vidar Øverlie som har en parallell tråd gående her ville gitt en kommentar. Han har startet en side på Wikipedia for haplogruppe R1, ville trodd han kunne være rett person.

Jeg må si som Svein Davidsen; jeg føler meg beæret over å bli spurt om å påta seg jobben som moderator, men skal jeg gjøre en slik jobb må jeg føle at dette er noe jeg vil, og noe jeg behersker.

Jeg føler meg rett og slett ikke kapabel til å ta en slik jobb.

Vennlig hilsen Knut

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 2. mars 2009 kl. 9.43

DNA er opplagt et interessant område og noe som er viktig også for slektsforskere / slektsforsking. Etter min oppfatning er det også et stort felt som krever at noen gjør en jobb.

Det er mange ting vi holder på med og det er ennå flere vi gjerne skulle gjøre mer utav. Etter hvert er jeg blitt noe restriktiv overfor å ta tak i større oppgaver uten at vi samtidig får villige ressurser til å ta en jobb.

Derfor oppfordrer jeg nok en gamg de som måtte ha interesser innenfor området om å melde seg. Jeg tror ikke det er nødvendig at alle har dybdekunnskap, det vil det være nok at noen dekker. Andre kan ha annen bakgrunn som kan være vel så interessant og viktig.

Brukeravatar
Bjørn-Tore Olsen
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Bjørn-Tore Olsen » 2. mars 2009 kl. 12.56

Hei TorillJ,
jeg kan godt tenke meg å være med i denne gruppen.
Som jeg sa tidligere, sitat:
Selv er jeg alt for uerfaren med dette og har mye å lære...
men det ser jo ut til at det finnes mange dyktige mennesker her inne som kanskje kan ta utfordringen å lede dette prosjektet.
For min del pga. pågående studier, jobb osv. så vil jeg nok ikke være den mest aktive de første ukene, men jeg ser for meg å bruke noe tid for å få dette til sammen med "dna-gruppe" her inne på DIS-Norge.
Håper vi får dette til.
Mvh.
Bjørn-Tore Olsen
Medlem i DIS-Salten Slektshistorielag

Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
12178
Sted: VORMSUND

Legg inn av 12178 » 2. mars 2009 kl. 16.05

er et spennende emne som jeg også driver å leser om. Har ikke fått satt meg altfor mye inn i emnet, men får man til en gruppe hvor man kan diskutere emnet så kan det jo hende vi lærer noe av hverandre :)
Jon Anders Strand

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 2. mars 2009 kl. 20.46

Hei,

Her kommer noen kommentarer fra meg også.

Jeg er enig i at tråden "DNA og slektsforskning", som ble startet i 2005, nå inneholder mange forskjellige tema som man med fordel har kunnet splitte opp. Denne tråden har også to andre spesielle kjennetegn da den har vært besøkt over 32 000 ganger. Dette er blant de aller mest besøkte tråder på Slektsforum. Tråden har vel også rekord når det gjelder antall forskjellige bidragsytere. For meg indikerer dette at det er meget stor interesse for DNA og slektsforskning og at brukerne av Slektsforum ikke riktig vet hvor de skal legge spørsmål om dette temaet. I utgangspunktet er jeg skeptisk til å danne nye grupper på Slektsforum da det lett blir mindre oversiktlig enn hva det er for øyeblikket. Men vurderer man dette opp mot hva som er nevnt ovenfor så spørs det om ikke tiden er moden for et eget forum om dette. Spesielt dersom Slektsforum ønsker å være fremtidsrettet.

DNA og slektsforskning er et tema som ganske sikkert vil bli langt viktigere i fremtiden. Håper derfor at styret i DIS-Norge snart tar stilling til hvordan foreningen vil engasjere seg på dette området ved å sette seg konkrete mål og etablere en strategi for hvordan man skal kunne nå målet. Med dette på plass tror jeg det blir mye letter å finne folk som ønsker å jobbe med dette som et prosjekt.

For ordens skyld. Tidligere i denne tråden er jeg nevnt i forbindelse med et haplogruppe R1 prosjekt. Det riktige er et Nordisk haplogruppe R1a prosjekt som er langt mindre omfattende selv om det kanskje kan se ut til å være svært likt.

Hilsen
Vidar

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 11. januar 2010 kl. 22.52

Hei,

Tidligere i denne tråden har det vært nevnt et behov for et eget DNA forum og ei gruppe som kan arbeide med DNA og slektsforskning aktiviteter. Vi har nå fått et eget DNA forum her på Slektsforum, men mangler vel fortsatt ei gruppe som kan tenke seg å jobbe med forskjellige DNA og slektsforskning aktiviteter. I innlegget mitt ovenfor etterlyste jeg litt strategi på dette området fra DIS-Norge ledelsen. Dette ser ut til å utebli, så jeg foreslår at vi som er interessert i å danne ei slik gruppe som er åpen for alle, setter i gang litt aktivitet på egen hånd. Så får vi se hva det blir til etter hvert. Jeg kan godt koordinere dannelsen av denne DNA og slektsforskning gruppa i første omgang. Send meg en pm her på Slektsforum eller en epost til oeverlie at online punktum no dersom du ønsker å være med. Tema som det kanskje kan være aktuelt å arbeide med kan for eksempel være:

- Deltakelse og drift av DNA prosjekter som for eksempel mtDNA i Skandinavia eller Nordisk R1a Y-DNA prosjekt etc.
- Oppdatering av Ti tips om DNA og slektsforskning
- Organisert testing for å få etablert en ”genetic census” av befolkningen

Her er det mye som kan være av interesse, men først må vi få etablert ei gruppe av interesserte. Ta kontakt.
Vidar Øverlie

Svar

Gå tilbake til «Generelt om DNA-testing for slekt»