Anton Olaf Dahl
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Anton Olaf Dahl
f i Tresfjord 16 jan 1887,
Anton Olaf Dahl
reiste til Usa og giftet seg 1922
N.Dakota m Myrtle Tollefsdtr. Skramstad.
Noen som har opplysninger om han, trodde jeg fant ham i skipslistene, men der var farens navn Nikolai, noe som ikke stemmer med det som er i 1900-tellingen for Øverstedal, Sylte, hvor farens navn er Iver Lassesen.
Anton Olaf Dahl
reiste til Usa og giftet seg 1922
N.Dakota m Myrtle Tollefsdtr. Skramstad.
Noen som har opplysninger om han, trodde jeg fant ham i skipslistene, men der var farens navn Nikolai, noe som ikke stemmer med det som er i 1900-tellingen for Øverstedal, Sylte, hvor farens navn er Iver Lassesen.
- Roger Johan Engvik
- Sted: ÅLESUND
- Kontakt:
Re: Anton Olaf Dahl
Du skriver ikke noe om det, men du finner ham på side 395 i Gard og slekt, Tresfjord I av Olav Rekdal. Der står det at han reiste til Amerika i 1887, men det kan jo ikke stemme for han ble jo født det året og videre - "- kom ikkje heimatt, har familie i Nord Dakota".
Du burde legge inn en forspørsel under etterlysinger i USA på DIS-forum. Der er noen kløppere til å finne frem til folk over there...
Du burde legge inn en forspørsel under etterlysinger i USA på DIS-forum. Der er noen kløppere til å finne frem til folk over there...
- Roger Johan Engvik
- Kontakt:
Her har du han som emigrant i 1909:
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=9411
ser ut som om de er flere fra området der som reiser sammen. For å søke arbeid (a.)
http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcen ... &merk=9411
ser ut som om de er flere fra området der som reiser sammen. For å søke arbeid (a.)
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Vet ikke om du søker oppl. i Amerika eller før han dro, men i 1930 bodde han i alle fall i Nord Dakota. Se nr 62 på bilde. Her er kone og to barn.
I 1910 bodde han nok på samme by i Nord Dakota, han er da oppgitt til å være Lodger. Det er svakt blekk, men det kan se ut som det står et navn og deretter mill(gruve). Bor sammen med flere.
I 1920 finnes en Anton Dahl f.ca 1887 som innvandret i 1909, men han er nå i Hornet, Beltrami i Minnesota. Det ser ikke ut til å være samme Anton. For Anton Dahl f 19 apr 1881 bor i Beltrami, Minnesota når han melder seg til tjeneste WWW I i 1917.
vh Britt Iren
I 1910 bodde han nok på samme by i Nord Dakota, han er da oppgitt til å være Lodger. Det er svakt blekk, men det kan se ut som det står et navn og deretter mill(gruve). Bor sammen med flere.
I 1920 finnes en Anton Dahl f.ca 1887 som innvandret i 1909, men han er nå i Hornet, Beltrami i Minnesota. Det ser ikke ut til å være samme Anton. For Anton Dahl f 19 apr 1881 bor i Beltrami, Minnesota når han melder seg til tjeneste WWW I i 1917.
vh Britt Iren
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Roger Johan Engvik
- Kontakt:
Jeg søkte etter ham på Ellis Island i går og fikk da opp en Anton Dahl fra Elnesvågen som også emigrerte i 1909. Det er kanskje han du har funnet i Minnesota.
Jeg har opplysninger om at han skal komme fra Tresfjord, og navnet ovstedal er nevnt av amerikanerne. Men jeg blir jo usikker da, når det er så mange med samme navn. Kona, Myrtle var bosatt i Grand Forks, North Dakota ved død. Hun var født 27 oct 1899 i Marshall, Minnesota.
- Britt Iren Pedersen Neergård
- Sted: MOLDE
- Kontakt:
Roger Engvik fant vel rett mann som emigrerte? Han het jo Anton Olav Iversen Øvstedal og han er da sikkert fra Tresfjorden.
Han jeg fant i 1930 er nok rett mann, han heter Anton O. Du sier i første innelgget at han var gift med Myrtle og det er jo Anton O. I 1930 jobber han jo i Grain Mill og det er nok det som står i 1910 også selv om det er vanskelig å lese. Jeg er temmelig sikker på at det er samme mann.
Myrtle Tollefsdatter Skramstad er f. i okt 1899 i Minnesota og det er også Myrtle som er gift med Anton O. I 1920 er hun hjemme hos foreldrene i Thief Lake, Mashall i Minnesota. Hun er på samme sted i 1900 og 1910.
Siden Myrtle er fra Minnesota kan det jo hende at Anton var der i 1920.
Myrtle Dahl f 27 okt 1899. Hun døde des 1984 i Grand Forks, Grand Forks, North Dakota,
Anton Dahl f. 16 jan 1887. Han døde jan 1974 i Grand Forks, Grand Forks, North Dakota
Fødselsdato og år bekrefter at det er Anton fra Øvstedal og Myrtle f. Skramstad.
Jeg konkluderer da med at Anton i 1910 og 1930 er rett mann, men ikke funnet sikker mann i 1920(enda)
vh Britt Iren
Han jeg fant i 1930 er nok rett mann, han heter Anton O. Du sier i første innelgget at han var gift med Myrtle og det er jo Anton O. I 1930 jobber han jo i Grain Mill og det er nok det som står i 1910 også selv om det er vanskelig å lese. Jeg er temmelig sikker på at det er samme mann.
Myrtle Tollefsdatter Skramstad er f. i okt 1899 i Minnesota og det er også Myrtle som er gift med Anton O. I 1920 er hun hjemme hos foreldrene i Thief Lake, Mashall i Minnesota. Hun er på samme sted i 1900 og 1910.
Siden Myrtle er fra Minnesota kan det jo hende at Anton var der i 1920.
Myrtle Dahl f 27 okt 1899. Hun døde des 1984 i Grand Forks, Grand Forks, North Dakota,
Anton Dahl f. 16 jan 1887. Han døde jan 1974 i Grand Forks, Grand Forks, North Dakota
Fødselsdato og år bekrefter at det er Anton fra Øvstedal og Myrtle f. Skramstad.
Jeg konkluderer da med at Anton i 1910 og 1930 er rett mann, men ikke funnet sikker mann i 1920(enda)
vh Britt Iren
Så flott at dere fant rett mann. I Usa vet vi hvor han ble av, har kontakt med barnebarnet "over there". Det er hans liv fra Norge jeg gjerne vil ha del i. Men øverst på lista blir nok først og fremst å leie bygdeboka fra Tresfjord/ Vestnes. Da skal jeg bare lete videre 

- Roger Johan Engvik
- Kontakt:
Det er nok rette folkene. I USA var det nødvendig å kutte ut Øvste og slik ble det igjen Dahl. Her har du familien i folketellingen 1900:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=490#ovre
og da sitter Iver og Marit som gårdbrukere og sjøleiere på garden med barna Lars, Ingeborg og Anton. Lars er skogbruksarbeider og skomaker, mens Ingeborg er innført som "understøttet av foreldrene".
Iver Lasseson Øvstedal(eller Øverstedal) dreiv garden i tidsrommet 1873 - 1910. Han var født i 1840 og døde i 1912. I 1871 giftet han seg med Marit Lassedatter Rypdal og de fikk barna Lasse (1873), Lars (1875), Ingeborg Anna (1878), Ole Mathias (1884 og Anton Olaf i 1887.
Her er forresten dåpen til Anton i Tresfjord(Sylte) kirke i 1887:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44
Anton Olaf, født 16.01. 1887 og døpt 11.04. s.å. Faddere er Jakob Olsson Rypdal, ældre, Peter E. Sørsylte, Ole E. Øverstedal, Ane O. Lindset, Ingeborg O. Sørsylte og pike Ane H. Rypdal
I bygdeboka finner du heile slekta - så det er en god ide å få låne den på biblioteket. Lykke til!
Hilsen Roger
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=490#ovre
og da sitter Iver og Marit som gårdbrukere og sjøleiere på garden med barna Lars, Ingeborg og Anton. Lars er skogbruksarbeider og skomaker, mens Ingeborg er innført som "understøttet av foreldrene".
Iver Lasseson Øvstedal(eller Øverstedal) dreiv garden i tidsrommet 1873 - 1910. Han var født i 1840 og døde i 1912. I 1871 giftet han seg med Marit Lassedatter Rypdal og de fikk barna Lasse (1873), Lars (1875), Ingeborg Anna (1878), Ole Mathias (1884 og Anton Olaf i 1887.
Her er forresten dåpen til Anton i Tresfjord(Sylte) kirke i 1887:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-44
Anton Olaf, født 16.01. 1887 og døpt 11.04. s.å. Faddere er Jakob Olsson Rypdal, ældre, Peter E. Sørsylte, Ole E. Øverstedal, Ane O. Lindset, Ingeborg O. Sørsylte og pike Ane H. Rypdal
I bygdeboka finner du heile slekta - så det er en god ide å få låne den på biblioteket. Lykke til!
Hilsen Roger
Tusen takk for alle opplysninger.
Første nå blir å låne bygdeboka på biblioteket
Der er det nok mye flott å lese. Jeg har mye å lete videre på her