Program for å generere etterslektstre til utskrift

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj04612
Sted: MOLDE

Program for å generere etterslektstre til utskrift

Legg inn av gj04612 » 29. januar 2009 kl. 22.34

Hei!

Jeg leter etter et program som kan generere flotte og kompakte etterslektstre. Det var ikke så lett å finne, så jeg trenger tips og anbefalinger.

Det må gjerne ta GEDCOM-filer.

Mvh Pål

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Re: Program for å generere etterslektstre til utskrift

Legg inn av 55901 » 29. januar 2009 kl. 22.41

Det kan vel de fleste programmene som er listet her på DIS Norge:
http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html

Men ta en titt på denne også, den lager mange typer slektstavler:
http://www.legacycharting.com/
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 29. januar 2009 kl. 22.57

Jeg slettet mitt innlegg, da det var veldig likt innlegget til Torgeir :D
borsett fra at jeg bruker http://www.bkwin.info med referanse til http://www.disnorge.no/DISadmin/login/l ... t_stat.php
Sist redigert av Otto Jørgensen den 30. januar 2009 kl. 15.31, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Sted: KODAL
Kontakt:

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 29. januar 2009 kl. 23.37

Pål G. Gammelsæter spurte om følgende:
Jeg leter etter et program som kan generere flotte og kompakte etterslektstre. Det var ikke så lett å finne, så jeg trenger tips og anbefalinger.

Otto Jørgensen svarte:
Her finnes mange programmer av ulik kvalitet. DIS-Norge utgav for en tid siden en anbefaling http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html

Kommentar: Den oversikten er ikke for programmer som er gode på å lage "flotte og kompakte etterslektstre", slik Pål spurte om. Dette er en oversikt over generelle slektsdataprogram. Alle lager selvfølgelig ulike typer utskrifter, men med høyst ulik kvalitet.

Otto Jørgensen skrev også:
Selv bruker jeg det programmet som står øvert på oversikten.

Kommentar: Det er viktig å påpeke at DIS-Norges oversikt er listet opp alfabetisk, ikke nødvendigvis rangert etter programmenes kvalitet. Men programmet som står øverst - og som Otto bruker - er bra på både registrering og utskrift.

Min anbefaling: Påls behov dekkes sannsynligvis best av et program som er nevnt lenger opp i denne tråden. Det er Legacy Charting (et tilleggsprogram til Legacy). Det er spesielt beregnet på utskrifter. Et annet godt program er Personal Ancestral File Companion (et tilleggsprogram til PAF - Personal Ancestral File). Tidligere fantes også et Corel-program beregnet på utskrift fra Gedcom. Tror ikke det finnes lenger. Alle disse programmene er spesialprogrammer for utskrifter. Ingen av disse programmene er vurdert i DIS-Norges oversikt som Otto henviser til.

mvh
Lars H

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 30. januar 2009 kl. 10.01

Pål G. Gammelsaeter skrev:Hei!

Det må gjerne ta GEDCOM-filer.
Mvh Pål

Slektsprogrammet TMG har en kraftig grafikkmodul som tegner både etterslektstre og anetre i mange brukerstyrte varianter. Innholdet i, størrelse og avstand mellom boksene er brukerstyrt. Hele slektstreet kan redigeres og finjusteres manuelt. Bilder kan tas med i boksene.
Her er en type som både viser aner og etterslekt i samme tre:
http://www.tha.no/timeglass.htm
Noen av eksemplene er lagt ut som jpg-filer:
3+6=9 generasjoner: 53x25cm
3+6=9 generasjoner m/søsken av anene: 57x54cm
2+6=8 generasjoner: (aner uten søsken, 46x50cm)
2+6=8 generasjoner m/søsken av anene: (aner med søsken, 50x50cm)

Torleif Haugødegård

dn22204
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 30. januar 2009 kl. 21.42

Lars Harald Alstadsæter skrev:Min anbefaling: Påls behov dekkes sannsynligvis best av et program som er nevnt lenger opp i denne tråden. Det er Legacy Charting (et tilleggsprogram til Legacy). Det er spesielt beregnet på utskrifter.

Legacy Charting er en del av Legacy 7.0 Deluxe edition, dvs at den ikke finnes i gratis versjonen (standard edition).

Det var tidligere et tilleggsprogram man måtte betale separat for, men ikke nå lenger.

Mvh
Petter Stene

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 30. januar 2009 kl. 22.03

Petter Stene skriver:

Legacy Charting er en del av Legacy 7.0 Deluxe edition, dvs at den ikke finnes i gratis versjonen (standard edition).

Det var tidligere et tilleggsprogram man måtte betale separat for, men ikke nå lenger.

Mvh
Petter Stene

Legacy Charting er i standardversjonen også, men her er antallet generasjoner begrenset til "hovedpersonen" +/- 3 generasjoner. så det kan vel nærmest kalles en "demo"

Mvh Paul

gj04612

Legg inn av gj04612 » 17. februar 2009 kl. 18.22

Jeg har sett på anbefalingene her, men ingen av programmene lager en slik rapport jeg ønsker.

Ønsket mitt er å lage et etterslektstre som er kompakt og som man greier å passe inn på A4 eller A3-ark.

Jeg liker Brother Keepers sitt tre på skjerm, men det justerer ikke til å passe dette inn på ett ark: http://www.bkwin.net/tree.jpg

Jeg pleier å ta kopi av skjermbildet av et slikt tre og lime det inn i Word. Det blir kjempekompakt og flott! Rett og slett perfekt etter min smak. :)

Ser ut til at jeg må lage et program som lager slike trær selv hvis det ikke er laget noe tilsvarende før. Men jeg venter på litt flere svar i tilfelle.

mvh Pål

Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Kontakt:

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 17. februar 2009 kl. 18.32

Pål G. Gammelsaeter skrev:Ønsket mitt er å lage et etterslektstre som er kompakt og som man greier å passe inn på A4 eller A3-ark.

Hvor mange generasjoner ønsker du inn på et slikt A4/A3-etterslektstre?

mvh
Lars H

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 17. februar 2009 kl. 18.35

Jeg foreslår at Pål G. Gammelsaeter sender meg privat til den epostadressen som finnes under Assistanser i BK, mer utdypende kommentarer etc. på dette. slik at det eventuelt kan tas opp med produsenten av programmet.

Generelt kan alt skrives ut i den størrelsen som man har installert skriverdriver til og har skriver. Evt. kan man lage dette i PDF.

19.02.2009
Du kan også justere mengde av informasjon ved å justere navnefeltet lengde sammen med den informasjon du vil ha.
Sist redigert av Otto Jørgensen den 19. februar 2009 kl. 9.42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 17. februar 2009 kl. 21.49

"Kompaktheten" i utskriften kan du til en stor grad styre. Jeg har nettopp laget en slektsbok og laget etterslektstre med TMG. For å få grafikken til å passe med din A4-side kan du flytte/redigere manuelt de enkelte objekter slik at plassen på arket utnyttes optimalt.

Selvsagt får du problemer hvis dette skal inneholde mange generasjoner og boksene/teksten/bildene bør jo helst være så store at detaljene kommer fram. Men "alle" muligheter ligger i systemet.

vh
leif erik otterå

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 19. februar 2009 kl. 9.16

Pål G. Gammelsaeter skrev:Jeg har sett på anbefalingene her, men ingen av programmene lager en slik rapport jeg ønsker.

Ønsket mitt er å lage et etterslektstre som er kompakt og som man greier å passe inn på A4 eller A3-ark.

Jeg liker Brother Keepers sitt tre på skjerm, men det justerer ikke til å passe dette inn på ett ark: http://www.bkwin.net/tree.jpg

Jeg pleier å ta kopi av skjermbildet av et slikt tre og lime det inn i Word. Det blir kjempekompakt og flott! Rett og slett perfekt etter min smak. :)

Ser ut til at jeg må lage et program som lager slike trær selv hvis det ikke er laget noe tilsvarende før. Men jeg venter på litt flere svar i tilfelle.

mvh Pål

Da forstår jeg at du ikke ser etter ekte grafiske trær, men tekstgrafikk.
Vedlagt finner du et par skjermforhåndsvisninger av etterkommerliste fra TMG som ligner det BKeksemplet du viser til.
Det ene er hele A4-sida og det andre er et utsnitt med etterkommere etter Haakon VII.

Denne rapporten fra TMG kan skrives direkte til Words doc-format eller til PDF eller rein tekst.
(Jeg tror du må være innlogga på Slektsforum for å se filene)

Torleif Haugødegård
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

gj04612

Legg inn av gj04612 » 19. februar 2009 kl. 22.40

Jeg vil gjerne ha grafiske trær, men de må være på samme kompakte format som det bk6 og tmg her viser seg å genererer. Det aller beste hadde vært grafisk tre som ble produsert til en pdf-fil.

Jeg tenker mye på å lage et skript som genererer dette fra gedcom-filer, men det vil altså ta litt tid. :)

Mvh Pål

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 19. februar 2009 kl. 22.57

Muligens tenker Pål G. Gammelsaeter på grafiske programmer utenfor de vanlige slektsprogrammene og da bruker en GEDCOM-file fra et sleksprogram og importere dette til en "avansert" grafiskprogram som lager rene slektstre av ulike formar og formater.

Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Kontakt:

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 19. februar 2009 kl. 23.01

Pål G. Gammelsaeter skrev:Jeg vil gjerne ha grafiske trær, men de må være på samme kompakte format som det bk6 og tmg her viser seg å genererer. Det aller beste hadde vært grafisk tre som ble produsert til en pdf-fil. Jeg tenker mye på å lage et skript som genererer dette fra gedcom-filer, men det vil altså ta litt tid. :)
Valget ditt bør være enkelt.

Jeg bruker mange slektsdataprogram. Dette er min (subjektive) vurdering:

• Fleksibel registrering: TMG.
  • Ypperlige tekstutskrifter (bok): Disgen. (eneste med ekte RTF)
  • Ypperlige grafiske trær: Legacy. (tilleggsprogrammet Legacy charting) evt PAF Companion.
  • Omfattende brukernettverk: Brother's Keeper.
  • Nesten 100 % norsk produkt: Embla Familie og slekt.
For ditt behov er sannsynligvis Legacy (med tilleggsprogrammet Legacy Charting) det riktige.

Lars H

gj04612

Legg inn av gj04612 » 21. februar 2009 kl. 9.02

Otto Jørgensen skrev:Muligens tenker Pål G. Gammelsaeter på grafiske programmer utenfor de vanlige slektsprogrammene og da bruker en GEDCOM-file fra et sleksprogram og importere dette til en "avansert" grafiskprogram som lager rene slektstre av ulike formar og formater.

Det behøver ikke være spesiallaget program for formålet, bare resultatet blir slik jeg ønsker. :)

For de som kjenner Excel, noen regneark blir raskt så store at man ikke får de inn på ett ark. Men Excel har en egen innstilling som lar deg velge om arket skal passe inn på ei side, eller to (etter hva man velger). Dette savner jeg for etterslektsutskrifter. Jeg vil at treet skal tilpasses arket, så kan jeg selv velge om jeg vil ha det skrevet ut på et A3-ark.

Jeg driver og samler etterslekt for første gang (har samlet aner i mange år nå). Ønsker å presentere etterslekten på A3-ark for de interesserte.

Mvh Pål

dn10375
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 21. februar 2009 kl. 10.49

Pål G. Gammelsaeter skrev:Det behøver ikke være spesiallaget program for formålet, bare resultatet blir slik jeg ønsker. :)

For de som kjenner Excel, noen regneark blir raskt så store at man ikke får de inn på ett ark. Men Excel har en egen innstilling som lar deg velge om arket skal passe inn på ei side, eller to (etter hva man velger). Dette savner jeg for etterslektsutskrifter. Jeg vil at treet skal tilpasses arket, så kan jeg selv velge om jeg vil ha det skrevet ut på et A3-ark.

Jeg driver og samler etterslekt for første gang (har samlet aner i mange år nå). Ønsker å presentere etterslekten på A3-ark for de interesserte.

Mvh Pål

TMG har en innebygd grafikkmodul (Visual Chartform) som produserer ekte grafiske rapporter.
Disse kan lagres med passende filnavn og redigeres videre manuelt i grafikkmodulen.
Det er en egen funksjon for å endre størrelsen på slektstreet til ønsket bredde/høyde feks 40 cm bredde som passer et liggende A3-ark.
Modulen har en eksportfunksjon til bl.a. emf-format som kan settes inn i et Word-dokument og forminskes/forstørres der uten at skrift eller bokser blir ødelagt.

T. Haugødegård

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. februar 2009 kl. 19.46

Pål G. Gammelsaeter

For de som kjenner Excel

Jeg tror at de fleste program i likhet med BK kan levere komma/semikomma-spesfiserte filer for alle de elementer som finnes i de fleste slektsprogram sin database.

Og det er sant somnevnt at selv Excel har gode muligheter til ulike presentasjoner.

Desverre er det mange som ikke vet om dee gode muligheter som en ordinær "kontorpakke" med tekstbehandler og regneark kan gjøre.

gj04612

Legg inn av gj04612 » 1. mai 2009 kl. 21.31

Har testet alle programmene det er referert til her i tråden uten å finne noe som lager det jeg trenger.

Jeg ønsker et program som lager et proft etterslektstre justert til å passe på en side. Forstå det slik at det skal være så flott at det kan rammes inn. For å få et slikt tre leselig og kompakt må det skrives med forfedrene på venstre side av arket og etterslekten mot høyre.

De trærne jeg har sett til nå som ligner er heller et slags listeformat som jeg ikke synes blir flott nok, spesielt ved store trær (mange folk). Det er også de som har bokser der treet begynner i toppen, men dette blir svært lite kompakt.

Tittet første gang på slektsforskning i 1994-95, da hadde jeg et lite program som genererte postscript-filer av GEDCOM-filer, de var virkelig proffe!

Jeg har gjort et søk igjen på internett uten å finne noe som gjør en god jobb, så nå er jeg i full gang med å lage et lite program som gjør jobben.

Er selvfølgelig åpen for nye innspill her.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»