Adopsjon

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
gj08214
Sted: ÅLESUND

Adopsjon

Legg inn av gj08214 » 7. februar 2009 kl. 22.22

Min oldemor fikk et "uægte" barn i 1889, som ble adoptert bort rett etter fødselen. Barnefar ukjent. Er det noen som vet om det er mulig å finne ut av dette?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Adopsjon

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. februar 2009 kl. 23.10

Adopsjon (slik vi kjenner det) fantes ikke før 1917, så det er vel helst snakk om fosterbarn ("bortsatte" barn) før den tiden. Hvis dette foregikk helt privat, så er det vel vanskelig å spore opp kanskje?

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Svehn Ruskelöv
Sted: Sverige

Legg inn av Svehn Ruskelöv » 8. februar 2009 kl. 2.39

Hei Berit!

Om du vil ha hjelp med og finne ut av dette,så er det bra om vi har mer info og gå på,event. hva dette uekte barn f.1889 hette og hvilket område barnet födtes.

Er behjelpelig.

Mvh,Svehn. 8)

gj08214

Legg inn av gj08214 » 9. februar 2009 kl. 9.48

Takk for svar. Moren bodde i Ålesund, og barnet er nok født her. Vi i familien mener vi vet hvem vedkommende var, men vi ønsker å få det dokumentert. I kirkeboken for Ålesund under døpte er barnet oppført med de "nye" foreldrene, så den biologiske morens navn (min oldemor)står ikke her. Barnet bodde hele sitt liv i Ålesund (der jeg bor) og etterkommerne hans bor her fortsatt. Faren var angivelig en soldat fra en militærleir i Nordfjord (Eid). Biologisk mor og far var ikke gift. Siden de "nye" foreldrene er oppgitt som foreldre, gikk vi ut fra at han var adoptert (hvis adopsjon foregikk på den tiden). Barnet fikk de "nye" foreldrenes etternavn. Det jeg er ute etter er tips til evt. hvor jeg må søke for å finne dokumentasjon på at han var "adoptert". Det er vel ingen andre steder hvor en kan finne ut barn som er født. De ble vel først registrert offentlig ved dåpen? Det var vel kanskje mest vanlig med hjemmefødsler på den tiden, og hvordan slike blir registrert vet jeg ikke. Det var vel kanskje først ved dåpen, men den kunne jo skje mange måneder etter at barnet var født. Den jeg leter etter ble døpt ca. 1 måned etter fødselen. Min erfaring er at barn som ble satt bort i pleie (foster), beholdt sitt etternavn og de biologiske foreldre sto oppført i kirkebøkene ved konfirmasjon osv. som foreldre.
Hilsen Berit

gj08214

Legg inn av gj08214 » 9. februar 2009 kl. 9.50

Takk for svar. Jeg viser til svaret jeg har sendt til Svehn Ruskelöv, så får jeg se om jeg kommer noe lenger.
Hilsen
Berit

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»