Hei!
Noen som kjenner til, eller kan hjelpe meg å finne:
Peder Axelsen fra Lier.
Han var født ca. 1757, og d. før 1810.
Gift 1. gang 10.09.1785, i Enebakk, med Anne Jonsdtr. fra Mysen, d. 1798.
De hadde barna: Aksel, f. 1788, Jon, f. 1791, Johannes, f. 1795(?), og Lars, f. 1796(?).
Gift 2. gang 1802, med Gunhild Johannesdtr. fra Holt.
De hadde en datter: Anne, f. 1805.
(Gunhild blei gift 2. gang 1810, med Johannes Hansen Rustad, Kirkebygda i Enebakk)
Link til: Ekteskapsnotat - Enebakk: for Peder Axelsen Lier og Anne Jonsdtr. Mysen:
Kildeinformasjon: Akershus fylke, Enebakk, Ministerialbok nr. I 3 (1756-1806), Trolovede 1785, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=ny&idx_ side=-34
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 070289.jpg
Takknemlig for all hjelp!
Mvh. Tormod B.
Peder Axelsen - fra Lier
Moderator: MOD_Akershus
Re: Peder Axelsen - fra Lier
Heisan.Peder ble født i 1757 Enebakk.Han døde 10.August 1809.Kona het Anne Johnsen Mysen.Hans fulle navn var Peder Akselsen Lier Tobbel.Så det virker ikke som om dine antagelser om at han var fra Lier stemmer helt.Heller ikke at Anne var fra Mysen.Dette var etternavnet dems.De er begge født og døde i Enebakk.Når det gjelder barna så er det riktig.
Aksel født 1789
John født 1791
Johannes født 1795
Lars født mai 1796 død juli 1796
Gunhild fikk 3 barn med sin andre mann:
Johanne 1812
Hans Petter 1815
Marie 1818
Anne har jeg ikke funnet.Disse opplysningene kan du finne på FS.
Gunhild døde i 1833.Håper dette var litt av det du lette etter.
Mvh.Lisbeth.W
Aksel født 1789
John født 1791
Johannes født 1795
Lars født mai 1796 død juli 1796
Gunhild fikk 3 barn med sin andre mann:
Johanne 1812
Hans Petter 1815
Marie 1818
Anne har jeg ikke funnet.Disse opplysningene kan du finne på FS.
Gunhild døde i 1833.Håper dette var litt av det du lette etter.
Mvh.Lisbeth.W

Hei jeg fant Anne også på Fs.Men da er navnet til Peder blitt til Per.Men det er bare en skrivefeil!Ingen andre opplysninger enn fødselsdato er oppgitt 

I søk i alle baser finner jeg merklig nok Peder med 2 av barna da som enkemann i tellingene for 1801.Dette er litt rart.Men da tror jeg faktisk at han var gift en gang før Gunhild kom inn i bildet.De 2 barna som han hadde fra første ekteskap er da med i tellingen.De heter:Aksel født i 1789 og John i 1791.Siden disse også er oppført som barna til Gunhild og Peder på FS,synes det litt rart at de da er oppført i tellingene med far Peder som er enkemann ? 

Tusen takk for hjelpen!
Hadde ikke forsøkt å søke på FamilySearch.org.
Ser der at det opereres med både 1757 og 1760, som fødselsår på Peder Axelsen. Hvor dette Lier, som nevnes både i kirkeboken og i bygdeboka, er vel fortsatt uvisst. Finnes jo mange gårder som bar dette navnet. Bl. annet i Aurskog-Høland, og Nes. (Kan jo også være Lier i Buskerud)
I kirkeboka er det, så vidt jeg kan se ikke fødselsnotater fra perioden omkring 1757 - 1760, så der kan jeg ikke finne noen bekreftelse på hans opphav m.m.
Fortsatt svært interessert i om noen kan hjelpe meg vider med Peder Axelsen,s opphav!
Når det gjelder Peder's første kone, Anne Jonsdtr. Mysen M. er det jo noe mer informasjon å finne på FS. Problemet der er jo at det opereres med to forskjellige foreldrepar.
Jon Olsen og Gunhild Torkilsdtr. et sted, og John Haraldsen Blessa og Gunhild Kristoffersen, et annet sted.
I og med at det vel, må kunne antas at denne Anne kom fra gården Mysen i Enebakk, kan jeg jo GJETTE på at det er det første foreldreparet som er riktig, siden det står gårdsnavnet "Blessa"(?) på det andre paret. Men, som sagt, dette blir jo bare gjetting!
Finner heller ikke fødselsnotatet til denne Anne i 1763 +/- i kirkeboka, (selv om sidene er der, i dette tilfellet). Kanskje noen andre er flinkere til å lete?
Vedrørende FT 1801, der Peder benevnes som enkemann, stemmer vel det, at han fikk fire barn med sin første kone, Anne. Den yngste, Lars, vet vi jo at døde før 1801. Kona, Anne, døde jo i 1798, og da antar jeg at barn nr. 3, Johannes også var død før 1801, siden han ikke er nevnt.
Fant også en Axel Pedersen, Jevik i Enebakk, på FS. Han var f. 1726, begr. 1802, og gift 04.11.1753 med Anne Margrethe Thorsen. Det oppgis foreldrepar på begge.
Ekteskapsår KAN jo stemme med "min" Peder Axelsen's fødselsår, enten det var 1757 eller 1760. Det som imidlertid blir litt underlig, med denne MULIGE TEORIEN, er at disse fikk en Axel, f. 30.09.1770, d. 15.04.1772. De fikk enda en Axel, f. 10.09.1775, d. 20.04.1790. Finner det underlig at de skulle kalle sine yngre barn Axel, da de allerede hadde en Axel, som tilsynelatende var frisk, og i hvert fall vokste opp. (Finnes jo likevel eksempler på det også - at opptil både 2 og 3 søsken, som vokste opp, fikk identiske navn)
Takknemlig for all hjelp til å komme videre med ovenstående personer!
Tormod
Hadde ikke forsøkt å søke på FamilySearch.org.
Ser der at det opereres med både 1757 og 1760, som fødselsår på Peder Axelsen. Hvor dette Lier, som nevnes både i kirkeboken og i bygdeboka, er vel fortsatt uvisst. Finnes jo mange gårder som bar dette navnet. Bl. annet i Aurskog-Høland, og Nes. (Kan jo også være Lier i Buskerud)
I kirkeboka er det, så vidt jeg kan se ikke fødselsnotater fra perioden omkring 1757 - 1760, så der kan jeg ikke finne noen bekreftelse på hans opphav m.m.
Fortsatt svært interessert i om noen kan hjelpe meg vider med Peder Axelsen,s opphav!
Når det gjelder Peder's første kone, Anne Jonsdtr. Mysen M. er det jo noe mer informasjon å finne på FS. Problemet der er jo at det opereres med to forskjellige foreldrepar.
Jon Olsen og Gunhild Torkilsdtr. et sted, og John Haraldsen Blessa og Gunhild Kristoffersen, et annet sted.
I og med at det vel, må kunne antas at denne Anne kom fra gården Mysen i Enebakk, kan jeg jo GJETTE på at det er det første foreldreparet som er riktig, siden det står gårdsnavnet "Blessa"(?) på det andre paret. Men, som sagt, dette blir jo bare gjetting!
Finner heller ikke fødselsnotatet til denne Anne i 1763 +/- i kirkeboka, (selv om sidene er der, i dette tilfellet). Kanskje noen andre er flinkere til å lete?
Vedrørende FT 1801, der Peder benevnes som enkemann, stemmer vel det, at han fikk fire barn med sin første kone, Anne. Den yngste, Lars, vet vi jo at døde før 1801. Kona, Anne, døde jo i 1798, og da antar jeg at barn nr. 3, Johannes også var død før 1801, siden han ikke er nevnt.
Fant også en Axel Pedersen, Jevik i Enebakk, på FS. Han var f. 1726, begr. 1802, og gift 04.11.1753 med Anne Margrethe Thorsen. Det oppgis foreldrepar på begge.
Ekteskapsår KAN jo stemme med "min" Peder Axelsen's fødselsår, enten det var 1757 eller 1760. Det som imidlertid blir litt underlig, med denne MULIGE TEORIEN, er at disse fikk en Axel, f. 30.09.1770, d. 15.04.1772. De fikk enda en Axel, f. 10.09.1775, d. 20.04.1790. Finner det underlig at de skulle kalle sine yngre barn Axel, da de allerede hadde en Axel, som tilsynelatende var frisk, og i hvert fall vokste opp. (Finnes jo likevel eksempler på det også - at opptil både 2 og 3 søsken, som vokste opp, fikk identiske navn)
Takknemlig for all hjelp til å komme videre med ovenstående personer!
Tormod