Julius Andersen m b hf g Fisker 67 Rygge Sm bosatt Moss 1900

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Asle Olaf Tuft
Sted: ASKER

Julius Andersen m b hf g Fisker 67 Rygge Sm bosatt Moss 1900

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 14. mars 2006 kl. 13.22

I 1900-telling for 0104 Moss finner jeg:
663 Moss 27 17 Braatengade 20 Vaaningshus Udhus, Vedskur n 1, kvist 2
8459 1 Johan Andersen m b hf g Fisker 28 Raade Sm Intet samfund
8460 Andria Andersen k b hm g Hustru 35 Rygge Sm Intet samfund
8461 Otto Andersen m b s ug Snedkersvend 75 Rygge Sm
8462 Lilly Jonsen k b Pleiedatter ug Pleiedatter 93 Filadelfia N Intet samfund
8463 1 Julius Andersen m b hf g Fisker 67 Rygge Sm Intet
8464 Anna Andersen k b hm g Hustru 74 Sandsvær Bu Methodist
8465 Astrid Andersen k b d ug Datter 97 Intet
8466 !! Andersen* m b s ug Søn 300800 Intet Udøbt gut
8467 1 Henrik Johansen m b hf g Fisker 74 Rygge Sm Intet
8468 Bertha Johansen k b hm g Hustru 74 Intet

Med litt leting i Kirkebøkene Moss gir følgende (for meg) overraskende informasjon
01 MOSS MINI II 3 1894 -1901, Fødte Udenfor statskirken side 228
[uten nr, mellom 2. & 3.) 30.08 1900;-"-;-"-; Olaf Jul; Fisker Julius Andersen 1867, hustr. Anna f. Tuft; Braatensgd 20;1867;1874;-"- (int); ægte; Ligesaa Se No. 1 (intet samfund);
Fødte Udenfor statskirken side 224
7.; 28.09.1898;-"-;-"-; Astrid; Fisker Julius Andersen 1867, hustr. Anna Karoline f. Tuft; Braatensgd 20;1867;1874;-"- (int); ægte; Faderen: Intet Trossamf. Moderen: Methodistene;
{Anna ikke funne under innflyttere i perioden 1894 -1901}

Har noen mer info om denne familien?
Takknemlig for alle tips for å komme videre med dette (av flere) spor om mine mulige "familiehemmeligheter". :wink:

Asle

Margaret Helen Strand
Sted: MOSS

Re: Julius Andersen m b hf g Fisker 67 Rygge Sm bosatt Moss

Legg inn av Margaret Helen Strand » 10. desember 2006 kl. 1.57

<http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=58&uid=83160&urnread_imagesize=full&hode=nei&ls=1>
Sannsynligvis dåpen til Anna Karoline i Sandsvær, Buskerud, med foreldre Ole Pedersen Tuft og Antonette Kristiansdatter.
Har erfaring med at linker til arkivverkets skannede kirkebøker ikke alltid virker.
Digitalarkivet <http://digitalarkivet.uib.no> Velg Skannede Kyrkjebøker, Buskerud, Sandsvær: 1869-1877, Ministerialbok, og klikk på Fødte og Døpte 1875. Hun er første innføring det året.
MVH Margaret Strand

Asle Olaf Tuft

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 14. desember 2006 kl. 21.01

Hei Margaret

Takk for svar og interesse!

Ja, jeg kan være enig i din antakelse. Men det er det som er mitt problem her.

Det er flere mulige Anna Karoline født i Sandsvær i 1874. Jeg mister sporet av min på begynnelsen av 1890, da resten av familien flyttet til Kristiania. Ole er min oldefar. Og jeg har kun familieinfo og brev som refererer til Anna K. fra 1903 uten angivelse av bosted, egen familie m.m. Har derfor ikke noe sikkert holdepunkt fra min familie om at den Anna Karoline som dukker opp i Moss 1900 virkelig er vår Anna Karoline.

Anna K. i Moss oppgis som f. Tuft. Det kan bety: Født Tuft som familienavn eller fødested Tuft sogn. Vårt familienavn Tuft ble tidlig tatt i bruk av min oldefar. I alle fall da de flyttet til Kristiania. Har likevel sjelden sett angivelsen "f. Tuft" i kirkebøker fra den tiden hvor dette refererer til familienavn. Men Moss er jo en by med tidlige tradisjoner for å ta i bruk familienavn, men likevel litt spesielt at det innføres i kirkebok på den tiden. Eller tar jeg feil her?

Du har funnet min fars tante i kirkeboken, men som du selv ser er hun oppført døpt/kommet til verden i Efteløt som nestnabosogn til Tuft (Fra nord: Efteløt, Komnes, Tuft).

Mye stemmer med opplysningene for Anna K. i Moss. Bl. a. at de er metodister. Men mine familieopplysninger på annet hold gir absolutt ikke indikasjoner om at datter dro til Smålendene og giftet seg på 1890-tallet.

Derfor er jeg interessert i om andre har kjennskap til denne familien i Moss og morens opphav i Sandsvær.

Siden du er bosatt i Moss, kjenner du mer til hvorledes jeg kan finne flere kilder fra den tiden og som kan gi pekepinn om hva som videre skjedde med familien i Moss?

Igjen takk for interesse.

Mvh Asle

Margaret Helen Strand
Sted: MOSS

Legg inn av Margaret Helen Strand » 15. desember 2006 kl. 0.59

Min erfaring tilsier at det er snakk om etternavnet til Anna når det står f. Tuft, og det er det for de andre kvinners navn i samme kirkebok. Det var en Anna Caroline til døpt på samme side i Sandsvær kirkebok men uten navnet Tuft. Vanskelig når det er både slektsnavn og navn på området der. Fant ingenting av nytte i 1885-tellingen for Moss, den er bare for en del av Moss Sentrum, dekker ikke Jeløy og "utkantstrøk" og er antagelig for tidlig i alle fall. Utfordringen blir å finne vielsen for der burde hennes fars navn stå. De ble i allefall ikke gift i Moss by eller landsogn så vidt jeg kan se ved en rask titt i kirkebøkene.

I Oslo 1900 bor det en hel familie fra Sandsvær som er methodister: noen tilknytning?
O. P. Tuft m b hf g Underkvartermester Fanej. 45 Sandsvær Meth. menigh.
46023 Helene A. Tuft k b hm g Hmoder 49 Sandsvær
46024 Johannes Tuft m b s ug Cyclereparatør 77 Sandsvær
46025 Karl Tuft m b s ug Handelsbetj. 79 Sandsvær
46026 Kristian Tuft m b s ug Arbeider hod Guldsm. D. Andersen 82 Sandsvær Meth. kirken
46027 Olaf Tuft m b s ug Skolegut 87 Sandsvær Meth. kirken

Hvis Julius og Anna giftet seg i hovedstaden blir det mye leting gjennom sogn.

Julius + Anna får (minst) to barn til i Moss: Ragnhild Helene f. 15. mars 1903 og Einar f. 6. nov. 1905. I og med at de ikke blir døpt får man ikke den ledetråden som faddere noen gang kan være.

Hvis du ønsker det kan jeg ta med en etterlysning i Strandsitteren som er medlemsbladet til Moss Historielag, jeg er redaktør for bladet og neste nr. kommer ut i slutten av januar.

Er Anna konfirmert i Sandsvær eller omegn? Er det notert noe utflytting derfra?
MVH Margaret Strand

Asle Olaf Tuft

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 15. desember 2006 kl. 19.55

Hei igjen Margaret

Nå viser DIS og slektforum sin store styrke!

At jeg nå får hjelp til å sortere ut eller inn (?) en av flere muligheter for denne familiegrenen som er helt tapt for resten av familien er virkelig stort!

Ja, min familie i Kristiania er velkjent. Olaf er min farfar.

Så til Anna Karoline i Moss og min Anna Karoline.

Så langt notatene mine er ajour, har jeg ikke funnet konfirmasjonen til min Anna der det er naturlig å lete. Dvs. i Sandsvær og respektive sogn der. Utenom at jeg har oversett henne i min leting, kan forklaringen være at Tuft kirke brant og med det protokoller der tror jeg. Det synes mest sannsynlig at hun og hennes søsken utenom yngstemann er konfirmert der.

Jeg har god oversikt over det meste av resten av familien. Årsaken kan muligens også være metodistenes store fremgang i samme tidsepoke. I alle fall, Anna Karoline følger ikke med når resten av familien flytter til Kristiania omkring 1894. Heller ikke hennes storesøster Petrine. Begge var jo forholdsvis voksne på det tidspunktet.

Har også sett på inn/utflytninger både i Sandsvær, Kristiania og Moss. Ikke sett noen registreringer. Men kirkebøkene er neppe utfyllende i denne perioden.

Min siste indirekte informasjon om min Anna K. er familiebrev datert 1903 fra hennes bror i USA. Han ber moren hilse til sin søster. Familieteorien om Anna K. har vært at hun giftet seg med en svenske og flyttet til USA med ham. Men når det sporet ble "tørt", lette jeg opp flere mulige Anna K. fra Sandsvær i FT1900 for å avklare en etter en. En var Anna i Moss.

Ser gjerne at du etterlyser familien Andersen i Strandsittern. Hvilken informasjon vil du ha med der?

Dette er spennende uansett resultat. Takk!

Mvh Asle

Asle Olaf Tuft

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 17. januar 2009 kl. 16.43

Hei igjen Moss

Er det noen som har tips om hvor jeg kan finne opplysninger om giftemålet for Julius og Anna?

De er enten methodister eller utenfor kirkesamfund. Jeg har ikke klart å finne de registrert der jeg har lett. Trolig er de gift i perioden 1895 til 1900. Sted ukjent. Men jeg gjetter på Moss eller Rygge. Alternativt Kristiania, Kongsberg, muligens Tønsbergområdet.

Kjenner noen til kilder for "borgelige" vigsler i Moss på denne tid?

Takknemmelig for alle tips.

Med vennlig hilsen Asle Olaf

PS Se også innlegg under Rygge fra november 2008 om de samme Anna og Julius.

Asle Olaf Tuft

Legg inn av Asle Olaf Tuft » 19. januar 2009 kl. 19.55

Hei

Lillian har funnet svaret! Se Rygge hvor nesten samme emne er behandlet.

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=75454

:wink:

Mvh Asle Olaf

Svar

Gå tilbake til «Moss»