Skjøte, Vang, Hedmark, 1812

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
12178
Sted: VORMSUND

Skjøte, Vang, Hedmark, 1812

Legg inn av 12178 » 12. januar 2009 kl. 13.41

Trenger hjelp til å tyde dette skjøte.. jeg klarer ikke å skjønne kråkeskriften her... Takker på forhånd til den som klarer å tyde noe av dette :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av 12178 den 15. januar 2009 kl. 1.34, redigert 1 gang totalt.
Jon Anders Strand

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Skjøte, Vang, Hedmark, 1872

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 15. januar 2009 kl. 1.21

Ser du ikke har fått svar på dette. Har prøvd å skrive det av og skal ha fått med det meste. Noen uklarheter er det, men vil være tidkrevende å løse. Håper andre kan lese det. Alltid vanskelig med ukjente stedsnavn, men en lokalkjent ser vel det rette.

Men du bør be skriveren om unnskyldning - dette er ikke kråkeskrift, jeg vil heller kalle det skjønnskrift som her skjemmes av en noe dårlig kopi.

Tinglyste Dokumenter for Wangs Præstegield paa Sommertinget den 29de Junii 1872.

Skiøde fra Enken Mari Hansdatter til Hr. Provst og fader? Pihl paa et teglværk under Anqværn Eiet.
Underskrevne Mari Hansdatter, Enke efter afgangne Torsten Tommessen, som med sig paa begge vores Livstid, haver tilhandlet os en under Gaarden Arnqværn beliggende Huusmandsplads, kiendes og herved vitterligt giør at have solgt og afhændet, ligesom jeg herved sælger skiøder og afhænder til S. T. Hr. Provst og Ridder A: Pihl eller Arvinger, et af min mand opbygd og paa bemelte Huusmandsplads beliggende lidet og nu gandske brøstfældigt Teglværk, hvilket vel efter min død blev Hr. Provstens Eiendom som Eier af Gaarden Arnqværn, men nu sælges ham for den akkorderede Sum 100 Rd, skriver 100 Rd D: C:, da jeg ikke selv formaar at istandsætte og drive bemeldte Teglværk, og skal med samme Teglværk følge alle de Indretninger af Møller, former, formerenge?, Øvn? m: m:, intet undtaget som samme Værk tilforn og haver tilhørt, som og det Leer som findes paa bemelte min Husmandsplads, hvor somhelst Hr. Provsten finder det beleiligst at optage samme, og følgelig og som Eier Wei paa Huusmandspladsens Eiendele til og fra Værket, samt til de Steder hvor Leeret bliver optaget, ligesom han og gives frii Raadighed til af Jordveyen uden om Værket at tage saa meget som han finder fornødent til Værkets eller Mursteensbrenning? udvidelse, og beeleiligen Sted at opbygge …? paa, samt et Steenhuuses Opbyggelse med videre, den fornødne Plads til Vedhus Oprættelse, det være sig Sommer eller Vinter, saa at han uden nogen H…….? fra min Side kan forbedre og udvide Værket saaledes som han finder det tienligt og passende. Men da jeg til Ung Karl og Disen goedsEier? Lars Larsøn Disen har bortleied bemeldte Teglværk for Aaret 1871 og indeværende Aar 1872 saa kand Hr. Provsten ikke fra min Side, gives nogen Rettighed at bruge Værket indeværende Aar men ikkun ham ved nærværende eiet Skiøde gives Fuldkommen Eiendomsrett dertil. Den mig tilkommende Leie deraf for dette Aar oppebær jig altsaa af bemeldte Lars Larsønn Diesen, men af Hr. Provsten hvis Lars Larsøn dersom? til ham afstaaer sin brugsrett i dette Aar. Og som Kiøberen Hr. Provsten og Ridder A: Pihl, nu har betalt mig overmeldte KiøbeSum 100 Rd. D: Kourant, saa gives ham herved derfor fuldkommen Qvittering. Dette mit Skiøde har jig formaaed min antagne Lavværge Anders Tiøstelsøn Snared, tilligemed mig at underskrive. Anqværn den 15de April 1872. Mari Hansdatter med paaholden Pen.. - Som Lavværge Anders Snared. Til vitterlighed Erik Olsen Pallerud?, Bernt? Johannesøn Anqværn. I Anledning af forestaaende Handel, er imellom os undertegnede ingen Kiøbekontrakt opretted, hvortil skulle have været brugt det behørige Stemplede Papir, hvilket vi herved bevidner. Datum ut Supra. A: Pihl. Mari Hansdatter med paaholden Pen.

Mursteensbrenning? - tror siste ledd er feil, ser ut til å ende på s.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
12178

Re: Skjøte, Vang, Hedmark, 1812

Legg inn av 12178 » 15. januar 2009 kl. 1.46

Takker.

kan hende man kan kalle det skjønnskrift.. men jeg klarte ikke å tyde det selv ;)

Flott å kunne se noe av det som sto der...

årstallene er 1811 og 1812..

Så at det sto feil årstall i emnet på denne posten... det har jeg rettet nå :)

Flott å få tydet noe av skriften. viste at det var salg av et tegelverk som Abraham Pihl kjøpte... men hva mer som kunne stå i teksten var meg uvisst. :)
Jon Anders Strand

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 15. januar 2009 kl. 13.24

Jeg reagerte litt på den gotiske skrifta i 1872, men tenkte ikke mer over det, det var også lett å lese 1872 her.

Siden kopien ikke var helt god, prøvde jeg å finne saken i panteboka, men det gikk ikke med feil årstall. Men i 1812 er den å finne, og jeg kan da legge til et par rettinger:

fader? - skal være - Rider
H…..? - skal være - Hindre
oppbygge ….? - skal være - oppbygge Øvnen
Lars Larsøn dersom? - skal være - Lars Larsøn Diesen
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
12178

Legg inn av 12178 » 15. januar 2009 kl. 13.42

Takker igjen.

Flott å kunne fylle inn med litt ekstra informasjon i slektstreet. det neste nå er å få kommet meg å tatt noen bilder av plassen hvor dette "tegelverket" lå, har en viss aning om hvor den var så skal nok finne den :)
Jon Anders Strand

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»