Rånåbrekken.
Moderator: MOD_Oppland
Rånåbrekken.
Min tippoldemor Brith Pedersdatter f. 1823, giftet seg med Jesper Mortensen fra Lesja. og paret står oppført under gården Rånåbrekken i 1865- tellinga for Lesja. Vet noen om denne gården finnes i dag?
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Re: Rånåbrekken.
Du finn familien i Bygdebok for Lesja bd 1 (utg. 1987): http://tilsett.hivolda.no/ak/Lesja/Index.html
under Nørdre Lykkja, Rånå s. 160. Plasseringa er gjeve på kart s. 150. Bruket vart fråflytt i 1920-åra, men det står hus der framleis. Om det er dei gamle husa eller nyare fritidshus er eg usikker på.
Det var mange husmannsplassar og småbruk som gjekk under namnet Rånåbrekka. Denne var truleg rydda sist i 1790-åra, og vart altså kalla Nørdre (Rånå-) Lykkja i grendelaget.
under Nørdre Lykkja, Rånå s. 160. Plasseringa er gjeve på kart s. 150. Bruket vart fråflytt i 1920-åra, men det står hus der framleis. Om det er dei gamle husa eller nyare fritidshus er eg usikker på.
Det var mange husmannsplassar og småbruk som gjekk under namnet Rånåbrekka. Denne var truleg rydda sist i 1790-åra, og vart altså kalla Nørdre (Rånå-) Lykkja i grendelaget.
Takk for interessant og utfyllende svar. Tar nok en tur innom stedet på neste tur oppover. Disse bygdebøkene er vel tilgjengelige på biblioteket f.eks. i Ålesund. Nettutgavene går jeg ut ifra er ufullstendige eller begrensede.
-
- Sted: KONGSBERG
- Kontakt:
Disse bøkene er tilgjengelige fra Folkebiblioteket. Om de ikke har dem i Ålesund (rart om de ikke har dem) kan de uten problemer fjernlånes fra andre folkebibliotek i landet.
Takk for svaret!
- Arnfinn Kjelland
- Sted: VOLDA
- Kontakt:
Og for å finne fram er det eit godt kartsystem her: http://kart.regiondata.no/Content/Main. ... apType=png
Søk på gardsnr 3 bruksnr 19. Da får du fram 3 teiger. På pdf-vedlegget til denne meldinga har eg klipt ut kartet med ei pil til husa på bruket. Øvst i høgre hjørnet ser du elva Rauma, riksvegen og Raumabana like søraust for Bjorli.
Søk på gardsnr 3 bruksnr 19. Da får du fram 3 teiger. På pdf-vedlegget til denne meldinga har eg klipt ut kartet med ei pil til husa på bruket. Øvst i høgre hjørnet ser du elva Rauma, riksvegen og Raumabana like søraust for Bjorli.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Tusen takk for kjempegod hjelp! Har ikke vært innom her på en stund, så jeg så ikke dette siste innlegget før i dag. Mvh Oddvin Tafjord.