Jernverkslekter i Vestfold!

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn15403
Sted: ANDEBU
Kontakt:

Jernverkslekter i Vestfold!

Legg inn av dn15403 » 18. november 2004 kl. 1.39

[/b] Hei Alle slektsvenner!
Jeg holder på å samle inn opplysninger om Just A Schøller, som var hammermester på Hagnes verket i Hedrum. Det ville vært spennende om de som forsker på Schøller tok kontakt med meg. Kan ellers nevne at jeg er blitt med i en e-post gruppe som nå inneholder 5 personer inklusiv meg :lol: Ser virkelig fram til om det er flere som vil være med, gruppen skal ha noen samlinger på Hedrum bygdetun til våren 2005, noe jeg ser virkelig fram til :D Ta kontakt hvis du vil være med!
[/u] :)

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Jernverkslekter i Vestfold!

Legg inn av gj00026 » 1. desember 2004 kl. 15.32

Hei; som etterkommer av Just Andersen Schøller, er dette av interesse.

Jeg studerer i Oslo, så jeg kan nok ikke komme på samlingene deres, men hvis dere vil, kan dere føre meg opp på e-postlista deres ([email protected]).

Hva er gruppas mål? Skal dere finne ut mest mulig om personen Just, finne forfedrene hans, finne etterkommerne hans, eller alt sammen?

Hvilke kilder har dere tenkt å undersøke?

Brukeravatar
dn16968
Sted: KRISTIANSAND
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 2. desember 2004 kl. 21.13

Hei.
Jeg er interessert i flere jernverksslekter ved flere jernverk. Fram til litt utpå 1800-tallet var det jo stor mobilitet, særlig blant hammersmeder og masovnsarbeidere. Tre av mine stamfedre arbeidet en periode i Vestfold. I 1745 var Hans Jørgen Bartz hytteknekt ved Fritzøe verks masovn. Han var f. på Eidsvold verk, oppvokst på Moss verk - der han senere selv kom til å arbeide i masovnen. En kort periode i 1730-årene var han også hytteknekt på Næs/Baaselands verk
I overgangen mellom 1760- og 1770-årene arbeidet hammersmed Johannes Sørensen ved Fritzøe verk (jeg vet ikke ved hvilken hammer). Han var født på Egelands verk 1750 som sønn av masmester Søfren Giertsen og Lisbeth Giliusdatter Gasmann. Han reiste fra Fritzøe ca 1771/72 til Næs verk der han ble gift inn i Lucassen-slekten (hammersmeder ved Fossum, Herre og Næs/Baaseland). Han ble etter hvert hammermester på Næs.
Jahn Pettersen (f. ca 1780 i Sverige) var hammersmed på Hagenes hammerverk fra ca. 1812 til 1822. Da reiste han til Froland verk og var hammersmed der til ca. 1828. Så flyttet han til Næs verk der han bodde til han døde i 1866, 86 år gammel.
Mvh Oddbjørn Johannessen, Kristiansand
E-post: [email protected]

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 3. desember 2004 kl. 5.15

Hei, er det noen som kjenner til et slektskap mellom Schøller familiene in Vestfold og Sør Trøndelag?

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 3. desember 2004 kl. 15.10

Vidar Øverlie skrev:Hei, er det noen som kjenner til et slektskap mellom Schøller familiene in Vestfold og Sør Trøndelag?

Så vidt meg bekjent, er ingenting kjent om opphavet til Just Andersen Schøller (ca. 1641-ca. 1726) som var smed på Hagenes hammerverk i Hedrum. Hedrum bygdebok antyder utenlandsk opprinnelse på bakgrunn av at han selv skrev seg for "Jost". Navnet Schøller, som ikke ble brukt i senere generasjoner, har vel også røtter i utlandet - spørsmålet er bare om det var Just selv eller hans forfedre som innvandret.

Hva er kjent om Schøller i Sør-Trøndelag?

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 3. desember 2004 kl. 18.03

I min anetavle har jeg Eilev Christophersen Schøller f. 1584 d. 1628 som bodde i Trondhjem. Han var sønn til Christopher Schøller f. 1534 d. 1594 som holdt til i Ribe i Danmark. Så denne Schøller familen kom fra Danmark og jeg regner med at de andre Schøllerne også kom derfra.

Det finnes et stort antall registreringer på navnet Schøller i DIStreff, både i Danmark og i Norge.

Det er en Anders Schøller f. 1622/24, Trondhjem i DIStreff. Kanskje en mulig kandidat som far til Just Andersen Schøller?

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 4. desember 2004 kl. 0.27

Vidar Øverlie skrev:Det er en Anders Schøller f. 1622/24, Trondhjem i DIStreff. Kanskje en mulig kandidat som far til Just Andersen Schøller?

Det kan vi ikke se bort fra. Just Andersen Schøllers fødselsår (1641) er beregnet ut fra at han oppgis å være 60 år i manntallet 1701. Det er den eneste aldersangivelsen som er kjent. Om han viser seg å være litt yngre, hvilket ikke er umulig, da hans kjente barn er født fra omkring 1680, kan kronologien passe.

Hvilket yrke hadde Schøller'ne i Trondheim? Det er muligens ikke å vente at de var tilknyttet jernverk, ettersom dette var en næringsvei som først ble utbygget for alvor på 1600-tallet.

Brukeravatar
14292
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Legg inn av 14292 » 4. desember 2004 kl. 0.46

Det er mye om Schøllerne ja i Trondheim Byleksikon, (denne slekten stammer fra Iver Schøller, eller Shoell. )Innvandret til Kiel fra Mähren 1500-tallet. Cesilie Schøller var jo innehaver av nåværende "kongebolig" Stiftsgården. Jeg kan ikke legge inn alt som står om Schøllerne i Trondheim, men det står tett på s.459-460 i Trondheim Byleksikon. Hvis du ikke har lest det, vil det være lurt å låne på bibliotek.
Når det gjelder jernverks-slekter, har jeg selv ane-tilknytning til Mostadmark Jernverk, Malvik, med "innvandrede" hammersmeder fra Sverige.Bilde
Randi

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 4. desember 2004 kl. 14.31

Navnet Jost/Just finnes på flere jernverk på 16600- og 1700-tallet. På Baaselands verk er Jost Jørgensen masmester fra begynnelsen av 1700-tallet. I 1701-manntallet er fødestedet Wiigs verk oppgitt (Vik, Stange i Hedmark), og alderen hans er 52 år. Og ved Fossum verk finner vi både Jost Jansen og Jan Jostsen. Kan det være noen sammenheng mellom noen av disse og Jost/Just Schøller?

Oddbjørn Johannessen

Odd Stuvstad
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Odd Stuvstad » 5. desember 2004 kl. 19.29

Kan Paul Anderssen Sch(i)øller ( ? -1723) som gifter seg i Sandsvær 1678 med Barbra Hansdtr. Schrøder (1641-1712) være en bror av Just?

Paul A. Schiøller skal visstnok ha kommet fra Eidsvoll (har ikke fått bekreftet dette). Har ellers ingen opplysninger om Paul A. Schiøllers opphav/familie.

dn15403
Kontakt:

Legg inn av dn15403 » 5. desember 2004 kl. 22.15

Hei Oddbjørn!
Hvis du har ønske om det kan du selvsagt være med på den e-post listen vi har startet. Her vil det bli samlinger på nyåret, med tanke på hvordan vi skal gå videre fram for å finne opphavet til Just/jost Andersen Schøller :) ! Samlingene vil bli på Hedum bygdetun i Kvelde, Hedrum. Kan nevne at vi samles også på mandagene fra 17.00 til ca 21.00. Det er i utgangspunktet slektgranskerguppa i Hedrum slektshistorielag som samles da, men det er jo også en kjempefin mulighet til at en eller flere i gruppen samles for å granske kildeopplysninger! :idea: Tillater meg å sette deg opp på vår liste jeg Oddbjørn! Du må bare si i fra hvis det ikke er greit!
Mvh
Sven Gjermund Dokken :D

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 6. desember 2004 kl. 1.20

Hei Sven Gjermund.
Siden jeg bor i Kristiansand, blir det nok ikke så enkelt å møte på samlingene, men jeg vil likevel gjerne stå på e-post-listen.
Mvh
Oddbjørn Johannessen

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 7. desember 2004 kl. 15.45

Odd K. Stuvstad skrev:Kan Paul Anderssen Sch(i)øller ( ? -1723) som gifter seg i Sandsvær 1678 med Barbra Hansdtr. Schrøder (1641-1712) være en bror av Just?

Paul A. Schiøller skal visstnok ha kommet fra Eidsvoll (har ikke fått bekreftet dette). Har ellers ingen opplysninger om Paul A. Schiøllers opphav/familie.

Dette var en interessant opplysning. Slektsnavn, patronym, alder og geografi synes å passe bra. Jeg får skaffe meg oversikt over Kongsbergkilder å se hva som kan gjøres.

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 14. desember 2004 kl. 21.08

Odd K. Stuvstad skrev:Paul A. Schiøller skal visstnok ha kommet fra Eidsvoll (har ikke fått bekreftet dette).

Jeg har nå undersøkt litt i kirkebøkene for Sandsvær, samt kikket i bygdeboka. Foreløpig har dette bare bekreftet tidspunktene for vielse og død, samt at bruken av navnet Schøller (Schøler, Skøler, Skiøller) er påvist.

Verken kirkeboka eller bygdeboka nevner noe om Eidsvoll. Om du ikke har fått bekreftet det, Odd, husker du kanskje hvor du har hørt det?

Vi kan merke oss at Paul Andersen Schøller kalte ei datter (den første) Karen. Just Andersen Schøller hadde også ei datter ved navn Karen.

Odd Stuvstad
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Odd Stuvstad » 1. januar 2005 kl. 15.18

Nei, jeg husker dessverre ikke hvor jeg har hørt dette. Har bare ett notat om at Paul skulle være født på Eidsvoll. Men har ikke notert noen kilde for denne opplysningen. Mea culpa.

Det finnes flere manntall for Kongsberg Sølvverk omkring 1700. Planen er å sjekke disse for å se om det står noe om Paul Schøllers fødested (og eventuelle andre opplysninger av interresse).

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 4. januar 2005 kl. 4.17

Noen utfyllende opplysninger om den Jost Jørgensen jeg nevnte i mitt innlegg 4. desember: Ingeborg Fløystad skriver bl.a. følgende om ham i doktoravhandlingen Arbeidsmandens Lod. Det nødtørftige Brød. Arbeiderlevekår ved Baaseland/Næs jernverk 1725-1807 I-II (UiB 1979, s. 146, fotnote 26):

"Masmester og former Jost Jørgensen på Vigs jernverk (i Stange, verk under Eidsvoll), men han har utvilsomt vært ved Brunlanes jernverk før han kom til Næs (Berg 1911, s. 208)."

Tidsrommet det er snakk om her, er slutten av 1600-tallet, og den kilden Fløystad refererer til, er L. Berg: Brunlanes. En bygdebok (Kristiania 1911).

dn15403
Kontakt:

Legg inn av dn15403 » 5. januar 2005 kl. 12.00

Hei Odd K. Stuvstad :)
Hvis du ønsker å være med på vår e-post liste over Jernverslekter, så er du velkommen :D . Det er bare å melde fra her i slektksforum, eller sende meg e-post med bekreftelse på dette til den adressen jeg har i signaturen min. Ellers må jeg si at jeg forventer meg mye av denne gruppen som her er satt i gang. Både her i slektsforumet og e-postlisten vi har om jernverkslekter. Det vil bli arrangert turer til forskjellige plasser, der hvor det har vært drevet med jernverkdrift. Det vil arrangert turer dit hvor masovn står inntakt, dette vil skje i løpet av vår/sommer 2005, så det er mye å glede seg til :lol: informasjon om turer vil bli gitt etterhvert.

dn15403
Kontakt:

Legg inn av dn15403 » 14. januar 2005 kl. 1.40

Heisan alle som er interessert i Jernverkslekter!
:idea: Det blir treff på Hedrum Bygdetunet lørdag 15/1 og søndag 16/1 kl. 14.00 og utover så lenge vi vil.
klokken 14:00. Så her er det bare å komme for den som er interessert i jernverkslekter i Vestfold. :D Dette blir de første samlingene vi skal ha denne våren. Kan nevne at Harald N. Ringdal har meg seg en spennede bok som vi kan få ta notater fra. Tor Bjørvik har lagt en bok på Bygdetunet over hva som er på SA på Kongsberg. Dette blir spennende samlinger jeg gleder meg veldig. Ønsker med dette velkommen for den som har tid og anledning. :lol: Lykke til videre i søken etter Just A Schøller, Steen, Boveng. Fint om jeg får beskjed, så vi vet omtrent hvor mange som kommer. :lol:

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 2. januar 2008 kl. 10.54

Hei - og godt nytt år!

Jeg lurte på om noen i gruppa kjenner nærmere til hammersvenn Daniel Iversen, f. 1758 i Hedrum og gift i Larvik/Langestrand 1789 med Marthe Olsdtr. Han dukker i 1796 opp på Nes jernverk i Holt og figurerer som fadder for flere av mine slektninger der i første del av 1800-tallet.

Jeg prøver en lenke til dåpen hans ("d. 22 Julius (1758) - Iver larsens Søn ved den nye Hamer - DANIEL"):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-34

Mvh
Oddbjørn Johannessen

PS - Jeg prøvde å sende forespørselen som e-postmelding til jernverksgruppa, men fikk den ikke gjennom.

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 2. januar 2008 kl. 12.00

Daniel-navnet var jo kjent i jernverksmiljøet i Vestfold - og en tilknytning her er vel sannsynlig. Jf IGI hette Iver Larsens kone Sara Jensdtr.:

Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0
Norway
Search Results | Download

--------------------------------------------------------------------------------

IVER LARSEN Pedigree
Male Family

--------------------------------------------------------------------------------
Event(s):
Birth:
Christening:
Death:
Burial:

Marriages:
Spouse: SARA JENSDR Family
Marriage: 20 JUN 1753 Hedrum, Vestfold, Norway

Oddbj.

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 3. januar 2008 kl. 9.28

Jeg ser at jeg beklageligvis har plukket ut feil Iver Larsen i foregående innlegg. Kristian Hunskaars ekstraskatt-avskrifter (Digitalarkivet) rydder opp i forholdet:

Ekstraskatten 1762 for Hedrum: På Øvre Bergen finner vi oppsitteren Iver Larsen og kona Sara Jensdtr. (paret jeg allerede har presentert). De var IKKE Daniel Iversens foreldre.

Ekstraskatten 1752 for Larvik m/Langestrand og Sandefjord: Der finner vi ved Hagenæs nye hammer Iver Laersen og kona Elen Danielsdtr. At dette er rette foreldre til Daniel Iversen, går fram av følgende skifteopplysninger fra Hedrum Genealogiske Sider (Kristian Hunskaar):

Folio 346a / nr. 332 / 31. mai 1759
Afg: Mester Daniel Thorsen ved Hagenæs Hammer i Hedrum Sogn.
Arvinger:
Enken Margrethe Ottersdatter.
Sønnen Thor Danielsen, 45 år.
Sønnen Otter Danielsen, 32 år.
Sønnen Anders Danielsen, 29 år.
Datteren Dorothea Danielsdatter, gift med lensmann Niels Jensen Løve.
Datteren Anne Margrethe Danielsdatter, gift med Lars Andersen ved bemeldte jernverk.
Datteren Maren Danielsdatter, var gift med Hans Engelbretsen Hagenæs, død og etterlatt to barn: 1) Engelbret Hansen, 10 år. 2) Margrethe Hansdatter. Faren verget for barna.
Datteren Karen Danielsdatter, 34 år og ugift, broren Thor ble formynder.
Datteren Elen Danielsdatter, gift med hammersmedsvenn Iver Larsen ved bemeldte hammer.

Dermed burde tilknytningen til den jernverksslekta jeg i mangel av et bedre alternativ foreløpig velger å kalle Daniel(sen), være klar.

Mvh Oddbjørn J.

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 3. januar 2008 kl. 9.29

Jeg ser at jeg beklageligvis har plukket ut feil Iver Larsen i foregående innlegg. Kristian Hunskaars ekstraskatt-avskrifter (Digitalarkivet) rydder opp i forholdet:

Ekstraskatten 1762 for Hedrum: På Øvre Bergen finner vi oppsitteren Iver Larsen og kona Sara Jensdtr. (paret jeg allerede har presentert). De var IKKE Daniel Iversens foreldre.

Ekstraskatten 1752 for Larvik m/Langestrand og Sandefjord: Der finner vi ved Hagenæs nye hammer Iver Laersen og kona Elen Danielsdtr. At dette er rette foreldre til Daniel Iversen, går fram av følgende skifteopplysninger fra Hedrum Genealogiske Sider (Kristian Hunskaar):

Folio 346a / nr. 332 / 31. mai 1759
Afg: Mester Daniel Thorsen ved Hagenæs Hammer i Hedrum Sogn.
Arvinger:
Enken Margrethe Ottersdatter.
Sønnen Thor Danielsen, 45 år.
Sønnen Otter Danielsen, 32 år.
Sønnen Anders Danielsen, 29 år.
Datteren Dorothea Danielsdatter, gift med lensmann Niels Jensen Løve.
Datteren Anne Margrethe Danielsdatter, gift med Lars Andersen ved bemeldte jernverk.
Datteren Maren Danielsdatter, var gift med Hans Engelbretsen Hagenæs, død og etterlatt to barn: 1) Engelbret Hansen, 10 år. 2) Margrethe Hansdatter. Faren verget for barna.
Datteren Karen Danielsdatter, 34 år og ugift, broren Thor ble formynder.
Datteren Elen Danielsdatter, gift med hammersmedsvenn Iver Larsen ved bemeldte hammer.

Dermed burde tilknytningen til den jernverksslekta jeg i mangel av et bedre alternativ foreløpig velger å kalle Daniel(sen), være klar.

Mvh Oddbjørn J.

13213
Sted: SANDEFJORD

Legg inn av 13213 » 3. januar 2008 kl. 15.41

Hei
Du har sikkert sett barn til Elen og Iver i "døpte i Hedrum 1751-1777"
som Kristian Hunskaar har lagt inn og som er søkbart på Digitalarkivet?
Mener jeg har funnet 6 barn. Det kan muligens være flere.

:) Lisbeth

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 3. januar 2008 kl. 16.40

Hei Lisbeth!

Jo, jeg har etter hvert begynt å se på dem. Jeg har i det hele tatt blitt mye "klokere" på denne familien etter at jeg sendte ut etterlysningen.

Så vidt jeg har sett, dersom vi går lengre bakover i historien, var vel Daniel Thoresen sønn til Tore Sigfredsen (hammermester ved Fritzøe gamle hammer i 1701) - og Margrethe Ottersdtr. var vel datter til Otter Olsen, som var mester ved Hagenes-hammeren i 1715 (Jost Schøllers etterfølger?).

En av hammersvenn Daniel Iversens døtre, Berthe Danielsdtr. (f. i Langestrand 1794), ble for øvrig gift i Holt 1825 med verksarbeider Ole Clemetsen ved Nes verk. Han var tremenning til min tippoldemor Gunborg Reiersdtr. (g.m. hammersmed Søren Johannessen).

Mvh
Oddbjørn

13213

Legg inn av 13213 » 3. januar 2008 kl. 19.14

Hei
Jan Sigbjørn Larsen har en del Otter-slekt
men det vet du sikkert fra før?
Han holdt forresten et flott foredrag hos
Vestfold Slektshistorielag i høst om
Sten-slekta. (Otter kommer inn der)
Lisbeth :)

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 3. januar 2008 kl. 19.46

Det er jeg klar over. Noe av dette ble vel distribuert til jernverksgruppa. Nå fikk jeg en kjedelig hardisk-kollaps for et par år siden, så det meste av det som ble sendt rundt i den første, mest aktive tida i gruppa, "forduftet" beklageligvis.
Oddbjørn

13213

Legg inn av 13213 » 3. januar 2008 kl. 20.37

Kjedelig med disk-kolapser. Jeg klarte heldigvis å få hentet ut det meste da det skjedde meg. Ellers forsker jeg veldig mye på jernveksslekt, spesielt i Vestfold. Mulig jeg kan hjelpe deg hvis du har noe konkret du leter etter. Hvis det passer kan du kontakte meg på
[email protected]

Lisbeth

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 3. januar 2008 kl. 22.01

Takk for tilbudet, Lisbeth!

Jacob Aall, eieren av Nes jernverk 1799-1844 snakket om "en stor Værksfamilie". Han tenkte nok da først og fremst på den sosiale strukturen på sitt eget verk. Uttrykket kan imidlertid også ha relevans for jernverksmiljøene i hele Sør-Norge - i hvert fall til et stykke ut på 1800-tallet.

Noe av det mest fascinerende ved å granske jernverksslekter, synes jeg, er at man (i motsetning til bonde- og husmannsslekter) aldri kan vite helt hvor i geografien man havner.

Daniel Iversen dukket "plutselig" opp som fadder i Holt i 1806 for min tippoldefars, hammersmed Søren Johannessens tante (Karen Marie Sørensdtr.). Og Sørens datter (min oldemor Karen Helene Sørensdtr.) ble altså firmenning til Daniel Iversens dattersønn. Søren Johannessens farfar, som også hette Søren Johannessen, kom til Nes verk i begynnelsen av 1770-årene - og hadde da vært hammersmed noen år ved Fritzøe verk (ble senere hammermester på Nes verk).

I dette bildet er det naturlig å også plassere Søren Johannessens mor, Anne Helene Jahnsdtr. Hun ble gift, bare 17 år gammel i Holt med hammersmed Johannes Sørensen - men hun var født på Hagenes verk i Hedrum! Foreldrene var den svenskfødte hammersmeden Jahn Pettersen Hane (som i perioden ca. 1810-1820 arbeidet ved Hagenes) og Anne Helvig Hansdtr. fra Sandar.

Det finnes ulike grader av slektsnettverk mellom nesten alle sør-norske jernverk.

Mvh
Oddbjørn

Brukeravatar
8317
Sted: PORSGRUNN

Legg inn av 8317 » 3. januar 2008 kl. 23.33

Hei.
Takk for hyggelig omtale over.
Jeg har jo samlet endel om slekter fra Hagenes. Iver Larsen og Elen Danielsdatter har jeg registrert, men ingen barn. Men når jeg ser på dåpen til din Daniel http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-34
så er det vel mye som tyder på at han er etterkommer her.
Faddere ser for meg ut til å være Karen Danielsdatter, Margarete Toresdatter, Anders Danielsen, Poul Abrahamsen, Peder Toresen.
Karen og Anders er søsken til Elen Danielsdatter. Margrete og Peder (Barn av Thor Danielsen) er vel søskenbarn til Elen. Poul Abrahamsen ser ut til å være gift med Marte Jansdatter Schøller og iflg. L.Berg smed ved hammerverket og i denne sammenheng "bare" kollega.
Dåpen til Daniel Iversens datter, Berthe Danielsdtr. (f. i Langestrand 1794) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-16 Har jo også personer i den samme slakta.

Jeg har forsøkt å lete litt etter opphavet til Iver Larsen men har ikke sett noen indikasjoner her. I bygdeboka for Hedrum står han kun gift med Elen uten at det er nevnt hvor han kommer fra.

Hilsen
Jan Sigbjørn.

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 4. januar 2008 kl. 1.49

Takk for innspillet, Jan Sigbjørn!

Ifølge Kristian Hunskaars avskrifter av døpte i Hedrum ser det vel ut til at Iver Larsen og Ellen Danielsdtr. hadde følgende barn:

1. Margaretha Iversdtr., døpt 1/2 1754.
2. Lars Iversen, døpt 9/11 1755.
3. Daniel Iversen, døpt 22/7 1758.
4. Søren Iversen, døpt 21/2 1761.
5. Margrete Iversdtr., døpt 9/10 1763.
6. Iver Iversen, døpt 1/2 1767.

---------------

Ellers har jeg kun funnet to barn av Daniel Iversen og Marthe Olsdtr.: Foruten Berthe (omtalt flere ganger, sist i forrige innlegg) f. 1794, fikk de dattera Ellen døpt i Larvik/Langestrand 3/12 1791. Også hun ble gift i Holt (i 1818 med Lars Knudsen Lilleholt (eie) - Smørbekk - Ramlet).

Vet noen mer om hvem Daniel Iversens kone (Marthe Olsdtr.) var?

Mvh Oddbjørn

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 6. januar 2008 kl. 19.32

Som nevnt i siste linje i forrige innlegg, er jeg også interessert i hvem Daniel Iversens kone, Marthe Olsdatter, var. Her er trolovelsen og vielsen i 1789 (hhv. 31/10 og 5/12):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-59
(se nederst, høyre side).

Hennes fars navn er der ikke oppgitt. Forloverne var vel først og fremst brudgommens kolleger (og ikke nødvendigvis slektninger), byggmester Hans Horn og smedmester Hans Larsen.

Mvh
Oddbjørn
Sist redigert av dn16968 den 8. januar 2008 kl. 7.50, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 8. januar 2008 kl. 7.48

Daniel Iversen døde i Holt 28/4 1827, 69 år gammel. Han var da "follougsmann" hos dattera Ellen på Ramlet-eiet:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-249
(se nr. 12).

Mvh
Oddbjørn J.

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 8. januar 2008 kl. 8.40

Begravet i Holt 22. november 1806:
Marte Olsd: Daniel Ivars: Wk: h. 53 (= Marte Olsdatter, Daniel Ivarsen Werkets hustru, 53 år):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-89
(nr. 67, venstre side).

Marthe Olsdtr. bør dermed altså være født ca. 1753.

Mvh
Oddbjørn J.

13213

Legg inn av 13213 » 10. september 2008 kl. 18.00

Hei Oddbjørn

Jeg ser du nevner Holt kirke. Jeg var på Holt kirke v/Tvedestrand 31/8-08 i forbindelse med jernverksseminar. Det var bl.a. omvisning på kirkegården, og der var det mange, flotte gamle gravminner i støpejern. Jeg husker ikke alle, men jeg mener å ha sett et gravminne med Daniel Iversen på.

Mvh
Lisbeth

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 10. september 2008 kl. 18.13

Ja, det er flere spennende, bevarte støpejernsminner der. Så godt som hele min nærmeste slekt i flere generasjoner bakover er begravet på Holt kirkegård - og selv ble jeg døpt der for noen-og-femti år siden. I farten kan jeg ikke huske om Daniel Iversens minne er bevart, men jeg legger ved ei lenke til en artikkel om støpejerns-gravminnene i Holt (av Næs Jernverksmuseums første leder, Ulf Hamran):

http://www.museumsnett.no/jernverksmuseet/hamran.html

Mvh
Oddbjørn

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 10. september 2008 kl. 18.18

Vel - jeg ble selvsagt IKKE døpt på kirkegården.... :lol:

Mvh
Oddbjørn

13213

Legg inn av 13213 » 10. september 2008 kl. 18.23

Hei igjen

Jeg mener å ha sett gravplaten på utsiden av gjerdet til familien Aalls familiegravsted.

Ellers er det ikke skrevet så mye om den produksjonen jernverkene gjorde når det gjelder gravminner. Aase Faye har skrevet "Danske Støbejernskors". Den har jeg nettopp skaffet meg, etter tips fra en foredragsholder på seminaret. Meget interessant, etter som jeg gjerne vil ha litt kjøtt på beina når det gjelder "jernverksslektene" mine.

Lisbeth

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 10. september 2008 kl. 20.09

Hei

Jeg skal se godt etter neste gang jeg er der.

Legger også ei lenke til litt mer informasjon (og bilder!). Her er også noen av gravminnene på Holt kirkegård avfotografert:

http://www.agderkultur.no/HoltKirke/Side1.htm

Mvh
Oddbjørn

13213

Legg inn av 13213 » 10. september 2008 kl. 20.30

Meget interessant lenke! Mye historie der.
Ved pkt.18 - stort bilde av kirke - kan du se et gjerde litt i det fjerne, og foran der "noe brunt" på bakken. Det er gravminner/skjold, og det ene mener jeg tilhører Else Engelhardt. Hun er mest sannsynlig i slekt med Anders og/eller Daniel Engelhardt. De var henholdsvis gruveskriver og overstiger ved kobbergruvene i Meldal, Trøndelag.

Lisbeth

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 10. september 2008 kl. 20.38

Jeg skal ta en nærmere titt.

Det var for øvrig en Engelhart-slekt (som var litt involvert i min egen) på gården Vivesøl i Holt.

Mvh Oddbjørn

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 11. september 2008 kl. 8.02

Hei Lisbeth.

Det gravminnet du har sett, kan ha vært etter Hans Engelhart Andersens kone Elisabeth (Elisabeth Engelhart, 1788-1826).

Hans Engelhart Andersen (1776-1857) var skipsreder og gårdbruker på Vivesøl i Holt. Det samme var hans far, Anders Jørgensen Vivesøl (1746-1857) - for øvrig fetter til en av mine aner. Hans Engelhart Andersens mor var Sara Engelhart (ca. 1739-1813), som igjen var datter til sogneprest Hans Engelhart i Oddernes ved Kristiansand. Han var f. i Nesset, Møre og Romsdal i 1702 som sønn til Nicolai Engelhardt (ca. 1662-1719), sogneprest i Veøy, Romsdal. Og denne Nicolai var f. i Meldal i Sør-Trøndelag, som sønn til Jacob Engelhardt, som jeg ikke vet særlig mye mer om. Nicolai Engelhardt hadde for øvrig søstera Johanne Engelhardt, som var g.m. overstiger ved Meldal kobberverk Caspar Junghans.

Jeg kan ellers nevne at Anders Jørgensen Vivesøl eide flere skuter sammen med jernverkseier Jacob Aall, som seilte på Danmark under Napoleonskrigene.

Mvh
Oddbjørn

13213

Legg inn av 13213 » 11. september 2008 kl. 19.08

Hei igjen

Tror du har rett i dine antakelser.

Har du forbindelse til Caspar Junghans
er vi nok i slekt langt ute. Jeg kan litt
om ham. Men det er en annen
historie. :)

Lisbeth

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 11. september 2008 kl. 19.46

Jeg tviler på om jeg har noen forbindelse til Caspar Junghans. Min tilknytning til Engelhart-slekten er også svært perifer. Det er Sara Engelharts ektemann Anders Jørgensen Vivesøl jeg er beslektet med, og han hadde ingen jernverkstilknytning (bortsett altså fra at han eide skuter sammen med Jacob Aall).

Min kone har imidlertid aner med tilknytning til bergverksmiljøet i Meldal (men ikke til Junghans/Engelhardt).

Mvh
Oddbjørn

Brukeravatar
dn13379
Kontakt:

Legg inn av dn13379 » 22. september 2008 kl. 8.49

Her var mye interessant stoff.
Flotte bilder i lenken fra Holt Kirke.
:D mvh. Gunn

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 14. oktober 2008 kl. 12.45

Jeg ville bare nevne (for alle interesserte som ikke allerede vet det) at Næs Jernverksmuseums tidsskrift FORTUNA nettopp er kommet ut med sitt 4. nummer. Denne gangen er tidsskriftet (som er på ca 150 sider) i sin helhet viet Fritzøe verk (med tilliggende herligheter). Flere av artiklene er bearbeidelser av foredrag som ble holdt på jernverksseminaret i Larvik i fjor - nå forsynt med mange flotte illustrasjoner.

Litt reklame, altså - men det er vel tilgitt?

Mvh
Oddbjørn

PS! Undertegnede er IKKE bidragsyter. :)

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 14. oktober 2008 kl. 12.52

Hintet mitt i forrige innlegg var sikkert overflødig. Lenken viser at det i dag (!) skal være lansering av FORTUNA 4 i Larvik Museum:

http://www.paaneset.no/index.php?side=1&sak=1573

Oddbjørn

13213

Legg inn av 13213 » 14. oktober 2008 kl. 13.31

Lanseringen av Fortuna nr.4
foregår ved Larvik Museum
idag kl. 18.30.

Tenkte klokkeslettet kunne være
interessant :)

Hilsen Lisbeth

13213

Legg inn av 13213 » 16. oktober 2008 kl. 9.35

Jeg har nå skummet igjennom Fortuna nr. 4, og min mening er at dette må være en gullgruve av en bok for slektsforskere som har slektstilknytning til Fritzøe Jernverk, og som ønsker litt kjøtt på beina - (ikke bare "født- og død"-opplysninger). Mange flotte bilder, og mange interessante navn, og ikke minst temaer. Her er det noe for de fleste vil jeg tro.

Jeg vet at det ikke er anledning til å drive reklame her i dette forumet, men jeg håper det er anledning til å omtale bøker relatert til jernverkshistorie. Og det er ikke utgitt veldig mye materiale når det gjelder Fritzøe Jernverk de senere årene, så vidt meg bekjent. Derfor tillater jeg meg å snakke godt om denne boka. Jeg gleder meg til å "dykke" nærmere inn i den. :D

For ordens skyld: Det er Næs Jernverksmuseum som selger den.
Hjemmeside:

http://www.jernverksmuseet.no

Hilsen

Lisbeth

22151
Sted: LARKOLLEN

Legg inn av 22151 » 7. desember 2008 kl. 15.47

-Eller forsåvidt ikke Vestfold, men jeg håper noen her vet noe likevel?
Ved FT-1801 er en av mine forfedre Paul Bekken angitt å være forvalter (om jeg ikke husker feil) ved Egelands jernverk. Gift med Apelene Brinch (antar det skal være Abelone), de har en sønn, Peter Christian. Min formor Anne Margrethe ble født i 1803, døpt 28. august 1803 i Søndeled. Gift med Anders Nielsen 30. september 1825 i Arendal.

Det er det jeg vet om denne familien. Eldre kirkebøker for området er så knotete at jeg ikke har orket å prøve å jobbe meg gjennom dem etter ytterligere informasjon. Vet dessuten ikke om familien var fra området.

Vet noen noe om familien ad "jernverksvei"?

Vedr. gravminner: Det står en del om støpejernsgravminner i "Norsk jernskulptur" av Arne Nygård-Nilssen, utgitt første gang i 1944 og nyutgitt av Næs jernverksmuseum i 1998. Kan også kjøpes fra Jernverksmuseet, ser jeg.

:) Birgitte

13213

Legg inn av 13213 » 17. desember 2008 kl. 17.20

Hei
På DIS-treff har jeg funnet Apelones foreldre:

Christian Brinch f. 1720 på Evje, Aust-Agder. Det kan se ut som om han giftet seg 1759 på Valle, Aust-Agder med kona Johanne Cathrine Møllerup. Hun ser ut til å være født 1739 på Valle, Aust-Agder. Christian skal være død 1787 ved Tromøy v/ Arendal i Aust-Agder.

Det kan se ut som om Abelone Brinch giftet seg 1799 på Kongsberg, Buskerud med Paul Pedersen Becken/Bekken. Deres sønn Peder Christian skal være født på Kongsberg ca. 1799.

Mulig Paul Bekken/Becken hadde tilknytning til sølvverket på Kongsberg. "Verks-folk/familier" flyttet ofte mellom verkene, det er min erfaring.

Håper du kommer på sporet nå, og får en hyggelig "slekts-jul". :D

Mvh

Lisbeth

13213

Legg inn av 13213 » 17. desember 2008 kl. 21.30

Hei igjen

Det finnes en Peder Paulsen-bækken, Huusbonde, 70 år, 1te gang gifte, Pentionist,
ved FT 1801 på Kongsberg. Mulig det kan være en slektning ...... :?

Mvh

Lisbeth

22151

Legg inn av 22151 » 18. desember 2008 kl. 15.07

Takk for opplysningene! Da har jeg en trådende for litt videre nøsting i jula...

Jeg har sett et sted (men hvor??? Der glapp visst notatene, det var nokså tidlig i slektsforskerkarrieren, tror jeg) at Paul Becken er benevnt Paul PEDERSEN Becken - så det er slett ikke umulig at nevnte Peder kan være et hett spor.

Så takk igjen - en god og fredfull jul ønskes! Øverst på ønskelisten min står en internettlinje som ikke krangler :wink:

Birgitte

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 1. januar 2009 kl. 2.47

Ifølge Frithjof Foss' Arendal Byes Historie ble Abelone Brinch gift med "Poul Pedersen Becken, Forvalter eller Bogholder først paa Egelands Værk, sidst paa Kongsberg. Efter en i Familien opbevaret Notitsbog, der har tilhørt Abelone Brinch, erfarer man, at hendes Bryllup stod her i Byen i Kallevigs Hus". "Kallevigs Hus" er identisk med nåværende Arendal rådhus på Tyholmen.

Videre kan man lese hos Foss: "Peter Christian Becken, født paa Kongsberg i 1799, død 1861, gift med Johanne Sophie Hald, var Søn af ovennævnte Paul Pedersen Becken og Abelone Brinch. Da Moderen som Enke levede i trange Kaar, kom han i Huset til Morbroder Christian Brinch, med hvem han i 1826 gik i Compagnie under Firmaet 'Brinch & Becken'. I 1832 blev han Kirkeværge. I 1834 fik han Privilegium at paa Anlæg og Drift af en Tobaksvinkel. Hans væsentligste Virksomhed var imidlertid knyttet til Arendals Sparebank, hvor han i mange Aar og ligetil sin Død fungerede som Casserer".

Mvh - og godt nyttår fra Oddbjørn J.

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 1. januar 2009 kl. 3.01

Her kommer litt til - også fra F. Foss:

"Anders Nielsen, født i Jylland 1783, død i Arendal 1838. Nielsen, der var Kjøbmand og Trælasthandler, eiede Kovigen, som han kjøbte af Hans Hansen, og som ved Nielsens Død overgik til S. A. Dedekam. Hans Udskibninger foregik til Frankrig og Holland. Han eiede sammen med Niels Kjær en Brig paa 45 C. L., kaldet 'Anna et Nicolai', som i 1835 blev solgt til Johannes og Paul Lassen for 1500 Spd. Anders Nielsen var gift to Gange, først med Kirsten Olette Isaachsdatter, derpaa med Anne Margrethe Becken. Ved Skiftet efter hans første Hustru i 1824 arvede Børnene en Del Penge, men efter hans egen Død medgik Boets Midler paa det nærmeste til at dække hans Gjeld. Af Anders Nielsens Børn i første Ægteskab lever endnu her i Arendal Datteren Mathilde Helene, Enke efter G. K. Elmenhorst. En anden Datter Lena var gift med Antoni Günter Sandberg, og Sønnen Niels, bosat paa Moss, var Maltkontrollør. Af Anders Nielsens Børn i andet Ægteskab var Datteren Christine Olette gift med Christen Henrik Christensen".

La meg føye til at Frithjof Foss' bok kom ut første gang i hefteform (21 hefter) i begynnelsen av 1890-årene. Utgitt i nyutgave i bokform i 1998.

Jeg kan forresten også ta med at Foss også omtaler en søster av Anne Margrethe Becken - Johanne Elisabeth Becken, som giftet seg i 1834 med kjøpmann og enkemann Hans Pettersen (1780-1843, angivelig fra "Drøbak eller Omegnen af denne By"). Hans Pettersen hadde tidligere vært gift med Karen Marie Kristensdatter ("Enke efter Erich Olsen Strøm"). Hans Pettersen og Johanne Elisabeth Becken hadde bl.a. sønnen Hans Hagerup Pettersen (1842-1884), skipsreder og kjøpmann - en av Arendals mest bemidlede menn. I sin glanstid var han bestyrende reder av ca. 80 skip. Han var gift to ganger: 1. med Julie Mathilde Agerholt. 2. med Johanna Henriette Adolphine Schartmann.

Jeg har nylig startet en tråd i Digitalarkivets brukarforum med en viss relevans til denne:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker

Mvh Oddbjørn

22151

Legg inn av 22151 » 2. januar 2009 kl. 18.37

Takk, her var det mye nyttig!

Jeg er etterkommer etter Anders Nielsen og BEGGE de nevnte hustruene - sønnen Niels (med Kirsten Olette Isaachsdatter) som var maltkontrollør i Moss ble gift med blikkenslager og brennerieier Wilhelm Engel Bredals datter Wilhelmine, en av deres døtre (Anna Wilhelmine Kirstine, f. 30. juni 1854 i Moss) ble gift med Anders Nielsen Christensen, f 23 des 1848 i Arendal, han var sønn av Christine Olette (g.m. Christen Henrik Christensen).

Anna Wilhelmine Kirstine og Anders fikk 4 barn (Gumborg Wilhelmine 1884, Henrik 1887, Anders 1895 og Peter 1878), alle født i Arendal eller nær omegn. Wilhelmine var min oldemor.

Strengt tatt beveger vel dette seg et godt stykke bort fra trådstarten, jernverksslekter i Vestfold :lol: så jeg overlater med dette plassen til de som rettelig skulle vært her - men takker nok en gang, og godt nyttår til deg, også!

Birgitte

13213

Legg inn av 13213 » 16. januar 2009 kl. 21.24

Hei

Se hva jeg fant i Felleskatalogen til Arkivverket! Jeg vet det er mange som leter etter Schøller-slekt i forbindelse med jernverk :D Kanskje dette kan være noe å se nærmere på........ :wink:

Jeg håper linken under virker. Hvis ikke har jeg lagt ut kopi av siden jeg fant det på.

Mvh

Lisbeth

http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk ... 27#1105227

Hovedside|Riksarkivet|Statsarkivene|Kontakt|Digitalarkivet|Katalogsøk|English|Nettkart

Felleskatalogen for Arkivverket

Arkiv: PA-0149 Rasch, Wilhelm

Arkivskaper(e): Rasch, Andreas Wilhelm

Serie:
Fc - Forskjellige slekter og personer (rekke I)
Riksarkivet

Omtale:
Inneholder notater, brev, avisklipp, slektstavler m.m., ordnet alfabetisk etter familienavn

Ident Navn - Innhold Klausul Tidsrom Plassering
L0019 A-B: 3B 006 2/3
0007 Angell, Arentz, Benkestok, Bergh, Billington, Bjelke, (Brandt se Hauge), Brat(t), (se også Gjesling), Bredahl, Bremer, Bugge, Busch
L0020 C-D: 3B 006 2/3
0008 Castberg (se også Wessel), Cicignon, Coldevin, (Creutz, se Kreutz), Dal, Deichman, Daae
L0021 F-G: 3B 006 2/3
0009 Finde (Finne), Finkenhagen, Fleischer, Fraas (og Rein), Galtung, Gjesling (og Bratt i Gudbrandsdalen), Gulbranson (og Stenersen)
L0022 H: 3B 006 2/3
0010 v. Hadeln, Hagemeister, Hammond, Hauge (her et fotografi av kjøpmann Nicolai Brandt 1823-1905, fotografert 1902), Heftye (og Thoresen), Heiberg, Hertzberg, Holck, Hornemann, Hornnes, Høeg
L0023 I-Ko: 3B 006 2/3
0011 Irgens, Jernskjeg, Kjelstrup, (Knag og Knagenhjelm, se løpenummer 16-18), Kofoed
L0024 Kr: 3B 006 2/3
0012 Krabbe, Kreutz (Creutz)
L0025 L-Re: 3B 006 2/3
0013 Liljedahl, Lyche, Mamen, (Meldal, se Schanche), Mund, Muus, Müller, von Obstfelder, Ouren, Pavels, Pohlmann, (Povllsøn, Jens, slektsbok, se Reutz), Ramm, Reen (Rehn), (Rein, se Fraas), Reutz
L0026 Ro-Ru: 3B 006 2/3
0014 Robsahm, de Rochlenge, Rosenvinge, Rummelhoff
L0027 Sch-Sp: 3B 006 2/3
0015 Schanche (og Meldal), Scharffenberg, Schawland, Schøller :shock: , Slee, Smit, Sparre, Sperling
L0028 St-T: 3B 006 2/3
0016 Stenersen (se også Gulbranson), Storch (Storck), Storm, Struve, T(h)eiste, (Thoresen, se Heftye), Tuchsen, Tønder
L0029 W-Z: 3B 006 2/3
0017 Welding, Weltzin, Wessel (og Castberg), Wibe, Wildenrath, Wille, Wærn, Ziegler

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 20. januar 2009 kl. 17.27

Lisbeth Akerholt skrev:Hei

Se hva jeg fant i Felleskatalogen til Arkivverket! Jeg vet det er mange som leter etter Schøller-slekt i forbindelse med jernverk :D Kanskje dette kan være noe å se nærmere på........ :wink:

Det er absolutt verdt å undersøke, men husk at det var flere Schøller-slekter her til lands. Jeg holder det derfor som sannsynlig at det ikke dreier seg om Just Andersen Schøllers slekt - men vi kan jo håpe!

13213

Legg inn av 13213 » 21. januar 2009 kl. 14.10

Hei

Bare en liten digresjon......
For et øyeblikk siden oppdaget jeg at dette temaet vi er inne i nå passerte 10.000 visninger. Helt utrolig, og veldig bra! Det må tydeligvis være mange som er interessert i det som blir lagt ut her. :D

Lisbeth

13213

Legg inn av 13213 » 5. mars 2009 kl. 21.03

Hei

Nå finnes det en søkbar database på Digitalarkivet direkte knyttet til jernverk.
Nå nettop ble sjelemanntall for Froland jernverk (Aust-Agder) fra 1793 lagt ut på Digitalarkivet (Digitalpensjonatet).

Det har ikke noe med Vestfold å gjøre, men kan være interessant likevel siden bergverksfolk flyttet ofte. De kan være veldig vanskelige å finne noen ganger.

Lykke til med søk! :D

Lisbeth

Brukeravatar
8317

Legg inn av 8317 » 5. mars 2009 kl. 22.45

Hei.
Langestrand er også lagt ut i Digitalarkivet (Digitalpensjonatet).

Her er kirkeboka for 1779 - 1817 lagt ut av Sidsel Pihl Haugen.
Her er det mye jernverksfolk også. Så det er bare å sette igang med å verifisere det som er funnet til nå.

13213

Legg inn av 13213 » 22. mars 2009 kl. 9.11

Hei igjen

Jeg har gjort noen undersøkelser vedr. bl.a. Froland jernverk. Det finnes en del materiale i dansk rigsarkiv. De har nok kommersialisert visse tjenester. Og jeg fikk bakoversveis da jeg fikk et tilbud om div.manntall - DKR 26.000,-.!! Jøje meg....

Det er selvfølgelig ikke aktuelt, i hvert fall ikke for meg, å kjøpe materiale til den prisen for å legge ut på Digitalpensjonatet.

Godt vi har litt andre forhold her i Norge.

Lisbeth

dn22799

Legg inn av dn22799 » 22. mars 2009 kl. 11.46

Dette virker kanskje rart... Men også på bakgrunn av diverse innlegg over her, så vil jeg likevel og uansett driste meg til å spørre:
Hva er egentlig 'jernverksslekt' - og hvordan definerer dere dette ordet?

13213

Legg inn av 13213 » 22. mars 2009 kl. 12.37

Hei igjen

Da skal jeg driste meg til å svare, med mine egne ord. Og jeg tar imot korrigeringer fra de som føler for det.

Begrepet jernverksslekt har vel sin opprinnelse fra Vestfold, og Larviksdistriktet (Hedrum).
Det er veldig mange som i sin forskning i dette distriktet har oppdaget at de har smeder, hammermestre etc. i slekta langt tilbake. Noen av disse stamfedrene kan spores tilbake til mellom-europa på 1600-1700-tallet. Spennende! Disse jernverksfolkene fikk ofte store familier, og ble etter hvert spredd for alle vinder. Ikke lett å finne de, siden ikke alle beholdt familienavnet. Jernverksindustrien betydde mye for landet og distriktet i sin tid. Og
den dag i dag finnes det bedrifter som har sitt "utspring" fra dette.

Personlig har jeg i slekta en smed som innvandret til Norge på 1600-tallet. Hans etterslekt kan jeg spore til bergverk andre steder i Norge - Trøndelag bl.a. Jernverks-yrkene gikk ofte i arv fra far til sønn gjennom flere generasjoner. Ganske spesielt det.

For noen år siden ble det dannet en slektsforsker-gruppe med felles interesse for jernverksfolk og slekt. De opprettet en e-postliste hvor de utvekslet tips, slektsopplysninger osv. Hvor aktiv denne gruppa er pr.idag vet jeg ikke. Men i den forbindelse ble dette temaet i dette forumet opprettet. Og jeg kan se på antall visninger at det er et populært tema som mange er innom. Kanskje det mest populære slektstema pr.idag?? Uansett så tolker jeg det dithen at "jernverksslekt" er aktuelt for mange.

Håper du fikk svar på det du lurte på.

Lisbeth

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 24. mars 2009 kl. 0.39

Det er vel nettopp det poenget som Lisbeth nevner, nemlig at smedyrket gikk i arv i flere generasjoner innen samme familie, som særlig definerer ei jernverksslekt.

Men begrepet "jernverksslekt" er vel for så vidt et begrep som er skapt pga et behov i vår tids slektsgransking. Det var neppe i bruk i samtida.

13213

Legg inn av 13213 » 24. mars 2009 kl. 19.58

Hei

Det som også var spesielt er at ofte var faren læremester når sønnen skulle ut i jobb. De spesialiteter som far hadde tilegnet seg opp igjennom årene ble lært bort til sønnene. Flere familier utviklet på denne måten spesialister innenfor flere yrker vedr. jernverk. De var populær arbeidskraft, og det var ikke uvanlig med "headhunting" også på den tiden.

Lisbeth

dn22799

Legg inn av dn22799 » 25. mars 2009 kl. 23.02

Takk for lærerike og utfyllende svar, dere!

Ja, "headhunting" var jo vanlig innenfor så mange yrker, og kanskje aller mest når det gjaldt mer spesialiserte yrker, eller hva jeg skal kalle det. Mindre alminnelige yrker, for å si det sånn.

Det hendte også at innfødte nordmenn dro sørover for å lære i noen år, og returnerte med kunnskaper (og enda litt til) i bagasjen, tilmed for eksempel på 1700-tallet.

Andre igjen var så heldige at de fikk gå i lære hos en norsk mester. Så ikke alle 'jernverksslekter' har 'fiine, udenlandske sidstenavne'...? Eller er dèt en slags forutsetning for at det skal kunne kalles 'jernverksslekt' - altså at 'stamfaren' var av utenlandsk opprinnelse og hadde et heller unorsk etternavn?

Jeg spør som den læreglade jeg er ;)

Noen som vet om den omtalte e-post-lista fremdeles holder det gående?

13213

Legg inn av 13213 » 26. mars 2009 kl. 16.52

Hei igjen

Det er ikke nødvendig med utenlandske navn for å være jernverksslekt. Så vidt jeg vet er det etterkommer i Vestfold etter smedmestere fra Fritzøe jernverk med "filialer". Disse hadde helt vanlige -sen navn.

Jeg mener å huske at Gunn Huglen - ivrig i dette slektsforum - har en smedmester i slekta med vanlig norsk navn.

Mvh
Lisbeth

13213

Legg inn av 13213 » 6. april 2009 kl. 19.19

Hei igjen

Da ligger det litt materiale på Digitalarkivet/Digitalpensjonatet for de som er interessert i Eidsfoss jernverk. Det kommer mer etter hvert. Restancelister f.eks.

Lisbeth

13213

Legg inn av 13213 » 7. april 2009 kl. 18.27

Hei
Da er restanselister for Eidsfoss jernverk for 1766-1767-1768 lagt ut på Digitalarkivet.
Mange interessante navn der....... :D

Lisbeth

13213

Legg inn av 13213 » 12. mai 2009 kl. 21.02

Hei igjen jernverksvenner

Da er materiale for Fossum jernverk
sendt over til Digitalpensjonatet.
De blir søkbare etter hvert de også.

Mye spenende.

Mvh

Lisbeth

13213

Legg inn av 13213 » 19. mai 2009 kl. 14.41

I ekstraskattemanntallet for Fossum jernverk 1763-1765 finnes en Otthor Danielsen på gården Aass søndre, som husmann.

Håper følgende lenke virker:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... o&spraak=n

Kan det være samme mann som smeden Otter Danielsen ved Hagenes jernverk i Hedrum som levde ca. 1727-1793. Jeg har funnet at Otter ved Hagenes hadde en datter Helene som ble enke etter en Hans Aas. Kan det være forbindelse her?

Lisbeth

Brukeravatar
8317

Legg inn av 8317 » 19. mai 2009 kl. 22.38

Hei Lisbeth.
Dette var spennende. Helene Sofie Ottersdatter og Hans Larsen Aas er mine tipptippoldeforeldre.
Jeg har en gang tidligere hatt kontakt med Gard Strøm som holder på med ny bygdebok for Gjerpenn, men han har ikke klart å finne ut at min Hans Larsen Aas er fra Gjerpen.
Men jeg ser at han har en Otter Danielsen i sin nettutgave av Gjerpenboka si:

http://gamlegjerpen.no/Bygdebok/Aas/Kulten.htm

"Jernverksarb.
Otter Danielsen f. ca. 1737 bg. 7/10-1787. ”Otter Gundersen (Danielsen!) f. Aashameren 50 ½ aar.”
g.m. NN
1. Jan dpt. 19/12-1762 bg. 6/3-1763. ”Otter Danielsens s. Jan 1/4 aar.”
2. Helene Sophia Ottersdatter dpt. 13/5-1764
3. Anne Malene Ottersdatter dpt. 17/8-1766

Vi vet ikke sikkert hvor bodde, men han var ved en av Åshammer-plassene fra 1762 til 1766."

Jeg har ikke funnet noen dåp på de to døtrene Helene Sophia og Anne Malene i Hedrum eller Langestrand. Men der er konfirmert i Langestarnd.
Helene Sophia http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-51
og Anne Malene http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-51

Så da er det nok meget sannsynlig at Otter Danielsen i Gjerpen er Otter Danielsen som var på Hagenes.

Når det gjelder fødselsår på Lars Hansen Aas så er det eneste jeg har funnet er at han døde og ble gravlagt 5. oktober 1796 53 år, dvs født omkring 1743. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-51

DE ble gift 2. januar 1790. http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5.

Men der er enkelte beskrivelser av det som ligger bygdeboka som må sjekkes ut noe mer.
Otter Danielsen ble gravlagt 24. august 1793 67 år, dvs født ca. 1726

13213

Legg inn av 13213 » 20. mai 2009 kl. 16.23

Her var det mye interessant!!

Jeg har funnet skifte etter Otter Danielsen 31. mai 1796 i Larvik.
Har du også funnet det??

Mvh
Lisbeth

Brukeravatar
8317

Legg inn av 8317 » 20. mai 2009 kl. 17.03

Hei.
Ja dette er gøy. Jeg ser at Otter Danielsen "er uten jobb" i forhold til det jeg har registrert. Jeg har funnet at han er smed på Hagenes 1755-1760 og hammermester. ved Fritzøe Verk i Larvik fra 1771 til 1793. Dermed er tidsrommet 1761 til 1770 åpent. Da passer det jo bra at han ser ut til å ha blitt funnet i Gjerpen i deler av denne perioden.

Når det gjelder datteren Maren som døde 30.1 1853 i Larvik, 84 år http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-259 så har jeg ikke funnet henne døpt med antatt fødselsår 1768 hverken i Gjerpen, Larvik/Langestrand (Kirkebøker for 1747 til 1778 mangler) eller Hedrum. Men hun er konfirmert på Langestrand.

Når det gjelde skiftet etter Otter Danielsen har jeg funnet det og et par andre skifter hvor han er nevnt.

Konfirmasjon av hans barn fra første ekteskap født i 1751 og senere har jeg heller ikke funnet, men det kan ha noe med overnevnt manglende kirkebøker.

Har noen andre mer info om Otter Danielsen?

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 21. mai 2009 kl. 22.57

Jan Sigbjørn Larsen skrev:Men der er enkelte beskrivelser av det som ligger bygdeboka som må sjekkes ut noe mer.
Otter Danielsen ble gravlagt 24. august 1793 67 år, dvs født ca. 1726

Det er svært interessant at Otter Danielsen er gjenfunnet i Gjerpen! Men når Gard Strøm oppgir at han døde i 1787, har han nok gjort seg skyldig i en feilidentifisering. I kirkeboka står det "Otter Gundersen f[ra] Aas hammeren", og Strøm har tydeligvis antatt at patronymet er feil for Danielsen. Men etter alt å dømme må dette ha vært en annen Otter, og formodentlig var han faktisk en Gundersen.

Brukeravatar
8317

Legg inn av 8317 » 24. mai 2009 kl. 19.56

Hei.
Ja det ser ut til å stemme at det er feil person/dato som er registrert som død i Gjerpen boka på nettet. Jeg sendte mail til Gard Strøm med henvisning til vår diskusjon her hvor jeg også påpekte den feilen, men har ikke fått svar enda.
Otter Danielsen er som nevnt tidligere død i 1793, gravlagt 24.august 1793 i Langestrand http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-78.

Brukeravatar
8317

Legg inn av 8317 » 26. mai 2009 kl. 18.19

Jeg har hatt kontakt med Gard Strøm og han har oppdatert informasjonen om Otter Danielsen i tråd med det som er kjent i Vestfold. Han har i tillegg lagt inn alle fadderoppgaver etc. som Otter og hans kone har vært med på i Gjerpen. Konas navvn er ikke direkte nevnt i kildene, men det er kjent at han var gift med Anne Sofie Bertelsdatter Rabe på den tiden.
http://gamlegjerpen.no/Bygdebok/Aas/Kulten.htm
På denne plassen er det også beskrevet flere hammersmeder.
Han har kommet fram til en mulig kandidat som kan være foreldre til min tippoldefar Hans Larsen Aas. Men jeg har registrert han død 1796 53 år, dvs født omk 1743 og ca 6 år for ung. Dermed passer ikke dette direkt. Mer info er nødvendig før foreldre kan bekreftes.

"Lars Torjersen
g. 18/3-1731 m. Anne Olsdatter
1. Martha Larsdatter dpt. 4/2-1731.
2. Ingeborg Larsdatter dpt. 31/5-1733.
3. Hans Larsen dpt. 8/9-1737.
4. Jon bg. 21/9-1738. ”Jon fra Stulen, 2 maaneder.”
5. Anne dpt. 26/2-1741 bg. 9/4-1741. ”Lars Torjerssøns Anne, 7 uger.”

F.f. Lars Torjerssøn Marta f. Stulen: Jost Fos, Tørjer Ovessøn, Halvor Otterholts qde. Else Gaasehølen.
F.f. Lars Stulens Ingeborg: ------ Stulen, Torjer Stulen, -------qde. Gunnild, -------.(borte)
F.f. Lars Torjerssøns Hans: Nils Hoppestad, Svend, Christen Hoppestads qde. Ingeborg Grinj.
F.f. Lars Torgerssøns Anne: Tolf Tofte, Zacharias Saubachen, Even Nøglegaards qde. Maren Tofte.

Lars og Anne ble gift i Gjerpen. De er ikke gravlagt i Gjerpen. De var ikke i Gjerpen i 1762, ikke i Skien i 1764 og ikke i Holla i 1762.

Lars er trolig bror til Thor Torjersen på Bratsbergkleiva u. Bratsberg."

Så langt har vi funnet at Otter Danielsen er nevnt som smed (hammersmed) ved Hagenes jernverk i Hedrum i tiden 1755-1760. Fossum jernverk i Gjerpen fra 1762-1766.
Fritzøe jernverk i Larvik fra 1771-1795.

Dermed mangler jeg info om hvor han var i mellomtiden. Kjenner noen til dette?

13213

Legg inn av 13213 » 1. juni 2009 kl. 20.06

Hei

Meget interessant debatt over!

Det er mulig jeg etter hvert kan hjelpe med "tidsrommet" ditt. Jeg venter på mer materiale vedr. Fossum jernverk (bestilt på Riksarkivet). Det skal jeg transkribere, og det vil etter hvert bli søkbart på Digitalarkivet/Digitalpensjonatet. Jeg har bestilt skattelister for 1770-1775. Så får vi se om det dukker opp noen "kjente" der.

Lisbeth

13213

Legg inn av 13213 » 28. september 2009 kl. 10.16

Hei

Gravminner for Hedrum kirke i Vestfold er nå lagt ut på sidene til DIS.
Her tror jeg det er noen godbiter for de som er interessert i
jernverksslekt fra søndre Vestfold. Boveng, Fjære, Steen for å
nevne noen.

:D
Lisbeth

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 3. januar 2010 kl. 9.34

Godt nytt år!

Jeg har lagt inn en etterlysning i DA som vedrører jernverksslekten Henning (Henin):

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker

Mvh Oddbjørn

Brukeravatar
dn16968
Kontakt:

Legg inn av dn16968 » 10. januar 2010 kl. 22.14

Jeg kunne jo lagt inn noen flere spørsmål også her i forumet, men siden jeg allerede har opprettet en Henning-tråd i DA, finner jeg det lite hensiktsmessig å kjøre to debatter om det samme samtidig. Dessuten berører Henning-problematikken et større område enn jernverkene i Vestfold.

Jeg gjør imidlerid oppmerksom på at Henning-debatten i svenske anbytarforum er "gjenopplivet":

http://aforum.genealogi.se/discus/messa ... 1263153675

mvh
Oddbjørn

Svar

Gå tilbake til «Larvik»