Tilgang til slektsprogrammenes database

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj03027
Sted: SOLBERGELVA

Tilgang til slektsprogrammenes database

Legg inn av gj03027 » 14. desember 2008 kl. 11.13

Er det noen som kjenner til hvilke slektprogram en eventuelt kan få tilgang til databasen, på en slik måte at en kan trekke ut data med f.eks. Access eller Excel.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Tilgang til slektsprogrammenes database

Legg inn av Otto Jørgensen » 14. desember 2008 kl. 11.22

For Brother's Keeper og jeg tror de fleste andre program, kan du lage kommaserparerte filen som dun viderebehandle i de fleste kjente programverktøy, slik at den veien skuklle ikke være noe problem.

Men utrekk direkte fra de programmene du nevner vil nok kreve mer arbeid. Men har du tilgjengelig en database og har tilstrekkelig datakunnskap, skulle heller ikke direkte trekk fra disse databasene være problematisk.

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 14. desember 2008 kl. 11.25

Det er vel størst mulighet til å trekke ut data fra en GEDCOM-fil.
Finnes noen få spesialprogrammer som kan dette. Googler du på "gedcom to excel" vil du få en del tilslag. Selv har jeg brukt GEDxlate og er fornøyd med dette. Gedxlate produserer resultatet i valgfritt Excel, Access, kommaseparert fil eller ren txt-fil.
Nå bruker jo jeg Legacy og der er databasen bygd i Access. Den som behersker Access skulle ikke ha noen problemer med å åpne familiedatabasen i MS Access og tilrettelegge de utskrifter man ønsker.
Sist redigert av 55901 den 14. desember 2008 kl. 11.53, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 14. desember 2008 kl. 11.29

* TMG bruker vel FoxPro som er en relasjonsdatabase
* phpGedView bruker MySQL

Hvor enkelt det er å massere dataene vet jeg ikke noe om, men så lenge databasen er noenlunde fornuftig konstruert skulle det gå an å fiske ut det du vil ha ut.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 14. desember 2008 kl. 11.42

Glemte å legge til at familiedatabasen til Legacy som jeg fortalte er bygget i Access, derfor har samlet alle data i kun en database og ikke som de aller fleste andre programmer har en hel haug forskjellige filer som tilsammen utgjør "databasen".
Det eneste som må gjøres for å åpne familiedatabasen til Legacy i Access, er å omdøpe familiedatabasen fra .fdb til .mdb
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

gj03027

Legg inn av gj03027 » 14. desember 2008 kl. 12.01

Heisan her skjedde det noe fort.

Otto:
Jeg har prøvd meg litt på forskjellige program, foreløpig syntes jeg BK kommer veldig høyt opp når det gjelder brukervennlighet (kanskje på topp?). Kan ikke si jeg har sett noe funksjon der hvor jeg for eksempel kan dumpe de forskjellige tabellene i databasen til ei kommaseparert fil. Kan du eventuelt forklare hvor dette gjøres? Hvilke database bruker BK?.

Torgeir:
Jeg prøvde for noe år siden flere spesialprogrammer med funksjon ”gedcom til excel”. Ingen av de jeg prøvde den gangen gjorde bra nok jobb, det første jeg beit meg merke i den gangen var at mange hendelsetyper manglet.
Det høres oppløftende ut i denne sammenheng at Legacy bruker Access, som jeg tross alt har noe erfaring med. Filendelsen i en Accessdatabase har normalt mdb, slik jeg husker det er det har ikke Legacy det.

Espen:
TMG har jeg og prøvd for en stund siden, syntes ikke brukergrensesnittet var noe spesielt. Det kan jo ha blitt bedre nå.

Det kan jo være jeg må bruke flere program, et for registrering og et annet for å få ut dataene på den måten jeg ønsker. Veldig tungvint men . . .

Er det noen av dere som kjenner til at det er skrevet om dette på nettet?

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 14. desember 2008 kl. 12.13

Jan Engedahl skrev:Heisan her skjedde det noe fort.

Torgeir:
Jeg prøvde for noe år siden flere spesialprogrammer med funksjon ”gedcom til excel”. Ingen av de jeg prøvde den gangen gjorde bra nok jobb, det første jeg beit meg merke i den gangen var at mange hendelsetyper manglet.
Det høres oppløftende ut i denne sammenheng at Legacy bruker Access, som jeg tross alt har noe erfaring med. Filendelsen i en Accessdatabase har normalt mdb, slik jeg husker det er det har ikke Legacy det.

Se innlegget mitt over. Der tok jeg med dette med fil-endelser.
Forøvrig er jeg enig med deg i at det er begrenset hvilke hendelser som kommer med ut. Det skal jo jammen noe til å få med alle de forskjellige spesielle programdefinerte "hendelse-taggs" i et konverteringsprogram. Det er vel snart ikke to program som har samme bruk av disse taggs. Ser ikke ut til at noen forsøker med en standarisering heller. Har lagt merke til at der det er et team bak utviklingen av programmer, er det større vilje til å se på hva andre bruker og på en måte forsøker å tilpasse seg. Her kommer vel også konkurransen om markedet inn.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

gj03027

Legg inn av gj03027 » 14. desember 2008 kl. 12.21

Flott Torgeir.
Du la ut dette mens jeg redigerte svar.
Har nå vært inne og kikket i en Legacydatabase med Access. Når en har vent seg til de noe kryptiske tabelnavnene så er det nok noen muligheter her.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 14. desember 2008 kl. 12.32

Det ble engang offentliggjort hva de forskjellige tabellbetegnelser betyr. Tror det var produsenten av Legacy som kom med dette. Er ihvertfall ikke istand til å finne dette igjen verken på det norske eller danske brukerforumet.
Du kan eventuelt sende en mail til produsenten, så får du dette opplyst.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 14. desember 2008 kl. 12.34

Til Jan

I hjelpefilen til Brother's Keeper vil du under Brukerdefinerte rapporter er det skrevet et kappitel om KOMMASEPARERT FIL

Database bygger på http://en.wikipedia.org/wiki/Btrieve
Sist redigert av Otto Jørgensen den 14. desember 2008 kl. 13.04, redigert 2 ganger totalt.

Helge Haugland
Kontakt:

Legg inn av Helge Haugland » 14. desember 2008 kl. 12.54

TMG har også mulighet til å eksportere tabellene til (bl.a) komma- eller tabulatorseparerte ascii-filer og til Excel-filer direkte. Dessverre er databasemodellen dårlig dokumentert, den siste dokumenterte versjonen som jeg kjenner fra Whollygenes er for TMG 3.5.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 14. desember 2008 kl. 14.26

Jan Engedahl skrev:Er det noen som kjenner til hvilke slektprogram en eventuelt kan få tilgang til databasen, på en slik måte at en kan trekke ut data med f.eks. Access eller Excel.

Som andre har opplyst bruker TMG databasen MS Visual Foxpro og det er enkelt å importere data til Excel via Query.
Hvilke typer utdrag av data er aktuelt, som evt ikke finnes som standardrapporter?

Torleif Haugødegård

gj03027

Legg inn av gj03027 » 14. desember 2008 kl. 18.11

Takk for nye svar.

Torleif: Nå sonderer jeg i første omgang terenget. Er ute etter et program som ikke legger noen begrensning på hva jeg kan få ut igjen, av det jeg har lagt inn. Til dette ønsker jeg i første omgang og bruke Access og Excel. eventuelle begrensninger bør her ligge på mine kunnskaper om disse program.

Jeg hadde håpet jeg kunne "koblett meg rett på" BK, da jeg syntes det hadde et mye mer brukervennlig grensesnitt en TMG og Legacy. Det er riktignok lenge siden jeg har kikket på disse programmene, men jeg vil ikke tro det har skjedd noe store endringer når det gjelder brukergrensesnitt.

Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Sted: KODAL
Kontakt:

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 14. desember 2008 kl. 18.30

Brother's Keeper er et godt program for mange slektsgranskere, men det har klare begrensninger.

Jeg blir derfor litt forundret når Jan Engdahl skriver følgende:

Jan Engedahl skrev:Er ute etter et program som ikke legger noen begrensning på hva jeg kan få ut igjen, av det jeg har lagt inn. Til dette ønsker jeg i første omgang og bruke Access og Excel. eventuelle begrensninger bør her ligge på mine kunnskaper om disse program.

Jeg hadde håpet jeg kunne "koblett meg rett på" BK, da jeg syntes det hadde et mye mer brukervennlig grensesnitt en TMG og Legacy. Det er riktignok lenge siden jeg har kikket på disse programmene, men jeg vil ikke tro det har skjedd noe store endringer når det gjelder brukergrensesnitt.

Du leter altså etter et program som ikke setter noen begrensninger på hva du kan få ut av det, men ser altså ut til å velge et program som setter store begrensninger på hva du kan putte inn i det.

Du kan få langt mer ut av Legacy og TMG og inn i Excel/Access, enn du kan med Brother's Keeper. Årsaken er enkel: Du kan putte mer sofistikerte data inn i Legacy/TMG. Eller motsatt: Shit in, shit out! Hvis grensesnittet er avgjørende for hva du velger å kunne putte inn i programmet, høres det litt merkelig ut, særlig siden du ser ut til å ha store krav for hva du kan få ut igjen.

Sannsynligvis er det også slik at du kan modifisere/endre databasene i Legacy/TMG langt mer direkte i disse to programmene eller ved hjelp av gode hjelpeprogrammer (f. eks "TMG Utility") enn du noensinne selv klarer å lage i Excel/Access. Manipulering med databasene i disse to programmene betyr bare at du øker sjansen for å få en korrupt database for slektsdataprogrammet ditt.

Hvis du er litt mer spesifikk på hva du ønsker å gjøre i Excel/Access, kan du kanskje få litt mer målrettede råd.

mvh
Lars H

gj03027

Legg inn av gj03027 » 14. desember 2008 kl. 19.33

Lars Harald:
Jeg er fullstendig klar over at BK har sine begrensninger. Jeg har tidligre prøvd flere programmer, da virket det på meg som om TMG var det som var mest fleksibelt. Det hadde faktisk noen riktig flotte løsninger, men ikke så veldig brukervennlig. Akkurat det kan jo være en vanesak. Det ser ut som at jo mer avanserte programmene blir, jo mindre brukervennlige blir de.

De dataene jeg i første omgang har tenkt og leike meg med er enkle. Jeg har faktisk ikke uttalt meg noe om å legge in sofistikerte data. Poenget er at jeg ønsker å ta ut, på min måte de data jeg har lagt inn. Jeg har heller ikke uttalt meg om manipulering av databasen. Faren med det gjelder forresten ikke bare de to programmene, her bør vi nok ta med flere.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 14. desember 2008 kl. 19.36

Lars Harald Alstadsæter slenger ut følgende kommenater
Brother\'s Keeper er et godt program for mange slektsgranskere, men det har klare begrensninger.

Det er klart at Brother's Keeper i likhet med alle andre program har sine begrensninger.

Men åslenge ut en slik bemerkning uten videre begrunnelse, sier ikke så mye,mer enn det sier noe om den som slenger ut bemerkningen :)

Hva legges i
sofistikerte data
:) :?:

Det kan jo være at Brother's Keeper har noe som ingen andre program ikke har :D
Sist redigert av Otto Jørgensen den 15. desember 2008 kl. 0.52, redigert 2 ganger totalt.

Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Kontakt:

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 14. desember 2008 kl. 20.13

Otto Jørgensen skrev:Det er klart at Brother's Keeper i likhet med alle andre program har sine begrensninger.

Men å slenge ut en slik bemerkning uten videre begrunnelse, sier ikke så mye, mer enn det sier noe om den som slenger ut bemerkningen :)

Otto reagerer som vanlig negativt på all omtale av Brother's Keeper (BK) som et noe enklere slektsdataprogram enn de mer avanserte programmene.

Det behøver jo ikke være negativt at et program er enkelt. Mange slektsgranskere har ikke behov for et veldig avansert program. De ønsker et program hvor de kan legge inn grunnleggende data om egen slekt, og så få ut noen greie utskrifter. Det er ikke noe galt i det, snarere tvert om. For disse er BK et godt valg. Ikke minst fordi BK har mange brukere, slik at det er enkelt å få hjelp.

Men noen ganger diskuteres det bruk av slektsdataprogram som har funksjonalitet og fleksibilitet ut over det BK (og flere andre program) kan tilby. Da må det være lov å skille slektsdataprogramvare i minst to ulike kategorier uten at forkjempere for enkeltprogrammer tar det ille opp.

Hvilke slektsdataprogram hver enkelt slektsgransker velger å bruke er avhengig av ambisjoner. Slik det er på de fleste områder når det gjelder databehandling. Mange klarer seg med å redigere tekst i MS Word, andre må bruke Adobe InDesign. Mange kan redigere video i MS Moviemaker, andre må velge Avid Media Composer. Noen kan ta bilder med mobiltelefonen, andre må ha et Nikon D3x. Slik er det bare...

Otto etterspør hva jeg mener med "sofistikerte data". Da mener jeg data på mange nivåer som er splittet opp i egne datafelt, slik at de senere kan bearbeides hver for seg. Hvis du registrerer en hendelse: Hvor mange navnefelt har programmet (kan du dele inn et personnavn i mer enn to felt - fornavn og etternavn)? Hvor mange stedsnavnfelt har programmet (kan du dele inn stedsnavn i egne felt for gård/adresse, bygd/bydel, kommune, fylke, land, kartreferanse osv, og er det egne stedsnavnstiler for Norge, Sverige og USA (med f. eks fylke, län og county)? Kan kildene angis med kilde, sideangivelse, plassering (egen boksamling, bibliotek, statsarkiv osv) og kvalitet på hver enkelt opplysning? Hvor mange kilder kan oppgis for hver enkelt opplysning? Hvor mange navn kan en person ha? Kan personnavn og stedsnavn angis innenfor tidsperioder (f. eks var Hedrum egen kommune i Vestfold fram til 1988, etter det en del av Larvik kommune)?

Mye av dette er det kun få slektsgranskere som trenger, men disse trenger ikke Brother's Keeper, de trenger et mer avansert eller sofistikert program. Det må de få lov til uten at Otto reagerer negativt. Samtidig vil flertallet av slektsgranskere ikke trenge alle disse funksjonene. Da er kanskje BK et godt valg.

Otto Jørgensen skrev:Det kan jo være at Brother's Keeper har noe som ingen andre program ikke har :D
Ja, BK har i alle fall en svært engasjert og entusiastisk importør/norsk kontaktperson.

mvh
Lars H
(som beklager at dette ble en avsporing av det opprinnelige temaet)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 14. desember 2008 kl. 20.41

På generell basis reagerer jeg ikke negativt. Det er bare gunstig med konstuktiv og fornuftige kommentarer. Jeg har mitt ordbruk og det lever jeg med. Kommunikasjon er viktig og også mottaker må tolke avsender. :D :D

Jeg tror at Lars Harald Alstadsæter vil finne svar på de fleste av spørsmlene som han lister opp i avsnittet

Otto etterspør hva .... kommune)?

Hvis han sette seg ned og ser på de ulike felt og funksjoner. Tror han skal konsentrere seg om mulighetene under Rediger med sine skillekort Hendelser/Fakta, Barn, Biografi, Bilder, Media, Adresse, Navn, Søsken og Huskelapp.

Mens du er inne i de forskjellige feltetene, klikk litt i feltene!!. Ellers les hjelpefilen med sine mange sider.

Tror det holder, men har han lyst; ta også en titt på andre funksjoner. Dette er ikke lengre BK5 :shock: :shock:

Det viktigste er ikke hvordan du legger inn data (felter etc) men hva man får ut. At Brother's Keeper ikke er perfekt kan jeg være enig i, men det er heller ingen andre program. :D

Jeg legger et tillegg her: Det kan være greit å vise til en link hos produsenten http://www.bkwin.org/bk6bk5.htm Den forteller ikke alt men viser til noe av forskjellene mellom BK5 og BK6 som muligens gir svar på noen av spørsmålene. For å få totalbildet av endringer bør informasjonen om oppdateringer studeres.
Sist redigert av Otto Jørgensen den 7. mars 2009 kl. 9.36, redigert 2 ganger totalt.

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 15. desember 2008 kl. 0.24

Lars Harald Alstadsæter skriver:

Otto etterspør hva jeg mener med "sofistikerte data". Da mener jeg data på mange nivåer som er splittet opp i egne datafelt, slik at de senere kan bearbeides hver for seg. Hvis du registrerer en hendelse: Hvor mange navnefelt har programmet (kan du dele inn et personnavn i mer enn to felt - fornavn og etternavn)? Hvor mange stedsnavnfelt har programmet (kan du dele inn stedsnavn i egne felt for gård/adresse, bygd/bydel, kommune, fylke, land, kartreferanse osv, og er det egne stedsnavnstiler for Norge, Sverige og USA (med f. eks fylke, län og county)? Kan kildene angis med kilde, sideangivelse, plassering (egen boksamling, bibliotek, statsarkiv osv) og kvalitet på hver enkelt opplysning? Hvor mange kilder kan oppgis for hver enkelt opplysning? Hvor mange navn kan en person ha? Kan personnavn og stedsnavn angis innenfor tidsperioder (f. eks var Hedrum egen kommune i Vestfold fram til 1988, etter det en del av Larvik kommune)?

[color=darkred]
Hvilke program kan dette?

Mvh. Johan Arthur Hansen

Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Kontakt:

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 15. desember 2008 kl. 0.45

Johan Arthur Hansen skrev:Hvilke program kan dette?

Dette er bare en brøkdel av hva TMGog delvis Legacykan.

Men de kan ikke lage slektsbøker slik Disgenkan. Ingen slår Disgen når det gjelder kompliserte og omfattende bøker med store muligheter for redigering i f. eks MS Word.

Og når det gjelder å være brukervennlige så er det ingen som slår Legacy, Brother's Keeper og Embla Familie og slekt.

Derfor er ikke dette veldig enkelt...

mvh
Lars H

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 15. desember 2008 kl. 1.03

Hvem har ferdig definerte hendelser for noe som ikke var uvanlig i vårt samfund?

- Jordfestelser
- Bekreftelse av hjemedåp
- Introdusjon av en kvinne etter fødsel

Jeg tror man lett lar seg lure av at man fokuserer på enkeltsaker fra enkelte program. Alle programmer har egenskaper og alle kan gjøre en mengde saker, slik at man lett blir blind i sitt eget program og fremhever dette og sier at andre programmer ikke kan uten at man har undersøkt.

Derfor, fremhev gjerne hva "sitt" program kan, men vær varsom med å si at andre program ikke kan.

I tillegg er presentasjon av data i rapport meget forskjellige og avhenger av smak. Alle programmer har utallige muligheter når en virkelig setter seg inn i programmets muligheter.

Tillegg 15.12.08:
En fordel med produsentbaserte hendelser er at når en skifter fra f.eks norsk til engelsk så får også hendelsen Engelsk godkjent tekst, Ved egneproduserte hendelser er dette ofte ikke tilfelle, jfr "introdusjon"
Sist redigert av Otto Jørgensen den 15. desember 2008 kl. 11.45, redigert 1 gang totalt.

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 15. desember 2008 kl. 7.01

Takk for svar fra Lars Harald.
Embla kan forsåvidt det meste av det som ble beskrevet der, men kjenner til at TMG har utrolig mange muligheter.

- Jordfestelser
- Bekreftelse av hjemmedåp
- Introdusjon av en kvinne etter fødsel - er også gode ting å ha i et slektsprogram.
Jeg har laget slike hendelser selv, men det er fint å ha dem ferdige til bruk i et program.
Mvh. Johan Arthur Hansen :)

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 22. desember 2008 kl. 13.14

Jan Engedahl skrev:Er det noen som kjenner til hvilke slektprogram en eventuelt kan få tilgang til databasen, på en slik måte at en kan trekke ut data med f.eks. Access eller Excel.

Satt og grunnet på ditt spørsmål i dag og legger merke til at jeg ikke fikk rede på hvilke opplysninger du egentlig ønsket.
Så slo det meg at Legacy faktisk har mulighet til å lage en CSV-fil fra databaseinnholdet. Dette gjøres fra Navnlisten, der man velger Skriv ut. I det nye vinduet som da kommer opp, "Valg for listerapport", er det 4 faner der man får en ganske stor valgfrihet i hvilke data man vil ha med ut. Det er en del "valgfrie tabellfelt" som man kan skreddersy utfra en rullegardinmeny som inneholder 98 forskjellige, valgfrie tabellers innehold. Kunne dette være den muligheten du søker etter?
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

gj03027

Legg inn av gj03027 » 4. mars 2009 kl. 19.59

Hei!

Det er ikke mye tid jeg har brukt til å arbeide med dette, foreløpig har jeg har brukt Torgeirs løsning med å døpe om Legacys databasefil.

Denne løsningen ser ut til å tilfredsstille mitt ønske med full tilgang til dataene. Veldig praktisk med alt i ei fil. Men jeg ser at Legacy endrer tegnsetting ved import fra Gedcom. Alle ord i stedsnavn får store forbokstaver (Legacy 6).

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 5. mars 2009 kl. 20.36

Om du går inn på Valg -> Skreddersy -> Dataformat kan du velge mellom 'Store forbokstaver', eller 'Ikke forandre det jeg skriver'. Vet ikke om det har noe å si under import da, men kanskje verdt å sjekke?

gj03027

Legg inn av gj03027 » 6. mars 2009 kl. 9.12

Takk for tipset André

Kan ikke skjønne annet en at dette er noe som må settes før import for at det skal fungere. Skal prøve dette ved en senere anledning.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 6. mars 2009 kl. 9.45

Ved import av GEDCOM, får du i vinduet som kommer opp noen valgmuligheter. Det nederste valget på venstre side heter:
Formater navn og steder. (Store Forbokstaver, STORE BOKSTAVER osv.) Da vil dette være gyldig ved importen.
Dersom du ikke "krysser av", skal importen utføres med den formatering av navn og steder som er i GEDCOM-filen.
En annen mulighet er at det programmet som eksporterer GEDCOM-filen endrer formateringen, eller at du burde kunne styre dette ved eksport.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»