Mer om program for MAC

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
dn23074
Sted: KROKELVDALEN

Mer om program for MAC

Legg inn av dn23074 » 6. november 2008 kl. 18.27

Ønsker med dette å komplettere tidligere innlegg om slektsprogram for MAC og gjennom dette kanskje gjøre det noe lettere for de som står ovenfor et valg. Det overordnede råd er uansett: Kjør en demo av flere program før du gjør ditt endelige valg.
De program som synes å være mest i vinden iflg Versiontracker og Macupdate er Reunion, MacFamilyTree (tidl. MacStammbaum) og iFamily. De versjoner jeg har kjørt er henholdsvis 9.07, 5.3.2 og 2.5 og de skal være de nyeste pr dags dato.
Stabilitet:
Alle er stabile og har ikke gitt meg noen tekniske problemer.
Bruk
Det er enkelt å legge inn data på alle programmene. iFamily får allikevel 1 stjerne mer. Når det gjelder bearbeidning av data er alle også intuitive, men MacFamilyTree får allikevel 1 stjerne mer her. Reunion virker mer kompleks og til tross for at man kan legge inn, bearbeide og få tilsvarende resulat som ved de to andre, er veien til resulatene noe mer kronglete.
Oversikt over data
IFamily og MacFamilyTree har den beste oversikten. I de tilfeller en ikke har oversikt over både person- og familienivå samtidig, er det enkelt å skifte mellom nivåene. Med Reunion går det litt tregere.
Manual
MacFamilyTree har den beste manualen med Reunion på 2.plass. iFamily sin manual er så tynn at man med en viss rett kan si at det ikke har noen manual - men påstanden kan enkelt imøtegåes med et "hva så??". iFamily er nemlig avgjort det mest intuitive av programmene, alle funksjoner sett under ett. På 2.plass kommer MacFamilyTree. Når det gjelder antall ganger jeg har nødt til å lese manualer, er det å si at ved bruk av iFamily har jeg ikke savnet den i det hele tatt. For MacFamilyTree er tallet 1 gang, og for Reunion har den vært brukt ganske ofte.
Grafikk
Når det gjelder skjermgrafikk er MacFamilyTree totalt overlegen. Maken til grafikk har jeg sjelden sett. På alle nivåer er den glimrende,- ja, faktisk så imponerende at den kan ta oppmerksomheten bort fra det en egentlig holder på med. Også hva gjelder utskrifter, eller presentasjonsgrafikk, er MacFamilyTree overlegen de to andre som stiller ganske likt her.
Snacks
iFamily og MacFamilyTree kan begge brenne cd. De har også mulighet for å publisere HTML til web. MacFamilyTree importerer bilder, video og lydfiler fra flere kilder, bl.a. bilder direkte fra iPhoto, funksjoner det er alene om. MacFamilyTree er ikke bare koblet opp mot iPhoto - det kan også ta bilder med internt eller eksternt kamera. De andre kan selvsagt også importere bilder, men ikke på en så elegant måte som MacFamilyTree, og de savner også de øvrige funksjonene.
Konklusjon
Reunion har i mange år vært konge på haugen. Etter min mening må det nå tre tilbake både for iFamily og MacFamilyTree. For meg er MacFamilyTree en klar vinner, noe jeg har tatt konsekvensen av og overført alle data tll dette programmet fra Reunion, som jeg lenge har brukt. Og det skjedde uten problemer.
Et siste pluss til MacFamilyTree: På Macupdates side har det en egen spalte hvor brukere kan sende inn ønskemål om forandringer/forbedringer. Har du sett noe lignende?

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Re: Mer om program for MAC

Legg inn av dn20990 » 6. november 2008 kl. 23.28

Mange takk for nyttig informasjon!
Jeg vurderer å skifte over fra PC til Mac, og har vel trodd at Reunion var det ledende programmet. Ser at jeg gjerne må vurdere de andre du nevner.

Et spørsmål angående MacFamily Tree: Har du erfaring med å overføre data fra andre program til MacFamily Tree? Jeg bruker TMG på PC. Er det noen data jeg mister ved overføringen, f.eks. bilder som nå er lagt inn i TMG?

vh
leif erik otterå

Brukeravatar
dn23074

Legg inn av dn23074 » 7. november 2008 kl. 9.44

Hei Leif
Kjenner ikke TMG, men regner med at det kan eksportere GEDCOM og da kan du importere filen i MacFamilyTree. Men dette gjelder bare ASCII og ingen bilder. Det er et annet format som heter UGED (UTF-8) eller UGED (UTF-16) som støttes av MacFamilyTree og her kommer også bilder med. Dersom altså TMG støtter formatet, har du ikke noe problem. Da jeg overførte mine filer fra Reunion til MacFamilyTree, fikk jeg probloem fordi Renunion ikke støttet formatet,- og jeg måtte importere alle bilder på "vanlig" måte. Men som nevnt, det går velodig smidig med MavFamilyTree.
Hilsen
Steinar Hjemås

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 7. november 2008 kl. 12.37

Steinar Hjemås skrev:Hei Leif
Kjenner ikke TMG, men regner med at det kan eksportere GEDCOM og da kan du importere filen i MacFamilyTree. Men dette gjelder bare ASCII og ingen bilder. Det er et annet format som heter UGED (UTF-8) eller UGED (UTF-16) som støttes av MacFamilyTree og her kommer også bilder med. Dersom altså TMG støtter formatet, har du ikke noe problem. Da jeg overførte mine filer fra Reunion til MacFamilyTree, fikk jeg probloem fordi Renunion ikke støttet formatet,- og jeg måtte importere alle bilder på "vanlig" måte. Men som nevnt, det går velodig smidig med MavFamilyTree.
Hilsen
Steinar Hjemås

GEDCOM er et tekstformat og her er et eksempel fra TMG der et bilde tilknytta fødselen for Ola Nordmann er eksportert i form av en link til bildefilen. Så hvis importerende program legger inn linken til bildefilen, vil dette gå bra.

...........kopi av GEDCOMfil fra TMG:
0 HEAD
1 SOUR TMG
2 VERS v 7.03.0000
1 SUBM @SUB1@
1 GEDC
2 VERS 5.5
2 FORM LINEAGE-LINKED
1 DEST GED55
1 DATE 7 NOV 2008
2 TIME 12:28
1 CHAR ANSI
0 @SUB1@ SUBM
1 NAME Torleif Haugødegård
0 @I384@ INDI
1 NAME Ola /Nordmann/
1 SEX M
1 CHAN
2 DATE 07 NOV 2008
1 BIRT
2 DATE 1814
2 OBJE
3 FORM JPEG
3 TITL ola
3 FILE c:\Users\torleif\Favorites\Pictures\kongehuset\ola.jpg
0 TRLR
...........................

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
dn23074

Legg inn av dn23074 » 8. november 2008 kl. 16.43

Ser at jeg har vært offer for den vanligste av alle myter vedr. GEDCOM. Takk for korrigeringen! Interesserte kan lese mer om GEDCOM bl.a. her:
http://en.wikipedia.org/wiki/GEDCOM#GEDCOM_model

Brukeravatar
dn06034
Sted: HAMAR

Legg inn av dn06034 » 8. november 2008 kl. 18.12

Vil bare gjøre deg oppmerksom på at du kan legge inn Parallels på en ny mac og dermed installere XP. Du kan derfor fortsette å kjøre TMG.

Stein

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 5. desember 2008 kl. 12.55

Jeg kunne gjerne tenke meg noen flere synspunkter fra dere erfarne Mac-brukere på dette spørsmålet. Jeg har sett litt på demo-versjonene av Mac Family Tree og Reunion9, og er jammen ikke sikker hvilken jeg skal kjøpe lisens til. Noen erfaringer?

vh
leif erik otterå

gj08224

Legg inn av gj08224 » 6. desember 2008 kl. 22.16

Jeg har kjøpt lisens til MacFamilyTree nå, og savner bla det å kunne få merket tvillinger, å kunne merke om personene er gift, skilt eller samboende.

Dette er ting som muligens er der, men etter å ha prøvd det ut i noen timer nå, har jeg ikke klart å finne dette.

Har ikke prøvd ut de andre programmene.

Brukeravatar
Arne Sigmund Thobru
Sted: VÅLER I SOLØR
Kontakt:

Legg inn av Arne Sigmund Thobru » 8. desember 2008 kl. 20.34

Jeg har brukt Reunion i flere år og er godt fornøyd - særlig fordi det også utarbeides norske oversettelser.
Men, etter å ha prøvd en demo av MacFamilyTree ender det nok med at jeg også skaffer meg en fullversjon av det programmet som har så elegante framvisninger og layout.

Ble det Reunion eller MacFamilyTree på deg? :lol:

Brukeravatar
dn20990

Legg inn av dn20990 » 8. desember 2008 kl. 21.09

Man kan nok bli blendet av grafikken i MacFamilyTree, men håndterer programmet dataene like bra som Reunion? Jeg importerte en gedcom til MacFamilyTree og oppdaget at kildene ble nokså ufullstendig overført. Jeg hadde f.eks. noen sidehenvisninger til kirkebøker, og de fant jeg ikke igjen i MacFamilyTree. Kanskje blir det til at jeg må ha begge programmene, så blir det en helgardering?

leif erik

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»