Sæne

Hvor du skal plassere din etterlysning? Spør her

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
gj08222
Sted: Danmark

Sæne

Legg inn av gj08222 » 6. desember 2008 kl. 16.35

Findes der i Norge et sted der hedder Sæne?
Jeg leder efter en soldat der hed Hans Mortensen Sæne (også stavet Zene, Sene og Zeene), som var soldat på Christiansø i midten af 1700-tallet, død 1787.

En stor del af soldaterne her var nordmænd, og da søfortet efter svenskekrigene i slutningen af 1600-tallet skulle opbygges, benyttede man i stort omfang norsk arbejdskraft, da de var kvalificerede til at bygge på klippegrund.

Navnet Sæne skulle være et oprindelsessted, som oftest blev det brugt til soldater at give dem navn efter hvor de kom fra. Jeg har en formodning om at dette kunne være i Norge - men findes der her et sted der hedder Sæne eller sene?

Håber nogen kan hjælpe.

m.v.h.
Camilla Luise Dahl

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: Sæne

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 6. desember 2008 kl. 18.19

Hei :)

Fann dette på internett. Ser ut til at du kanskje ikke trenger "gå over bekken etter vann".

www.bornholminfo.dk/Lystsejlads/311we.aspx?langId=1

Anne Lisbeth :)

gj08222

Legg inn av gj08222 » 6. desember 2008 kl. 18.32

Hejsa - tak. Jo jeg kender godt Sæne på Bornholm, jeg er selv født ikke så langt derfra- men dette er kun en lille bugt, senere er der kommet en havn. Tror du det er muligt at han er opkaldt efter bugten? Jeg tænkte at han måske var opkaldt efter et rigtigt sted a la en by eller et område. Men du har måske ret, han kunne måske sagtens være fra det område og blot være kaldt Sæne istedet for Olsker, Allinge-Sandvig eller lignende. Der lå iøvrigt en del soldater omkring Hammeren (Sandvig-Allinge) i netop 1700-tallet, så det er tænkeligt.
Der går ellers en historie i familien om at han var fra Norge - det kunne være morsomt om han blot kom fra den anden side af vandet :-) Men Norge lyder jo både bedre og mere eksotisk.
Tak for din hjælp.
Camilla

Anne Lisbeth Stavland

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 6. desember 2008 kl. 19.10

Hei :)

Vel, Hans Mortensen er ikke et uvanlig navn i Norge. For å være ærlig tenkte jeg først på Senja, som er en stor øy i Troms fylke. Ikke helt likt, men kan ikke se at det er noe som matcher bedre. Senja kan jo ha vært skrevet på en sånn måte.

Mvh
Anne Lisbeth

Anne Lisbeth Stavland

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 6. desember 2008 kl. 19.15

Hei igjen!

Her er en som etterlyser samme mannen. Han er dansk, kanskje dere kan hjelpe hverandre? :wink: . Det er innlegg nr. 2.

www.sognetraef.dk/index.asp?a=result&forskerid=1164

Mvh
Anne Lisbeth

gj08222

Legg inn av gj08222 » 6. desember 2008 kl. 19.25

Tak for det - haha det ser ud til at vi er flere bornholmere, der leder efter Sæne alle andre steder end på Bornholm, selvom det kun ligger i en kilometers afstand. Jeg vil prøve at kontakte ham og høre hvad han er kommet frem til.
Jeg tror jeg har fundet manden, der omtales i kirkebogen for Olsker-Allinge-Sandvig netop en Hans Mortensen soldat på Christiansø - dog uden tilnavnet Sæne, men dette er nok kun brugt på Christiansø og ikke mens han befandt sig i nærheden af Sæne.
Camilla

gj08222

Legg inn av gj08222 » 6. desember 2008 kl. 19.36

Senja er måske ikke udelukket som ophav ellers, jeg var inde og se på ancestrysearch og der var immigranter med navnet Zene, Sæne og Sene alle fra Norge - ingen fra Danmark.

Det påstås at Sæne bugt har taget navn fra en nordmand - men dette kan ikke passe, for jeg har netop læst at den kaldtes Sæne bugt allerede i middelalderen, og da var der ikke et rykind af nordmænd, de kom først i 1600-tallet. Men udover det er det rigtigt at mange fra Bornholm stammer fra Nordmænd, og sprogligt må det også have haft betydning med de mange norske. Bornholm er det eneste sted i Danmark hvor "ikke" hedder "iktje" som i Nordnorge, og mange andre ord.

Der kom også flere øvrighedspersoner og administratorer fra Norge, i anden halvdel af 1600-tallet var en tredjedel (4 ud af 12) af øens præster fra Norge. Som en morsomhed kan nævnes at der i samme periode kom en præst fra Jylland, og ham blev der klaget over fordi "ingen forstod hans mæle" - kirkegængerne havde tilsyneladende større problemer med at forstå jysk end norsk :-)
Camilla

gj08222

Legg inn av gj08222 » 8. desember 2008 kl. 16.00

Vel det ser ud til at man godt kan opkaldes efter en lille bugt og ikke kun en rigtig by, der findes flere på Bornholm med tilnavnet Vang, og Vang er kun et lille fiskerleje på Nordbornholm, på modsatte side af Sæne.

Svar

Gå tilbake til «Hvor i Norge ligger stedet?»