Rodskov
Moderator: MOD_Hedmark
-
- Sted: HØNEFOSS
Rodskov
Kan noen hjelpe meg å finne anene til Søren Rodskov, han var Prokurator , gift med
Berthe Christine Wahl fc 1741 (1735) de hadde disse barna.
Lucas Sørensen Wahl Rodskov f 1770,
Anne Christine Rodscov f1773,
Even Paulin Rodscov f 1774,
Eline Wahl Rodscov 1779,
Severin Christian Rodshov f 1783.
Even Paulin flyttet til Moss, det er fra han jeg stammer.
Jeg vet en del om Berthe Christines familie.
Jeg håpernoen kan hjelpe meg med mitt problem.
Torill S Hauge
Hønefoss
Berthe Christine Wahl fc 1741 (1735) de hadde disse barna.
Lucas Sørensen Wahl Rodskov f 1770,
Anne Christine Rodscov f1773,
Even Paulin Rodscov f 1774,
Eline Wahl Rodscov 1779,
Severin Christian Rodshov f 1783.
Even Paulin flyttet til Moss, det er fra han jeg stammer.
Jeg vet en del om Berthe Christines familie.
Jeg håpernoen kan hjelpe meg med mitt problem.
Torill S Hauge
Hønefoss
-
- Sted: BREMNES
Re: Rodskov
Hei
Kanskje du er klar over det. men du burde prøve å søka på DIS Danmark. For eg antar han opprinnelig er dansk. Rodskov i Danmark.
Anne Lisbeth

Kanskje du er klar over det. men du burde prøve å søka på DIS Danmark. For eg antar han opprinnelig er dansk. Rodskov i Danmark.
Anne Lisbeth

-
Takk, det hadde jeg ikke tenkt på,det er vert et forsøk.
Skulle noen andre ha noe som kan hjelpe meg, mottar jeg alle forslag.
Yakk igjenn
Hilsen Torill
Skulle noen andre ha noe som kan hjelpe meg, mottar jeg alle forslag.
Yakk igjenn
Hilsen Torill
Du er temmelig heldig, der findes nemlig kun et Rodskov i Danmark - Hornslet sogn, Øster Lisbjerg herred, Randers Amt, Jylland.
m.v.h
Camilla
m.v.h
Camilla
Nu har jeg kigget i kirkebogen, Hornslet er et lille sogn, der dækker flere små landsbyer. I årene 1726-1736 blev der kun født et drengebarn fra Rodskov, der fik navnet Søfren, men han var desværre hittebarn og forældrene oplyses ikke:
1728: 2 Epist: Døbt et uægte barn af Rodscov kaldet Søfren. Kirkebogen ops. 10
Dertil findes endnu et drengebarn født samme år, hvor man har glemt at skrive hvilken af landsbyerne faderen kom fra, nemlig:
1728: 3. Adv. Marcus Søfrensens Barn kaldt Søfren (kb opsl. 10)
- der blev døbt tre børn den dag, og degnen kan have glemt hans stedbetegnelse i forbifarten.
Alternativt er der den mulighed, at din Søren Rodskov tog navnet efter sin far - og altså ikke selv kom fra Rodskov, men at hans fader gjorde.
M.v.H
Camilla
1728: 2 Epist: Døbt et uægte barn af Rodscov kaldet Søfren. Kirkebogen ops. 10
Dertil findes endnu et drengebarn født samme år, hvor man har glemt at skrive hvilken af landsbyerne faderen kom fra, nemlig:
1728: 3. Adv. Marcus Søfrensens Barn kaldt Søfren (kb opsl. 10)
- der blev døbt tre børn den dag, og degnen kan have glemt hans stedbetegnelse i forbifarten.
Alternativt er der den mulighed, at din Søren Rodskov tog navnet efter sin far - og altså ikke selv kom fra Rodskov, men at hans fader gjorde.
M.v.H
Camilla
Torill - sig til hvis jeg skal lede i 1736-40.
-
Hei
Takk for nye opplyninger. Jeg ville være glad hvis du kunne lete fortsatt i de Danske kirkebøkene.
Jeg må fortsatt lete etter gifte til disse to
Hilsen
Torill
Takk for nye opplyninger. Jeg ville være glad hvis du kunne lete fortsatt i de Danske kirkebøkene.
Jeg må fortsatt lete etter gifte til disse to
Hilsen
Torill
Der findes kun een mere Søren født i Rodskov fra 1636-1641, nemlig i 1638.
p. 20 trinit: Jens Nielsen barn af Roscov kaldt Søren, baaren af Frans Nielsen kom sammesteds.
Kirkebog Rodskov, Øster Lisbjerg, Randers, ops. 19
Hvis din Søren er født i Rodskov, hvilket synes tilfældet, så må han være en af de tre. Der er vist ikke andet du kan gøre end at bruge udelukkelsesmetoden og gennemgå kirkebøgerne fra Rodskov og se hvem der blev tilbage i byen eller døde der, og hvis en af dem "forsvinder" ud af kirkebogen så kan det være din mand.
Du kan se de danske kirkebøger online på http://www.arkivalieronline.dk/ her kan du bede om et løsen (password) som er ganske gratis. Du kan også prøve at sætte samme tråd op på DIS-Danmark, her er måske nogen der har yderligere oplysninger.
Camilla
p. 20 trinit: Jens Nielsen barn af Roscov kaldt Søren, baaren af Frans Nielsen kom sammesteds.
Kirkebog Rodskov, Øster Lisbjerg, Randers, ops. 19
Hvis din Søren er født i Rodskov, hvilket synes tilfældet, så må han være en af de tre. Der er vist ikke andet du kan gøre end at bruge udelukkelsesmetoden og gennemgå kirkebøgerne fra Rodskov og se hvem der blev tilbage i byen eller døde der, og hvis en af dem "forsvinder" ud af kirkebogen så kan det være din mand.
Du kan se de danske kirkebøger online på http://www.arkivalieronline.dk/ her kan du bede om et løsen (password) som er ganske gratis. Du kan også prøve at sætte samme tråd op på DIS-Danmark, her er måske nogen der har yderligere oplysninger.
Camilla
-
Hei Camilla.
Tusen takk for hjelpen, jeg skal følge ditt forslag, å lete i Danmark. Søren har i mange år hengt som en uløst gåte, men takket være deg kan problemet være løst.
Hilsen
Torill
Tusen takk for hjelpen, jeg skal følge ditt forslag, å lete i Danmark. Søren har i mange år hengt som en uløst gåte, men takket være deg kan problemet være løst.
Hilsen
Torill
Der er også en anden mulighed du kan kigge på, nemlig præsten Rasmus Jensen Rodskov, der var præst til Blære-Gidtrup, født i Rodskov, præst 1693, død 1722, gift med Sidsel Pedersdatter, dater af præsten i Øsløs. parret fik blandt andet en datter - Anna Rasmusdatter Rodskov, der i 1722 ægtede magister Søren Christoffersen Giesing, præst til Vinding-Bryrup. Anna fik børn i 1720'erne og 1730'erne.
Er det ikke muligt at din Søren var søn af en af Rasmus Rodskovs sønner (eller døtre)? Det lyder mere rimeligt som ophav til din mand end en bonde?
Der findes en del om familien hos Wiberg: præstehistorie, måske det var bedst at lede der først?
Er det ikke muligt at din Søren var søn af en af Rasmus Rodskovs sønner (eller døtre)? Det lyder mere rimeligt som ophav til din mand end en bonde?
Der findes en del om familien hos Wiberg: præstehistorie, måske det var bedst at lede der først?
Se også denne artikel fra Thisted museum: http://www.thistedmuseum.dk/historisk%2 ... format.pdf
ifølge skifte efter Søren Christoffersen Giesing, var hans kones (Anne Rasmusdatter Rodskov) søster gift med Niels Christofferesen Hjøring, der var prokurator i Løgstør.
http://www.brejl.dk/gejstlig.htm
http://www.brejl.dk/gejstlig.htm
-
Atter tusen tusen takk,
Dette er helt overveldene, det er spennende stoff å ta tak i.
Det er som du sier at det kan være sønn a en av disse.Han ble antagelig
utdannet i hjemmlandet før han kom hittil Norge.
Hilsen
Torill
Dette er helt overveldene, det er spennende stoff å ta tak i.
Det er som du sier at det kan være sønn a en av disse.Han ble antagelig
utdannet i hjemmlandet før han kom hittil Norge.
Hilsen
Torill
Ja jeg tror bestemt det er denne familie du skal have fat i - de hed Rodskov som slægtsnavn og var alle præster, magistre og prokuratorer - det virker lidt usandsynligt at et hittebarn eller en søn af en jydsk fæstebonde, havde fået muligheden for dels at flytte ud af sognet og dels få en længere uddannelse.
I Norge var det nok gået bedre hvor der fandtes storbønder, der var ganske velhavende, men i Danmark hvor mange var fæstebønder, måtte de end ikke forlade sognet og var under herremandens hals- og håndsret. Jeg ved dog ikke præcis hvordan forholdene var i Rodskov.
I Wibergs præstehistorie, der dækker årene fra reformationen til omkring 1800 (så vidt jeg husker), findes en del om Rodskov-familien og deres forældres generation. Wiberg er blevet digitaliseret og kan findes på:
http://www.tom-stryhn.com/wiberg/Wiindex.php
Held og lykke med søgningen
Camilla
I Norge var det nok gået bedre hvor der fandtes storbønder, der var ganske velhavende, men i Danmark hvor mange var fæstebønder, måtte de end ikke forlade sognet og var under herremandens hals- og håndsret. Jeg ved dog ikke præcis hvordan forholdene var i Rodskov.
I Wibergs præstehistorie, der dækker årene fra reformationen til omkring 1800 (så vidt jeg husker), findes en del om Rodskov-familien og deres forældres generation. Wiberg er blevet digitaliseret og kan findes på:
http://www.tom-stryhn.com/wiberg/Wiindex.php
Held og lykke med søgningen
Camilla
-
Hei Camilla.
Ny stor TAKK.
Jeg er enig i at dette føles som rett familie, konen han fant i Norge er av bondeslekt. Det er også lensmenni hennes familie.
Dette er for meg årets julegave, som nevnt før må jeg prøve å finne gifte.Jeg finer det ikke i de skannede kirkebøkene på nettet. Det kan være at det finnes bøker som ikke er skanned enda. Dersom noen har tilgang på slike for rett tidsrom,gi meg et hint.
Barna er født i Løten, Berte Kristine er født i Romedal.
Har noen disse opplysningene ville et langt puslespill være lagt.
Hilsen
Torill
Ny stor TAKK.
Jeg er enig i at dette føles som rett familie, konen han fant i Norge er av bondeslekt. Det er også lensmenni hennes familie.
Dette er for meg årets julegave, som nevnt før må jeg prøve å finne gifte.Jeg finer det ikke i de skannede kirkebøkene på nettet. Det kan være at det finnes bøker som ikke er skanned enda. Dersom noen har tilgang på slike for rett tidsrom,gi meg et hint.
Barna er født i Løten, Berte Kristine er født i Romedal.
Har noen disse opplysningene ville et langt puslespill være lagt.
Hilsen
Torill