Peder Solbak, skomakermester, Ålesund

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Kirsti Lyng Huse
Sted: SPIKKESTAD

Peder Solbak, skomakermester, Ålesund

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 19. november 2008 kl. 16.45

I perioden 1945 til 1949 bodde Peder Solbak i Giskegata 43 i Ålesund. Han er ikke registrert i Møre og Romsdal fylkes adressebok for 1950-1951. Sannsynligvis død i 1949. Han var gift med Julie Karoline Larsen f. 1872 (pikenavn Broholm, hennes 2. ekteskap).
Han er ikke registrert i Ålesund Byfogdembetes skifteutlodningsprotokoll for perioden 1944-1964. Han er heller ikke registrert på DIS gravminner, sannsynligvis slettet gravsted.

Kjenner noen til fødselsdato eller dødsdato ?

Mvh
Kirsti Lyng Huse

Anne Lisbeth Stavland
Sted: BREMNES

Re: Peder Solbak, skomakermester, Ålesund

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 20. november 2008 kl. 17.08

Hei :)

Det er mangen som hat sett på innlegget ditt, men ingen svar så langt
Dette var ei skikkelig nøtt.
Eg har tatt eit globalt søk i Digitalarkivet, og fann absolutt ingen.
Veit du om han var omtrent like gamal som henne eller om han var mykje yngre?
Han kan ha tatt namnet Solbak i voksen alder. Veit du kva faren heitte til fornamn?

Her blei mange spørsmål og lite svar dessverre.

Håper me finn ut av det. :wink:

Anne Lisbeth

Randi Ingunn Selnes
Sted: AUKRA

Legg inn av Randi Ingunn Selnes » 20. november 2008 kl. 22.18

Det er mange Solbakk i Ålesund fortsatt, kanskje det kunne være lurt å ringe til noen av dem.

Mvh. Randi Ingunn

Kirsti Lyng Huse

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 21. november 2008 kl. 12.09

Hei,

Jeg har holdt på med denne nøtten i flere år. Jeg kjenner ikke til patronymikon, og jeg har ingen anelse om hvorvidt han var yngre eller eldre enn Julie. Julie er forøvrig min oldemor. Etter at Peder Solbak døde giftet hun seg med Peder Julius Pahr f. 1885, han var Solbaks kamerat, og enkemann.

Dersom Solbak var jevngammel med Pahr kan han være han som er nevt i emigrasjonsprotokollen for Trondheim 1920, tilbakereise til Canada etter besøk, da som canadisk borger. I så fall er han født i 1886.

Jeg har i kirkeboka for Meråker funnet Peter Larsen f. 6.2.1866 på gården Solbakken. Etter at han ble konfirmert i 1881 har jeg ikke funnet ham igjen. Det kan jo tenkes at det var skrivefeil i Emigrasjonsprotokollen for Trondheim, og at fødselsåret skal være 1866.

Jeg har spurt modern om alderen på Solbak. Hun var på besøk hos Julie og Solbak sommeren/høsten 1945. Solbak var da pensjonist og snakket ålesundsdialekt. Noe annet svar kunne ikke hun gi. Dette tyder på at Meråkersporet er avsporing.

I Møre og Romsdal fylkes adressebok for 1935 står Solbak oppført med adressen Latinskolegata 6 i Ålesund.

Jeg har forsøkt telefonsamtale til flere Solbak'er i Ålesund. Resultatet ble negativt, og hos den som sannsynligvis kunne hjelpe var ikke hans kone interessert i videreformidle samtalen. :?

Men, jeg har jo ikke tenkt å gi meg av den grunn. Siste utvei blir flere årganger med dødsannonser i Sunnmørsposten på mikrofilm om det skulle bli nødvendig.

Vennlig hilsen
Kirsti Lyng Huse

Anne Lisbeth Stavland

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 21. november 2008 kl. 13.13

Hei :)

Etter mykje leiting/grubling i ein uoversiktlig database, fann eg han Peder Solbak (linje 30)som er nevnt i Emigrater frå Trondheim 1920.

Dette er frå 1911 tellinga i Canada. Bustad Hardisty, Strathcona, Alberta. Som du ser på linje 28- 30 bur bror Simon og søster Amanda der også. Kanskje dette kan hjelpa deg til å finna meir ut om Peder.

automatedgenealogy.com/census11/View.jsp?id=15365&highlight=28&desc=1911+Census+of+Canada+page+containing+Simon+Solbak

:D Anne Lisbeth

Kirsti Lyng Huse

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 21. november 2008 kl. 13.33

Hei,

Takk for innspillet. Skal se om jeg klarer å koble alle fornavn til et eventuelt patronymikon i folketellingen 1900 for de ulike distrikter på Sunnmøre. Har benyttet denne metoden tidligere sammen med bruk av kirkeboker, og det har vært full klaff.

Vennlig hilsen Kirsti :D

Kirsti Lyng Huse

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 23. november 2008 kl. 15.53

Hei,

Når har jeg koblet ulike kilder og resultatet er som følger:

Ektefellene Anton Peder Martinussen f. 1861 og Ane Maria Sørensdatter f. 1861, bopel Fur i Trondenes, Troms (rimelig langt unna Ålesund), fikk følgende barn:

Simon Marenius f. 16.09.1884, utvandret til Minnesota 17.5.1905 fra Trondheim, billett prepaid.
Peder Nikolai f. 09.07.1886, utvandret til Minnesota 27.5.1903 fra Trondheim, billett prepaid.
Amanda Alvilde, f. 17.04.1888, utvandret til Minnesota i 1907, jfr. ministerialboka.

Foreldrene døde henholdsvis 19.6.1893 og 1.2.1898.

Så har jeg lett på ankomster til Ellis Island, men finner ingen av dem. Det store spørsmålet er hvor Solbak-navnet kommer fra, et eller annet sted i Minnesota? Og det er jo ikke sikkert det er denne Peder Solbak.... :D

Vennlig hilsen
Kirsti

Anne Lisbeth Stavland

Legg inn av Anne Lisbeth Stavland » 23. november 2008 kl. 17.59

Hei :D

Dette var imponerande arbeid. Eg har forsøkt, men ga opp. Nei, det er ikkje sikert det er den rette Peder, men det er jammen ikkje mange aktuelle kandidatar heller. Trur eg fann foreldrene , og det var ingen Solbak der dei vokste opp. Kanskje har dei tatt namnet, fordi det var fint og dei skulle starta på nytt i Canada.

Anton Peder
digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f61914&gardpostnr=729&personpostnr=4882&merk=4882#ovre

Ane
www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f61931&gardpostnr=367&personpostnr=2489&merk=2489#ovre

Anne Lisbeth :)

Solveig R. Håklev
Sted: RASTA

Legg inn av Solveig R. Håklev » 23. november 2008 kl. 20.47

Kanskje du allerede har undersøkt dette,men må spørre:
Når Julie gifter seg 2 gang med hr.Pahr er det da
anmerket noe om dødsfall til Peder Solbakk ?

Kirsti Lyng Huse

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 24. november 2008 kl. 11.31

Hei,

Jeg har ingen anelse.
Jeg kjenner hverken tid eller sted for inngåelsen av Julies tredje ekteskap, dvs. ekteskapet med Peder Julius Pahr. Sannsynligvis er det inngått i Ålesund på begynnelsen av 1950-tallet, men det kan også vært inngått i Trondheim, da Julie og Pahr bodde der til de døde, henholdsvis i 1966 og 1973.

Vennlig hilsen
Kirsti

Kirsti Lyng Huse

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 25. november 2008 kl. 13.32

Hei,

Nå har jeg prøvd følgende med utgangspunkt i DIS gravminner for Ålesund. Jeg har gått bakover i slekta til Karl Birger Solbak f. 19.3.1916.
Hans far er Karl Rasmus Edvard Petersen Hatlen f. 16.9.1876 i Borgund, med foreldre Peter Larsen og Stine Olsdatter gift ca. 1865. I Ft 1865 bor de på Hatlen indre.
De får i hvert fall 12 barn, blant annet Peter Olavius, f. 29.1.1874, døpt 26.4.1874, jfr. Borgund klokkerbok 1874 s. 24. Peter Olavius ble konfirmert 6.10.1889, jfr. Borgund klokkerbok 1889 s. 26.
Jeg har forsøkt å finne Peter Olavius etter konfirmasjonen i håp om å knytte han til gården Solbakken i likhet med broren Karl Rasmus (FT 1900), og derav navnet Solbak uten å lykkes.
Fant imidlertid Peter Petersen Hatlen som utvandret fra Ørskog i 1896, men det er nok Peter Severin Petersen Hatlen f. 1874.

Mysteriet består, eller kjenner noen til hvor det ble av Peter Olavius ? :D

Vennlig hilsen
Kirsti

Kirsti Lyng Huse

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 2. desember 2008 kl. 13.58

Hei,

Fortsettelse følger og tilbake på sporet:

23.04.1937 bestilte Peder Mathias Solbak en grav til Leonarda Solbak. Graven lå på Øvre gravlund. Peder Mathias Solbak ble gravlagt i samme sted/grav 04.12.1949. Fester av graven var Aasmund Solbak f. 30.03.1904, og han betalte festeavgift fra 1969 til 1989. Graven ble slettet i 1990.

Antakelsen er som følger: Leonarda var Peder Mathias Solbaks første kone. Aasmund Solbak var muligens felles barn, eventuelt nevø av Peder Mathias Solbak. Aasmund Solbak er sammenfallende med Åsmund Solbakk f. 30.03.1904, død 19.02.1971, gravminne på Nordre gravlund i Oslo, gift med Aslaug f. 29.12.1906, død 22.08.1996.

I tillegg er en Åsmund Solbakk omtalt på warsailors.com tilhørende Nilsen-gruppen som i perioden mars - juli 1941 var eksportgruppe for Shetlands-Larsens båter, basert i Borgund og Ålesundområdet. Jeg antar at dette er samme mann.

Så har jeg sjekket alle tilgjengelige kirkebøker for Møre og Romsdal, og Oslo, i håp om å finne dåpen for Aasmund Solbak, og eventelt på den måten komme fram til et fødselsår for Peder Mathias Solbak, men der var det negativt.

Noen av dere som kjenner fler detaljer om Aasmund Solbak, eks. fødested ?

Takk til alle for hjelpen så langt :D

Vennlig hilsen Kirsti

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 2. desember 2008 kl. 19.01

Med hjelp av hyggelige venner på kirkekontoret i Ålesund kan jeg bidra med følgende oppklaring:

Ekteskap:
05.04. 1941 i Ålesund, begge 2dre ekteskap (men det var vel hennes 3dje! Min anmrkn.)
Peder Mathias Solbak, skomakermester, enkemann, Giskegata 43, fødested Christianshavn, Danmark 19.10. 1869
Julie Karoline Larsen, enke, født Broholm, fødested Bjørnør 26.01. 1872

---------

Døde i Ålesund:

Leonarda Solbak, født 27.05. 1855 i Køllefjord i Tana, død av kreft den 17.04. 1937, begravet 23.10. 1937 (det gikk lenge før hun ble gravlagt!!! Min anmrk.) Gift med Peder M. Solbak, bosted Bergveien 22 i Ålesund.

Peder Mathias Solbak, gift, født 19.10. 1869 i Danmark, bopel Giskegata 43, død 06.04. 1949, begravet 12.04. 1949.
---------------

Konfirmerte i Ålesund:

Åsmund Solbak Strøm, født utenfor ekteskap 03.03. 1904, døpt 21.08. 1904, fødested Ankenæs?, bopel Røysegata 2. Foreldre stud.pharm. Oskar Nøstdal og pike Lina Strøm.

Jeg finner hans fødsel i Ankenes, Nordland i 1904. Her ser det ut til at fødselsdagen er ført inn som 30.04. Da ser vi også at Peder Mathias og Leonarda Solbak er faddere på ham:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-63

Og her er fødsel/dåp for faren Oskar Nøstdal:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-15

Leonarda var mor til Lina og var tidligere gift med lærer Johan Pettersen Strøm:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39

Lina var født i Tana i Finnmark 27.05. 1883. Så der er sammenhengen. Leonarda gifter seg med Peder M. Solbak og de har med seg dattersønnen Åsmund, født Strøm, men som også bruker navnet Solbak, siden Peder på en måte blir hans stemorfar.

Din oldemors fødsel har du vel, men her er kirkeboka:

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-65

Lykke til videre

Roger Engvik
Sist redigert av Roger Johan Engvik den 3. desember 2008 kl. 10.42, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 3. desember 2008 kl. 0.30

Her er noe mer interessant. Det spørs om ikke skomakeren har tatt navnet Solbak etter at han kom til Ålesund.

I folketellingen 1900 finner vi ham i Ankenes, Nordland, på garden Kleven Fagernæs. Han er her oppgitt som Peder M. Mathisen, jernbanearbeider-formann fra København og gift med Leonarda. Vi ser at Leonarda har to av sine barn fra første ekteskap her, Birger Grener og Johan Gustav Strøm (som er oppkalt etter sin far Johan Pettersen Strøm). Vi ser også at Leonarda er født 27. 05. 1855 i Lebesby, Finland.

I husstanden finner vi også to føderådsfolk med navn Mathisen, fra København, sannsynligvis slektninger av Peder. Muligens er enken Berta hans mor, født 17. 05. 1826 og Kristine hans søster, født i oktober 1860.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =5180#ovre

Jeg har også funnet vielsen til Peder og Leonarda:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160

De ble gift i Ankenes 20.05. 1900. Peder var jernbanearbeider i Narvik og Leonarda holdt også til i Narvik da. Videre ser vi at han ble konfirmert 23.07. 1882 i Knopio, Finland og at faren hans var arbeider Nils Kristian Mathisen. Hennes far var Oliver Reinholdt Lund, så hennes pikenavn er Lund.

Kirsti Lyng Huse

Legg inn av Kirsti Lyng Huse » 3. desember 2008 kl. 12.23

Hei,

Takk til alle som har hjulpet med forslag og å finne opplysninger om Peder Mathias Solbak. En spesiell takk til Roger Engvik for å ha servert det meste på sølvfat.

Vennlig hilsen
Kirsti

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 5. august 2010 kl. 18.17

Oscar Nøstdal, nevnt i innlegg over, kan være av litt interesse. Han skal angivelig ha tatt apotekerutdannelse, men han ble sjømann. Han var en skikkelig bypatriot og hans bysbarn gav ham tilnavnet "Kaptein Smith".

Her er Oscar sin dåp innført i Klokkerboka for Ålesund. Han er innført som født 20.01.1886 som sønn av handelsborgen Elias Olai Eliassen Nøstdal og hustru Eline Bertine Samuelsdatter. Faddere: Bakermester Martinus Aanning og hustru Berit Olsdatter, bakersvenn Johannes Rasmussen, kone Helene Johannessen, ungkar Samuel Poulsen, jomfru Marie Skauseth.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-99

Så finner jeg hans død på DIS gravminner:

http://www.disnorge.no/gravminner/vis.p ... y&start=50

http://www.disnorge.no/gravminner/vis.p ... y&start=60

og kona Amanda Ragnhild Nøstdahl, født Ludvigsen (født 16.4. 1893 og død 6.9. 1977, begravet 9.9. 1977 - begge på Øvre gravlund i Ålesund).

Amanda Ragnhild var født 16.4. 1893 i Ålesund og døpt 4.6. 1893. Foreldre: gullsmed Ludvig Elias Ludvigsen og hustru Anna Sofie Karoline Larsen. Faddere: Barnets foreldre, ungkar Lauritz Larsen, pike Karoline Larsen, ungkar Jørgen Østensen Hoen.

Med dødsdato fant jeg dødsannonsen til Oscar Nøstdal i Sunnmørsposten for 1965, han døde faktisk på julaften, og tredje juledags avis stod en omtale av ham. Der står det:

Som ganske ung begynte han på apoteket Nordstjernen, men det ble sjøen som ble hans livs arbeidsplass, og sjøen i en tid da det ikke var spøk å seile.
Den som kjente Nøstdal fra den alvorlige siden, og det var få, forstod at hans fortellertalent hadde rike kilder å øse av. Han opplevde krigens redsler på sjøen, særlig under forrige verdenskrig, da han var med på flere torpederinger, og bl.a. tilbrakte 17 døgn sammen med et mannskap på en flåte. Han bar redningsmedalje i klokkekjeden. Vi vet at hans navn er inngravert med takk fra et engelsk rederi. Om selve bragden vet bare noen få.
Oskar Nøstdal var i eldre år en velkjent skikkelse i det sentrale Ålesund. Han hadde en særgivnad: Et oppkomme av munterhet, ramme replikker og godord på sin runde i byen til siste dag. Han spredte solskinn og glede, og sjølve byen gav ham navnet "Kaptein Smith". Han var også velkjent for sin ukuelige ålesundspatriotisme. En markant skikkelse er gått bort - det har gjort byen fattigere.

------

Noen som vet noe mer om ham og hvorfor han fikk tilnavnet "Kaptein Smith"?

Svar

Gå tilbake til «Ålesund»