Ole Sørensen Flademoen, Tromøe sogn

Moderator: MOD_Aust-Agder

Svar
gj08086
Sted: DANMARK

Ole Sørensen Flademoen, Tromøe sogn

Legg inn av gj08086 » 16. november 2008 kl. 15.30

Jeg søger oplysninger om Ole Sørensen Flademoen, Tromøe sogn i Arendal.
Ole sørensen er viet i Asdal sogn i Danmark, 29 oktober 1822, til Ane Margrete Jensdatter.
Ved vielsen er han 32 år og skomager.
Jeg har ledt efter ham og hans forældre/familie i norske kirkebøger uden held.
Jeg håber der er hjælp at hente.
Jeg er DIS Danmark medlem og kan kontaktes på adressen [email protected]

på forhånd tak for hjælpen

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Sted: Lyngdal
Kontakt:

Re: Ole Sørensen Flademoen, Tromøe sogn

Legg inn av Harald Søren Storaker » 16. november 2008 kl. 18.54

Han var ikkje lett å finne.
Flademoen hører vel under Brekke i FT-1801. Kanskje kan Ole vere ein bror til Tjøstøl Sørensen (19) og Else Helene (13) FT-1801. Else Helene blei døpt 30 sep 1787 Tromøy kirkebok.
Foreldrene Søren Tjøstelsen og Maren Johnsdatter er nok døde i 1801. Kanskje de også hadde sønnen Ole som er gårdsdreng i Arendal i FT-1801?
Dette er rein gjetning. Eg har ikkje funne dåp for Ole, eller begravelse for Søren og Maren.

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 17. november 2008 kl. 3.16

Han var vanskelig, ja, men konfirmasjonen fant jeg i Austre Moland i 1811, da er alder oppgitt til 15 år, noe som ihvertfall ikke kan stemme dersom han var 32 år i 1822. (nr 13 venstre side): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-34

Det er riktignok en Ole Sørensen døpt 27.feb 1796 i Vegusdal, foreldre Søren Torgeisson og Karen Bjørnsdtr

Så er det altså han som er gardsdreng i ft1801 i Arendal , som Harald Storaker har link til, mulige foreldre er Søren Olsen og Torbor Asbjørnsdtr, og deres sønn er døpt 24. mars 1791 i Arendal. Det er en Søren Olsen som døde i Arendal i 1792 (begravd 5.juni), oppgitt alder 60 år, men om det er faren, vet jeg ikke. Fant ikke noen begravelse på Torbor i farten, men jeg har ikke leita så grundig.

Den tredje Ole Sørensen, sønn av Søren Olsen og Ambor Wroldsdatter,døpt 2.-3. mai 1791 i Austre Moland. FT1801: http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... k=701#ovre

Spørsmålet er jo hvilken av de Ole`ene som er konfirmert i 1811. Det blir vel å lete etter konfirmasjon og ekteskap, eventuelt dødsfall, på Ole Sørensen`er i Arendal, Austre Moland, og Vegusdal og se om noen av dem kan fjernes :-) Det er likevel litt usikkert siden det kan være andre Ole Sørensen født i andre områder,- med mindre noen av hans barn i Danmark er oppkalt etter norske besteforeldre/oldeforeldre/eventuelle søsken av Ole,- det ville vært god hjelp her.

Mvh
Linda W

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 17. november 2008 kl. 4.45

Fant mer, utflyttingen i 1822 (dvs det er bokført i 1822). nr 7 høyre side: Ole Sørensen 29 år skomager - til Jylland :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-157

Dermed ble det enda en alder på ham som ikke helt passer med alder 32 år i 1822. Men han kan jo ha flyttet tidligere enn året det er registrert.

Mvh

Linda W

gj08086

Legg inn av gj08086 » 17. november 2008 kl. 11.39

Hej Linda og Harald.
Tak for jeres svar.
Jeg er ikke sikker på, at den person du har fat i, er den rigtige?
På Arkivverket, har fundet nogle Ole sørensenèr i både Mandal og Dybvåg, men det er jo Vest Agder.
Jeg har fundet den dåb i Arendal præstegjeld 1771 - 1815, døbte i år 1791, side 48 nr. 13 Søren Olesen og Torbor Asbiørnsdatter, den Linda Wathne også foreslår.
Den tror jeg mere på.
I Austre Moland/ Austre Moland, Ministerialbog 1747 - 1808, side 186, konfirmerte i 1807
Ole Sørensen Sav(i)enel, den ved jeg ikke om den dur, han er jo kaldt Flademoen??
Linda efterlyste nogle børn, han fik 4 med Ane Margrethe Jensdatter, den første
Maren Olesdatter er født i 1822,
Søren Olesen 31. juli 1824
Ingeborg Marie Olesdatter,1. marts 1826
Jens Olesen 19 februar 1828.

Jeg tror også på, at den skomager Linda har fat i, må være den rigtige, aldersforskellen er jo ikke det store og han bliver gift i Asdal sogn d. 29. oktober1822, Asdal ligger jo i Jylland og det er vel ikke så mange skomagere der hedder Ole Sørensen???

MVH
Leif

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Kontakt:

Legg inn av Harald Søren Storaker » 19. november 2008 kl. 21.18

Konfirmanten i 1811 og utflytteren i 1822 synes eg ser ut som er Ole Sonesen Flademoen, døpt 7. juni 1795 (nederst) Tromøy kirkebok. FT-1801
Sone (Sohne) er et sjeldent navn. Det er mulig det var ukjent i Danmark, og dermed blei Sonesen "fordanska" til Sørensen.

gj08086

Legg inn av gj08086 » 21. november 2008 kl. 13.11

Hej Harald!

Du er en perle!
Jeg har været inde og læst et andet sted om det giftemål.
Og sandelig, der står Ole Sonesen. Jeg kan godt forstå, at de der har læst det præsten har skrevet er blevet forvirrede, jeg selv ligeså, for når jeg læser i den originale kirkebog, tror jeg der står 27 år og det passer med dine notater.
En anden ting, et af Ole Sonesens børn er døbt Ingeborg, som hans mor, meget mere kunstigt er det, at min mor er døbt Andrea Oline Marie, de to sidste navne, efter en søster til Ole, det er da kunstigt??
Yderligere har jeg et spørgsmål til dig.
Ole Sonesen, står opført ved det navn, Flademoen, er det noget der fortæller hvor de kommer fra og følger navnet dem livet igennem? Jeg tænker bare på, at hvis hans far hedder et andet navn efter efternavnet, er det så det sted han kommer fra???
Jeg er meget glad for dine oplysninger Harald, tak for dem.
Med venlig hilsen
Leif Horsmark

Brukeravatar
Harald Søren Storaker
Kontakt:

Legg inn av Harald Søren Storaker » 22. november 2008 kl. 9.05

Flademoen er å finne på dagens kart Tromøya. Eg er ikkje lokalkjent, men det ser ut som Flademoen var ein husmannsplass under Brekke gard. I 1801-folketellinga var den under Brekke, men var oppført selvstendig i FT-1865 og FT-1900.

For Sohne Olsen var Flademoen et "adresse-etternavn". Det betydde at han bodde på Flademoen. Hvis han flytta til et anna gardsbruk, ville han få et nytt "adresse-etternavn".
Hvis han blei offiser i militæret, eller kjøpmann i byen, kunne han finne på å velge seg et slektsnavn. Omkring 1800 ville han da mest sannsynlig ha kalt seg Sohne Brecke, mens han omkring 1900 kanskje ville ha kalt seg Sohne Flademoen.
I Norge kom loven om faste slektsnavn i 1923. På landet valgte dei fleste å ta slektsnavn etter den garden dei bodde på. Ved kysten og i byane tok dei fleste et patronym (-sen) i bruk som slektsnavn.

Av Statistisk Sentralbyrå og Nettsnok ser eg at det er bare 5 som bruker Flademoen som etternavn idag. Eg veit ikkje om dei har navnet fra Flademoen på Tromøya.

gj08086

Legg inn av gj08086 » 25. november 2008 kl. 16.04

Hej .

Jeg er meget glad for det arbejde der gjort for, at finde frem til Ole Sonesen. Tak for det!
Jeg har også lært noget om måden at bruge navne på.
Håber jeg måske en gang kan gøre gengæld i det danske?? Jeg har vedlagt min mail adresse,
[email protected]

Venlig hilsen Leif Horsmark

gj08086

Legg inn av gj08086 » 25. november 2008 kl. 16.05

Hej .

Jeg er meget glad for det arbejde der gjort for, at finde frem til Ole Sonesen. Tak for det!
Jeg har også lært noget om måden at bruge navne på.
Håber jeg måske en gang kan gøre gengæld i det danske?? Jeg har vedlagt min mail adresse,
[email protected]

Venlig hilsen Leif Horsmark

Svar

Gå tilbake til «Arendal»