Oversiktlig program for registrering av slekta?

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
gj07903
Sted: KIRKENES

Oversiktlig program for registrering av slekta?

Legg inn av gj07903 » 25. oktober 2008 kl. 21.11

Jeg har begynt med Myheritage family tree builder, men synes ikke egentlig at rapportene er så gode. Overall er det jo et veldig oversiktlig program hvor store deler av anetreet vises og registreringen er også ganske enkel. Har lastet ned Legacy 7 og kikket litt på "basisutgaven", og ved første (og andre) øyekast synes jeg det virker litt tungvint.

Er det noen andre programmer som er mer likt Myheritage ftb., men med bedre rapporter? Brothers keeper? :D

Brukeravatar
dn04942
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Oversiktlig program for registrering av slekta?

Legg inn av dn04942 » 25. oktober 2008 kl. 21.26

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 25. oktober 2008 kl. 21.26

For å sidet rett ut Arnhild, Legacy er et av de mest intuitive programmer på markedet. (jeg er ikke forhandler eller representant, bare en gammel og meget fornøyd Legacy-bruker) .Ancestral Quest, Roots Magic, og PAF ligger i samme "enkle" lei.
En stor forskjell mellom Legacy "standard" og Deluxe er at i sistnevnte utgave har du en god del ekstra faciliteter ved hjelp av "høyreklikk" som gjør Legacy mye mer brukervennlig enn "standard" eller gratisutgaven.
Det er muligens heller ingen program som har flere "faste" rapporter enn Legacy (108 forskjellige). Du har muligheter til å velge hva du vil ha fram i de aller fleste rapporter uten å bruke forskjellige koder. Enkel "avkryssing".
Som det står i DIS Norge
http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html
prøv noen av de programmer som er anbefalt og gå for det du finner enklest for deg. Det er som å kjøpe en bil. Smaken er forskjellig.
På Legacy norsk brukerforum,
http://www.legacynorsk.com/phpBB2/index.php
finner du mange tips og opplysninger og der får du svar på det aller meste.
Sist redigert av 55901 den 26. oktober 2008 kl. 20.10, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

gj07903

Legg inn av gj07903 » 25. oktober 2008 kl. 21.38

Ja, da er det kanskje best å bare kjøre på og laste ned Brothers keeper i tillegg da, skader ikke å forsøke! Legacy7 basisutg. var ganske snever, så kanskje det blir bedre når jeg oppdaterer til deluxe - og tror dessverre jeg bør føre inn alt på nytt, for jeg har nok dessverre slurvet litt med kildene.

Takk for svar - begge to :)

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 25. oktober 2008 kl. 21.42

Torill gav deg link til en grei oversikt du bør gå til. Selv om jeg er fan av et av de programmene, vil je anbefale at du laster ned noen av disse programmene og prøver disse.

Nå i forbindelse med SFD, er det også tilgjengelig tilbudspris på programmer. Om det se norske hjemmesidene til programmene.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 25. oktober 2008 kl. 21.43

Det bør du absolutt gjøre, last ned BK og prøv også Embla, som er et meget godt program og spesielt tilrettelagt for norsk slekts/gårdshistorie.
Lykke til.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

gj04433

Legg inn av gj04433 » 25. oktober 2008 kl. 22.11

Jeg synes, for helhetens skyld, at også "lillesøster" Ane kan nevnes. Prisen er det i allefall ikke noe å si på. Ane kan du finne her

Johan Arthur Hansen
Sted: HAUGESUND

Legg inn av Johan Arthur Hansen » 26. oktober 2008 kl. 0.14

I Myheritage family tree builder kan du se 5 generasjoner på en gang. I Embla har du oversikt over 7 generasjoner i skjermbildet og også her er registreringen veldig enkel. Men det er selvsagt en svært subjektiv vurdering hvilket program som er best.
Lykke til med valget!
Mvh. Johan Arthur Hansen

gj07903

Legg inn av gj07903 » 26. oktober 2008 kl. 7.38

Ane lastet jeg ned igår kveld. Tror kanskje det er et lite oppstartsproblem i programmet? så lengere enn det kom jeg ikke der igår.

Og Embla hadde en fantastisk presentasjon på hjemmesiden, dersom jeg kommer noen vei med slekta og får taket på kilderegistreringen skal jeg jammen meg legge litt penger i programmet og skaffe meg Embla etterhvert!

Har fått lisensnøkkelen til Deluxe-versjonen av Legacy7 idag og klør litt i fingrene etter å komme igang - men først skal jeg lese ferdig Tore Strømøy's "På sporet av degselv", godt skrevet og veldig detaljert forklart hvordan man best fører kildene. :wink:

Håper dere får en fortreffelig Søndag - og takk for mange og gode innspill! :D

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av dn10375 » 26. oktober 2008 kl. 9.21

Slektsprogrammet TMG har 32 standardrapporter som alle kan justeres av brukeren og lagres med egne navn. Fullversjonen (gratis i 30 dager, også konstruert for Windows Vista) kan lastes ned fra http://www.tha.no

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
dn18211
Sted: NORDRE FROGN

Legg inn av dn18211 » 26. oktober 2008 kl. 17.03

Da jeg har brukt 2 slektsprogram i noen år kan jeg komme med mine subjektive meninger
om disse programmer.

Brothers keeper er et program som jeg opplever som svært enkelt og effektivt å registrere personer og hendelser i. :D

Det andre programmet jeg bruker er Legacy. Dette program har etter min mening gode utsorteringsmekanismer flette/finne dubletter og lager flotte skreddersydde hjemmesider. :D

Hvis man driver med utlegging av slekta på internett er det viktig å klare å sortere vekk nålevende i forhold til gjeldende bestemmelser.

Begge program lager gode Ged-com-filer som jeg kan importere og eksportere mellom de 2 nevnte program.

Registrerer personer og hendelser hovedsaklig i Brothers keeper.
tar ut Ged-com og legger inn i Legacy for å sortere lage internettsider.

Brothers keeper har du betalt en gang og alle oppdateringer senere er gratis dette er et stort pluss.

Legacy tar betalt for oppdateringer og nye versjoner .

Har selv betalte versjoner av begge program.

Har dog ikke siste versjon av Legacy da jeg ikke har sett nødvendigheten av dette for mitt formål.

For ordens skyld: Jeg har ingen økonomisk eller annen tilknytning til noen av leverandørene.

Begge leverandører yter svært god service raskt og effektivt.
Dette er nyttig hvis din Pc blir stjålet blir borte eller du må kjøre recovery etter virusangrep.

Mvh. Ronny Hansen.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 26. oktober 2008 kl. 17.19

Til Brother's Keeper har jeg det forslaget at man bør virkelig studere de muligheter som ligger i programmet mulig til søking i programmet.

Gå til Rapporter alt. Lister og deretter Ordsøk.

Her er søkemulighetene større en de fleste aner. Det er faktens ikke helt enkelt å beskrive alle mulighetene i detaljer, selv i hjelpefilen, så derfor er beste løsning at man prøver mulighetene. :D
Sist redigert av Otto Jørgensen den 29. oktober 2008 kl. 11.11, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 26. oktober 2008 kl. 19.12

En liten korreksjon til Ronny Hansen ang. Legacy. Alle oppdateringer i Legacy er helt gratis, både i Standardversjonen (som er helt gratis) og Deluxe. Det er kun ved oppgradering til ny versjon (nytt versjonsnummer, feks. fra verson 6 til 7 og til neste versjon. v 8 ) man betaler en mindre avgift.
I versjon 7 er det jo et helt nytt integrert "tavleprogram". I standardversjonen er dette begrenset til 4 generasjoner. Dette er foreløpig i engelsk språkversjon, men oversetting til nynorsk og bokmål kommer.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Brukeravatar
dn18211
Sted: NORDRE FROGN

Legg inn av dn18211 » 26. oktober 2008 kl. 19.38

Ja du har rett Torgeir.

Brothers og legacy har vel lagt forskjellig innhold i ordene ? , beklager.

Mvh. Ronny Hansen.

Brukeravatar
Kjetil Fjogstad
Sted: KLEPP STASJON

Legg inn av Kjetil Fjogstad » 27. oktober 2008 kl. 21.40

Jeg har også testet litt på Myheritage family tree builder, og funksjonen med 'smart-matcher" som viser treff over andre som 'muligens' også forsker på samme personer, familie. Finnes denne mulighet også i andre program ?

Jeg har også brukt http://www.ancestry.com endel i det siste, og er det endel treff mot familietre. Mistenker at disse er publisert via Family Tree Maker ? Finnes denne muligheten i andre program og/eller med tilsvarende sider ?
mvh

Kjetil

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. oktober 2008 kl. 15.39

For BK er
oppdatering innen samme versjon.
oppgradering er overgang fra en versjon til en annen.

Men for BK betyr ikke det noe. Henter du ned nødvendig ny fil fra nettet, er det hittill ikke noe å betale. Skal du har noe tilsendt koster det selvfølgelig litt penger, se bl.a. http://home.online.no/~otjoerge/bk/payment.htm

Brukeravatar
dn10139
Sted: BORGENHAUGEN
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 28. oktober 2008 kl. 20.44

Jeg ser at de vanlige presentasjonene av forskjellige program er kommet med. DIS Norges oversikt gir en bra oversikt over de forskjellige programmene uten å favorisere noen. Men det finnes andre oversikter også, som en bør ta en titt på, blant annet denne, hvor man jo selv og så kan gå inn og sammenligne innholdet i de forskjellige pakkene. Man skal dog være klar over at en slik liste er ikke er representativ over alt i verden, men den gir en liten pekepinn over hvilke program som er verdt å vurdere i alle fall. Her er lenken til siden hvor du kan se listen over programmene: genealogy-software-review.toptenreviews.com/
Det fins alltid en utvei, sa musen, den lå i kattens mage.

Til hjemmesiden min

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. oktober 2008 kl. 21.42

Den oversikten viser de programmer som vedkommende firma selger og ingen andre.

Sist jeg studerte den hadde den heller ikke med seg de siste versjonene av de respektive program.

Men for de som vil prøve, men se også kommentarern som er gitt av DIS-testerne på enkelte program.

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 28. oktober 2008 kl. 22.00

Når det gjelder oversikten hos Dis-Norge bør det nevnes at denne ikke er oppdatert på et år, og heller ikke er gjenstand for videre oppdatering. Den blir med andre ord mindre og mindre opplysende med tida - etterhvert som programmene utvikles og kommer med nye versjoner.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
dn10139
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 28. oktober 2008 kl. 22.03

Den oversikten viser de programmer som vedkommende firma selger og ingen andre.

Sist jeg studerte den hadde den heller ikke med seg de siste versjonene av de respektive program.

Men for de som vil prøve, men se også kommentarern som er gitt av DIS-testerne på enkelte program.

Som du ser i innlegget mitt så sier jeg jo at dette nødvendigvis ikke er representativt, men dog gir en liten pekepinn. Er en på jakt etter program så bør en jo helt klart se litt på hva som tilbys. Og jeg antar at de fleste leverandører er interesserte i å promotere sine egne program, uansett hvem det er. Og når det gjelder DIS Norges _oversikt_ så er det jo akkurat bare det, en oversikt, uten noen som helst form for test av programvaren, som det var før. Forøvrig så finnes det jo flere steder man kan sjekke. Jeg brukte søkebegrepet:
genealogy software test
Det ga massevis av resultater som du ser under.
http://www.consumersearch.com/genealogy-software
http://en.wikipedia.org/wiki/Comparison ... y_software
http://www.computeractive.co.uk/compute ... y-software
http://www.genealogyreviews.co.uk/genealogysoftware.htm
http://www.cyndislist.com/software.htm
http://www.gensoftreviews.com/

og mange andre. Disse er alle på engelsk men det skulle ikke være noen hindring. 8)
Sist redigert av dn10139 den 28. oktober 2008 kl. 22.42, redigert 1 gang totalt.

Til hjemmesiden min

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 28. oktober 2008 kl. 22.16

Vi tester fortsatt program, men vurderer kun om de tilfredsstiller krav til import og eksport av gedcom-filer. Dette for å fortelle om et program innebærer at folk blir innelåst eller ikke.

Samtidig ser vi at valg av program vil være noe som også påvirkes av personlige preferanser, så lenge programmet tilfredsstiller minimumskrav er det ikke vurdert av oss å være hensiktsmessig å fortsette en nitidig testing og vurdering av mange forskjellige funksjoner. Den enkelte må også tenke igjennom hva vedkommende skal bruke programmet til, det kan bety noe for valg av program

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. oktober 2008 kl. 22.23

De linkene som det referert til, er i seg selv greie, men man må allikevel gå ned i dybden, da for en del av linkene viste de uansett til ikke oppdaterte programmer.

Så man skal generel ikke "spise" alle oversikter og tabeller uten videre

Brukeravatar
dn10139
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 28. oktober 2008 kl. 22.33

Vi tester fortsatt program, men vurderer kun om de tilfredsstiller krav til import og eksport av gedcom-filer. Dette for å fortelle om et program innebærer at folk blir innelåst eller ikke.

Og vel og bra er det. En full test av programmene hadde sikkert kunnet hjelpe noen fler på vei i valget av program , men med de spesielle kravene som stilles til genealogiprogram, og med den høye oppdateringsfrekvensen som er på dette området, så er det i seg selv en ganske så krevende oppgave. Dessuten så er det jo muligheter til å laste ned og prøve de fleste programmene, og selv finne ut hva som passer best. Og mulighetene til å bytte underveis er jo hele tiden tilstede, takket være blant annet Gedcom, og eksport og import funksjonene i hvert enkelt program. 8)
Sist redigert av dn10139 den 29. oktober 2008 kl. 10.24, redigert 4 ganger totalt.

Til hjemmesiden min

Brukeravatar
dn10139
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 28. oktober 2008 kl. 22.36

Så man skal generel ikke "spise" alle oversikter og tabeller uten videre

Ja, men da er vi enige da jo, det er det jeg forsøker å si i mitt første innlegg.

Til hjemmesiden min

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 28. oktober 2008 kl. 23.02

Otto Jørgensen skrev:Den oversikten viser de programmer som vedkommende firma selger og ingen andre.

Hvis man klikker på linken "BUY" blir man loset over til forhandler eller produsentens hjemmesider. Så vidt jeg kan forstå, selger Genealogy Software Review ikke programmene, men bare tester disse.
Da går det vel an å regne med at det skal være en relativt objektiv oversikt over innholdet til de enkelte programmer, som etter sigende skal være blant de mest populære i USA.

For nybegynnere kan vel denne oversikten gi bedre opplysninger om de respektive programmers innhold og prestanda enn om man selv skal sitte å forsøke å finne ut hva som finnes. Med en bakgrunn fra en slik oversikt er man vel utvilsomt bedre rustet til å velge ut noen og prøve disse, enn uten noen kunnskaper over hva man bør se etter og samtidig ha DIS-Norges anbefalinger i minne.
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. oktober 2008 kl. 23.27

En tilleggsmerknad uten at dette igjen skal bli en gjentagende diskusjon som kommer opp med visse mellomrom.

Oversiktene viser ikke programmer som er tilpasset Nordiske og Norske forhold. De aller fleste programmer i verden er ikke beregnet for Norden. Dette er ting en bør ta hensyn til.

Jeg kan nevne en ikke definert hendelse i de fleste program så langt. Det er "introdusjon" dvs en kvinnes tilgang til kirkelige handlinger etter en barnefødsel. Dette er en kjent handling i mange samfunn, men ytterst få slektsprogram har tatt dette med.

Ellers er et meget brukt program i vårt naboland visstnok ikke omtalt.

Derfor tar jeg slike statistikker og oppgaver som informasjon og kun som det og jeg ville neppe velge mitt program ut fra disse hvis jeg skulle starte helt blankt og på nytt.

Brukeravatar
55901
Kontakt:

Legg inn av 55901 » 29. oktober 2008 kl. 8.26

Otto Jørgensen skrev:En tilleggsmerknad uten at dette igjen skal bli en gjentagende diskusjon som kommer opp med visse mellomrom.

Oversiktene viser ikke programmer som er tilpasset Nordiske og Norske forhold. De aller fleste programmer i verden er ikke beregnet for Norden. Dette er ting en bør ta hensyn til.

Jeg kan nevne en ikke definert hendelse i de fleste program så langt. Det er "introdusjon" dvs en kvinnes tilgang til kirkelige handlinger etter en barnefødsel. Dette er en kjent handling i mange samfunn, men ytterst få slektsprogram har tatt dette med.

Ellers er et meget brukt program i vårt naboland visstnok ikke omtalt.

Derfor tar jeg slike statistikker og oppgaver som informasjon og kun som det og jeg ville neppe velge mitt program ut fra disse hvis jeg skulle starte helt blankt og på nytt.

Gjentagende diskusjon? Ser ut til at det er uungåelig.... :?

Nei, som det er sagt flere ganger, viser den omtalte sammenligning kun de mest populære i USA, men dette skulle jo ikke nødvendigvis være negativt? :shock:

At de som er "tilpasset" nordiske forhold ikke er nevnt sier seg da selv. Hvor stror interesse er det for Disgen eller Embla i USA? Tydelig vis ikke stor nok til å komme blandt de 10 mest brukte derover.

Dette med hendelser du nevner, er ikke noe som helst problem, da de aller fleste seriøse program har muligheten til å definere ubegrenset antall egne hendelser. Så slik fokusering på forhåndsdefinerte hedelser er vel tilnærmet sludder.

Hva du ville gjøre om du var nybegynner og helt blank er vel lite interessant, da vi stadig ser helt blanke nybegynnere stille spørsmål til slektdataprogram. Og som tidligere nevnt, da det ikke finnes relevante sammenligninger for norske eller norskspråklige programmer, kan det være greit med de fra USA. :D
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden

Brukeravatar
dn10139
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 29. oktober 2008 kl. 8.47

Otto Jørgensen skrev:En tilleggsmerknad uten at dette igjen skal bli en gjentagende diskusjon som kommer opp med visse mellomrom.

Litt merkelig dette, ja, det ser ut som om visse emner aldri blir ferdigdiskutert, og at man har lett for å glemme hva som var innledningen til det hele. Hun som opprinnelig hadde ett rimelig tydelig spørsmål denne gangen, sitter vel igjen med ett merkelig inntrykk, og hun har vel neppe fått noe skikkelig svar på det hun spurte om. Får håpe hun finner ut av det i alle fall. 8)

Til hjemmesiden min

Brukeravatar
dn04942
Kontakt:

Legg inn av dn04942 » 29. oktober 2008 kl. 8.47

Disse diskusjonene om slektsprogram har en tendens til å ta av. Hvorfor kan sikkert også være en diskusjon, men neppe matnyttig.

Ber derfor om at man holder seg til en grei tone og ikke bruker enkelte av de begrep som nå kommer på prent.

:D
Sist redigert av dn04942 den 29. oktober 2008 kl. 11.32, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
20989
Sted: HARSTAD
Kontakt:

Legg inn av 20989 » 29. oktober 2008 kl. 10.59

Torill Johnsen skrev:Disse diskusjonene om slektsprogram har en tendens til å ta av. Hvorfor kan sikkert også være en diskusjon, men neppe matnyttig.
Ber derfor om at man holder seg til en grei tone og ikke bruker enkelte av de begrep som nå kommer prent.
:D

Så enig, så enig, - og dessuten kan enkelte innlegg i diskusjoner om slektsprogram etter min vurdering nærmest fortone seg som 'aggressiv' markedsføring av et program en selv kanskje også har økonomiske interesser i.
Når det for eksempel ikke er tillatt å nevne navn på slektsprogram i signatur, er jeg noe forundret over det som tillates for øvrig. . . .

Mvh
Mvh Eilif A Nordseth
Nettansvarlig Slekt og Data Nord

Brukeravatar
dn10139
Kontakt:

Legg inn av dn10139 » 29. oktober 2008 kl. 12.15

Eilif Nordseth skrev:Når det for eksempel ikke er tillatt å nevne navn på slektsprogram i signatur, er jeg noe forundret over det som tillates for øvrig. . . .

Mvh

Det er du ikke alene om å synes, og det er flere ganger forsøkt å belyse dette, på flere måter. Problemet er jo reglene våre, om hva som kan vurderes som markedsføring og reklame, eller ikke. Skulle tro reglene for dette burde fornyes, og grensene klargjøres litt bedre. I Danmark hadde man det samme problemet gående, de tok tak i det og ryddet, satte en klar markering for hva som er tillatt eller ikke.

Til hjemmesiden min

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»