Jakobine Karlsdtr. Linge Født. 16. juli 1873
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
Jakobine Karlsdtr. Linge Født. 16. juli 1873
Dette er Jakobine (på folketelling 1875 står det Jakobie!?) Laurientse (?) Dorthea Linge (kan også være Lindge).
Far er Karl Elias Linge (eller Lindge), bakersvend.
Mor er Ingeborg Johanne Johnsdatter Trandal.
Jakobine er uekte barn født 16. juli 1873, døbt i Borgund i sept. 1873.
Hun er konfirmert i Ålesund 8.4.1888.
Men hvor blir hun av etter dette? Kan ikke finne henne igjen noen steder.
Har også prøvd å finne ut om hun døde ung, men klarer ikke å finne ut noe......
Far er Karl Elias Linge (eller Lindge), bakersvend.
Mor er Ingeborg Johanne Johnsdatter Trandal.
Jakobine er uekte barn født 16. juli 1873, døbt i Borgund i sept. 1873.
Hun er konfirmert i Ålesund 8.4.1888.
Men hvor blir hun av etter dette? Kan ikke finne henne igjen noen steder.
Har også prøvd å finne ut om hun døde ung, men klarer ikke å finne ut noe......
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Jakobine Karlsdtr. Linge Født. 16. juli 1873
Det er vel henne som er i i Kristiania i FT1900 da? Jacobine Thrandahl, ug, logerende, retonschør??. 4. linje i den lenka.

Her er hennes dåp i Borgund kirkebok 1873
Finner moren Ingeborg konfirmert i Hjørundfjord, hun var fra Nes, nabogard til Trandal. Denne Ingeborg er slekta mi, skal jobbe videre med de linjene. Far trolig Jon Eliasson Rekkedal, og da har du kanskje linjen bakover. (Tror det må være rett, men må sjekke mer.)
Far til Jakobine var allerede gift da han fikk datteren Jakobine med Ingeborg som var enke. Finner en annen datter av Karl konfirmert her.
I 1875 bor Jakobine sammen med mor og halvsøsken her. i Røisen (Buholmstranda). Jakobine bruker da navnet Linge.
Det var svært mange i Trandalslekten som emigrerte. Så det er mulig verdt å sjekke emigrantlister i Amerika.
Ser at fadderne til Jakobine er bl.a. tipoldeforeldrene til min mann, Bernt Jørgensen Moe Bernplassen på Slinningen, Borgund og kona Martine Amundsdtr, fra Arnegarden på Ytre Trandal, om du har Hjørundfjordbøkene.
Du kan få flere data, men litt å jobbe med i høststormen
Så kanskje vi finner ut av hvor Jakobine havnet. Har registrert endel av Trandalingene som emigrerte, og har kontakt med noen etterkommere 'over there'.
Finner moren Ingeborg konfirmert i Hjørundfjord, hun var fra Nes, nabogard til Trandal. Denne Ingeborg er slekta mi, skal jobbe videre med de linjene. Far trolig Jon Eliasson Rekkedal, og da har du kanskje linjen bakover. (Tror det må være rett, men må sjekke mer.)
Far til Jakobine var allerede gift da han fikk datteren Jakobine med Ingeborg som var enke. Finner en annen datter av Karl konfirmert her.
I 1875 bor Jakobine sammen med mor og halvsøsken her. i Røisen (Buholmstranda). Jakobine bruker da navnet Linge.
Det var svært mange i Trandalslekten som emigrerte. Så det er mulig verdt å sjekke emigrantlister i Amerika.
Ser at fadderne til Jakobine er bl.a. tipoldeforeldrene til min mann, Bernt Jørgensen Moe Bernplassen på Slinningen, Borgund og kona Martine Amundsdtr, fra Arnegarden på Ytre Trandal, om du har Hjørundfjordbøkene.
Du kan få flere data, men litt å jobbe med i høststormen

Hilsen fra Marianne
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Den Jacobine som Tore har funnet og som har rukket å bli 27 år men fortsatt ugift må jo være den rette, i alle fall er det ingen andre ved folketellinga 1875 for Ålesund som passer.
Retonschør er vel det samme som retusjør,
som i følge mitt leksikon er en faglært yrkesutøver i visse grafiske fag.
Kanskje kan det være en spore til videre leting.
Som vi ser av vedlagt link var det og andre kvinner som drev med retusjering i Ålesund rundt 1900, kanskje samme læremester
http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 679185.ece
Kanskje hadde en truffet flere med å legge temaet i et annet forum, da det jo er en søking etter Jacobines videre skjebne som trolig er utenfor Møre og Romsdal.
Vennlig hilsen Helge
Retonschør er vel det samme som retusjør,
som i følge mitt leksikon er en faglært yrkesutøver i visse grafiske fag.
Kanskje kan det være en spore til videre leting.
Som vi ser av vedlagt link var det og andre kvinner som drev med retusjering i Ålesund rundt 1900, kanskje samme læremester

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim ... 679185.ece
Kanskje hadde en truffet flere med å legge temaet i et annet forum, da det jo er en søking etter Jacobines videre skjebne som trolig er utenfor Møre og Romsdal.
Vennlig hilsen Helge
Ikke så enkel denne her. Etter det jeg har registrert så var Karl Elias far til i alt 10 barn. Et barnebarn,INGA EMILIE f.1894 reiste til Amerika fra Bergen 25/4 1916. Hun har da tatt etternavn STANGNES og skal til Jackfon i Minn, Fam/søster.
Jeg har ikke registrert noen andre av familien som reiste over ! På bustad har jeg reg. Ålesund, Bergen og Vestfold. På noen av barna er reg. Bergen,Mo i Rana, Vestfold/Nøtterøy
Karl Elias Eliassen ble gift siste gang i 1887. Han døde 1895.
Kan det være din Jacobine gift med Peter Olsen som dro over 10 juli 1903 ??
Lykke til.
Jeg har ikke registrert noen andre av familien som reiste over ! På bustad har jeg reg. Ålesund, Bergen og Vestfold. På noen av barna er reg. Bergen,Mo i Rana, Vestfold/Nøtterøy
Karl Elias Eliassen ble gift siste gang i 1887. Han døde 1895.
Kan det være din Jacobine gift med Peter Olsen som dro over 10 juli 1903 ??
Lykke til.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Om det er dette paret du mener:
Oslo 10161 1903 Juli 10 Peter Olsen m G Arbeider 26 Kristiania Minnesota 2720 Norge 445,- Montebello
143781 Oslo 10162 1903 Juli 10 Jacobine Olsen f G 33 Kristiania Minnesota 2721 Norge Montebello
Så peker vel oppgitt alder 33 år for Jacobine, altså fødd ca 1870 imot at dette er de rette.
Men om en finner en ekteskapsinngåelse her kan en jo få dette bekrefta eller avkrefta.
vh Helge
Oslo 10161 1903 Juli 10 Peter Olsen m G Arbeider 26 Kristiania Minnesota 2720 Norge 445,- Montebello
143781 Oslo 10162 1903 Juli 10 Jacobine Olsen f G 33 Kristiania Minnesota 2721 Norge Montebello
Så peker vel oppgitt alder 33 år for Jacobine, altså fødd ca 1870 imot at dette er de rette.
Men om en finner en ekteskapsinngåelse her kan en jo få dette bekrefta eller avkrefta.
vh Helge
Når jeg ser hvordan Jacobine skriver etternavnet sitt Thrandahl i 1900 lurer jeg på om hun allerede har vært en tur 'over there', - eller inspirert til å skrive det slik av andre som har utvandret.
Kjenner til en slekt i USA som skriver etternavnet Trandal på den måten fortsatt. De har også sine forfedre fra Arnegarden på Trandal i Hjørundfjord.
Det ingen andre i FT 1900 som skriver Trandal med Th.
Det er knapt 50 personer i Norge med yrket Retouchør, 24 av disse i Kristiania 1900.
Kjenner til en slekt i USA som skriver etternavnet Trandal på den måten fortsatt. De har også sine forfedre fra Arnegarden på Trandal i Hjørundfjord.
Det ingen andre i FT 1900 som skriver Trandal med Th.
Det er knapt 50 personer i Norge med yrket Retouchør, 24 av disse i Kristiania 1900.
Hilsen fra Marianne
Jakobine Linge - senere Thrandahl er nok henne som Tore Kristiansen fant i Kristiania i 1900 tellinga. Hun er halvsøsteren til min oldefar, Peder Elias Jakobsen Trandal - senere Svinø.
(Det er bare helt merkelig at jeg ikke har funnet henne før!!)
Dette mener jeg må stemme ut ifra informasjon jeg har fra slekta; en av oldefars søstre bodde i Oslo og jobbet som fotograf mm. Hun ble kalt for "Janka". De andre søstrene hans het Ingeborg og Josefine.....
Ingeborg giftet seg med en Glomseth i Ålesund.
Josefine har jeg ikke funnet ut noe om enda.....så hvis noen har lyst....
Om Jakobine var i Amerika før hun kom til Kristiania vet jeg ingenting om.
Ellers var hun en spesiell dame som aldri ble gift og vistnok ble over 100 år. Flyttet aldri tilbake til Ålesund.
Til informasjon var det jeg som ba Vibeke etterlyse Jakobine. Dette fordi jeg ikke hadde tilgang til forumet og det hastet med informasjonen.
Men nå ser det ut til at bitene faller på plass!
(Det er bare helt merkelig at jeg ikke har funnet henne før!!)
Dette mener jeg må stemme ut ifra informasjon jeg har fra slekta; en av oldefars søstre bodde i Oslo og jobbet som fotograf mm. Hun ble kalt for "Janka". De andre søstrene hans het Ingeborg og Josefine.....
Ingeborg giftet seg med en Glomseth i Ålesund.
Josefine har jeg ikke funnet ut noe om enda.....så hvis noen har lyst....
Om Jakobine var i Amerika før hun kom til Kristiania vet jeg ingenting om.
Ellers var hun en spesiell dame som aldri ble gift og vistnok ble over 100 år. Flyttet aldri tilbake til Ålesund.
Til informasjon var det jeg som ba Vibeke etterlyse Jakobine. Dette fordi jeg ikke hadde tilgang til forumet og det hastet med informasjonen.
Men nå ser det ut til at bitene faller på plass!