Hvordan scanne et svart hvitt bilde i ei avis best?

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn22734
Sted: ÅLGÅRD

Hvordan scanne et svart hvitt bilde i ei avis best?

Legg inn av dn22734 » 18. oktober 2008 kl. 19.06

Hei!!

Jeg har en canoscan 8800F scanner, men får ikke skikkelig bra til å scanne svarthvitt(Gråtone) bilder fra aviser.

Er den noen som har et bra tips om hvordan å få dette best mulig til.

Når jeg fikk scannet et bilde brukbart (Vil ha det finere, derfor spørsmået over) og la det inn i Legacy, så kom det mange sorte flekker på bildet....hva skyldes dette og hvordan får jeg det til å bli fint?
Mvh
Bjarte

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand
Sted: SANDNES

Re: Hvordan scanne et svart hvitt bilde i ei avis best?

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 18. oktober 2008 kl. 23.56

Hei Bjarte, jeg benytter Canon scannere også, men ikke samme modell som deg. Jeg har ikke noe problem med svarte flekker, men scanner-lyset er ofte så kraftig at det scannede bildet inkluderer elementer fra siden bak det som skal scannes når jeg scanner fra aviser som benytter et tynnt papir. Det hjelper litt om jeg legger et hvitt ark bak, men helt godt blir det ikke.

Kan ikke gi noen eksakte råd til deg uten å ha sett et bilde du har scannet, men du bør nok prøve å scanne det samme motivet flere ganger med forskjellige innstillinger før du finner den kombinasjonen av instillinger som virker best.

Du bør også sjekke at du har den nyeste utgaven av programvaren fra Canon, du finner dette hos Canon Europe Software.

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 19. oktober 2008 kl. 0.01

En ting til, dersom det er kun etter at du har lagt bildet inn i Legacy at du får svarte flekker så kan kanskje det bare være p.g.a. av skaleringen av bildet. Er det svarte flekker på bildet både på skjerm og utskrift? Dersom det kun er på skjermen du ser dette, da kan det nok ha sammenheng med skaleringen av bildet, men det kan også være på grunn av skjermoppløsningen du benytter og hvor mange farger du har tilgjengelig.

Tar det for gitt at glassplaten på scanneren din er ren.... :D

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 19. oktober 2008 kl. 0.40

Du kan lese en del om skanning her:

http://www.scantips.com/basics06.html

(Klikk - Next - nederst på sida for å komme videre). Ser du mer på dette nettstedet vil du finne "alt" om skanning.
hilsen
Arild Kompelien

dn22734

Legg inn av dn22734 » 19. oktober 2008 kl. 8.33

Takk for svar. Jeg legger inn et bildet av problemet.
Sist redigert av dn22734 den 19. oktober 2008 kl. 16.00, redigert 1 gang totalt.
Mvh
Bjarte

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 19. oktober 2008 kl. 12.50

Bjarte, prøv å skriv ut bildet slik det ligger på maskinen, og skriv det ut fra Legacy også. Deretter sammenligner du disse for å se om de er like på utskrift. Mange bilder ser dårligere ut på skjermen dersom de nedskaleres for visning i et format som er mindre enn originalen.

Det ser nemlig ut som bildet blir nedskalert i Legacy for visning på skjerm, men i så fall vil det nok likevel komme riktig ut på utskrifter.

På den annen side, du bør nok benytte et program til å forbedre dette bildet betraktelig. Eksperimenter med kontrast og lysstyrke, og gjerne med filter som reduserer støy i bildet. Har ikke sett originalen, så jeg vet ikke om det bare er et dårlig scannet bilde eller om det er originalen som er i svært dårlig stand. Uansett kan du gjøre noe med det. Om det scannede bildet er dårligere enn originalen, så prøv med forskjellige scanner-innstillinger som jeg nevnte tidligere. Om det er en dårlig original, så prøv å forbedre bildet via programvare. Du kan prøve med bildebehandlingsprogrammet som fulgte med scanneren om du ikke har noe mer avansert tilgjengelig. Det finnes mange gratis-programmer du kan benytte også, slik som Paint.net, GIMP, etc.

Åh, en ting til. Ikke scann bildene som BMP format, scann dem som JPEG, TIFF, eller PNG.
JPEG kan brukes så å si overalt. TIFF er fint siden det ikke mister informasjon. PNG er anbefalt til utskrifter i Legacy, i motsetning til JPEG. Se mer info om bilder i Legacy.

dn22734

Legg inn av dn22734 » 19. oktober 2008 kl. 13.05

Hai og takk for svar.

Jeg har fått til et mye bedre resultat nå :D

Takk for hjelp. Skal prøve litt i photoshop :)
Mvh
Bjarte

dn22734

Legg inn av dn22734 » 19. oktober 2008 kl. 13.19

Her er bildet som jeg har nå. Fikk mye hjelp på chatten til å gjøre dette.

Takk til HeidiS :)

Ser at det ikke er helt bra enda, så dersom noen har konkrete tips, så kom med dem :)
Mvh
Bjarte

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 20. oktober 2008 kl. 9.22

Hei
Det gamle trixet for å unngå rastermønstert er å legge bilde diagonalt på scanner, da bryter du linjene/punktene.
Så snur du det med roterfunksjonen i Pshop ol.

Men dette har du kanskje alt fått tips om.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

Vidar Moen
Sted: OTTESTAD

Legg inn av Vidar Moen » 21. oktober 2008 kl. 0.23

Jeg har samme skanner (Canon CanoScan 8800F, flott og billig skanner) og der følger Adobe Photoshop Elements 5.0 med. Jeg har Adobe Photoshop Elements 6.0 og der er det et relevant valg for skanning fra aviser i svart/hvit som kanskje er i 5.0-versjonen også (hvis ikke er 7.0-versjonen nettopp lansert og ganske billig):

Jeg skanner i farger og normalt i 600 punkter for å ha en god original som jeg senere kan nedskalere til diverse formål. Her må du sjøl ta en vurdering om du skal skanne i enda høyere/lavere oppløsning. Det kommer an på hvor stor originalen er og hva du skal bruke resultatet til. Skal du f.eks. kjøre OCR på tekst (OmniPage SE 4 følger med skanneren), er 600 punkter minimum. I skannerprogramvaren (bruker Canons egen ScanGear her, men Silverfast SE følger også med denne skanneren) har jeg deraster = på og automatisk tone = på.

Tilbake i Photoshop Elements tar jeg menyvalg "Enhance > Convert to black and white..." der jeg velger "Style = Newspaper". Deretter konverterer jeg bildet til svart/hvit med menyvalg "Image > Mode > Grayscale". Blir det igjen noen svarte prikker kan du bare male over med (som oftest) hvit pensel (brush tool) i passende størrelse. Til slutt lagrer jeg fila - som regel i PNG som er veldig fint format for grafikk med store områder med samme farge (f.eks. dødsannonser).

Hvis bildet du skanner er et fotografi, kan du jo eksperimentere med noen andre "styles" i "Enhance > Convert to black and white" enn "Newspaper". Her er nok tipset til Vidar Holum sikkert bra på forhånd i skanneprosessen også. Enhance-menyen har også en del andre valg som gjør at du kan få mye ut av et fotografi fra ei avis. Til fotografier er JPEG best på sluttproduktene, men velg et tapsfritt format til originalen (TIFF, PSD, PNG).

Til slutt, og ikke på originalen din, men på (de forhåpentligvis nedskalerte) sluttproduktene før du lagrer, tar du en oppskarping fra menyvalg "Enhance > Auto Sharpen". På denne menyen er det også mer avanserte oppskarpingsvalg som "Unsharp Mask" og "Adjust sharpness", som gir bedre resultat for den som har den rette kunnskapen.

Håper dette var mer oppklarende enn forvirrende :-)

dn22734

Legg inn av dn22734 » 21. oktober 2008 kl. 15.12

Tusen takk for tipset :D Nå får jeg prøve det ;)
Mvh
Bjarte

Svar

Gå tilbake til «Generelt»