Jeg synes at registeret Kirkene i Norge må oppgraderes.
For det første er det vanskelig å finne frem til bildene av kirkene som folk har tatt bilde av og som ligger ute på Dis-Norges sider.
http://www.disnorge.no/gravminner/kirke ... hp?id=1936
Det vil være en ide å legge ut lenken til kirkene på 1. side sammen med andre lenker
http://www.disnorge.no/genress/
i boksen på høyre side.
Da har det vært lettere å finne lenken.
Skal registeret være sånn eller holdes det på å jobbe med å få det sortert inn i grupper etc?
Med så flinke folk her på Dis er jeg spent å se hva som skjer.
Eva Fagervik
Kirkene i Norge.
Moderator: MOD_Gravreg
- Renathe-Johanne Wågenes
- Sted: HETLEVIK
- Kontakt:
Re: Kirkene i Norge.
Hei vi har liggende en struktur som vil gjøre det lettere å finne kirkene. I tillegg til bilder av kirkene vil det bli mulig å legge inn flere bilder. Vi kommer også til å legg ut tekst på lik linje som det allerede er gjort for kirkene i Buskerud og Hordaland.
Dessverre for øyeblikket har vi ingen til å gjøre den nødvendige programmeringen for å få dette ut på nett. Så her søker vi hjelp. Når dette er på plass kan vi legg ut for hele Norge. Vi har nemlig det meste på plass
Dessverre for øyeblikket har vi ingen til å gjøre den nødvendige programmeringen for å få dette ut på nett. Så her søker vi hjelp. Når dette er på plass kan vi legg ut for hele Norge. Vi har nemlig det meste på plass
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner
Faglig leder Gravminner
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Kanskje en link til denne "konkurrenten"?
http://kirkefoto.blogspot.com/
En flott side og mye godt nedlagt arbeid som vel kan settes pris på også av DIS-Norge.
Vh Helge
http://kirkefoto.blogspot.com/
En flott side og mye godt nedlagt arbeid som vel kan settes pris på også av DIS-Norge.
Vh Helge
-
- Sted: BODØ
Såvidt jeg har forstått er det ennå ikke avklart hvem som sitter på rettighetene til bildene hos DIS-Norge, altså om de kan brukes fritt eller ikke. Privat bruk er ikke noe problem.
Dette står på DIS-Norges side:
Dermed ligger nok DIS-Norges kirkebilder bak "konkurrenten"
Dette står på DIS-Norges side:
Vi gjør oppmerksom på at det ennå ikke er inngått avtaler med våre bidragsytere om at deres bilder kan brukes av andre uten samtykke. Unntak er kopi av bilder for privat bruk. Det arbeides nå internt i DIS-Norge med dette, og vi vil komme tilbake med mer informasjon senere.
Dermed ligger nok DIS-Norges kirkebilder bak "konkurrenten"

- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
Vet ikke om jeg ser på det som en konkurrent, Helge og Per-Olav. Heller som et tillegg. Det er veldig mange av oss som legger bildene våre begge steder. Mine bilder gjør i hvertfall det og avtalen om videre bruk jeg sender ved til DIS-Norge er helt lik den på blogspotten. Dvs. bildene mine kan lastes ned, brukes i privat bruk og distribueres så lenge det ikke er til kommersielle formål (gis boken ut gratis kan bildene brukes, selges den for 50 øre eller mer er det ikke tillatt). Eneste jeg krever er at mitt navn kommer opp som fotograf og at det er jeg som brukes som kilde til bildet. Dette skriver jeg også når jeg sender inn bilder til gravminner. Men det kommer nok ikke tydelig nok fram på gravminner sine sider.
Leder DIS-Norge har fått en kopi av avtalen jeg skriver. Venter fremdeles på at det blir gjort noe på dette området.
Hvem som har rettighetene til bildene, Per-Olav, er det aldri noen tvil om. Det er fotografen. DIS-Norge får bare rettighetene til å bruke bildene innen for sine områder ikke utenfor DIS-Norge, det er det bare fotografen som har.
Slik det er nå, så kan vi laste ned alle bildene på gravminner til vår egen private slektsforskning, men skal du sende et lite hefte til onkelen din, så får ikke disse bildene lov til å være med i heftet. Fordi distribuering ikke er tillatt ennå.
Hilsen Remi
Leder DIS-Norge har fått en kopi av avtalen jeg skriver. Venter fremdeles på at det blir gjort noe på dette området.
Hvem som har rettighetene til bildene, Per-Olav, er det aldri noen tvil om. Det er fotografen. DIS-Norge får bare rettighetene til å bruke bildene innen for sine områder ikke utenfor DIS-Norge, det er det bare fotografen som har.
Slik det er nå, så kan vi laste ned alle bildene på gravminner til vår egen private slektsforskning, men skal du sende et lite hefte til onkelen din, så får ikke disse bildene lov til å være med i heftet. Fordi distribuering ikke er tillatt ennå.
Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
Jeg er fornøyd med at bilder av kirker kommer inn i systemet og jeg foretrekker at dette ordnes i en database underlagt en organisasjon som må antas å ha mer varig liv enn et privat eid nettsted.
Siden vi er en frivillig organisasjon vil alt det vi gjør være avhengig av innsats fra enkeltindivider. Slike er noen ganger opptatt med andre ting, uten at vi andre helt har forståelse for det. Men slik er det når dugnadsarbeid skal utføres.
Det jeg syns er at det er bedre å forene kreftene og lage ordentlige nettsteder ET sted framfor å drive og konkurrere. Det fører bare til mye ekstra arbeid til liten nytte for fellesskapet.
Rettighetene på de bildene som er hos oss er at de kan benytte til privat bruk. Hvordan dette skal følges opp er et ansvar som ligger under prosjektet Gravminner i Norge.
Siden vi er en frivillig organisasjon vil alt det vi gjør være avhengig av innsats fra enkeltindivider. Slike er noen ganger opptatt med andre ting, uten at vi andre helt har forståelse for det. Men slik er det når dugnadsarbeid skal utføres.
Det jeg syns er at det er bedre å forene kreftene og lage ordentlige nettsteder ET sted framfor å drive og konkurrere. Det fører bare til mye ekstra arbeid til liten nytte for fellesskapet.
Rettighetene på de bildene som er hos oss er at de kan benytte til privat bruk. Hvordan dette skal følges opp er et ansvar som ligger under prosjektet Gravminner i Norge.
-
- Sted: OTTESTAD
Jeg er enig i at en organisasjon (for eksempel DIS-Norge) er bedre rustet til å opprettholde en mer varig samling av kirkebilder enn et privat sted. Så langt er det imidlertid kun sida Kirker i Norge som gjør dette tilgjengelig. Flott tiltak dette som langt på vei dekker behovet akkurat nå og forsida er fin, men jeg tror presentasjonen kan løses på en bedre måte. Jeg synes kanskje kirka sjøl også kunne hatt dette, men de er visst kun interessert i den organisatoriske og åndelige siden av kirka.
Hvis DIS-Norge planlegger en tilsvarende samling av kirkebilder er det fantastisk. Da kan man jo la seg inspirere av lisensbetingelsene på Kirker i Norge. Det ser ut til at Creative Commons kan være et godt utgangspunkt for dette. Jeg setter stor pris på dugnadsarbeidet i DIS-Norge og skjønner at alt ikke lar seg gjennomføre raskt, men hvis man kunne gi en oversikt over hvilke kirker man mangler, så kan jo folk bidra i større grad allerede nå.
Hvis bildene bare skulle vært tilgjengelige i Norge, behøvde man ikke ha noen egne lisensbetingelser fordi åndsverkloven § 12 regulerer dette (f.eks. fritt til eget bruk i privat sammenheng som vel er det interessante punktet i slektsgranskersammenheng). Ettersom bildene skal ligge på internett og er tilgjengelig for hele verden, så vil Creative Commons være en måte å regulere dette på en forståelig måte for hele verden ettersom lisensen er oversatt til mange språk. Lisensen vil jo gjelde versjonen som er lagt ut på internett og da må kommersielle aktører betale for bruk av bildet, mens slektsgranskere og andre fritt kan bruke bildet til eget privat bruk. Det er heller ingen ting i veien for at fotografen kan selge mer høyoppløselige versjoner til den som måtte være interessert.
Opphavsretten og åndsverkloven vi har i Norge er ikke nødvendigvis kjent for resten av verden. Det er derfor viktig at man tar ei runde på det med lisensbetingelser og gjør dette lett forståelig for alle brukerne av nettstedet. Dette punktet er i alle fall forbilledlig gjennomført på Kirker i Norge.
De andre to lisensene Kirker i Norge benytter kan også være et poeng å vurdere, men vil komplisere lisensbetingelsene.
Hvis DIS-Norge planlegger en tilsvarende samling av kirkebilder er det fantastisk. Da kan man jo la seg inspirere av lisensbetingelsene på Kirker i Norge. Det ser ut til at Creative Commons kan være et godt utgangspunkt for dette. Jeg setter stor pris på dugnadsarbeidet i DIS-Norge og skjønner at alt ikke lar seg gjennomføre raskt, men hvis man kunne gi en oversikt over hvilke kirker man mangler, så kan jo folk bidra i større grad allerede nå.
Hvis bildene bare skulle vært tilgjengelige i Norge, behøvde man ikke ha noen egne lisensbetingelser fordi åndsverkloven § 12 regulerer dette (f.eks. fritt til eget bruk i privat sammenheng som vel er det interessante punktet i slektsgranskersammenheng). Ettersom bildene skal ligge på internett og er tilgjengelig for hele verden, så vil Creative Commons være en måte å regulere dette på en forståelig måte for hele verden ettersom lisensen er oversatt til mange språk. Lisensen vil jo gjelde versjonen som er lagt ut på internett og da må kommersielle aktører betale for bruk av bildet, mens slektsgranskere og andre fritt kan bruke bildet til eget privat bruk. Det er heller ingen ting i veien for at fotografen kan selge mer høyoppløselige versjoner til den som måtte være interessert.
Opphavsretten og åndsverkloven vi har i Norge er ikke nødvendigvis kjent for resten av verden. Det er derfor viktig at man tar ei runde på det med lisensbetingelser og gjør dette lett forståelig for alle brukerne av nettstedet. Dette punktet er i alle fall forbilledlig gjennomført på Kirker i Norge.
De andre to lisensene Kirker i Norge benytter kan også være et poeng å vurdere, men vil komplisere lisensbetingelsene.