Kirkebok, Hemnes, Nordland, 1809
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Hemnes, Nordland, 1809
Jeg har lagt ved et utsnitt av kirkebok for Hemnes 1809.
Det gjelder en DÅP og ANNE BIRGITHE er hennes navn.
Jeg har et spørsmål om hvordan jeg skal sette de andre navnene i sammenheng.
Før barnets navn står Peder Haagensen Dilkestad (etter hva jeg kan se), etter barnets navn står Hans Hendrichsøn Buvik (igjen etter hva jeg kan se).
I senere krikebøker står jo normalt barnets far og mor, men jeg klarer ikke utifra denne kirkebokføring å se hvem som er barnets mor.
Noen som kan hjelpe meg?
Det gjelder en DÅP og ANNE BIRGITHE er hennes navn.
Jeg har et spørsmål om hvordan jeg skal sette de andre navnene i sammenheng.
Før barnets navn står Peder Haagensen Dilkestad (etter hva jeg kan se), etter barnets navn står Hans Hendrichsøn Buvik (igjen etter hva jeg kan se).
I senere krikebøker står jo normalt barnets far og mor, men jeg klarer ikke utifra denne kirkebokføring å se hvem som er barnets mor.
Noen som kan hjelpe meg?
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
Re: Kirkebok Hemnes, Nordland
Nei i denne kirkeboka ser det ikke ut som morens navn er nevnt.
Du har navn på barnets far og faddere.
Da barnet ser ut til å være ekte så må en nok lete etter ekteskapsinngåelse for å finne mora.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-11
Kanskje kan Bygdebok for Hemnes, Gård og Slekt 1992 gi flere opplysninger
vh Helge
Du har navn på barnets far og faddere.
Da barnet ser ut til å være ekte så må en nok lete etter ekteskapsinngåelse for å finne mora.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-11
Kanskje kan Bygdebok for Hemnes, Gård og Slekt 1992 gi flere opplysninger
vh Helge
-
- Sted: BODØ
Kanskje introduksjonen kan gi navn på moren? Skjedde ca 6 uker etter fødselen.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Og bygdebok for Hemnes kan du laste ned her http://home.online.no/~caolsson/hgsfiles.html
- Helge Bjerkevoll
- Sted: REKDAL
- Kontakt:
I denne kirkeboken kan jeg ikke se at det er innført introduksjoner, så også her er det lite hjelp å få . Denne skikken ble vel offisielt avskaffet en gang på 1700-tallet? Men mange prester holdt vel på skikken langt senere.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=70864
vh Helge
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=70864
vh Helge
-
- Sted: BODØ
Bra Helge, kanskje det er jeg som er litt for vant med kirkebøkene jeg leter i, der introduksjon er innført i alle kronologiske kirkebøker 

Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
Jeg har sjekket i kirkebøkene for Hemnes og funnet Peder Haagensen og Randine Helena Jørgensdatters vielse i 1807.
I det jeg fant står det kun navn på brud og brudgom, ingen navn på foreldre eller forlovere. Er det vanlig.
Kan noen si meg hva det står helt til venstre i teksten?
Tor Erik Nilssen
I det jeg fant står det kun navn på brud og brudgom, ingen navn på foreldre eller forlovere. Er det vanlig.
Kan noen si meg hva det står helt til venstre i teksten?
Tor Erik Nilssen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- Remi Trygve Pedersen
- Sted: KONGSBERG
For kirken var trolovelsen det viktigste og denne informasjonen (i hvertfall forloverne) står nok der. Let litt tidligere i kirkeboka etter trolovelsen deres.
Remi
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."
- Else Berit Rustad
Til venstre står det Egteviet.
Så det blir å gjøre som Remi sier: Lete etter trolovelsen
Mvh
Else B.
Så det blir å gjøre som Remi sier: Lete etter trolovelsen

Mvh
Else B.
Jeg har sett gjennom en del sider i kirkeboken,
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640608.jpg
men kan ikke finne noe om trolovelse. Er det forskjellig tradisjon i forskjellige distrikter eller?
Hvor lang tid er det normalt mellom trolovelse og ekteskap?
Tor Erik
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 640608.jpg
men kan ikke finne noe om trolovelse. Er det forskjellig tradisjon i forskjellige distrikter eller?
Hvor lang tid er det normalt mellom trolovelse og ekteskap?
Tor Erik
- Remi Trygve Pedersen
Der står i hvertfall "Lyst for" som viser til lysningen av de som skal gifte seg i kirken om en liten stund.
Ved første lysning kan forloverne stå.
Se f.eks på lysningen litt over over Peder Haagensen og Randine Helena Jørgensd. sin ektevielse. Lysningen gjelder planlagt ekteskapsinngåelse mellom Lars Mathiasen Findejd og Elisabeth Olsd. Findejd. (ibidm.) Linjen rett under disse to nevner deres forlovere.
Kan være du finner lysningen til Pder Haagensen og Randin på en av de tidligere sidene i kirkeboken.
Remi
Ved første lysning kan forloverne stå.
Se f.eks på lysningen litt over over Peder Haagensen og Randine Helena Jørgensd. sin ektevielse. Lysningen gjelder planlagt ekteskapsinngåelse mellom Lars Mathiasen Findejd og Elisabeth Olsd. Findejd. (ibidm.) Linjen rett under disse to nevner deres forlovere.
Kan være du finner lysningen til Pder Haagensen og Randin på en av de tidligere sidene i kirkeboken.
Remi
Remi Pedersen
Takk for tips.
Jeg fant Peder Haagensen, sammen med en hel del andre navn, men kan ikke skjønne at det er en kunngjøring av trolovelse, men jeg har liten erfaring i tydning av slikt.
Vedlagt er en bildefil som viser ovennevnte "Lyst for".
Tor Erik
Jeg fant Peder Haagensen, sammen med en hel del andre navn, men kan ikke skjønne at det er en kunngjøring av trolovelse, men jeg har liten erfaring i tydning av slikt.
Vedlagt er en bildefil som viser ovennevnte "Lyst for".
Tor Erik
- Remi Trygve Pedersen
Denne innføringen starter med ordene "Læst over", og dette er en dåp eller en bekreftelse på en en hjemmedåp. Det er Haagen Simon Ind-Dilchestad sin sønn Anders som blir døpt. Peder Haagensen står som siste fadder til barnet.
Remi
Remi
Remi Pedersen
- Remi Trygve Pedersen
Dersom det er Peder Haagensen Dilkestad sine barn du er på jakt etter, så får han et uekte barn døpt den 25. mars 1810 i Hemnes. Mor er Golla Bendixd. Midt på høyre side, barnets navn er Kiersten.
Remi
Remi
Remi Pedersen